Noć iznenađenja

KM ZS 208 | 64 str.

Naši junaci nađu se u svojstvu mirovnih posrednika u jednom trgovištu. Sav trud u održanju mira između prodavača i kupaca, pada u vodu zbog ubojstva poglavice Vajandota. Mark se tako nađe osumnjičen za ubojstvo koje nije počinio pa mora naći ubojicu, ali i sam razlog ubojstva, prije nego što ratni požar opustoši čitav kraj.

Naslovnica 3

• Butler paša
    KM LU 26
  • Noć iznenađenja
    KM ZS 208

• Il seme dell'odio
    KM SR 74

• Nema posebne napomene.

Naši junaci dolaze na prirodnu zaravan u okružju rijeke, koja je savršeno pozicionirana za improvizirano trgovište. Nalazi se u blizini brda, s kojih dolaze trgovati lokalni Indijanci. Ta je zaravan s jedne strane okružena šumom, koja je bogata divljači, što pogoduje traperima koji namjeravaju trgovati. Također, samo trgovište je smješteno tako da ima pristupačan pristup rijeci, s koje opet stižu različiti brodari koje ovo okupljanje interesira. A trgovište je načičkano traperskim kolibama, brvnarama, barakama, različitim oblicima trgovine na otvorenom, ali i mnogobrojnim vigvamima. Lijepo je vidjeti taj prividni sklad između Indijanaca i bijelaca pa makar samo na kratko vrijeme i makar samo za privremene oblike trgovačkog posla. Pomalo neuobičajen uvod u jednoj epizodi Komandanta Marka. Mirno, idilično i gotovo pitoreskno, baš poput mirne rječice čiji valovi prolaze improviziranom lukom. Čak se u tu idiličnu sliku na trenutak uklopio i naš junak jer se našalio sa starim šutljivim Indijancem, koji mu je dao kratke istovjetne odgovore: “Što više starimo, sve smo brbljaviji, ha- ha- ha.“

No, ta prividna idila trajala je vrlo, vrlo kratko. Ovaj uvod u epizodu neobično podsjeća na mnogobrojne Zagorove epizode, vezane uz redovne ili manje redovne sastanke trapera. Stoga nije čudo da Mark na ovim uvodnim stranicama i djeluje poput Zagora.

Uvođenje reda nije nimalo lak i zahvalan posao, ni kada su u pitanju samo traperski susreti, a kamoli kada se na jednom mjestu zajedno nađu traperi, Indijanci, pokvareni trgovci, krijumčari, brodari i sav onaj ostali polusvijet koji na takvim mjestima traži način za brzu i lagodnu zaradu. Tako Mark ima pune ruke posla, ali djeluje kao da je na ovaj trgovački skup došao posebno nervozan i neraspoložen pa mu ne treba mnogo da reagira impulzivno. Primijete to i strane u sukobu, koje Mark rješava brzo, autoritativno pa čak primjenjujući i pretjeranu dozu sile, ne izbjegavajući pritom uputiti i prijetnju samim akterima nereda. Mark ima pune ruke posla jer tu ima svega: od uobičajenih traperskih gluposti i svađa tipa čije su kože divljači ljepše i kvalitetnije; pa do ozbiljnih Markovih upozorenja kako u trgovištu ne pucaju, jer pucnjevi mogu navesti Indijance da se razbježe. Mark u ovoj ulozi redara, odnosno djelitelja pravde djeluje strog i rezolutan. Na trenutke možda i nepotrebno grub, posebno prema članovima koji plove na Sendijevoj barci. U svojstvu zaštitnika reda i mira Mark im preventivno zabranjuje pristajanje barke na tom mjestu s obrazloženjem:“Vi viskijem nazivate ovo u bačvama?

Doduše, nije ni probao njihov viski, ali je u prošlosti imao negativnih iskustava s napojem što ga Sendi prodaje Indijancima. Sendi, kao svaki (ne)pošteni trgovac nudi Marku 10% od napravljenog posla. Brzoplet i nepromišljen potez. Sendi, Sendi… pa čak i mala djeca znaju da se mito daje unaprijed, a ne po obavljenom poslu. Naučio je to na teži način, dakako.

S druge strane, Bluff i Žalosna Sova imaju neočekivane probleme s Flokom. Naime, tu se zatekao stari putujući trgovac McDag, koji je i ranije imao problema s Bluffovim proždrljivim psom. Tako je zadnjom zgodom Flok osiromašio McDagovu ostavu, u tolikoj mjeri, da bi mu u skladištu manje štete napravili oluja, uragan ili požar. Ali McDag nije imao sreće da njegovo skladište pohara prirodna katastrofa. S vječno izgladnjelim psom nije imao nikakve šanse, a Flokova proždrljivost skoro ga je dovela na prosjački štap.

