Radžini ambasadori

KM ZS 205 | 64 str.

Englezi napadaju gostionicu u kojoj se smjestio Mark. U obračunu s njima Mark spašava stranca, koji se poslije predstavlja kao američki agent. Da bi ga oslobodili iz engleskog zarobljeništva, naši se junaci moraju prerušiti u radžine izaslanike. No, ispostavlja se kako nije zlato sve što sja…

Priča 3

• Butler paša
    KM LU 26
  • Radžini ambasadori
    KM ZS 205

• Butler Pascià
    KM SR 73

• Nema posebne napomene.

Mnogobrojni zaljubljenici u strip odavno su postigli svojevrsno suglasje, kako je onodobni izdavački gigant “Dnevnik“ iz Novog Sada, gotovo galaktički prvak u smišljanju naslova za stripovske epizode. Toliko uspjelih naslova za epizode kojima ni sami autori nisu znali dati prilagođeniji naziv, zaslužuje i pomniju analizu socioloških i društvenih teoretičara. Originalni talijanski broj 73, nosi naziv ove epizode “Butler Pascia“, odnosno “Butler Paša“, koji je za svoje izdanje preuzeo i Ludens. No, Dnevnikov naziv “Radžini ambasadori“ upravo je nevjerojatno pogođeniji naziv dotične epizode, što je tek jedan u nizu dokaza, s koliko su pažnje osobe zaposlene u toj izdavačkoj kući, ne samo čitale te epizode i pripremale ih za tisak, nego i razmišljali o njima na način koji je išao u korist čitateljima te epizode i stripova općenito. Uistinu Butler Paša, na kome je naslonjen naziv epizode, tek je marginalni engleski zapovjednik garnizona, potpuno nedostojan da ova epizoda po njemu i nosi ime. S druge strane,“ Radžini ambasadori“ su genijalan naziv epizode, zbog prerušavanja Bluffa i Žalosne Sove, u prerušene indijske izaslanike jednog radže. Samo i jedino zbog tog odličnog i genijalnog naslova epizode, ovaj strip zaslužuje recenziju. Sve je drugo nedostojno recenzentske pažnje. Tanka pričica, nedovoljno izgrađeni likovi i mnoštvo nepotrebnih scena samo kako bi se ispunila zadana forma broja stranica. Kada je već tako, onda ćemo pokušati spomenuti navesti i one sitnice koju funkcioniraju u pozitivnim smislu.

Nedovoljno ili loše izgrađeni likovi čest su i osobit problem autorskog trojca esseGesse. Predstavljeni su uzgredno, površno, a često i potpuno promašeno pa se čitatelj, nerijetko, osjeća i prevareno. Kada smo već kod tako predstavljenih likova, onda spomenimo i neke od njih. Problem broj jedan zove se Pauel. Pauel je osoba koju je Komandant Mark spasio u napadu Crvenih Mundira na gostionicu u kojoj su tražili njega. Komandanta Marka, a ne Pauela. Nešto se poslije predstavlja kao tajni američki agent s misijom. U redu, misija kao misija mora biti tajna, ali i tu se dotični jedva čeka izblebetati o pojedinostima zadatka. U redu, priča kao žena na kavi, ali kakav je to američki agent koji ne reagira na engleske napade? Nema ni oružja kod sebe, ali to našim vrlim scenaristima ne predstavlja problem. Već smo imali priliku vidjeti u Markovoj ediciji kako se istinski američki rodoljubi, bez oružja, suprotstavljaju i znatno nadmoćnijem neprijatelju od šačice Crvenih Mundira koji su u štali gostionice napali Marka i dotičnog. Kukavičluk na stranu, ali Pauel ionako ostavlja neizbrisivi dojam mlakosti i bez uočenog pomanjkanja hrabrosti. Mlakost nije svojstvena nikakvoj izobrazbi tajnih službi, a ovaj nesretnjak izgleda kao razvodnjeno mlijeko ili vino u kome debelo prevladava voda ili nedovoljno pečeni krumpir, koji je sirov kako god ga okreneš. Toliko je mlak da mu autori nisu uspjeli zakačiti ni određenu dozu inteligencije, pomoću koje bi barem neki od njegovih poteza izgledali kao rezultat promišljenog rada, a ne kao obični produkt spleta okolnosti. Toliko je mlak da mu scenaristi nisu dodijelili ni određenu razinu zloće, zbog koje bi se jačim snagama borio za ostvarenje vlastitih gramzivih planova. Ovako ispada da je tek obični bezveznjak, koga su prilike učinile lopovom.

