Vatrena kula

KM ZS 348 | 64 str.

Betty postaje žrtvom hipnotičkih moći izvjesne osobe koju je uragan prisilio potražiti pomoć u utvrdi Ontario. Služeći se lukavstvom, ali i hipnotičkim moćima, otima Betty, samo iz njemu znanih razloga. Uskoro počinje potraga za njom te se naši junaci upućuju u pravcu Uklete Zemlje. To je područje iz kojega se nitko ne vraća i koje krije mnoge tajne.

• Začarani toranj
    KM LU 38
  • Vatrena kula
    KM ZS 348

• La torre stregata
    KM SR 116

• Epizoda originalno izlazi u Italiji 1976. godine, a Dnevnik ju objavljuje godinu poslije. U Ludensovom integralu broja 38, epizoda je objavljena u studenom 2011. godine kao prva priča pod nazivom „Začarani toranj“.
  • Obična breza je bjelogorično drvo iz porodice Betulaceae. Raste u Europi i Aziji. Česta je u našim šumama te u nasadima i parkovima. Naraste do 20 metara, a u debljinu do 60 centimetara. Na starijim stablima kora ima tamne pukotine.
  • Oswego je grad u američkoj saveznoj državi New York. Prema popisu stanovništva iz 2010. godine u njemu je živjelo nešto manje od 20 tisuća stanovnika.
  • Riječ hipnoza dolazi od grčke riječi hypnosis što znači spavanje, ali treba naglasiti kako hipnoza nije spavanje. Hipnoza je metoda manipulacije sugestijom i stanje povišene sugestibilnosti.
  • Suđenje vješticama u Salemu događaj je koji se odigrao 1692. godine u tadašnjoj engleskoj provinciji Massachusetts Bay. U puritanskoj enklavi odvijao se takozvani lov na vještice koji je koštao života nekoliko desetaka ljudi.

Epizoda “Vatrena kula“ počinje rijetko korištenom praksom autorskog trojca esseGesse, a to je izravno uvlačenje u radnju. “In medias res“ rijetko je korištena tehnika uvlačenja čitatelja u radnju, barem što se tiče Komandanta Marka. Razlog tome je što su autori često koristili drugačije načine uvođenja čitatelja u radnju, posebno se pritom bazirajući na komičnim elementima, kakve Žalosna Sova i Flok uvijek mogu priuštiti čitatelju.

Međutim, ovoga puta radnja započinje ozbiljnim tonovima. Čamac s jednim putnikom iznenadna oluja dovodi pred utvrdu Ontario. Uskoro saznajemo da se nepoznati putnik ukrcao u Osvegu kamo je; igrom slučaja; završio i Mark, morajući obaviti neke poslove za rodoljube.

Ovdje dolazimo do jedne od zaštitnih značajki autorskog trojca kada je Komandant Mark u pitanju. Bar kada bi bila u pitanju kvalitetna odrednica, a ne teška i neoprostiva omaška, vjerojatno je ne bi trebalo ni posebno predstavljati. Ovako treba ipak naglasiti da nepoznati lik nema ime. Stoga ćemo ga proglasiti kao Neznanca kad mu već scenaristi nisu nadjenuli ime. Neznanac odmah uočava Betty unutar utvrde. Kao što bi rekle stare babe u dokonim razgovorima “zapela mu je za oko“. To je toliko bilo očito da je to primijetio i Bluff: “Prijatelju, niste vi prvi koji je stao zapanjen kad ju je ugledao. Ali, ako bi vam se rodile neke želje odagnajte ih. Kao što kažu pjesnici, njeno srce pripada drugome“. Unatoč takvom upozorenju, kod Neznanca su se rodile neke želje pa u tu svrhu koristi informaciju da se i Mark nalazi u Osvegu, iz kojega je on krenuo na put. Potiče Bettynu ljubomoru tvrdeći joj da neka crnka plazi po Marku, po opskurnim krčmama i birtijetinama diljem Osvega. A Betty ne treba mnogo. Vječno ljubomorna i vječno nesigurna u sebe polazi s nepoznatim u Osvego kako bi Marka zatekla u činu. Bilo kakvom činu.

Motiv ljubomorne Betty često je korišten motiv u Markovoj ediciji i on ne predstavlja nikakvu novost. Autori ga često kombiniraju s njenom gotovo dječjom naivnošću i s nepovjerenjem te nesigurnošću u vlastiti fizički izgled. Kao dodatnu osobitost, ovoga puta imamo i hipnotizerske moći koje posjeduje Neznanac. Tako Mark kreće u potragu za Betty.

