Lažni grob

KM ZS 240 | 64 str.

Trojica Vukova s Ontaria završavaju u rukama Crvenih Mundira koji nemaju milosti prema njima. Njihova smrt i tri groba za tri rodoljuba kriju tajnu, koju mnogi žele otkriti. Kakvu zagonetku kriju grobovi?

• Pobjednička karta
    KM LU 30
  • Lažni grob
    KM ZS 240

• L'enigma delle tre tombe
    KM SR 90

• Recenziju posvećujem članu “solar“ koji mi je kao urednik otvorio vrata za pisanje recenzija, na čemu mu iskreno zahvaljujem, a na čemu mu nikad dosad nisam javno zahvalio. Solar, hvala!

Komandant Mark ima jako upečatljivih epizoda u čitavoj ediciji koje su, na ovaj ili onaj način, vezane uz različite vremenske prilike i neprilike. Posebno često u stvaranju takve atmosfere u stripu autori koriste kišu, oluju i kišne nedaće, bez obzira jesu li vezane uz odrone, nabujale rijeke ili potopljena područja. Neke od Markovih epizoda vezane su uz ekstremne vrućine, a jedna od epizoda čak je čitavom svojom radnjom vezan uz jedan vjetar, epizoda “Bura“.

Isto tako, u stvaranju željenog ugođaja u stripu, autori posebno rijetko koriste snijeg i snježne uvjete, kao u ovoj priči. To je prava šteta jer se u Markovim snježnim epizodama jako dobro može uočiti sva crtačka kvaliteta autorskog trojca esseGesse i zbog toga takve epizode, u crtačkom segmentu, teško mogu razočarati i čitatelja ostaviti posve ravnodušnim.

Za razliku od tolikih sličnih borbi, ovoga puta se Vukovi s Ontarija u borbi protiv Crvenih Mundira nalaze u izrazito nepovoljnom položaju. Znatno su malobrojniji u odnosu na engleske snage, municija i ostale zalihe su pri kraju, a onaj jedan top kojeg koriste u borbi ispaljuje svoje posljednje topovske kugle.

Englezi napadaju na širokom prostoru s više strana, a dodatnu otegotnu okolnost rodoljubima predstavljaju i zimski uvjeti borbe. Snijeg je okovao svojim zagrljajem čitavo područje, teško je iskoristiti i samu šumu za skrivanje zbog lake uočljivosti, oružje zakazuje po hladnom vremenu, a obližnja rijeka se zamrznula i na taj način postala još jedna od lokacija koju u borbi valja braniti. Upravo je prijelaz Vukova preko zaleđene rijeke uzrokovao događaje koji će poslije biti povezani u odličnoj scenarističkoj izvedbi.

U povlačenju Vukovi sa sobom povlače top, vodeći se razmišljanjem kako je bolje i da upadne u vodu, nego da padne u ruke Englezima. Pod težinom topa led puca pa se odvajaju sante leda. Izvrsno je dočarana atmosfera kaosa koju izazivaju neočekivane i izvanredne vremenske neprilike. Top pada u vodu, voda potom uzrokuje pucanje leda na sante, njiska konja koji se dave u hladnoj vodi, glasovi, zapomaganje, buka, a sve pred očima naših junaka; koji su se samim čudom dokopali druge obale; odvija se prava drama. Na jednoj santi leda završavaju trojica rodoljuba, čiju santu riječne struje vode pravo u ruke Crvenim Mundirima. Bespomoćni, naši junaci se obećavaju vratiti u većem broju i osloboditi prijatelje iz zatočeništva.

Odličan uvod u priču. Dramatika događaja ovoga puta je na iznimno visokoj razini i napokon je jedna bitka između rodoljuba i Mundira prikazana u značajnom opsegu intenziteta. Borbe se vode vatrenim oružjem, koristi se top, a nerijetke su i borbe prsa o prsa diljem bitke na više lokacija. U sve je to, u crtačkom dijelu, izvrsno ukomponiran snježni ambijent, ta snježna kulisa koja čitavoj priči daje dimenziju više. Rodoljubi su prikladno nacrtani u debljoj, zimskoj odjeći. S nestrpljenjem čekaju dolazak kola s municijom i ostalom zalihama, u što su autori još jednom uklopili sve ono što im je ponudio zimski krajolik priče. Tko zna što se dogodilo s kolima koja su trebala doći… Možda su pogriješili put po snijegu? Pali u zaleđenu rijeku? Propali u nanose snijega? Smrzli se od zime? Koliko se pazilo u crtačkim detaljima dovoljno govori i podatak da je i Žalosna Sova završio u toplom, zimskom ogrtaču.

