Ratnici Crne močvare

KM ZS 1005 | 64 str.

Komandant Mark na rijeci pronalazi kanu u kojem se nalazi ranjeni čovjek. Prije nego što je izdahnuo, rekao je Marku da uzme kuvertu iz njegovog džepa. Na toj se kuverti ne nalazi adresa primaoca, a još je i sam sadržaj pisma šifriran. U potrazi za osobom koja bi im mogla kazati ključ šifre, naši junaci završavaju na području Crnih močvara. To je područje koje nastanjuju Indijanci Kainasi i čiji teritorij ne napušta nitko. Barem nitko živ…

• Ratnici crne močvare
    KM ZS 1005

• I guerrieri della Palude Nera
    KM SR 268

• Priča je u Italiji originalno objavljena u 12. mjesecu 1988. godine pod brojem 268, a reprintana je u "tutto" ediciji u 2. mjesecu 2001. godine.

Epizoda počinje mirnim, gotovo idiličnim skladom između čovjeka i prirode. Komandant Mark se nalazi u sjenci drveta s prekrasnim pogledom na rijeku. Ispred njega se nalazi i prigodna logorska vatrica gdje Mark priprema nešto za jelo te kuha kavu. Savršeno mjesto za odmor. Tako daleko od misli o borbama za američku neovisnost ili kakvih drugih teških tema. Pitoreskna oaza mira samo za našeg junaka koji o tome također razmišlja: “Bistra voda, vatra i hladovina pod hrastom. Šta više da se poželi za odmor…“. Još jedan dokaz da naš junak nije samo obični prekaljeni junak, svojevrsni “ratni stroj“ koji samo razmišlja o idućim borbenim zadacima; nego je on itekako “čovjek od krvi i mesa“ sa svim svojim karakternim odrednicama. Taj Markov odmor ne traje dugo jer uskoro biva neočekivano prekinut. Na rijeci primjećuje kanu kojeg svojim laganim ritmom nosi riječna struja. Mark pretpostavlja kako je kanu bio loše usidren negdje uzvodno pa ga je rijeka inercijom odvukla dalje. Nigdje ni pomisli na neku opasnost. Valjda je odmor počeo davati rezultate pa je brzo primijetio: “Do đavola, mora da se u meni probudio pjesnik ovog jutra“. No, ljudski uzdah koji se začuo iz kanua otklonio je svaku mogućnost da bi naš junak mogao nastaviti razmišljati o lirskom desetercu ili nekoj prigodnijoj vrsti pjesničkog izražavanja. Kanu je rijekom nosio smrtno ranjenog čovjeka koji mu je, prije nego što je izdahnuo, rekao da iz njegovog džepa uzme kuvertu, na kojoj se nije nalazilo ime onoga kome je upućena. Mark sahranjuje nepoznatog, a ubrzo biva i napadnut pa sva razmišljanja o kuverti ostavlja za boravak u utvrdi Ontario. Sasvim lijep i obećavajući početak priče, gdje je naš junak još jednom iskazao svoju humanost pokopavši nepoznatog čovjeka, obilježivši pritom kameni grob križem bez imena.

U utvrdi otvaraju kuvertu. U njoj se nalaze listovi ispisani šifriranim porukama pa se Marku u pokušaju razbijanja šifre priključuju Bluff i Žalosna Sova koji nije propustio dobru priliku za komentar: “Možda je to pisao neki luđak. Među vama bledolikima ih ima“. Eto. Po tome ispada kako ih među Indijancima nema. Ma kakvi… Šifra je zapravo obični niz brojeva i slova, ali je potreban ispravan ključ šifre, odnosno način kojim se čita poruka. Taj ključ šifre, naravno, nije imala ni Beti koja se priključila razgovoru, što nije bilo baš po volji Žalosnoj Sovi: “Kada ratnici govore o ozbiljnim stvarima, skvo bi morale da šute“. Po količini komentara koje je Žalosna Sova u cijeloj ediciji imao na račun žena i njihove šutnje, po tome ispada kako ratnici govore samo o ozbiljnim stvarima. Isključivo i jedino o ozbiljnim stvarima. Mora da je to primaran i jedini razlog zbog kojeg su indijanske skvo tako šutljive žene. Haugh!

