Dijadema od perja

KM ZS 224 | 64 str.

Mark je pozvan u Lone Hil kako bi mu inovator Flečer predao nacrte za nove izume. Inovator živi u osamljenoj kući na vrhu uzvišice s članovima obitelji koji kod Marka ne izazivaju povjerenje. Kakvu tajnu kriju ti nacrti i kako je ona povezana s tajnama obitelji…

• Pucanj iz pištolja
    KM LU 25
  • Dijadema od perja
    KM ZS 224

• Missione a Lone-Hill
    KM SR 80

• U Ludensovoj verziji priče koja nosi naziv „Misija na Lone Hill“, na 80. stranici Ludensovog integrala zamijenjene su dvije pasice. Pravilan redoslijed čitanja pasica; druga pasica, prva pasica pa treća.

Stari rodoljub Angus, nakon izvjesnog izbivanja, vraća se u utvrdu Ontario, ali ono što tamo zatiče tjera ga na promišljanje o vlastitom zdravom razumu. Na sredini dvorišta utvrde zatječe mali indijanski šator, iz kojega izlazi našepureni Flok s indijanskom perjanicom, kakvu obično nose samo poglavice plemena ili istaknuti vračevi. Ali kao da to nije dovoljno samo po sebi, nego stari Angus još mora čuti kako se Žalosna Sova obraća Floku s velikim poštovanjem i obiteljskom prisnošću!

Ovaj uvod u epizodu direktna je referenca na prethodni broj iz Markove edicije “Dvoboj u zoru“, u kojoj je Žalosna Sova postao antologijska žrtva šale rodoljuba iz utvrde.

Naime, oni su priredili malu predstavu, pravi igrokaz obogaćen s malo dima, plamena i prigodno stvorene buke. Na taj način su uvjerili Žalosnu Sovu da se pred njim nalazi duh njegova čukundede vrača, koji ga informira da se reinkarnirao u tijelu psa. Floka, dakako. I naređuje mu da se prema njemu mora ophoditi sa svim počastima. Angus zatiče nesretnog Indijanca upravo u jednom od takvih njegovih ophođenja prema Floku, što je istodobno i smiješno i tragično da zbunjeni rodoljub preispituje čak i vlastite alkoholne užitke, prisjećajući se da od jučer nije popio ni kapi. Dakako, alkohola, a ne vode. Beti mu u razgovoru objašnjava razloge te situacije i rasvjetljava čitavu priču, ali taj razgovor načuje i Žalosna Sova.

U trenu se od Flokova štovatelja pretvara u pravog monstruma željnog pseće krvi, zbog svog poniženja kojeg je doživio takvim ponašanjem i zbog svih ugriza koje mu je Flok pružio, čak i u svojstvu osobno utjelovljenog čukundede vrača. Tako je Flok završio na stablu za mučenje (slika 1) i preživio je tolike strahove da je drhtao na sam indijančev spomen, gotovo cijelu epizodu (slika 2).

Odličan, opuštajući uvod u još jednu epizodu Komandanta Marka, posebno iz razloga što se direktno naslanja na već spomenutu prethodnu epizodu. Međutim, tko nije pročitao tu priču, nimalo mu neće smetati pri čitanju ove epizode. Isto tako, onome tko ju je pročitao, ove uvodne stranice djelovat će još bolje i kvalitetnije. Dojma sam kako je ove uvodne stranice, u glavnini slučajeva, ipak primarno radio samo jedan član iz skupine autora poznate pod nazivom esseGesse. Posebno je to dolazilo do izražaja kada je na raspolaganju imao nešto veći broj stranica u kome je mogao iskazati svu širinu svog talenta. Nažalost, ne možemo saznati je li to bilo baš tako jer ne znamo na koji su način scenaristički razvijali pojedine epizode, ako su ih uopće na smislen način i razdvajali.

