Opsednuti grad

KM ZS 111 | 64 str.

Gradić Obern nalazi se u engleskom okruženju, a ukoliko njega osvoje Englezi će dalje imati otvoren put. Jedina nada za obranu grada leži u trupama pukovnika Faninga, za koje nitko ne zna gdje su smještene. Naši junaci polažu zakletvu heroja, u kojima će ranjeni biti prepušteni svojoj sudbini, kako bi ljudi u Obernu imali šansu preživjeti…

• Heroji obrambe
    KM BUC 26
  • Zakletva heroja
    KM HEX 7
  • Samuraj
    KM LU 9
  • Opsednuti grad
    KM ZS 111

• Il patto degli eroi
    KM SR 27

• Pored izdavača Dnevnika i Ludensa, ovu epizodu je objavila i izdavačka kuća Horus. Oni su objavili epizodu u svojoj extra seriji u broju 7 pod nazivom „Zakletva heroja“. Zanimljivo da su za naslovnicu te epizode iskoristili naslovnicu od originalnog broja SR 12: „Razbojnici s jezera“. Postoji i slovensko izdanje pod nazivom "Heroji obrambe".
  • Na 155. stranici Ludensovog integrala, Žalosna Sova izjavljuje: „Ha! Ha! Ne znaš ti da je Flok neuništiv. Ugh. Ni najopasniji vukovi nisu ga uspjeli savladati.“ - referirajući se na epizodu „Fakir Sudraka“.

Komandant Mark grozničavo pregledava sve isturene položaje svojih utvrda i predstraži, jer se Englezi nalaze u silovitom naletu. Zadovoljan je viđenim, rodoljubi dobro rade na utvrđenju postojećih položaja. Međutim, svi ti napori padaju u vodu, ukoliko Englezi osvoje nedaleki gradić Obern, jer će imati otvoren prostor za daljnja napredovanja s jako velikim trupama. Ljudstva kod rodoljuba je malo i zato Mark donosi odluku da u Obern idu pomoći samo naši junaci, bez dodatnog dijela ljudstva rodoljuba s utvrđenih predstraži.

Klasičan uvod u pravu ratnu priču. Na prvi pogled, ne nudi ništa posebno i originalno, ali kako li samo početni osjećaj može prevariti čitatelja, jer očekuje uobičajenu bitku između američkih rodoljuba i Crvenih Mundira, s tek ponekom novom nijansom. Međutim, Obern doživljava pravu englesku opsadu. Obruč oko grada je potpuno zatvoren. Englezi napadaju topovima i topnička paljba desetkuje civile i američke vojnike u gradu. Sličnu temu opsade imali smo u još jednoj Markovoj epizodi “Pljačkaši“. Zbog opsade i u Obernu vlada glad pa je nesretni Flok ponovo doživljen kao prava mesna delicija.

No, zanimljiv je i način ulaska naših junaka u gradić. Oni koriste prolaz kroz rudnik koji im je pokazao neobičan rudar Zebulon Kubrik.

Rudnik je napušten kada su stigli Englezi , a lokalno stanovništvo ga je prethodno iscrpljivalo godinama. Tako su u rudniku stvorene čitave galerije i labirinti prolaza, ali čak ni to nije bilo dovoljno scenaristima da se sjete kako bi bilo dobro iskoristiti tu lokaciju rudnika za neke efektne scene. Pored svih uobičajenih i stereotipnih lokacija u Markovoj ediciji, unutrašnjost rudnika predstavlja pravu egzotiku, ali, nažalost, to nije scenaristički iskorišteno. Makar i za jednu nevažnu i skromnu zasjedu Crvenih Mundira u unutrašnjosti rudnika.

Zebulon Kubrik nije tipičan rudar koji živi od svoje profesije. Njegovi razlozi izvlačenja zemlje iz rudnika su ponešto osobnije naravi jer se radi o običnom proširenju staze koja kroz rudnik vodi do grada. I ono što je još važnije – to je prolaz koji vodi iz grada. Nevjerojatan scenaristički propust odigrava se upravo u ovom detalju. Zašto ugroženi branitelji i civili Oberna nisu iskoristili tu stazu za bijeg iz grada, kao bi spasili vlastite živote? Pa do jučer su stanovnici radili u tom istom rudniku, morali su znati za taj prolaz. Zebulon se vraća u grad jer ne može živjeti bez supruge. Valjda i njenog zlostavljanja koje je posve uočljivo i koje su osjetili i naši junaci. Žalosna Sova se ne može načuditi Zebulonovom vraćanju u grad takvoj ženi: “Svim bljedolikima fali daska u glavi. Mi, crveni ljudi, tučemo naše skvo, a one nas služe. Bljedoliki žive kao krtice (misli na Zebulona op. a.) i izlažu se topovskoj paljbi da bi se vratili batinama njihovih skvo!“ Čudna je ta ljubav, a ponekad i slijepa što je vidljivo po izgledu Zebulonove žene Lukrecije. Mene Lukrecija podsjeća na jednu drugu suprugu iz stripa Alan Ford. Podsjeća me na Superhikovu suprugu Bepu Joseph.