Ne čudi stoga da dobro pazi na njegovo prisustvo u blizini svojih zaliha. Ujedno, McDag jedan je od rijetkih likova u čitavoj ediciji Komandanta Marka koji se pojavljuje nekoliko puta. Radi se o dobro i kvalitetno isprofiliranom liku putujućeg trgovca, čija je korpulentnost obrnuto proporcionalna njegovim trgovačkim vještinama, jer kada te namagarči i prevesla jedan pas onda je sve sasvim jasno. Nakon što mu je Bluff platio štetu koju je napravio zadnji put, McDag odluči počastiti prijatelje, ali i Flok je pritom imao svoje planove.

Odličan je ovaj obračun čovjeka i “zvijeri“. Jedan od prapovijesnih iskonskih sukoba još od početka čovječanstva, kada je najveća borba bila ona koja se vodila za zalogaj hrane. Nešto poslije McDag odlazi nezadovoljan iz trgovišta, ali to je bila greška, velika greška, jer je Flok nanjušio hranu u kolima. Ovoga puta odličnu priču prati i vrhunski šaljivi dio. Dugu Strelu, poglavicu Vajandota ubija nepoznati atentator. U jednome trenutku sumnja pada i na samog Marka. On ne zna gdje bi tražio ubojicu, a priča postaje još bolja kada se u priču upletu i engleske snage. Da ne bi sve ostalo samo u ozbiljnim okvirima priče, scenaristički trojac esseGesse ovoga je puta, za promjenu, ugodno iznenadio. Sukob McDaga i Floka poprimio je epske, gotovo antologijske razmjere.

Flok je otjerao trgovcu kola s namirnicama, preplašivši konje, dok je McDag iskoristio osamu rijeke za kupanje i osvježenje. Bluff je našao Floka koji je isprva pomislio da ga je McDag ubio, ali Flok je samo spavao pod teretom saždrte količine hrane iz trgovačkih kola. Kako je samo majstorski nacrtan Flok! Izgleda napuhano kao da s nešto uvuklo u njega. I tu krepalo. Te tako ostalo unutra. Pronašavši Floka, Bluff se pita gdje je McDag.

Žalosna Sova: “Da nije u Flokovom trbuhu?
Bluff: “Ne govori gluposti. Flok ne jede ljude.
Žalosna Sova: “Čudo da i konja nije prožderao tvoj ljubimac. Kažem da se u tom pasjem sinu krije zlo“.

Odličan crtež trojca esseGesse, kojemu za maksimalne ocjene nedostaje tek neiskorištenost mogućnosti reprezentativnijih vinjeta iz samog trgovišta. Kao da su svakoj epizodi imali na raspolaganju okup traperskih i indijanskih nastambi na jednom mjestu. Tako su se mogli nacrtati prikazi svakodnevnog života, suživot bijelca i Indijanaca, trgovanje, nadmudrivanje, cjenkanje…

Scenaristički to izgleda jako, jako dobro, poglavito zbog onog humorističnog dijela. U odličnu dosjetku spada i stari Indijanac koji je jedini vjerovao u Markovu nedužnost, barem s indijanske strane: “I sada će Probušeni Zub opet šutjeti mnoge mjesece“. Super geg! Vrhunska šaljiva komponenta prevladava u ovoj epizodi, toliko da i na samom kraju imamo odličnu scenu kada je Bluff, da otplati nove Flokove dugove, prisiljen prodati čak i vlastitu odjeću.

Naslovnica mi je nedovoljno dobra. Loša čak. I dok odvajanje riječnog horizonta i neba mogu nekako opravdati lošim izborom boja, neke druge stvari bodu oči. Primjerice, nerazmjer Marka koji visi s litice i Indijanaca u pozadini. Recenzirao sam epizodu iz Dnevnikova izdanja pa ne znam je li to samo od patine vremena ili se radi o planiranom vizualnom efektu, ali dojma sam kako neki Vajandoti imaju brkove. Jednostavno mi naslovnica nikako nije sjela.

Noć iznenađenja“ iznenađujuće je kvalitetna epizoda koju ćete uživati čitati. Pritom nije sva kvaliteta otišla isključivo na humoristični dio epizode. Radnja je smislena i nema grešaka, za što je zaslužan i glavni motiv priče: ljubomora. Ljubomora prikazan na esseGesse način, u priči koja će teško nekoga pretjerano razočarati.

