Fakir Sudraka

KM ZS 110 | 64 str.

Mark mora dočekati veleposlanika iz Francuske koji američkim rodoljubima donosi pomoć. No, to neće biti lagan zadatak. Naši junaci moraju pobijediti ne samo u jednoj; nego u čak dvije epske borbe. Jedna epska borba je ona između Marka i fakira Sudrake, a druga, pomalo neočekivano, ona između Floka i jednog vuka…

Naslovnica 3

• Samuraj
    KM LU 9
  • Fakir Sudraka
    KM ZS 110

• Il messaggio segreto
    KM SR 26

• Fakir – U mističnom smislu pojam se odnosi na duhovnog čovjeka bliska Bogu koji je sam sebi dovoljan. Kod muslimana se termin koristi za monaha lutalicu. Fakiri su obično sveti ljudi koji imaju čudotvorne moći, na primjer mogu hodati po vatri, u stanju su lebdjeti ili su neosjetljivi na oštre predmete i slično. Neki fakiri provode strog monaški život podvrgavajući se različitim oblicima askeze. Drugi su neka vrsta putujućih “čudotvoraca“ koji često i opsjenarskim ekshibicijama zarađuju za život.
  • Patka s narančom – smatra se jednim od zaštitnih jela francuske kuhinje.

Lagano i mirno jutro u utvrdi Ontario. Sve ide svojim uhodanim rutinama; provode se kratka izvješća o noći koja je protekla mirno; utvrdom se širi miris doručka kojeg je Betty pripremila Marku… Gotovo čista idila. Da ne znamo da se radi o vremenu američke borbe za neovisnost, mogli bismo pomisliti da se radi tek o nekakvim mirnodopskim vježbama, svojevrsnom treningu koji služi za puko ubijanje vremena. Međutim, ta lažna slika idile trajala je prekratko jer su se gotovo istodobno zbila dva događaja, jedan neovisan od drugoga, ali koji će u konačnici biti neraskidivo vezani.

Golub pismonoša je donio poruku u utvrdu, zbog koje Mark žurno odlazi, bez suvišnih riječi i objašnjenja. S druge strane, Flok i Žalosna Sova nastavljaju svoje obračune i razračunavanja zbog kojih je ovoga puta stradalo krzno na hlačama Žalosne Sove. Žalosna Sova ima neke ideje oko novog krzna, ali se ipak upućuje u šumu kako bi postavio zamke, u kojima bi se mogla uhvatiti neka životinja s krznom.

U šumu, u potragu za jagodama, stiže i Betty, koja je planirala napraviti tortu od jagoda koju Mark toliko voli, jer je on u žurbi napustio utvrdu bez doručka. Betty tako još jednom pokazuje sve odlike brižne domaćice i žene koja skrbi za čovjekove obroke, čak i onda kada to ne zaslužuje. A Mark svojim šutljivim i neobjašnjivim odlaskom iz utvrde, nije zaslužio ni kosti od Flokova ručka, a kamoli tortu od jagoda koju toliko voli. Takva je to bezuvjetna ljubav kod Betty, koja i kada se naljuti na Marka to brzo zaboravlja. Upravo u tom dijelu šume zbivaju se događaji koji će biti povezani na izvanredan scenaristički način. U tom dijelu šume zatekao se i Žalosna Sova koji je postavljao zamke; Flok koji je tražio utočište od indijančeve osvete i Betty koja je tražila jagode za Markovu tortu. Tu su Betty napala dva vuka, a spasio ju je upravo Flok, koji je jednog vuka nagnao u bijeg, a drugoga namamio u indijančevu zamku. Kakav je to pas! Tako je Flok spasio Betty i na taj način osigurao nastavak dobivanja obroka u utvrdi, a istodobno je riješio i problem nabavke krzna za potrebe Žalosne Sove. I na taj način sačuvao svoje krzno. Ali je istodobno stekao zakletog neprijatelja u odbjeglom vuku. Odlično je to scenarističko rješenje jer su vuku pridodali sve značajke ljudske težnje za osvetom.