Problem broj dva zove se Butler Paša. Zapovjednik engleskog garnizona u Bridž Roku. Kako saznajemo, Butler Paša je nadimak dobio dok je živio na istoku i gdje je dao maha svojim nevaljalostima. U Bombaju i Kalkuti, navodno, drhte od straha kada govore o njemu i njegovom prijatelju Radži od Mangalora. Kakve su onda to nevaljalosti da se nije to moglo popratiti s nekoliko prigodnih vinjeta? Kakva je to svirepost, kada Pauela drži u zatvoru, gotovo kao gosta? Nikakve torture prema njemu, batinanja, ništa? Kakav je to zapovjednik kojemu jedan vojnik čuva zatvorenika? Moglo bi se još u propustima u izgradnji likova, ali i ovo je sasvim dovoljno da se zaokruži slika.

Koliko su scenaristički podbacili i dali sve u nekakve bezvezne jurnjave i proširene scene sukoba, dovoljno govori i podatak da su uspjeli gotovo u potpunosti zanemariti i Floka. Imamo tek jedno pojavljivanje vrijedno pozornosti i to kada u okladi u odmjeravanju snaga, Flok služi kao dodatna vrijednost u omjerima oklade. U slučaju Bluffova gubitka oklade, izvjesna je sudbina Flokove kože. Doslovno.

Čak su i taj obračun i okladu toliko razvukli da je to postalo dosadno. Jednostavno, manjak imaginacije i kvalitetnih rješenja u ovoj epizodi vidljiv je na svakom koraku.

Još je samo jedna sitnica vrijedna pozornosti, a to je Bluffovo i prerušavanje Žalosne Sove u nepostojeće izaslanike slavnog radže iz Indije. Kao izaslanici, u engleskom garnizonu uživaju sve moguće pogodnosti koje takvo lažno predstavljanje nosi sa sobom. Tako radžini izaslanici uživaju probrana jela i pića, a s njima i njihov prevoditelj. Rekli bismo, svojevrsna preteča balkanskih političara, očito stereotipan način ponašanja, koji se ponavlja kroz različito vrijeme i različite oblike društva.

S tim njihovim prerušavanjem, da ne bi bilo sumnjivo čak i poslovično ne osobito inteligentnim engleskim vojnim časnicima; scenaristi su u priču uvukli i jednog prevoditelja, što je sasvim pristojno i dobro rješenje. Tako saznajemo da je izvjesni Grej Džeb (zar ovo ne podsjeća na ono američko: 'grejt džob') bivši pomorac. Na svojim mnogobrojnim putovanjima naučio je mnoštvo stranih jezika i dijalekata. Saznajemo da se on i Komandant Mark poznaju i otprije, ali nema tu nekakve prigodne vinjetice iz prošlosti, kako bi saznali povijest njihova poznanstva. To se scenaristima možda i ne može toliko uzeti u negativan kontekst, kao neke od završnih dijelova priče. Pauel bježi jedrenjakom iz luke u Njuportu. Spletom okolnosti i zamjenom kutiju u luci, ostao je bez novca prvotno namijenjenog za kupnju brodova američkim rodoljubima. Na brodu shvaća da je ostao praznih ruku, ali scenaristi vraćaju jedrenjak u luku kao bi ga sustigla zaslužena ruka pravde. Doznajemo da je jedrenjak nastradao i da se zbog toga vraća u luku. Kako je nastradao? Zbog čega? Ili zbog koga? Je li nastradao u oluji? Tajfunu? Požaru? Havariji? Oštećenja na brodu ipak nisu bila tolika da se brod ne bi uspio vratiti u luku iz koje je isplovio. Ili je u pitanju bila neka sabotaža koju je izveo Pauel kako bi jedrenjak vratio u luku? Toga odgovora nema ni na vidiku.