KM ZS 205 Radžini ambasadori

KM ZS 210 Tajna Fervila

8, 9, 10, 7

Uvod u Markovim pričama je uvijek ona dobitna kombinacija, a poglavito mislim na tu uvodnu, prvu vinjetu koja je u većini slučajeva nešto veća od uobičajenih kadrova. Često prikazuje nekakve živopisne krajolike i našeg junaka u centru pažnje (ili svu trojku - skupa s Flokom kao ovdje) kako uživaju u pogledu i u tom šumskom, svježem zraku. Zanimljivi uvod i podosta duži nego inače, u smislu da se nije nešto ružno dogodilo (sve do ubojstva poglavice), već sve nekako ležerno, na jednom proplanku uz jezero gdje se odvija razmjena krzna. Uvod je poslužio da upoznamo neke aktere koji će biti važni za priču, ali i dobro je recenzent primjetio, nekako su te uvodne sekvence jako podsjetile na Zagorove priče gdje smo često mogli vidjeti slične situacije, pa i ova prva slika u recenziji gdje Mark zbori skoro identično kao Zagor. Ali i to kako je Mark optužen za ubojstvo i kako je brzo nastao nesporazum kod Indijanaca, isto kao i kod Zagora gdje čovjek ni ne stigne objasniti da je nedužan, već se mora dati u bijeg i krenuti u potragu za onim pravim počiniteljem.

Moram priznati da me i nastavak priče oduševio, obično kad imamo neka 2 lika na koje sumnjamo u Markovim pričama, jedan od njih bude krivac, ali ne i u ovoj priči. Tek kad je ona Indijanka-udovica uzela nož i prepoznala ga iste sekunde, odmah mi je kroz glavu proletilo tko je ubojica i tko je bio taj koji je kroz skoro cijelu epizodu bio uporan da pošto-poto makne Marka iz priče. Humor je izvrstan, Flok je taj koji je dominirao tim sekvencama, pa i jadnog Blafa ostavio skoro na prosjačkom štapu :D Sva sreća da ovdje nije onaj potpun kraj tim zgodama, već one dobivaju svoj nastavak u narednoj Markovoj priči :).

11.03.2021
    23:43:00 sati

10, 10, 10, 10

12.03.2021
    21:22:00 sati

5, 5, 9, 7

Crtež i naslovnica standardno odlični. Priča sama je šablonska. Plus je jedino Flok i njegove vragolije.

13.03.2021
    20:18:00 sati

8, 8, 9, 4

Netipična priča za Marka, dok sa dosta elemenata podsjeća na neke Zagorove epizode, baš kako su Hercule i Reem već primijetili. Sve u svemu, jedna solidna i zabavna epizoda, u kojoj do trenutka kada udovica ubijenog poglavice ne prepozna ubojičin nož, čitatelj ne može niti pretpostaviti tko je taj ubojica, a ni razlog ubojstva. Scenarist ili scenaristi tu pokušavaju neizvjesnost oko identiteta ubojice održati još koju stranicu, ali teško je to izvedivo kod nas iskusnih strip veterana. ;-)

Moram se ponovno složiti s recenzentom da je vrhunac ove epizode u komičnim elementima s Flokom, pa je glavni dio priče u stvari sporedni, s obzirom na ukupne dojmove i upečatljive (čak bih rekao nezaboravne) elemente.

Crtež je stvarno odličan, jedino malo iritira način borbe Komandanta Marka u stilu Velikog Bleka. Ima ogroman broj odličnih kadrova od kojih su glavni opisani u recenziji, pa da ne ponavljam. Naslovnica lošija od prosjeka.

14.03.2021
    08:17:00 sati

5, 7, 7, 7

Ima nekoliko duhovitih dosjetki ali ukupan dojam je dosta mršav.
    19.03.2021
    21:25:00 sati

8, 8, 8, 7

Puno toga se izdogađalo na samo 64 strane. Sve u svemu, zabavna epizoda.
    30.04.2021
    00:05:00 sati

7, 8, 9, 7

Vrlo dobra epizoda u kojoj su autori odlično miješali ozbiljnu radnju i humor tako da je puno toga stalo na samo 64 stranice.

Mark se baš uznojio. Prvo uspostavlja red u trgovištu, potom bježi od Indijanaca koji ga smatraju ubojicom poglavice, a kad su tu još i vječni neprijatelji Englezi sve je jasno.

MacDug je tu za humor, pa sam ga isključio kao ubojicu, a onaj Sandy je morao biti na listi iako je malo "preočit". Mislio sam da će krivac biti "netko deseti", dotad neprikazan u radnji, ali, kako kolege rekoše, od trenutka kad je udovica vidjela nož sve je bilo jasno.

04.07.2021
    23:27:00 sati

• Matador