Jedan od vukova je završio u zamci u koju ga je Flok namamio, a drugi vuk ostaje sam i željan osvete. Bluff kao da naslućuje opasnost koja Floku prijeti od tog vuka, ali ga ne uspijeva pogoditi. S druge strane, Žalosna Sova nije ni pokušao pucati pravdajući to riječima: “Mudrac zna da je uzaludno suprotstaviti se sudbini“.

U scenarističkom dijelu prisutna su dva odlično izgrađena lika, koja valja zasebno spomenuti. Prvi od njih je džeparoš. Profesionalni lopov. Moramo ga nekako oslovljavati pa neka ostane džeparoš, jer je autorski trojac po dobrom starom običaju zaboravio nadjenuti ime važnom liku. Džeparoš je stekao univerzalnu praksu krađe novčanika iz džepova ljudi. “Umjetnost“ je to koja zahtijeva godine i godine vježbanja, hladnokrvnost, smirenost i uvjerljivost u laganju. Sve to ima ovaj džeparoš u što se mogao uvjeriti i Komandant Mark, kada mu je uspio iz džepa izvući vrećicu s novcem. Mark je to ipak uspio primijetiti što nesretniku nije najbolje sjelo: “Za dvadeset godina poštenog džeparoškog rada, nisam naišao na ovako lukavog tipa! Kakve oči risa!“ Poslije je čak Marku spasio život i odbio ponuđenu vrećicu s novcem, kao nagradu. Ali je to odbio. Više iz straha, a manje zbog plemenitih pobuda. Ipak, tu i još neke usluge, naplatio je vrećicom novca iz Bluffova džepa.

Drugi pamtljivi lik je lik fakira Sudrake. Ovaj me fakir podsjeća na jednog drugog fakira iz Zagorova svijeta: fakira Ramatha.

Možda je netko i nekoga i kopirao na onodobnoj talijanskoj sceni stripova, ali to nije ni važno. Fakir Sudraka nema moći svojstvene fakirima (vidi “Zanimljivosti“). Njegova osobitost je nevjerojatna količina sirove snage kojom raspolaže, tako da i Marka baca kao perce u zrak. Nije u pitanju samo ta snaga, nego i vješti udarci, nalik pravim robotskim pokretima, zbog kojih Mark u borbi ostaje gotovo zatečen. Za to je zaslužan Sudrakin gazda koji se hvali kako je Sudraka pod utjecajem napitka koji je on usavršio služeći se starodrevnim napicima fakira i vračeva tajanstvene Indije. Uz ovaj dvojac vezana je i jedna nelogičnost, koju bi prosječan čitatelj valjda volio znati. U redu je to da žele ostvariti materijalnu korist otmicom francuskog veleposlanika (mlakušast lik koji u krčmi naručuje patke s narančom!), ali otkud oni u čitavoj priči? Jednostavno su kao padobranci ubačeni u radnju.

Originalni naziv epizode glasi “Tajanstvena poruka“. Dnevnik je još jednom imao bolji i pogođeniji naziv epizode “Fakir Sudraka“. Naziv je to koji u potpunosti pogađa bit priče, zbog ovog atipičnog Markova neprijatelja. Ipak, radi se o iznenađujuće kvalitetnoj epizodi. Najviše zasluga tome imaju dvije epske borbe. Jedna je ona između Marka i fakira, a druga je, možda još i važnija, ona koja se odigrala između Floka i vuka. Flok je pobijedio i tako spasio živote mnogih, a za detalje pročitajte priču, stvarno je dobra.

Epizoda “Fakir Sudraka“ jedna je od epizoda iz rane faze cjelokupne Markove edicije. Radi se o iznimno kvalitetnoj priči sa već spomenutim scenarističkim posebnostima, koje krasi jednako kvalitetan crtež. Jedina zamjerka ide na račun naslovnice koja je nimalo vizualno atraktivna. Kao da nisu mogli napraviti naslovnicu koja pokazuje borbu između Floka i vuka ili obračun Marka i fakira Sudrake. Ali to je ipak esseGesse, ne treba tražiti neočekivano. I zbog toga naslovnica ne predstavlja problem da uživate u još jednoj epizodi Komandanta Marka.

