Gospodar bitaka

KM ZS 1049 | 96 str.

Komandant Mark je pozvan u američko vojno zapovjedništvo kako bi sproveo istragu o nestanku dvojice američkih agenata tajne službe. Agenti Džek Vilbur i Bad Stenton bili su uključeni u operaciju prikupljanja informacija o novom i neočekivanom engleskom savezniku. Radi se o pukovniku Soklandu, vojnom časniku pruskih trupa, čije bi ratno iskustvo i znanje donijelo značajnu prednost engleskim postrojbama u planiranju novih akcija protiv američkih rodoljuba. Komandant Mark je suočen s novim protivnikom, ali mora otkriti i neočekivanog izdajnika u američkim redovima…

Naslovnica 4

• Gospodar bitaka
    KM ZS 1049

• Il Signore delle battaglie
    KM SR 276

• Fridrik II. Veliki bio je pruski kralj iz vladarske kuće Hohenzollern. Bio je veliki vojskovođa i reformator pruske države. Brojne svoje bitke vodio je osobno, izlažući se pogibelji na prvim linijama. Od vojnika je tražio bezuvjetnu poslušnost, a zaslužio ju je i osobnim iskazivanjem takve hrabrosti. Između ratova, ali i usporedo s njima; bavio se pjesništvom, glazbom, filozofijom, arhitekturom, prilagođenom izgradnjom fortifikacijskih rješenja, a zbog svega toga bio je vladar blizak puku, koga se služilo, ali i koga se poštivalo.

Providence. Atlantska obala. Groblje. Grobar kopa raku. Prilazi mu nepoznati čovjek s pitanjem: “Nisam znao da je netko umro. Za koga kopate raku?“ Grobar sasvim mirno odgovara: “Za koga? Za vas, prijatelju!“

Miris sjajne atmosfere u stilu mnogih “dylandogovskih epizoda“, za odličan uvod u novu pustolovinu Komandanta Marka. Trojac esseGesse znao je u više navrata napraviti odličnu kulisu za atmosferu zbivanja dramatičnog naglaska u radnji. Možda je to i jedna od najprepoznatljivijih pozitivnih odrednica njihova scenarističkog rada, to naglo uvlačenje u čitatelja u radnju čija je zainteresiranost uhvaćena takvim stvaranjem atmosfere. Dobar primjer za to nalazi se i u ovoj epizodi “Gospodar bitaka“, gdje autori nastavljaju uvlačiti čitatelja u radnju daljnjim razgovorom atipičnih zlikovaca, kakav su grobar s početka priče i njegov prijatelj. Grobar hladnokrvno pokopava netom ubijenu žrtvu nastavljajući svoje; valjda; praksom stečene litanije: “Prah prahu… zemlja zemlji… u očekivanju vječnog života.“ A njegov zločinački sudrug u stilu najvećih pristaša filozofije nihilizma nešto poslije nastavlja: “…mrtvi niti vide, niti čuju, a naročito ne govore.“ Zbilja netipičan par razbojnika koji odskaču iz galerije uniformnih likova, kakvi se obično susreću u Markovim epizodama.

esseGesse 1960. godine

Pravi uvod u radnju slijedi razgovorom Komandanta Marka i američkog generala, u kojemu Mark saznaje da su nestala dva njihova agenta tajne službe Džek Vilbur (žrtva s groblja) i Bad Stenton. Mark mora istražiti što se s njima dogodilo i razloge njihova nestanka, iako posljednja Vilburova poruka ne ostavlja mjesta sumnjama: “SUMNJIVA OSOBA ISKRCALA SE SA BRODA KOJI JE STIGAO IZ EVROPE. SPROVEŠĆU ISTRAGU. NAJDALJE KROZ DVA DANA POSLAĆU VAM NOVE INFORMACIJE.“ Nove informacije nikada nisu stigle u stožer američkog zapovjedništva.

Dva zanimljiva detalja prisutna su u ovom uvodnom dijelu priče, a koja možda i jednim dobrim dijelom simboliziraju i čitav rad već spomenutog trojca. Prvi od njih je taj da generalu nije navedeno ime. Mark ga cijelo vrijeme oslovljava titulom. Ne slažem se s možebitnim tvrdnjama da nenavođenje imena nije bitno. Zar bi neupućeni čitatelj trebao pomisliti kako je američka vojska u vrijeme sukoba s Englezima imala samo jednog generala? Jednog jedinog?? Prije će biti da je trojac esseGesse “zaboravio“, “smetnuo“ ili “ispustio“ ime, radeći primjetno neopterećeno kako su već običavali činiti. Drugi zanimljiv detalj koji simbolizira njihov cjelokupan rad, jasno je vidljiv i očit u prikazu američkog narednika Šifera. Naime, “s kilometra“ se vidi da je riječ o zločincu, što je ujedno i jedna od većih zamjerki na crtački dio autorskog trojca. U pogledu prepoznavanja negativnih likova čitatelja će rijetko; zbilja rijetko; netko moći uspješno iznenaditi u neočekivanom obliku izdaje, dvostruke agenture ili sličnog oblika iznenađenja, koje se uvijek može na vrijeme detektirati. U svakom drugom pogledu crtački dio odgovara otprilike uvriježenom stereotipu “što vizualno očekuješ, to otprilike i dobiješ.“ Rijetka su razočarenja čitatelja u tom smislu.