Mark izlazi na jahanje razbistriti misli, nakon što nisu uspjeli pronaći nikakvu ideju za razbijanje šifre. Izvan utvrde mu šačica nepoznatih priprema zamku. Vođa nepoznatih iskazuje našem junaku poštovanje: “Zaista je šteta što smo se upoznali u ovakvim okolnostima…“. Zrači neskrivenim optimizmom i tvrdi da će, čim mu Mark preda kuvertu, s njom otići u Ročester do onoga koji ima ključ za razbijanje šifre. Jedan iz skupine ga oslovljava s “kapetane“ u razgovoru i upozorava na opasnost koja prijeti od davanja informacija. Kapetan ne sluša savjete pa Marku čak otkriva ime Teda Hagsa, kao one osobe u Ročesteru koja ima ključ šifre. Potpuno začuđuje takav postupak vođe skupine. Radi se o vojnoj osobi, koja iskazuje krajnju neopreznost u davanju informacija, što sebi ne bi smjela dozvoliti osoba koja je u vojnim školama naučila sve osnove vojničkog postupanja, a jedna od temeljnih je ne pružanje nikakvih informacija protivniku. Kapetan, očito engleski, smatrao je kako će lako pogubiti Marka priredivši mu zamku, ali sam gubi život u dvostrukoj zamci koju su mu priredili Vukovi s Ontarija. Izvrsno scenarističko rješenje koje čitatelj teško može predvidjeti. Stoga sve pohvale za jedno ovakvo inovativno i zanimljivo scenarističko postupanje.
Stoga naši junaci kreću u Ročester pronaći Teda Hagsa i razriješiti tajnu šifre. Vrijeme na putu krate zanimljivim razgovorom o Floku. Marka zanima o čemu će Bluff i Žalosna Sova razgovarati kada Floka više ne bude, na što Bluff reagira kako je Flok zdrav i jak pas. A Žalosna Sova nadodaje: “I uklet na žalost. Nadživjet će nas sve“. Još jedna sjajna usputna referenca naših junaka koja pokazuje kakav su odličan, prijateljski odnos izgradili u čitavom nizu zajedničkih pustolovina. Ponovo moram iskazati nezadovoljstvo što scenaristi Komandanta Marka nisu imali pravu šansu pokazati svu maštovitost i kreaciju na primjereno većem broju stranica, koji bi se protezao i kroz nekoliko brojeva do zaključenja priče. Oni rijetki izuzeci koji postoje u ediciji, samo su tu da potvrde pravilo.

Još jedna odlična scena zbiva se u Ročesteru, gdje Mark smatra kako će mu prva osoba na koju naiđe kazati sve što ga zanima o Tedu Hagsu. No, tako samo susreće osobu koja glumi da je nijema pa ispadne dobra scena, što je vidljiva na slikama ispod.

Naposljetku ipak saznaju Tedovu adresu , ali tamo zatiču samo njegovu sestru koja im pruža informacije o njegovom nestanku na području Crne močvare, kamo se zaputio sakriti u strahu od Engleza koji su mu bili na tragu. Crna močvara je opasno područje za koje su naši junaci već imali priliku čuti, što je vidljivo i iz Markovih riječi: “Crnu močvaru bije fama! Svi oni koju su u nju ušli, nisu se vratili. A isto se dogodilo i sa onima koji su išli da ih tamo traže!“ No, dakako, to nije spriječilo naše junake da se zapute u to područje kako bi pronašli Hagsa i ključ za rješavanje šifre sadržaja omotnice.

Došavši na područje Crne močvare susreću se s neprijateljski nastrojenim Indijancima Kainasima, čiji napad odbijaju, a jedan zarobljeni Kainas im priznaje kako u njihovom selu živi jedan bijelac. Tek treba utvrditi radi li se o Tedu Hagsu. U gustom trstiku močvare pronalaze i osobu koja se predstavlja kao misionar Pakston, a Mark je odmah posumnjao u njegovo svećeništvo, možda i zbog njegovih izjava poput: “Vjerovanje zanemaruje moći duha i osvjetljava tajne skrivene u srcu!“ Misionar također traži Hagsa, vjerojatno kako bi izgubljenu ovčicu vratio nazad u stado. Bluff ne želi da ga povedu sa sobom, ali Mark misli drugačije: “Ne pouzdam se u takve tipove. Više volim da su pred mojim očima, nego za leđima“. Oprez je majka mudrosti, kako je jednom zgodom ustvrdio Žalosna Sova. Upravo su dijalozi između Marka i misionara Pakstona najkvalitetniji dio cijele priče i najveći dobitak za čitatelja. Primjerice, prije dolaska u selo Kainasa Pakston tvrdi: “Moje vjerovanje je trijumfiralo. Uskoro ćemo pronaći izgubljenu ovčicu“. Mark je, s druge strane, ispravno primijetio: “Jednog trenutka izgledalo je da ste posumnjali“. A Pakston je uzvratio: “Zar se nikada niste za trenutak osjećali izgubljeni?“