Mark: “Skačem na konja i idem da je tražim.“
Žalosna Sova: “Bolje bi bilo da skočiš u čamac, s obzirom da je otplovila jedrenjakom.“

Antologijski! Oštar je taj Žalosna Sova, čak i prema Marku kada to hoće, a kud ćeš bolje prilike za to, nego kada su žene u pitanju. Prema kojima se Indijanac poslovično odnosi s primjetnim prezirom i omalovažavanjem, što često koristi i u svom odnosu spram same Betty. Da bi pojačao taj dojam Žalosna Sova nema dobar osjećaj za njenu sudbinu. Ma nije moguće, reći će svaki čitatelj koji je pročitao više od jedne Markove epizode. Tako Indijanac neprestano zuri u površinu vode, iz razloga što veli da se utopljenici uvijek vraćaju na površinu vode.

Uskoro potraga daje rezultate. Jedan traper tvrdi da je vidio Betty, ali upozorava na njeno neobično ponašanje. Potom im grupa prijateljski nastrojenih Indijanaca tvrdi da su Betty i Neznanac pošli u pravcu Uklete Zemlje. Ukleta Zemlja je područje s kojega se nitko ne vraća. Spominju čudne legende i Vatrenu Kulu, a kao da sve to nije dovoljno samo po sebi, nego to područje nastanjuju i ratoborni Indijanci Asinikasi.

Priča zvuči tako obećavajuće, ali pritom autori koriste već ustaljene i uobičajene tehnike razvijanja priče. Prva je ta da uragan razdvaja naše junake. Već toliko puta viđeno. Asinikasi zarobljavaju Bluffa i Žalosnu Sovu, a na drugom kraju obale Mark susreće jednog živopisnog lika. Pogađate – ni on nema ime! Prava epidemija nedavanja imena likovima ovdje je zahvatila autore. Njega ćemo prikladno nazvati Alkos jer destilira alkohol za piće iz kore breze. Sve to radi mirno, bez pretjeranih uzbuđenja na teritoriju kojeg kontroliraju ozloglašeni Asinikasi. Alkos tvrdi da između njega i Indijanaca vladaju specijalni odnosi. Divan je taj rječnik diplomacije kojega koristi Alkos, ali pritom nimalo diplomatski ne uživa u plodovima svoga rada. U destiliranom alkoholu uživa kao da Indijanci ne postoje i kao da mu nije potrebna nikakva budnost i oprez na njihovom području.

Ovo bi bila odlična priča da su autori rastegnuli sve teme koje su dotaknuli u ovoj priči, na još jednu ili dvije epizode. A bilo je tu svega: živopisnih likova, hipnoze, uragana, ljubomorne Betty, reinkarnacije, ludila, vještica iz Salema, blaga i tko zna čega sve ne. Doista, ne možete kazati da viđate u svakoj epizodi da Mark dobiva kamen u glavu, kojeg je bacila Betty.

Odmak od uobičajenih i stereotipnih Markovih epizoda ove priče, odvija se u natruhama onoga što je moglo biti veća i grandioznija završnica. Svega tu ima što se moglo iskoristiti na drugačiji i kvalitetniji način. Dominirajući element hipnoze tako se sveo na obično kokošarenje lokalnih Indijanaca, koristeći sve one trikove koje vješti opsjenari uspješno koriste. S druge strane, autorski trojac se tek uzgred dotiče i tema reinkarnacije, u obliku Sinklerova nasljednika, što je zapravo Neznanac ili njegove pratilje Džezebel, koja bi mogla biti Betty.

Također, mogao se dodatno iskoristiti motiv lova na vještice, jer je taj Sinklerov predak upravo izbjegao pred lovom na vještice iz Salema. Umjesto svega toga, imamo samo običnu potragu za blagom. Priča je nudila daleko više mogućnosti, ali možda je prije svega trebala i veći broj stranica.

Crtež je odličan. I inače kvalitetan crtež autorski trojac esseGesse dodatno je pojačao s par atraktivnih vinjeta.

Naslovnica “Vatrene kule“ mi je odlična i spada u sam vrh dvadesetak ili trideset naslovnica iz cijele Markove edicije koje su mi posebno vizualno atraktivne. U odnosu na originalnu naslovnicu, ovdje su također bili aktivni Dnevnikovi “čuvari ćudoređa i morala“. Tako na Dnevnikovoj naslovnici nemamo kostur iz prostorije s blagom. To je u to vrijeme valjda bilo previše za njihovu uređivačku politiku. I bez tog kostura, Dnevnikova naslovnica mi je također upečatljiva zbog izbora boja na naslovnici koje su koristili, a koji je vizualno upečatljiv.

“Vatrena kula“ je epizoda koja će malo koga razočarati. Ipak, za kultni status epizode trebalo je kvalitetnije iskoristiti postojeće motive. I nadjenuti, na vrijeme, imena likovima. Zamislite da danas netko objavljuje stripove bez davanja imena likovima. Bio bi to prvorazredan stripovski skandal. Ovako tek ostaje znanje da je to tek u pitanju autorski trojac esseGesse. Dojma sam kako bi ova epizoda posebno atraktivno izgledala u koloru.