Radnja je poslije potpuno uniformna. Red Markove potrage, red Engleza, red indijanaca, red Bluffa, Floka i Žalosne Sove, ali ovoga puta osvježenje predstavlja lik pukovnika Soklanda. To je osoba iz poruke koja je na američki kontinent stigla brodom iz Europe, a riječ je o vojnom časniku Fridrika Velikog, koji je stigao u vojnu pomoć Englezima. Prava je šteta što lik pukovnika Soklanda nije iskorišten na bolji način, jer se radi o pripadniku vojnih snaga koje nisu autohtono engleske, ali valjda su autori morali zbrzati kraj kako bi sve stalo u željeni broj stranica. A ujedno šteta i zbog naslovnice gdje je bilo prostora za bolji prikaz pukovnika Soklanda, kao jednog primjerenog ili barem drugačijeg protivnika našem junaku.

Sve u svemu, dobra do vrlo dobra priča, garnirana s antologijskim Bluffovim upitom Žalosnoj Sovi, koji ni ovoga puta nije mogao bez prisjećanja na pretkove mudrolije:
“Zar se tvom čukundedi vraču nije osušio jezik od silnog izgovaranja mudrih misli?“

KM ZS 986 Tajanstveni saveznik

KM ZS 1079 Konačna pobjeda

6, 6, 10, 7

Na početku bi odmah pohvalio Herculea na odluci da napiše recenziju za jednu od epizoda Komandanta Marka, te naravno pohvala na ovoj lijepoj i simpatičnoj recenziji :). Ovo je samo dokaz da nas još ima fanova i da je Mark još uvijek prisutan među nama. Unatoč toj nesretnoj činjenici da već neko vrijeme ne izlazi na kioscima. Ovaj strip ZS mi je poklonio dobri kolega Shaner, tako da mi je omogućio da mogu pročitati ovaj strip i još jednom mu se ovim putem zahvaljujem, a odluka za čitanje je upravo pala u trenutku kad sam vidio da je osvanula recenzija spomenutog stripa na sajtu.

Dojam je dobar nakon čitanja, iako bih rekao da mi je ovo na kraju samo solidna priča. Nije me sad nešto posve oduševila, ali nije niti uopće loše štivo. Ono što bih izdvojio kao pozitivne elemente u ovoj priči su dvije stvari. Prva je način ili nazovimo je strategija, kako su naši junaci uspjeli nasamariti Indijance Otave i Crvene Mundire, tako da su dotadašnje suradnike uspjeli međusobno zavaditi. Druga stvar je način na koji je Komandant Mark došao do zaključka tko je krtica u njihovim redovima budući da je znao da mu pukovnik Sokland neće ništa reći. Ovo sa golubovima pismonošama, ne znam sad koliko se često spominju kao sredstvo prenošenje poruka u Markovim pričama, ali znam za jednu epizodu na samom početku serijala gdje su isto oni bili dio uloge gdje ih je jedan špijun koristio za dojavljivanje tajnih operacija naših Vukova Englezima. Radi se o epizodi ZS 91: Dragoceni tovar. Možda jedan od minusa u priči je način na koji je iskusni Blaf pao u ruke Crvenim Mundirima, ali opet nešto kasnije ta spomenuta "strategija" Marka i Žalosne Sove spašava stvar. Naslovnica mi je OK, prikazuje taj završni obračun Marka i pukovnika Soklanda na njihovom teritoriju kraj šatora, gdje su se umiješali i Indijanci Otave nakon što im je svima Žalosna Sova u liku lažnog vrača finu kašu zakuhao.

17.05.2020
    23:51:00 sati

9, 7, 9, 8

Ovo je ocenjivao bivsi ja.
    18.05.2020
    17:13:00 sati

8, 9, 8, 6

Baš zbog ove uvodne scene na groblju, ovaj strip pamtim čak tridesetak godina nakon prvog čitanja. Sada sam ga malo uzeo u ruke i još jednom pročitao na brzaka i moram priznati da mi je hrpa scena iz ovog stripa ostala u glavi nakon toliko godina, a to je stvarno rijetkost, pa nije čudno da me u posljednje vrijeme puca neka nostalgija za čitanjem nečega što sam čitao u djetinjstvu.
    21.05.2020
    20:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Ona početna scena na groblju je stvarno dojmljiva. Šteta, da nije bilo više nadmudrivanja između Žalostne sove i Floka. Priča mi je solidna.

21.05.2020
    21:33:00 sati

6, 3, 8, 6

Jedan od onih prvih stripova (nakon Miki Mausa) koji su me uvukli u svijet stripa. Pohvala Herculeu Poirotu na ovoj recenziji, uz napomenu da se još čeka objava njegove recenzije jednog Mikijevog Almanaha.

Očekivano sam se prisjetio velikog broja scena iz stripa prilikom ovog novog čitanja, tridesetak godina kasnije. Po pitanju nostalgije nemam zamjerki, ali ovog Marka je stvarno pregazilo vrijeme. Što je najgore, početne epizode serijala su i bolje od ovih s kraja. Nema ama baš nikakvog napretka - upravo suprotno, ali to je već poznata tema!

Priča je solidna i zahtijevala je širu razradu. Ovako je sve nabacano, a nije da nije bilo zanimljivih ideja! Izdvojio bih atipičan i intrigantan početak, zanimljivog glavnog negativca i riješenje problema "zavadi pa vladaj". Normalno, sve te dobre stvari su upropaštene naivnim i blesavim scenarijem.

Moja preporuka ide samo ekstremnim nostalgičarima uz upozorenje da se ovaj strip ne daje u ruke mlađim generacijama neovisno o dobu, osim ako želite da vas dijete gleda kao ishlapjelog starca.

24.05.2020
    09:00:00 sati