Tajna Fervila

KM ZS 210 | 64 str.

Komandant Mark odlazi u Fervil na poziv svog prijatelja doktora Feloua. U Fervilu se događaju čudne stvari. Čitav kraj terorizira razbojnička skupina koja je preobučena u uniforme engleskih vojnika. Dodatno se kriju maskama preko lica. Kakve sve tajne kriju ljudi iz Fervila?

• Butler paša
    KM LU 26
  • Tajna Fervila
    KM ZS 210

• Il mistero di Fairville
    KM SR 75

• Nema posebne napomene.

Nisam dovoljno bogat da bih kupovao jeftine stvari.

Stara je to poslovica koja u značenju ima otprilike pouku kako je bolje kupiti jednu skuplju, ali kvalitetniju stvar; nego dva ili više komada jeftinije, ali lošije kopije ili nedovoljno kvalitetne zamjene za tu istu stvar. S tom poslovicom u uskoj je vezi i kupovinska oznaka za neočekivanu ili brzu kupnju, a ona se označava izrazom “dobre prilike“. Dobra prilika; jasno je; nešto je što valja iskoristiti odmah i ne čekati mnogo u premišljanju ili vaganju ponude. A upravo su naši junaci Bluff i Žalosna Sova u utvrdi Ontario imali dobru priliku za nabavku pištolja. Po povoljnoj cijeni. Ili ispod svake normalne cijene, što bi se popularno kazalo u trgovačkim okvirima. Međutim, naši su junaci bez novčića u džepu zbog poznate nezgode koju su imali sa Flokom u prethodnoj epizodi (“Noć iznenađenja“). Tada je Flok doslovno prožderao sve zalihe putujućeg trgovca McDaga i šteta koju je Bluff morao platiti bila je tolika da sebi više nije u mogućnosti kupiti ni par kvalitetnih pištolja.

Odličan uvod autorskog trojca, koji taj dojam dodatno pojačava i s novim pojavljivanjem simpatičnog trgovca McDaga, koji se obraća Marku: “Imam za vas poruku od doktora Feloua, ali prvo sklonite onog psa“. U strahu su velike oči. Zna to dobro i trgovac McDag kojemu je, prilikom zadnjeg susreta, Flok potamanio sve zalihe i napravio cijeli niz drugih nevolja. Tada je Žalosna Sova “tješio“ trgovca riječima kako je još i dobro prošao, jer mu Flok nije prožderao ni konja. Baš taj konj ponovo će biti žrtva klasične Flokove psine, jer je zbog njega, skupa s gazdom i kolima, završio u vodama Ontarijskog jezera.

Poruka koju je McDag donio Marku poslao je njegov prijatelj, doktor Felou iz Fervila, koji ga informira da se tamo dešavaju strašne stvari i u kojoj ga moli da čim prije dođe. Kako Komandant Mark ipak nije Dylan Dog pa da se atmosfera iščekivanja nameće sama od sebe, scenaristi nastoje dodatno produbiti atmosferu iščekivanja kod čitatelja. Tako McDag naglašava Marku: “U tom kraju ljudi žive u strahu. Zamislite, nisam prodao nijednu iglu… Još nisam nosio ni maramu.“ Tako Mark saznaje da vojnici noću pljačkaju farme i to isključivo ondje gdje ima novca, robe ili drugih vrijednosti. Najčudnije u svemu je to što vojnici imaju prekriveno lice maramama. Mark na putu u Fervil razmišlja: “U svim ratovima bilo je vojnika koji su napadali i pljačkali. Ali da pokrivaju lica, to prvi put čujem.

Još jedno klasično uvođenje čitatelja u radnju koje zaslužuje sve pohvale, jer je upravo u tom uvodnom dijelu scenaristički trojac esseGesse bio i najkvalitetniji. Tako na početnim stranicama imamo povratak starog i poznatog lika kakav je McDag; zatim je tu kvalitetna referenca na prethodnu epizodu i standardne šaljive komponente s našim junacima. Sve same pozitivne odrednice u početnom dijelu. Često pomislim kako je ovaj početni dio radio isključivo jedan autor iz ovog stvaralačkog trojca, središnji dio radnje drugi, a završni dio treći autor. Otud valjda i toliko nelogičnosti u scenariju, od kojih su mnoge upravo kataklizmičke, teško objašnjive greške. Baš poput ove o kojoj ću kazati par riječi.

Mark uočava čudno ponašanje stanovnika Fervila prema njemu. Tako je, ugledavši Marka, jedna djevojka rukama prekrila bisere na vratu.

Zašto je djevojka to napravila kada je ugledala Marka? Zar Komandant Mark nije dovoljno poznat kao rodoljub u jednom gradiću koji se nalazi samo par kilometara udaljen od utvrde Ontario? Zatim je tu i nova čudna reakcija dječaka koja nije mogla promaći Marku.

Zar Mark ima takvu razbojničku facu da ga se plaše i mala djeca? Osjećaj neugode pojačava i dječakova majka riječima: “Mi smo siromašni ljudi, mi ništa ne znamo! Ostavite nas da mirno živimo!“ Zar je moguće da stanovnici Fervila misle da je Mark jedan od pljačkaša s maramom preko lica? Zar je moguće kako nitko u gradiću ne zna kako Mark izgleda? Otkud takvi strahovi? Također, ne saznajemo jesu li ljudi iz Fervila u dosluhu s pljačkašima? Jesu li možda sami pljačkaši pustili u javnost lažne informacije o Marku? Ili Mark stanovnicima Fervila izgleda kao klasični lopov? Teško moguće i teško objašnjivo, ali ovo nije prvi puta da nam scenaristički dosezi autorskog trojca ostavljaju gorak okus u ustima. A nije trebalo biti tako jer su na raspolaganju imali odličnu i zanimljivu priču. Stoga je Markovo čuđenje na reakcije ljudi u gradu jedina ispravna reakcija.

