KM ZS 307

• La schiava dello sceicco
    KM SR 97
  • I negrieri della costa
    KM SR 98

• Originalna izdanja Collana Araldo 97 i 98 izašla su u rujnu i listopadu 1974., Dnevnik epizode objavljuje 1976., a Ludens u studenom 2010. godine kao prvu i drugu epizodu u svom integralu broja 33.
  • Portoriko – slobodna pridružena država Portoriko jedno je od američkih vanjskih područja, otočna država Kariba udružena sa SAD-om. Sastoji se od otoka Portorika, koji je najistočniji i najmanji otok Velikih Antila te više manjih otoka. To je zapravo teritorij SAD-a bez statusa savezne države s 3,2 milijuna stanovnika.
  • Dina – pješčana dina je uzvisina koja je nastala nakupljanjem pijeska koji nanosi vjetar. Dine nastaju kod nazočnosti pijeska i nedostatku biljnog pokrova, uglavnom u izrazito suhim područjima.
  • Nargila – instrument koji se koristi za isparavanje i pušenje aromatiziranog duhana, a čija para ili dim prolaze kroz posudu s vodom prije udisanja. Potječe iz Perzije.
  • Oaza – to je površinom ograničeno područje gdje postoji dovoljna količina vode za bujnu vegetaciju. Oaza je zeleni otok u sušnom okolišu, najčešće u pustinjama. Nerijetko je okružena s nekoliko palmi. Najveća oaza na svijetu je Hasa u Saudijskoj arabiji.

Brod kojim kormilari El Gancho na pučini se zatekne u strašnoj oluji. Brod je teško oštećen, a najbliža luka za popravak broda je ona u Portoriku, gdje su naši junaci, ovoga puta praćeni s Betty, prisiljeni ostati nekoliko dana dok se na brodu ne obave nužni popravci. Mark i Betty tako imaju prigodu malo se opustiti na lijepim portorikanskim plažama, šetati i uživati u pogledu na pučinu, ali njihov neplanirani odmor prekida događaj koji zorno prikazuje kakvi odnosi vladaju u tim krajevima. Skupina lovaca na robove hvata jednog odbjeglog roba, ali Kopanga spašava Mark, nudeći mu njihov brod kao zaštitu i sklonište.

Pritom Mark stječe opasnog neprijatelja Nemilosrdnog Džoa koji mu poručuje: “Idealista, znači? Jedan od onih zanesenjaka koji bi htio da nam onemogući držati robove“.
Mark: “Nema tog čovjeka koji može biti gospodar nad drugim ljudima“.

A njegov gospodar zove se Ibraham El Raman. Voli se predstavljati kao šeik pustinje, gospodar zemlje, konja, deva i robova. Skroman neki čovjek. Za jedinu vlastitu manu drži kako je predobar prema svojim robovima. Ne šiba nikoga više od jednom dnevno. Čudno kako itko uopće i poželi pobjeći od takvog ekskluzivnog tretmana. Zapravo, šeik je puno bliže izgledu običnog konjokradice ili u ovom slučaju devokradice, nego nekakvom arhetipu reprezentativnog neprijatelja.

Njegova osobitost leži ponajprije u okružju iz kojeg dolazi, a što je najvidljivije po modelu odijevanja. S druge strane, nije baš nešto posebno vizualno prikazan. Više mi sliči na nekog talijanskog pijanca iz periferne birtije, nego na nekog šeika, koji je dostojan svake pažnje i obzira. Mogli su ga malo i zatamniti, ipak čovjek dolazi iz Afrike, a zna se kakvo Sunce tamo prži. Ni manire mu nisu na razini očekivanih manira jednog šeika, ako se takvim manirama ne smatra popunjavanje harema, na ovaj ili onaj način; milom i lijepim riječima ili silom i prijetnjama. Šeik je oteo Betty da bi se osvetio Marku zbog poraza u dvoboju i njegovih riječi, a usput je dobio i novu plavušu u svom haremu.

Ono što posebno privlači pozornost čitatelja u ovoj dvodijelnoj epizodi “Šeikova robinja“ i “Oaza Kirmah“, nije neka posebna ili nezaboravna priča. To je prije svega crtež. Odličan, odličan crtež. Tako su u crtačkom dijelu prikazane sve posebnosti ove priče jer se ne radi o nekoj stereotipnoj ili očekivanoj lokaciji odvijanja radnje. Crtež je uspio vjerno predočiti sve osobitosti jednog otoka kakav je Portoriko, a koje su u službi priče. Nakon toga i afričke osobitosti. Tako su uočljivi detalji arhitekture orijentalnih građevina, ulice pune polulukova, lokalna tržnica sa svojim posebnostima, ali i prikaz odjeće u koju se tradicionalno odijeva lokalno stanovništvo, a od koje nisu bježali ni naši junaci.