KM LUSP 3 Mark protiv mumije!

KM ZS 351 Rodoljub Trevor

8, 4, 10, 7

Početak je doista kvalitetan unatoč tome što za uvod nemamo poneki smiješni geg Floka i Žalosne Sove, kako je Hercule već spomenuo u recenziji, ali nepoznati lik koji je došao u utvrdu djeluje zanimljivo odmah u startu. Veoma mi se dopao način na koji je taj opsjenar uspio u utvrdi prevariti Betty (u normalnom dijalogu, bez korištenja hipnoze), tako hladnokrvno i promišljeno s njegove strane, a ova samo tako nasjela. Očito lik dobro pozna psihu ljudi i njihove reakcije, a jako brzo je "pročitao" Betty. Bettyna ljubomora nam nije ništa novo u serijalu kako piše Hercule (čak i opravdano rekao bih, jer imamo epizoda gdje je Mark uistinu nevjeran!). Nešto ranije u epizodi SR 88: Očeva sablja smo vidjeli obostranu ljubomoru na relaciji Betty-Mark, a možda najbolja epizoda koju sam pročitao gdje je Mark ljubomoran i čovjek doslovno kipi od bijesa (a i Betty je isto oteta u toj priči kao i ovdje), meni najbolja epizoda u pogledu toga definitivno je Tajanstvena tvrđava.

Odmah nakon uvoda u ovoj epizodi, autori kao da su se pogubili sa svim tim dodacima sporednih likova, ali i nekih postupaka našeg junaka. Jasno mi je da kod Marka je besmisao tražiti neki smisao ili logiku, ali ne mogu ne spomenuti glupost koja već na samom početku ne drži vodu. Zamisli, Betty ode s tim nepoznatim likom, Mark se vrati sutradan, Bluff i Žalosna Sova mu ispričaju sve što je bilo, znaju da je prevario Betty, ponavljam – otišla s nepoznatim likom (!!!) i umjesto da odmah krenu u potragu, oni ništa ne poduzimaju. Mark je vjerojatno malo se odmorio od puta, nešto kasnije večerao i prespavao još jednu noć da bi se onda sjetio tražiti Betty tek sljedeći dan, dva dana od njena izbivanja iz utvrde!? Ono, Betty nek' je nestala s tim likom u ponedjeljak, Mark dolazi u utvrdu u utorak i tek je u srijedu ide tražiti?! Kraj priče isto traljavo odrađen, lik ima hipnotičke moći i umjesto da i Marka hipnotizira, on onako jeftino strada. Ne znam, kod mene je osjećaj loše iskorištene prilike veoma snažan i nimalo nisam bio oduševljen nakon čitanja. Sve mi se čini da su kasnije epizode punooo bolje..

Super je Hercule primjetio ovo za kostura kojeg su makli ovi iz Dnevnika s naslovnice (a u stripu imamo taj isti kostur, čemu ga onda micati sa naslovnice?!), nisam te stvari odmah uočio dok nisam pročitao recenziju. Sad kad gledam ovaj LU 38 integral i usporedbu sa originalnom tal. naslovnicom, dosta je na LU integralu odrezano naslovnice (fali dio kostura) dok se na originalu vidi cijeli kostur i puno je bolja.

24.09.2021
    07:47:00 sati

10, 10, 10, 10

24.09.2021
    09:50:00 sati

6, 5, 8, 6

Priča koja se brzo zaboravlja, a igrom slučaja sam je ponovno čitao ove godine. Ovakva ljubomora iako simpatična za ubaciti u pokoju epizodu je na kraju ipak preuveličana.
    24.09.2021
    14:15:00 sati

7, 4, 9, 8

Priča u kojoj jedna zanimljiva ideja brzo gubi smisao zbog loših scenarističkih rješenja. Sve nekako djeluje neuvjerljivo i bizarno, "prenapuhano". Za zaborav.

26.09.2021
    00:13:00 sati

4, 2, 9, 9

Potpisujem Dwayneov komentar, ali mislim da je bio darežljiv s ocjenama. Ovdje je toliko gluposti i stihijskih rješenja nabacano da se o scenariju ne treba trošiti riječi. Humora skoro pa i nema, kao i uvijek sočnih zgodna iz svakodnevnog života, već imamo besmislenu akciju od početka do kraja, gdje razni besmisleni likovi iskaču kao iz pašete po potrebi scenarija (kojega skoro pa i nema). Mislim da mi je ovo do sada najgora Markova epizoda.

29.09.2021
    13:13:00 sati

• Gospodar noći