Epizoda “Tajna Fervila“ sadrži dva trenutka po kojima se priča može pamtiti ili identificirati. Jedan je u crtačkom dijelu, kada je Mark prisiljen zamaskirati se u Crvenog Mundira. Drugi je već spomenuta bojazan stanovnika Fervila pred Komandantom Markom, kada žene i djeca plaču čim ga ugledaju, a svi pošto poto izražavaju želju za njegovim žurnim napuštanjem mjesta. Zbilja ponašanje koje odudara od očekivanog i na koje nemamo odgovore o uzrocima takvog ponašanja.

Bluff i Žalosna Sova su ponešto zanemareni u ovoj priči, ali imamo nekoliko kvalitetnih trenutaka vezanih uz ove likove. Prvi je izjašnjavanje Žalosne Sove o ponuđenom krevetu u lokalnoj krčmi: “Medvjeđa koža između mene i zemlje je sve što je potrebno jednom ratniku“. Drugi i pamtljiviji trenutak zbio se u samoj završnici priče kada su Bluff i Žalosna Sova lukavo zamijenili oznaku krčme te ju stavili na vrata engleskog garnizona. Na taj način su poslali pljačkaše u pravu, genijalno pripremljenu zamku. Ali pazite sada traljavog, zbrzanog i podcjenjivačkog odnosa prema čitatelju: scenaristi su napravili kraj tako da su svi ubili sve. Što to znači? To znači da su sve pljačkaše pobili Crveni Mundiri, a sve Crvene Mundire su pobili kostimirani pljačkaši. Stvarno treba imati nevjerojatnu količinu imaginacije za zamisliti takvo što. Likovi ti moraju imati dovoljan broj metaka i moraju pravovremeno uputiti hitac iz vatrenog oružja, prije nego i sami poginu od druge ruke. Još jedan “biser“ s kraja priče: krčmarica je pobjegla. Bila je članica bande i dokazana suradnica. Zašto je pobjegla? Od koga? Tko joj je javio o zamci postavljenoj u garnizonu? Zar je netko došao obavijestiti je s mjesta sukoba? Ako su svi poginuli, što navodi i sam doktor Felou, tko ju je mogao doći obavijestiti? Uistinu, scenaristička genijalnost autorskog trojca ponovo na djelu.

Ako se pitate kako je završila kupovina pištolja s početka priče, iduća slika dovoljno govori. A kada je trojac esseGesse u pitanju, crtež je obično uvijek govorio na kvalitetniji način. Za razliku od scenarističkih rješenja priče poput ove…

KM ZS 208 Noć iznenađenja

KM LU 27 Prokleto zlato

7, 7, 10, 6

Epizoda koja se nastavlja na prethodnu, spominje one smiješne događaje sa Flokom i Mac Dugom. Iako se službeno ne radi o dvodijelnoj epizodi, ali prethodna i ova epizoda se obje mogu pročitati u komadu. Meni je drago za vidjeti takve stvari, kad nekad postoji taj kontinuitet događaja i događaji se vežu jedan za drugog kao u stvarnom životu.

Zanimljivo je i Marka bilo za vidjeti kako on izgleda u odori Crvenih Mundira, a nije loša niti ta ideja sa zločincima koji se prerušavaju u Mundire. Highlight epizode je vjerojatno kad Blaf i Žalosna Sova zamijene natpis na gostionici i tako zeznu negativce :D Jednim udarcem, dvije muhe. Smiješno, no istovremeno i zabavno scenarističko rješenje za kraj priče.

21.03.2021
    21:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Njabolji su mi bili Flok i Mac Doug na početku. Inače tipična Markova priča.

21.03.2021
    21:47:00 sati

10, 10, 10, 10

22.03.2021
    06:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 9, 7

22.03.2021
    15:50:00 sati
    gkosovic

7, 5, 9, 6

Strah je najčešća ljudska osobina i upravo strah je razlog reakcije ljudi na Markovu pojavu u gradiću. Ne mora biti da svi stanovnici nisu prepoznali zapovjednika Vukova s Ontarija, već se ne žele miješati u stvari koje se događaju u gradiću. Uz to, budući su očito u mjestu Englezi, logično je da Marka većina žitelja i ne poznaje. Tada se čovjeka većinom moralo vidjeti uživo da bi ga prepoznalo.

Strah je razlog i što praktički slobodan doktor Fellow nije pobjegao iz navodnog zatočeništva u kolibi iz koje je nemoguće spriječiti nekoga da pobjegne, ako ga nisi okovao lancima.

Istina je da se moglo sve scenaristički bolje odraditi, ali te scenarističke površnosti su standardne u ovom serijalu, a dosta toga se može pripisati prekompleksnim pričama za samo 64 stranice. Po pitanju završetka, ja sam shvatio da su pobijeni svi maskirani, lažni, a ne pravi Crveni Mundiri. Doktor Fellow kaže: "Čujte, svi razbojnici i opasni Mundiri su poginuli...", ne precizirajući tko su opasni Mundiri.

Ukratko, priče ovog serijala su dovoljno nategnute i bez razmišljanja o očiglednim manjim nelogičnostima, a ako po ničemu, ova priča je upečatljiva zbog toga što Mark nosi engleski crveni mundir. Još je ovo jedna od rijetkih epizoda u kojoj se nastavlja sporedna tema iz prethodne epizode.

23.03.2021
    10:25:00 sati

8, 9, 8, 9