Naši junaci su se zaputili u Lone Hill kamo ih je pozvao profesor Flečer. Stigavši u perifernu brvnaru pod nazivom krčme, Mark nalazi na neočekivano gostoprimstvo lokalnog krčmara: “Ako ste gladni, loše ste pogodili. Nema ništa za jelo, a ni za piće. Nema ni viskija, ni ruma pa čak ni džina. Samo malo pivo, ali je pokvareno“. Kakva crna dobrodošlica! U crtačkom dijelu autorski trojac esseGesse, rijetko kada prepušta mašti na volju čitatelja da pokuša pogoditi ili tek naslutiti koji bi se lik, na narednim stranicama, trebao isprofilirati kao glavni ili samo jedan od negativaca. Kod njih je to vrlo, vrlo rijedak slučaj jer oni odmah prikažu lik na takav način da čitatelj nema šanse pogriješiti u tome da je on stvarni negativac i Markov neprijatelj. Tako je krčmar prikazan na odbojan način, stisnutih očiju i usana, dovoljno jasno da čitatelj odmah prema tom liku može osjetiti odbojnost. S druge strane, u scenarističkom dijelu su još pojačali taj dojam, dajući krčmaru da izgovara riječi, koje bi teško mogao izreći ijedan ugostitelj, čak i takav kojim se tim poslom bavi u nezahvalno vrijeme američke borbe za neovisnost. Pravi bi ugostitelj svakako nastojao zadržati Marka i pokušao mu prodati bilo što kako bi zaradio kakav novčić od takve vrste posla. Makar mu morao ponuditi kakvu divlju travu pod nazivom salate; pečenog pacova pod imenom pečenog zeca ili barem kakav razrijeđeni otrov za štakore iz podruma, pod nazivom uvoznog vina iz kakve engleske luke. Ali ne, nije to takav krčmar. Krčmar i njegov gost upućuju Marka na lokaciju Flečerove kuće.

Ovdje su se scenaristi poigrali sa stvaranjem atmosfere. Nabacili su efekt iščekivanja i mistike koju su dodatno pojačali crtežom Flečerove kuće. Prikazana na vrhu uzvisine, osamljena, van sela, građena u viktorijanskom stilu, s dodatnim efektom vrata koja se pred Markom zatvaraju. Odlično, priznajem. Očekivao sam i nastavak u tom smjeru, ali od toga nije bilo ništa. Priča ide, nakon toga, uhodanim narativnim ritmom, bez neočekivanosti za čitateljevu maštu. Dojma sam da su prikazali veći broj stranica Markova sukoba s razbojnicima, samo zbog toga što nisu znali ubaciti još jedan kvalitetan i zanimljiv lik pod krov inovatora Flečera.

Tko su stanovnici osamljene kuće? Uz domaćina inovatora Flečera, tu su njegova nećakinja Doris i rođak Džekob. U samom početku Doris izgleda hladno, emocionalno, distancirano i dovoljno hladnokrvno da napravi ubojstvo koje bi joj moglo donijeti i znatnu, osobnu materijalnu korist. Tu je i Džekob, maloumni rođak koji loše glumi mentalnu bolest, ali koji i nema nekakvu inteligenciju i van takve glume. S njim je vezano i jedno scenarističko rješenje koje može samo i jedino potpisati autorski trojac esseGesse, a ono je vezanu uz trovanje mačke.

Mačka je pojela otrovanu hranu namijenjenu Marku, a u međuvremenu jedan od razbojnika upada u kuću i ubija Flečera. Džekob ne plače za rođakom, nego za mačkom. Dapače, ne samo da plače za mačkom, nego nariče i cvili. Zašto? Možda zato što je pojela otrov namijenjen Marku? To je trenutak kada scenaristi pokazuju Džekoba kao glavnog osumnjičenog, ukoliko je netko još sumnjao na Doris ili nekog trećeg kao glavnog sumnjivca. A glavni motiv priče je dobra, stara pohlepa. Inovator Flečer je otkrio novi mehanizam za ispaljivanje kod pušaka i pištolja, koji je znatno efikasniji i sigurniji od dosadašnjeg sustava. Jako je inovativan i vrijedan bilo kojoj strani u sukobu pa su mnogi spremni platiti i mnogo novca da se dokopaju tih nacrta.

Spomenimo još i “dodatak plus“ u priči, koji će se, vjerujem, posebno dopasti jednom forumašu iz Makarske, koji voli biti skoncentriran na scenarističke posebnosti. A ovo scenarističko rješenje je pravi bombončić. Ma šta bombončić, prije čitava kutija bombonijere Bajadera! Mark se nalazi zarobljen u brvnari, čvrsto vezan konopima uz ležaj, ispod kojega se nalaze bačvice s barutom prema kojima dogorijevaju upaljeni fitilji. Spas pronalazi tako da pošalje Floka (!) po srp (!) koji je uočio u kutu prostorije. Taj isti Flok je oborio svjetski rekord u brzini piljenja konopa srpom (!). Uspio je osloboditi Marka prije eksplozije. Dakle, pas sa srpom u njušci! Ah, esseGesse, svaki puta kada pomislim da su u scenarističkom dijelu dotaknuli dno, oni uvijek iznova iznenade i iskopaju još kat niže dolje u podrumu…