U scenarističkom pogledu pored odlične, smislene priče, moram istaknuti još nešto što mi se posebno svidjelo. Naime, radnja epizode se ne događa samo u jednom danu ili tek koji dan više, nego je primjetan i evidentan značajniji vremenski period, koji je na osobit način potpuno u funkciji priče. Tako su, potom, neki od naših junaka u utvrdi Ontario zabavljeni svakodnevnim brigama i interesima. Primjerice, Bluff se dovezao razmišljanja o svojoj ćelavoj glavi, što je primijetio i Žalosna Sova i odlučio mu pomoći spremanjem trava za rast kose; po receptu, a koga drugog, nego čukundede vrača. Indijanac se razletio šumom ne bi li pronašao odgovarajuće trave. Napravio je to jako pomno i s velikom dozom koncentracije, uvjeren u učinkovitost pripravka kojeg treba spraviti. Jer tako je to s travama. Isto kao i s gljivama. U branju možeš pogriješiti samo jednom. Poslije nema vremena za povratak. Izvrstan mi je taj geg s Bluffovom “frizurom“ u kome je Bluffova ćela premazana čorbom od kupusa, a dlake su buknule na Flokovom krznu. Jednostavno izvrsno!

Istodobno, Mark je poslao glasnike koji po okolnom području pozivaju rodoljube da im se pridruže u borbi protiv Crvenih Mundira, koji su ovoga puta u znatno većem broju, bolje su naoružani i kao takvi nanose poraze u bitkama američkim rodoljubima.

Tako se Markovom pozivu odazivaju farmeri, djeca, traperi, zanatlije, žene i svi oni sudjeluju u borbi. Ta je brojnost bila presudna. Rodoljubi pobjeđuju i počinje potjerivanje Engleza s tog područja. Samim time, to povlačenje označava i početak terora za stanovnike na tom području.

Englezi u povlačenju s tog područja provode ratnu politiku spaljene zemlje. Stanovništvo koje im se nađe na putu ubijaju, ne birajući pritom radi li se o ženama, starcima ili djeci. Spaljivaju farme i čitava sela kroz koja prolaze u svom povlačenju te uništavaju sve zalihe koje bi mogle poslužiti rodoljubima. S njima se u povlačenju nalaze i tri rodoljuba koja su zarobili na santi leda. Postaju im teret u povlačenju i odluče ih ubiti. Smrt strijeljanjem po krakom postupku. Englezi se u povlačenju ponašaju kao poražena horda željna krvi i osvete. Ljudi na njihovom putu napuštaju svoja ognjišta, a stari i bolesni pokušavaju pronaći neki zaklon, jer zbog narušenog zdravlja nisu u stanju biti u bijegu. Tako je jedan starac iz podruma promatrao egzekuciju rodoljuba, koje je poslije sahranio.

Tri groba za tri rodoljuba. Okosnica priče. Temelj za kapitalnu priču u kojoj je autorski trojac esseGesse ponudio najbolje od sebe, na radost čitatelja. Prije nego što ih je starac pokopao, nastojao ih je identificirati, ali samo je uspio utvrditi jedan identitet, onaj Dicka Mansfilda. Slučaj je htio da jedan engleski časnik na iscrpljenom konju i s kovčežićem blaga u rukama, taj jedini označeni grob iskoristi kao lokaciju na kojoj će sakriti to blago. Kakva super ironija! Engleski časnik daje svoje blago na čuvanje mrtvom rodoljubu, protiv koga se do jučer borio. Ali život piše drame, a prave obrate režiraju čudne ratne prilike. Razbojnici u stopu prate i sustižu časnika, što im je osobito lako zahvaljujući tragovima u snijegu. (još jednom odlično iskorišten zimski ambijent priče). Napadnu ga i ranjavaju, a prije smrti časnik im priznaje da je kovčežić skrio u grobu rodoljuba Dicka Mansfilda. Čudan potez i nema nikakve logike zbog čega je to napravio. Zar da obogati one koji su ga upravo smrtno ranili? Međutim, ta informacija je jedino u službi priče zbog ograničenosti broja stranica i ona ni na koji način ne utječe na lošu izvedbu priče. Kreće potrga za kovčežićem, blagom i grobovima mrtvih rodoljuba u kojoj se zainteresirana razbojnička skupina služi drskošću, hrabrošću, ali i lukavstvom.

Lažni grob“ je izvrsna epizoda. Rijetko kada, kao u ovoj priči, autorski trojac je iskazao svu svoju kreativnost i imaginaciju, kako u crtačkom, tako i u scenarističkom pogledu. Sama priča je izuzetno zanimljiva. Drži čitateljevu pažnju do posljednje stranice i svaki mozaik priče odlično je uklopljen u željenu sliku. Naslovnica također zaslužuje najviše ocjene. Mark je prikazan u trenutku agonije jer ne može pomoći prijateljima, koji se nalaze u smrtnoj opasnosti na smrznutoj rijeci. Vrijeme kao da je na trenutak stalo u prikazu tog dramatičnog trenutka. Čitatelj gotovo da može čuti zvuk pucanja leda, konja kako njište, zvukove dozivanja pomoći i osjetiti kako je čovjek mali i neznatan pred silama prirode. Crtež koji je standardno jako dobar kod autorskog trojca, u ovoj epizodi je još kvalitetniji. Dodatna dimenzija kvalitete ogleda se u vinjetama snježnog krajolika i vjerno prikazanih zimskih uvjeta. Neke vinjete, u tom pogledu, baš su posebno vizualno atraktivne.