Zebulonova žena Lukrecija i Superhikova supruga Bepa Joseph

Pored glavne priče, a to je opsada engleskih trupa gradića Oberna, upravo ova dodatna priča diže kvalitetu epizode. Ljubav Zebulona i Lukrecije, sve je samo ne stereotipna i očekivana. Kada se naljuti, Lukrecija uredno dijeli batine, a Zebulenov povratak u gradić nije bio motiviran ljubavlju prema ženi, nego ljubavlju prema zajedničkoj ušteđevini koju je ona čuvala na nekom, njemu nepoznatom skrovištu. U taj njihov odnos genijalno je uklopljen i geg sa Žalosnom Sovom i Flokom. Kako je u gradiću pod opsadom vladala glad, Indijanac je pokušao prodati Floka Lukreciji. Kao objed, ne kao kućnog ljubimca. Radilo se o dobro pripremljenom triku kako bi Zebulon uočio skrovište novca.

Trik je u potpunosti uspio. No, ono što čudi je to da Žalosna Sova nije inzistirao na daljnjoj i stvarnoj prodaji Floka, kojeg je imao zavezana i nemoćna. To je jedna situacija koja se mogla i drugačije scenaristički rasplesti.

Što se tiče glavne priče, ona se odnosi na već spomenutu opsadu. Samo se deset američkih vojnika još nalazi u gradiću i na njima je položen sav teret obrane. Civile kao da to pretjerano ne zanima. Ne sudjeluju u obrani i ne živciraju se previše u čije će ruke dopasti grad sa svima njima. Međutim, Mark se itekako živcira i nije mu svejedno. Primijetio je da su vojnici demotivirani, umorni, gladni, pri kraju s municijom i kao da svaki čas iščekuju odlučujući engleski napad. Rješenje je samo jedno. Netko mora pronaći američke trupe pukovnika Faningana, koje se nalaze negdje u blizini. Glasnici koji su prethodno otišli nisu se vratili. I upravo tu dolazimo do ključnog dijela ove epizode. Naši junaci, kojima se još priključio i Zebulon Kubrik sklapaju sporazum heroja. Mark: “Svaki sat, svaki izgubljeni minut mogu značiti život ili smrt Obernu i njegovim braniteljima. Od nas, koji bude pao ne može očekivati pomoć! Ne možemo se zadržavati…“ Koji dramatični trenutak u epizodi!

Junaci su postigli sporazum da netko iz grupe mora pronaći američke trupe, bez obzira na osobne žrtve. To znači da se ranjenima neće pomoći, a tko zaostane, prisiljen je snalaziti se sam. Koja osobna žrtva za veće kolektivno dobro! Prvi je pao Zebulon pa Žalosna Sova, a naposljetku i Bluff. Marku je izrazito teško i mučno ostaviti prijatelje da se sami spašavaju i snalaze, ali dogovor je postignut i nema iznimki. Ni za koga! Sve to teško pada Marku, ali nastavlja dalje sam, odlučan i odvažan pronaći američke snage.

Ova epizoda ujedno sadrži i jednu rijetkost, a ona je vezana uz naslov epizode. Nije tajna da je ekipa iz Dnevnika davala odlične naslove epizoda talijanskim originalima i da su gotovo uvijek imali bolji i pogođeniji naslov. Međutim, ovo je rijedak slučaj da nije tako. Dnevnikov naziv “Opsednuti grad“ lošiji je od originalnog naziva kojeg je preuzeo i Ludens, a glasi “Sporazum heroja“. Upravo je sporazum heroja, dakle, taj nesvakidašnji i neuobičajen čin, ono što izdvaja ovu epizodu od ostalih. Hrabri čin osobne žrtve odlično je istaknut u ovoj priči i pravilno dimenzioniran i zbog toga ovoga puta pohvale idu originalnom naslovu epizode.

Opsednuti grad“ odlična je epizoda. Opsada gradića prikazana je sa svim svojim osobitostima i ekstremima. Kroz nju je prikazana i neobična ljubav dvoje dobro izgrađenih likova, kao svojevrsni kontrapunkt surovim zbivanjima. A kako završava ljubav Zebulona i Lukrecije najbolje da pročitate sami.

KM ZS 110 Fakir Sudraka

KM LU 10a Posljednja strelica

9, 10, 10, 6

Ovo je Markova epizoda za pamćenje! Definitivno. Klasičan početak gdje se Mark mora naći sa nekim od tajnih agenta, no ubrzo priča dobiva na zanimljivosti sa stanjem u kojem su se zadesili naši junaci, u tom gradiću Auburnu koji je pod opsadom. Upravo taj naslov "Sporazum heroja" iz Ludens verzije, taj pakt kojeg su sklopili trojica prijatelja/junaka je ono po čemu će se pamtiti ova epizoda. Kad su naši junaci pošto-poto morali doći do vojske pukovnika Fanninga ne bi li dobili potrebnu pomoć, a ako netko od njih padne, moraju ga ostaviti i ići dalje! Baš sam nedavno gledao jednu od epizoda "The Walking Deada" gdje je upravo nešto Rick izjavio svojoj skupini kad su se zatekli u nezgodnoj situaciji, gdje je to bilo jedino razumno rješenje u tim okolnostima.