Radnja ove dvodijelne epizode bazirana je na dinamici zbivanja i scenama sukoba. Autori kao da su htjeli “produženim“ scenama sukoba, zamaskirati manjak imaginacije u dodatnim dijelovima priče, u čemu su često i najkvalitetniji. Ipak, radnja se zbiva na afričkom tlu. Koje su sve mogućnosti u tom scenarističkom dijelu ostale neiskorištene, sve ih je gotovo i nemoguće prebrojati. Dovoljno je navesti samo neke od afričkih autentičnosti ili posebnosti kakve su, primjerice, dine ili oaze pa da se to iskoristi u scenariju na vrhunski način.

Spomenimo samo neke od takvih mogućnosti: borba u dini gdje su beduini prikazani kako se pojavljuju ispod naslaga pijeska; trka na devama u kojoj sudjeluje Bluff do neke oaze, a ispostavi se da je riječ o fatamorgani; Žalosna Sova kuša lokalne afričke specijalitete u nekom afričkom plemenu: pečene zmije, škorpione ili glavu lava i tako dalje. Međutim, scenaristi nisu imali takvu dozu imaginacije, baš ni kao kod već pripremljenih scena u stripu. Spomenut ću samo jedan takav slučaj. Mark nosi prsten raspoznavanja do Zoraide, koji joj šalje pravi šeik. To se moglo i scenaristički i crtački napraviti na gotovo nezaboravan način. Moglo se to tako prirediti da Zoraida bude tek jedna od tridesetak žena u haremu. I kada Mark dođe sve žele isprobati prsten i naguravaju Marka u onako ležernom izdanju u kakvom su, valjda, žene u haremu. U tom trenutku u harem ulazi Betty i zatiče takvu situaciju pa bi sve to skupa izgledala odlična scena. Antologijski!

Neću posebno ni spominjati da su na raspolaganju autori imali sve afričke životinje, a gotovo da ništa spomena vrijednog nisu uspjeli napraviti. Zar se nije mogao napraviti neki susret nilskog konja s Flokom? Ili neobičan susret Betty i žirafe? Ili nekakav dvoboj Žalosne Sove s kobrom? Takvih i sličnih situacija u ovoj dvodijelnoj epizodi jednostavno nema, a nije da prostora nije bilo za takve i slične gegove.

Čak ni u šaljivom dijelu priče nemamo mnoštvo očekivanih posebnosti. Jedino spomena vrijedno je Flokovo obavljanje nužde za nogu Žalosne Sove. To se, ionako, crtački moglo prikazati bilo gdje, nije zbog toga trebalo ići u Afriku. S druge strane, baš se samo u Africi mogla prikazati ona zgodna scena Flokova zapišavanja afričkog totema jednog plemena, što je Indijanac iskoristio na najbolji mogući način. Međutim, sve je to skupa malo i premalo za jednu dvodijelnu epizodu koja je nudila toliko više.

Oaza

Od likova najbolje su prikazani crnac Kopango i lovac na robove Nemilosrdi Džo. Kopango je osoba koja je imala tu nesreću završiti u rukama trgovaca robljem, što je još jedan od izvora prihoda lažnog šeika Ibrahama El Ramana, koji je svojedobno uzurpirao vladarsko prijestolje. Da nije uzurpirao prijestolje vjerojatno bi ostao u domeni čistača deva , organiziranja njihovih utrka ili na nekoj sličnoj aktivnosti dostojnoj njegova ranga i sposobnosti. Ovako lažni šeik postoji uvjerljiv kao lik, samo dok postoje robovi poput Kopanga. Kopango sve prihvaća mirno, potpuno fatalistički, iako njegova hrabrost nije upitna. Snažan je i snalažljiv, što pokazuje u nekoliko situacija. Nemilosrdi Džo pak, s druge strane, pravi je predstavnik svog crnog zanimanja. Nemilosrdan, hladan i proračunat u takvoj mjeri da svaka njegova aktivnost utječe na njegovu osobnu korist, bez obzira o čemu se radi. Ostali likovi nisu osobito izgrađeni da bi bili posebno zanimljivi za prikaz.