“Radžini ambasadori“ nisu osobito kvalitetna epizoda. Negativnosti epizode smo mahom nabrojali. Od pozitivnih stvari valja spomenuti vrlo dobar crtež te odličnu naslovnicu. U crtačkom dijelu je “indijsko prerušavanje“ nudilo dodatne mogućnosti koje nisu iskorištene. Kao da je riječ o epizodi koja je bila svojevrstan “loš dan u uredu“ jer već slijedeći brojevi u ediciji nude spektakularan humor i pojavljivanje značajnog lika, koji je vezan uz nekoliko epizoda. O njima ćemo nešto drugom zgodom.

KM LU 24 Put osvete

KM LU 27 Prokleto zlato

6, 5, 9, 8

Solidna epizoda, ali ništa više od toga, nažalost. Općenito volim izdvojiti ono što je bilo pozitivno u priči, a bilo je nekoliko i takvih stvari. Kao Blaf i njegov frend Tricheco Ross kad idu lomit ruke, Flok kako zamišlja ono što mu Žalosna Sova priča da će postati navlaka za sjedalo (upravo ova slika što je Hercule stavio u recenziji), prerušeni Blaf i Žalosna Sova u veleposlanike, mornar koji misli da je prešao Blafa kad mu je prodao pun sanduk novca misleći da je tu njegova stara odjeća, uglavnom, pristojno ostvarenje, no nedovoljno dobro da bi zaslužilo neke bolje ocjene.

Hercule je jasno naveo sve nedostatke koje su obilježile ovu epizodu. Što se tiče naslovnice, nisam isprva niti skužio da se radi o Žalosnoj Sovi u svezi ovog prerušenog lika. No dobra naslovnica, volim kada autori, pored Marka na naslovnici, uspiju uklopiti i njegove najbolje prijatelje.

17.02.2021
    01:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Ništa ekstra, ali opet sasvim solidno. Najbolja scena je na kraju kada lopovu zamijene kovček sa novcem. Crtež i naslovnica na nivoju Esse Gesse, dakle odlično.

17.02.2021
    10:51:00 sati

10, 10, 10, 10

Super KM!

17.02.2021
    13:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

7, 8, 8, 9

Svaka čast na odabiru recenzije, upravo sam ga pročitao po prvi put prije dva dana. Standardni Mark, ima sve što Mark nudi, fali mu sve što Mark nema. Klasika.

17.02.2021
    19:20:00 sati

8, 8, 9, 9

Ne bih se složio da je ovo loša epizoda. Upravo suprotno, u kontekstu standardnih Markovih priča ovo je skoro odlično.

Humora ima na svakom koraku i cijelo vrijeme prevladava taj tipični "markovski" humor i scenaristička neozbiljnost (Urnebesna je scena kada Žalosna Sova zadirkiva Floka da će od njegove kože napraviti bubanj, da ne spominjem prerušavanje "zlatnog" dvojca u "maharadžine ambasadore"!). Puno je tu sitnih detalja nebitnih za glavnu priču, ali ti detalji prave razliku i najveći problem je kada autori pokušaju dati naglasak na glavnu priču koja se nikako ne može kvalitetno razraditi na samo 64 stranice. Za primjer bih uzeo katastrofalnu završnu epizodu serijala gdje su na ozbiljan način išli završiti serijal svojevrsnim dodatkom na tridesetak stranica.

Znači, neozbiljnost scenarija s puno simpatičnih gegova je dobitna kombinacija, a upravo ova epizoda je pravi primjer toga.

Vezano za Herculeov prigovor završnom povratku broda u luku, Žalosna Sova je na zadnjoj vinjeti predzadnje stranice izjavio da se "more i nebo spajaju u najstrašnije nevrijeme", tako da je brod očito tako nastradao. Uz to, neke stvari je bolje kada se ostave čitatelju na slobodnu procjenu, a ne da se ide u "buratinijevsko" rasčlanjivanje i objašnjavanje. Priča je bila svakako završena i bez tog broda, razlog povratka nije bitan, već je u pitanju samo još jedna neozbiljna jagoda na vrhu ;-)

Još i mudrost Žalosne Sove za kraj: "Čuvaj se onog koji mnogo govori, govorio je moj šukundjed.

18.02.2021
    00:36:00 sati