Iako si svjestan da je ovo praktički tek početak serijala, ono, 27. epizoda i da su Blaf i Žalosna Sova uz glavnog junaka također najvažniji akteri, jednostavno u tim trenucima kad padaju jedan po jedan, ne razmišljaš o tome već nisi uopće siguran kako će se oni i da li će se uopće spasiti. Pa kad je Mark ostao sam i morao nastaviti dalje, pa oni njegovi unutarnji monolozi kad je zastao kod jednog stabla (ova zadnja slika u Herculeovoj recenziji), odlično su autori to zamislili i odradili, vrhunski! Uz to, u ovoj epizodi u plejadi likova svakako treba istaknuti Zebulona Kubricka, te njegovu debelu ženu koja tuče sve odreda s valjkom, sjajno su se uklopili u ovu priču i bili zaduženi za humor uslijed podosta teške i gotovo bezizlazne situacije u kojoj su bili naši akteri tijekom ove epizode.

11.04.2021
    23:36:00 sati

10, 10, 10, 10

12.04.2021
    00:02:00 sati

9, 9, 9, 7

12.04.2021
    08:31:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

12.04.2021
    16:31:00 sati

6, 2, 8, 4

Zanimljiva priča, ali grozan scenarij!

Zbog ovakvih epizoda sam davno bio odustao od ovog junaka. Prepuna je degenerične herojske propagande u rangu "Mirka i Slavka" (možda je i Dnevnikov podoban prijevod kumovao tome), unatoč tome što Talijani nemaju razloga veličati borbu za američku neovisnost.

Još na kraju nikome dlaka s glave nije pala! Da je smiješno, pomislio bih da je u pitanju parodija. Humor je na najnižoj razini ako se odnos između iritantog Zebulona Kubricka i njegove "dražesne" supruge može smatrati smiješnim.

Kasnije epizode su puno profiliranije po pitanju humora, a i nema toliko praznih patetičnih parola.

Žao mi je što kvarim ocjene, ali ovaj početni Mark očito nije za mene.

13.04.2021
    15:47:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

6, 4, 8, 8

Sviđaju mi se Flokove ludarije, ali sama priča me nije privukla.

17.04.2021
    09:44:00 sati

7, 6, 8, 6

05.05.2021
    22:35:00 sati

9, 10, 10, 8

Svaka cast Herculeu na odlicnoj recenziji! Interesantna mi je ova usporedba Lukrecije s Bepom Joseph. Da budem iskren, nisam nikad prije uocio slicnost, a puno puta sam procitao ovu epizodu, i isto tako, citao sam epizode Alan Forda s Bepom, ali sad kad vidim slike, stvarno Lukrecija je kao sestra blizankinja Bepe.

Epizoda sama po sebi je vrhunska. Kao malom mi nikad nije bila neka top epizoda jer je dosta tmurnija od ostalih. Imamo opkoljen grad, njegovi stanovnici svi ocajni, demoralizirani i svjesni da im se kraj priblizava. Dosta mracno prikazano, no sad nekako mi je epizoda dobila na snazi. Pogotovo ako psiholoski promatram neke scene. Na primjer, Zebulon se trudi doci do novca, da bi dosao do njega spreman je na sve. Vraca se u grad i time riskira i da ga englezi zarobe i da ga zena premlati. Spreman je na sve za svoj novac, a ipak, kasnije, u odlucujucem trenutku, shvati da novac nije najvazniji i baca ga na zemlju. To je cin kojim su zaradili dragocjeno vrijeme jer su se englezi zaustavili pokupiti novac. Takoder, i lik Lukrecije je jako dobro prikazan. Oboje na kraju shvacaju da novac nije najbitniji.

Svida mi se i taj sporazum u kojemu su dogovorili da ako netko padne, da mu nitko nece pomagati. Misija iznad svega! Kako netko pada, tako ovi koji ostaju nude pomoc, no onaj koji je pao odbija pomoc i odlucuje se zrtvovati za spas misije. Tu je nekako najupecatljivije kada Mark ostane sam pa oni misli koje ima. Ovo je ipak rijetkost u serijalu. Ali ne samo u ovom serijalu, nego u mnogim drugima. Uvijek kad netko od glavnih junaka padne, drugi mu pomazu i nekako se svi uspe spasiti. Ovdje oni koji padnu ostanu prepusteni sami sebi i upravo zbog toga sto je to rijetkost u serijalima, ovo je veliki plus ove epizode. Dakle, pomalo netipicna epizoda.

Crtez standardno vrhunski, a naslovnica solidna.

17.08.2021
    16:58:00 sati