Naslovnice su odlične, vizualno atraktivne i vezane uz radnju. U skladu s crtežom koji je na nekoliko vinjeta zbilja perfektan, o čemu smo već govorili. Radnja nikoga neće posebno razočarati, ali ipak ostaje dojam da se moglo napraviti znatno više. Crna Afrika je nudila toliko mogućnosti, a od svega smo dobili vrlo malo. Dok privodim kraju ovu recenziju prisjetio sam se stihova Dine Dvornika iz pjesme “Afrika“, koji najbolje prikazuje odnos Marka i Betty u ovoj epizodi: “… u duši i mom tijelu samo Afrika mi ostala, a ti si srce negdje nemam pojma nestala …“

KM ZS 240 Lažni grob

KM LUSP 2a Priča o Komandantu Marku

8, 7, 10, 8

Nije loše malo za promjenu naše junake vidjeti u pomalo drugačijoj klimi, a spletom okolnosti su se uspustili u avanturu sve zbog jednog roba. U drugoj svesci zbog Blafa koji se bacio u potragu za Flokom pa je brod otišao bez njih. Mislim da je ovo OK avantura za neke Markove dosege. Ako nam dođe želja za neke ozbiljnije i uzbudljivije pustolovine na Crnom kontinentu, imamo Mister Noa i njegovu "afričku sagu" :). Najsmješniji je svakako dio gdje Blaf pokušava povratiti od poglavice plemena svog Floka, a nikako da uspije do kraja da postigne dogovor, uvijek ti pregovori nekako zapnu :).

21.06.2021
    00:39:00 sati

10, 10, 10, 10

21.06.2021
    00:49:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

8, 6, 8, 7

Više sam očekivao. Dvodijelna epizoda, Afrika, šeik, harem, robinja Betty, a na kraju sve ispadne prilično obično, kao što je i Herlule istaknuo u recenziji. Kao da su EsseGesse računali da je već i sama ideja bila toliko genijalna da se nema smisla truditi sa razradom.. veselio sam se ovoj priči, a zapravo je ispalo da su one obične, sa crvenim mundirima bolje. Ipak, plus za neobičnu lokaciju

21.06.2021
    08:08:00 sati
    pcoro

6, 5, 7, 8

21.06.2021
    08:42:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična priča. KM forever!!

21.06.2021
    11:09:00 sati

10, 10, 10, 10

21.06.2021
    16:01:00 sati

8, 3, 5, 9

Unatoč dobrim ocjenama, iz recenzije se mogu iščitati svi problemi ove neobične epizode.

Priča kao priča je zanimljiva i originalna čak i kada se uzme cijeli Markov serijal u obzir. Samo što je scenarij potpuno ispod standardno površne i neozbiljne razine koja "krasi" ovaj serijal. Ponegdje bih išao tako daleko da mogu ustvrditi da su neka scenaristička rješenja umobolna. Šteta, jer stvarno ima zanimljivih, pa i šokantnih ideja unutar priče.

Reem je u svom komentaru istaknuo najbolji humoristični dio, koji pri kraju epizode donekle popravlja ukupno jako loš dojam.

Taj dojam dodatno potencira i crtež, koji prolazi ako se određene vinjete promatraju kao slikovnice, ali strip je ipak jedna cjelina koja mora imati fluidnost, logiku i uvjerljivost. Ovo zadnje je najveći problem, gdje se dobiva dojam da neki dijelovi ne pripadaju ovoj priči. Uz iznimno loš prikaz lica likova, dva glavna negativca "s tipično negativačkim izgledom" meni izgledaju isto. Sreća pa ih se može razlikovati po odjeći!

Ukratko, ispodprosječan crtež i scenarij ne dopušta da se ovu epizodu stavlja u pozitivna ostvarenja ovog simpatičnog serijala.

24.06.2021
    18:24:00 sati

7, 7, 8, 8

Meni je ova priča vrlo dobra. Malo drugo okruženje, šeik, Betty kao robinja, Afrika... sve to daje priči nek dodatni draž. Ali radnja je stvarno obična. Crtež mi je vrlo lijep, ali mi se nekako čini, kao da je u prvom dijelu priče (Šeikova robinja) bolji nego u drugom. I priča mi je bolja u prvom dijelu, koji bi lako mogao biti i završetak, jer Mark oslobađa Betty i odlaze iz Afrike.

01.07.2021
    22:20:00 sati