Misionar Pakston je simpatičan lik, a mnogima će to biti još od prvog pojavljivanja na području Crne močvare, s čijim opasnostima zasigurno nije bio upoznat. No, upoznat je bio s izgledom Teda Hagsa jer bijelca u selu nije prepoznao kao njega. Ipak, taj otpadnik, bjegunac od zakona i vođa agresivne skupine Indijanaca Kainasa, biva im prisiljen priznati kao je Hags umro od zmijskog ugriza. Prisiljen je voditi ih do njegovih ostataka na području močvare, S druge strane, Pakston iskazuje veći interes za ono što bi Hags mogao imati sa sobom, nego što ga zanimaju ostaci nesretnika koja bi po svakoj misionarskoj službi valjalo sahraniti. Nakon što su potvrdili kako je stradala osoba u močvari uistinu Hags, tu dolazimo do još jedne zanimljive scene između Marka i Pakstona. Mark traži od propovjednika da očita molitvu za Tedovu dušu, što Pakston prihvaća: “Prah smo bili i u prah ćemo se vratiti. Počivaj u miru… Amen!“ Kratko i jasno, toliko kratko da je to i Marku bilo neobično: “Zar se već iscrpio vaš pogrebni ritual? Kao da je prekratak.“ Uskoro postaje jasno kako je “misionar“ Pakston zapravo samo unajmljeni glumac, kojega su Englezi angažirali da za njih pronađe ono što je Hags imao sa sobom. A imao je dokumente koji su služili kao ključ za šifru planovima engleskih vojnih operacija, zbog čega su oni i progonili ovog američkog rodoljuba.

Sama naslovnica otkriva sudbinu bijelog otpadnika iz Crne močvare, uz već standardno odličan crtež. Ipak, najveći dobitak ove priče je već spomenuta izmjena dijaloga između Marka i Pakstona. Čak je i Marku taj Pakston simpatičan lik pa ga je pustio da mu “pobjegne“ lažnim padom s konja, kakvog se ne bi postidjeli na mnogi današnji profesionalni kaskaderi. Velikodušno ga prepušta njegovoj sudbini jer se već nalaze dovoljno daleko od ratobornih Kainasa, negdje na samom rubu močvare. Treba naglasiti kako Pakston u svojim postupcima nije djelovao kao engleski simpatizer ili suradnik iz ideološkog uvjerenja. Radi se o marginalnom glumcu koji je pristao na englesku ponudu od sto funti, koje je u žaru fizičke borbe ponudio Marku u pravednom omjeru “fifti – fifti!“ Sa svakim Markovim novim udarcem ta se ponuda ubrzano mijenjala u Markovu prednost. Zabavna i zanimljiva priča za sve ljubitelje Komandanta Marka. Kao i za one koji to tek postaju.

KM ZS 986 Tajanstveni saveznik

KM ZS 1013 Zvezda sa juga

• Ukupna ocjena 47%

3, 2, 8, 8

Sviđa mi se naslovnica. Što se priče tiče, meni je to ispodprosječna Markova priča sa puno scenarističnih propusta. Čak ni Flok i Žalostna sova nisu u elementu.

17.07.2020
    21:56:00 sati

6, 8, 8, 9

Da, definitivno epizoda koja zavrijeđuje malo više pažnje. Recenzent je lijepo ubacio bitne citate koji daju ovoj priči puno veću vrijednost, pa čak i standardna naivna rješenja bacaju potpuno u drugi plan.

Neosporno je da je crtež iijep, ali je i prestatičan, a tu su i potpuno promašene perspektive, kao npr. kod stampeda bizona. Naslovnica atraktivna i uznemirujuća, a budi i sjećanja.

21.07.2020
    20:29:00 sati