Epizoda “Dijadema od perja“ funkcionira sasvim opuštajuće kada se u obzir ne uzimaju ovakva i slična scenaristička rješenja. Za to je zaslužna izvrsna scena s Flokom i Žalosnom Sovom, koji su još jednom pokazali kako savršeno funkcioniraju kada im se pruži dovoljno prostora. Crtež je standardno kvalitetan, ali naslovnica baš i ne. Nema posebnih osobitosti i nije direktno vezana uz glavnu nit priče. S druge strane, Dnevnikov naslov je još jednom bolji od originalnog naslova kojega je preuzeo i Ludens “Misija na Lone Hill“. Nema tu nikakve specijalne misije koju već nismo vidjeli. Ali vidjeli smo perjanicu indijanskog poglavice na Flokovoj glavi i to je okosnica ove priče po kojoj bi valjalo pamtiti ovu epizodu. I uz koju bi se čitatelj trebao opustiti.

KM LU 27 Prokleto zlato

KM ZS 228 Markov dvojnik

8, 7, 9, 6

Još jedna od onih epizoda gdje se događaji iz prošle epizode ZS 222: Dvoboj u zoru nastavljaju na ovu, barem što se tiče situacije na relaciji odnosa Žalosna Sova - Flok. Tako sam si i bio isplanirao čitanje pa sam nekako više uživao u ovoj epizodi, imao sam kompletan osjećaj priče kako ju je zamislio poznati trojac. Ovdje se isto radi o dobroj priči, samo što ta neka "nesretna" scenaristička rješenja previše bodu u oči - to Flokovo spašavanje Marka. Ajde da su stavili (a i sam sam to pomislio) da će Flok zubima pregristi užad kojom je Mark bio vezan, ili da će nekako Flok iščupati fitilj, ali ovo sa srpom, uh, što reći - Hercule je to dobro opisao u recenziji. Isto mi se nije nešto svidio sam kraj, kad se doslovno u dvije pasice sve riješilo dolaskom američke vojske, jako zbrzano, volio bih da se to nekako drugačije razriješilo.

No međutim, sve u svemu, radi se o dobroj epizodi, naročito ako fokus preusmjerite na Žalosnu Sovu i Floka, kod njih dvoje nikada nije dosadno, a u ovoj i prethodnoj epizodi smo mogli uživati u njihovim dogodovštinama, barem humora nije manjkalo :).

19.04.2021
    23:40:00 sati

8, 8, 8, 9

20.04.2021
    08:19:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

20.04.2021
    09:53:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

Izvrstan KM!

20.04.2021
    17:32:00 sati

7, 5, 9, 5

Ova recenzija me natjerala da najprije pročitam epizodu koja prethodi ovoj i u kojoj se dešavaju čudne stvari u odnosu Floka i Žalosne Sove.

Nakon što sam toj epizodi dao skoro maksimalne ocjene, moram priznati da mi je ova priča ipak nekoliko kopalja ispod. Kao što je Hercule u recenziji već primijetio ;-), Markovi scenaristi su još jednom dokazali da uvijek mogu iznova iznenaditi suludim rješenjima.

Za razliko od ove, prethodna priča je baš imala lagan, a zanimljiv scenarij s minimalnim brojem prihvatljivih nelogičnosti za ovakav strip, a usput je bila prožeta stalnim duhovitim predasima u odnosima Floka i Žalosne Sove.

Unatoč tome što je u ovoj priči uslijedio nastavak, samo početni dio prati tu razinu opuštajućeg humora, dok kasnije dogodovštine su više usiljene, pa i pomalo uznemirujuće nego duhovite.

Posebno bih naglasio jedan rijedak detalj u ovom broju, koji bi bio spoiler onima koji nisu pročitali strip i recenziju, a to je da je ovo jedan od rijetkih slučajeva u serijalu (barem u onim epizodama koje sam do sada pročitao) da žena u jednoj od glavnih uloga nije negativac, već pozitivac.

21.04.2021
    00:36:00 sati

6, 6, 9, 7

Najviše mi se sviđa humor s Flokom. I ono Flokovo spašavanje Marka na kraju mi je zabavno.  Sviđa mi se, da ga ni Esse Gesse ne smatraju preozbiljno. Crtež je kao i uvijek odličan. Naslovnica mi je za niansu slabija nego obično

21.04.2021
    22:17:00 sati

6, 5, 7, 6

Kada je Mark kročio nogom u onu birtiju u kojoj nema ništa za jesti i ništa za piti i svaka njuška po essegesse crtežu u birtiji je ukazivala na to da su svi do jednog negativci ostalo nam je jedino da uživamo u odnosu Žalosna Sova - Flok i to je to što se tiče ove epizode.
    23.04.2021
    23:41:00 sati