Ugodno sam iznenađen ovom epizodom i njenom kvalitetom. Priča kojoj se često rado vraćam i kojoj ne nalazim mane, nego samo odlike. “Lažni grob“ prava je epizoda za sve ljubitelja stripa Komandant Mark. Kao i za one koji će to tek postati. Ali i za one koji se to stide javno priznati jer smatraju da je Mark tek zastarjeli relikt prošlosti, nevrijedan spomena. A to nije ni blizu istini. Komandant Mark proživljava novu mladost. Posve zasluženo. Ako ne vjerujete, pogledajte kakvo izdanje trenutno ima u Italiji. I pritom uživajte u čitanju ove epizode, neće vas razočarati.

KM ZS 236 Očeva sablja

KM ZS 303/307 Šeikova robinja

8, 9, 10, 9

Pored epizoda "Ledeni ambis" i "Put osvete", evo nam još jedne snježne priče kod Marka. Mišljenja sam da ova epizoda ide u bok uz bok sa pričom "Ledeni ambis", možda je mrvicu čak i bolja. Ima i brutalnih scena kao što je smaknuće onih Vukova, ali i opuštenih situacija koje predstavljaju smijeh, gotovo uvijek kad je trojac Blaf-Žalosna Sova-Flok prisutan. Fascinantno mi je kako autori uvijek uspiju izmisliti različite i komične gegove. Zanimljiva dosjetka i rješenje je eng. časnika gdje da sakrije svoj kovčežić, ali pomalo iznenađujuće da se izlajao na samrti, obično takve scene budu kad je takva osoba u prisustvu nekog prijatelja ili glavnog junaka, a ne kad su progonitelji u pitanju. No, taj detalj je valjda bio potreban za nastavak priče.

Crtež se i meni svidio, naročito ti kadrovi sa snijegom, gdje je osim neprijatelja i priroda bila protiv naših junaka. Naslovnice su sve iste, mislim na Ludensov integral, Dnevnikovu svesku i original, ali ocjena ide za originalnu naslovnicu. Ona mi je nekako najprirodnija sa bojama koje se na njoj nalaze, za razliku od domaćih naslovnica.

05.03.2021
    09:16:00 sati

10, 10, 10, 10

Super, super ...

05.03.2021
    16:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

6, 7, 9, 7

Priča je zanimljiva, ali opet se mi čini, da bi mogla biti i duža. Oko misterije groba Mansfielda i djevojke koja ga traži bi se još toga moglo naplesti. Crtež je kao i uvijek kod Esse Gesse odličan. Isto i naslovnica.

05.03.2021
    19:12:00 sati

9, 9, 10, 8

"Skvo koja plače opasnija je od zmije!", ispravno je rekao šukundjed vrač, a baš kao što je njegov praunuk naglasio nakon te mudrosti, jedino je Bety neiskvarena i čestita žena u ovom serijalu.

Osim na standardne seksističke mudrosti, nisam do sada obraćao pretjeranu pozornost na to da je to zaista tako u ovom stripu kao cjelini.

Ispravite me ako griješim, ali s tim na umu preostaje mi samo zaključiti da je u današnje vrijeme lažnih jednakosti ovaj strip nepodoban, pa nije ni čudo što ga je Ludens prestao izdavati.

Sreća pa feministkinje ne čitaju stripove! Sve bi nam stripove osim mangi i američkih superheroja zabranili! ;-)

Šalu na stranu, zaista odlična epizoda u Komandant Mark rangu.

P. S. : Lijepa posveta plemenitom Solaru, bez kojeg ovaj sajt, ni uz sav trud i volju, nije što je bio! Svaka čast, Hercule!

07.03.2021
    19:16:00 sati

10, 10, 10, 10

jedan od bisera, istina naino ali slatko naivno...

06.05.2021
    09:07:00 sati

10, 9, 9, 8

Slažem se s tekumzeom. Da je u vrijeme nastanka epizode u izdavaštvu bilo stanje kao danas (hiperprodukcija), uvjeren sam da bi od sjajnih podloga kakve ima ova epizoda mogao biti napravljen neki zanimljiv "one shot", možda iz serijala "Jedno doba jedna priča". Ne treba čak ni biti vezan za Američki rat za nezavisnost.

No, i ovako je to jedan od boljih Markova. Scenaristički mi je najviše zasmetala "ispovijed" onog engleskog časnika pred vlastitim krvnicima, to mi je baš teško "opravdati". Malo je i ono glupo da "sestra" darove bratu ostavlja Marku, ali za potrebe priče može se oprostiti. Humor vrhunski.

29.06.2021
    22:59:00 sati

9, 9, 9, 9