KM LU 5a Uzbuna u utvrdi

KM ZS 111 Opsednuti grad

9, 9, 10, 6

Genijalna epizoda! Flok i fakir Sudraka, vjerojatno ključni akteri (ako možemo jednog psa tako nazvati, ali zašto ne) ove radnje. Flok je dokazao u punom smislu riječi onu definiciju značenja "čovjekovog najboljeg prijatelja", kad je prvo spasio Betty od vukova, a kasnije uspio nakon obračuna s drugim vukom i donijeti važnu poruku Žalosnoj Sovi i ostalim Vukovima sa izvidnice 5. Oba puta riskirajući svoj život protiv puno nadmoćnijeg protivnika. Taj detalj je isto bio zgodan sa donošenjem poruke, jer je poruka bila potrgana uslijed borbe Floka i vuka, pa nije pisalo o kojem se točno gradiću radi, falio je taj komadić papira. A i fora bilo za vidjeti, da se u tim trenucima Žalosna Sova smilovao, kad je uzeo Floka u svoje naručje da ga unese u utvrdu ne bi li se oporavio, zaboravivši u tom trenutku na njihovu međusobnu netrpeljivost.

Fakir Sudraka (iako naravno, otkud on ovdje) je isto lik koji se fino nadovezao na ovu priču, kojeg naš Mark zapravo nije mogao pobijediti u ravnopravnoj borbi. Mark se morao poslužiti mozgom i nadmudriti takvog protivnika koji je djelovao neuništivo poput terminatora (a slično je i završio, kao i terminator na kraju 2. filma). Neodoljivo podsjeća i mene na fakira Ramatha, samo bez tih fakirskih "moći". A i podsjetio me na fakira Sumabatru kod serijala Kita Tellera, iz epizode SR 43/44: Sumnja. Gospodar Sudrake je veoma zeznut i inteligentan negativac, ne može mu ništa promaći, pa i ono kad se Blaf prerušio u engleskog časnika.

Umalo zaboravih i onog đeparoša koji je odigrao isto jednu od važnijih uloga u ovoj epizodi, mora se priznati da su autori sjajno odradili njegov lik i postupke u priči, zaista su ga fino ukomponirali u priču. Ovdje su Marka ponovno htjeli raznijeti bačvicom baruta, sjetio se da su to isto htjeli uraditi Marku u priči koju sam ne tako davno čitao, ZS 224: Dijadema od perja. Naslovnica i nije nešto, šteta što nisu ubacili Floka, vuka, fakira Sudraku ili džeparoša, bilo koga od navedenih, bilo bi puno bolje.

26.03.2021
    19:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Sasvim solidna priča. Najbolji dio mi je s Flokom, Žalostnom sovom i Bety.

26.03.2021
    22:07:00 sati

10, 10, 10, 10

27.03.2021
    15:56:00 sati

5, 5, 8, 4

Najprije ide odgovor Herculeu na njegov upit iz recenzije vezano za francuskog veleposlanika i njegovu nenadanu pojavu u priči. Iako je ovdje riječ o prilično banalnoj i naivnoj ideji, Francuzi su pomagali Amerikancima u borbi za neovisnost, tako da to nije nelogičnost, dok po pitanju "Reemovog" fakira to također nije nelogičnost jer je Indija bila dio Britanskog kraljevstva, uz velik broj engleskih lordova koji su tamo "širili kulturu", pa nije čudno što je jedan od njih dovukao fakira sa sobom.

Po pitanju njegove čudesne snage uzrokovane nekakvom drogom, to je već posebna kategorija gluparije, kao i bazen s neimenovanim proždrljivim ribama. Ono, nigdje veze s ničim! Kao parodija na priče s dijaboličnim negativcima i organizacijama.

Nažalost, cijela ova epizoda mi liči na neku vrstu ne baš duhovite parodije. Kasnije priče koje sam čitao su u većini tih elemenata puno bolje: ozbiljnije i duhovitije s preciznijim crtežom.

29.03.2021
    19:26:00 sati