Mržnja Montrozovih

KM ZS 355 | 64 str.

Jedno područje terorizira grupica Indijanaca koju predvodi engleski vojni časnik. Lokalne američke snage su nemoćne pa Mark i društvo dolaze u pomoć. Odmah primjećuju da tu postoje i mnogo osobnije stvari, od zajedničkih vojnih interesa. Ubrzo postaju svjesni teške osobne borbe u kojoj brat napada brata.

• Začarani toranj
    KM LU 38
  • Mržnja Montrozovih
    KM ZS 355

• Odio implacabile
    KM SR 118

• Originalno priča izlazi u Italiji 1976. godine, Dnevnik ju objavljuje godinu poslije, a u Ludensovom integralu broja 38 epizoda je objavljena 2011. godine kao treća priča pod nazivom „Razorna mržnja“.
  • Philadelphija je najveći grad američke savezne države Pennsylvanije i šesti je grad po brojnosti u SAD-u. Prema popisu stanovništva iz 2019. godine grad ima gotovo 1,6 milijuna stanovnika.
  • Glede prijevoda Dnevnik vs. Ludens , u Dnevniku je životinja koja je završila na ražnju prevedena kao guska (mladi guščići), dok je kod Ludensa prevedeno kao patka (mladi pačići).

Mark se konačno susreće s Indijancima koji predstavljaju stvarnu i konkretnu prijetnju, a koji nisu tek dio uzgrednog folklora, kojeg mogu nasamariti čak i jeftini trikovi jednog psa kakav je Flok. Ovoga puta grupica Indijanaca predvođena engleskim vojnim časnikom terorizira čitav kraj. Pale farme, otimaju, pljačkaju i ubijaju, tako da je Mark prisiljen obavljati i tužan posao sahrane kolonista, koje uopće nije ni poznavao.

Igrom slučaja, nekoliko ga Indijanaca zatekne na jednoj takvoj farmi i rane u borbi. Zbog strijele u leđima, Mark je iscrpljen i ranjen pa pada s konja, ali Flok pronalazi pomoć u obližnjoj brvnari, u kojoj stanuje zanimljiva osoba.

EsseGesse nam u ovoj priči donosi dvije zanimljive teme, koje nisu baš česte u Markovoj ediciji, ako se u obzir uzme njihovo pojavljivanje u odnosu na kompletan broj epizoda. Prva je tema dezerterstvo, a druga rat među braćom. Tema dezertera i dezerterstva uvijek je pomalo nezahvalna, zbog načina na koji joj pristupaju autori. Uvijek, u ratnim sukobima, imamo strane od kojih je barem jedna uvijek pobjednička, a ona piše knjige i modificira stvarnost na željeni način.

U pogledu dezerterstva u ovoj priči “Mržnja Montrozovih“ imamo još jedan dodatan plus, u vidu liječnika koji radi za američke vojne snage. Liječnik Gibon spasio je Marku operacijom život, nakon što je indijanska strijela završila u njegovim leđima. Liječnik mu ne otkriva sam identitet, nego ga je Mark otkrio sam na temelju posvete iz jedne knjige. Pa kad je tome već tako, Gibon olakšava dušu pričajući mu o traumatičnom događaju iz vlastite prošlosti. Gibon je napustio Philadelphiju gdje je radio kao liječnik u američkim oružanim snagama. Nehotice, skrivio je smrt četvorice ranjenika, zbog teškog propusta i pijanstva u službi. Nije Gibon teška pijanica, notorni alkoholičar kojemu je teško opijanje svakodnevna pojava. Radilo se o nesretnom spletu okolnosti koji je plaćen ljudskim životima. Taj dan je operirao ranjene vojnike cijeli dan. Vodile su se borbe i bolnica je bila puna ranjenika. Bio je potpuno iscrpljen i da bi se nekako održao na nogama i nastavio dalje raditi, jedan mu je bolničar dao viski. To mu je bilo prvi put u životu da je popio alkohol. Lako je zamisliti o kakvoj se kvaliteti alkohola radilo. Oko Philadelphije su se vodile borbe i linije opskrbe su bile prekinute, tako da je nesretni liječnik vjerojatno kušao neki produkt iz lokalne destilerije, koji mu je zavrtio razum. Rezultat svega toga bilo je pogrešno doziranje lijekova, zbog čega su četiri američka ranjenika izgubila živote. Gibon se odlučuje na dezerterstvo i dolazi u ontarijske krajeve gdje pruža liječničku pomoć svima potrebitima.

Gibon: “Ja sam liječnik. Svi ljudi koji pate meni su jednaki. Bili oni Indijanci ili bijelci.“ Čak više strahuje od bijelaca pa tako i od Marka jer mogu otići i otkriti ga vlastima. Mark ga umiruje riječima da od toga ne treba strahovati i da može biti potpuno miran. Takav je naš Mark. Zaštitnik potrebitih koji ima razumijevanja za sve koji pogriješe.

Druga tema, koju u ovoj epizodi autorski trojac esseGesse naglašava, tema je bratske osvete, odnosno bratskih ratova. Jedno od prvih, ako ne i prvo, zabilježeno ubojstvo među braćom je ono iz Biblije, kada je Kain ubio Abela. Ulogu suprotstavljene braće u ovoj priči preuzeli su Stenli i Patrik Montroz. Stenli Montroz je kapetan u jednom utvrđenju američke vojske. Radi se o izrazito antipatičnom liku. Nakon novog poraza vojne skupine koju je on predvodio, vraća se u utvrđenje. Taj poraz je plaćen novim američkim mrtvim vojnicima, ali to ga ne smeta da zatraži kupku od svog crnog sluge. A kakav tek odnos ima prema njemu! Vika, galama, podcjenjivanje i fizičko nasilje su uobičajena pojava, ali Jason i dalje lojalno i vjerno služi svoga gazdu.

Na suprotstavljenoj strani nalazi se drugi brat, Patrik Montroz. On je Crveni Mundir koji predvodi grupu lojalnih, poslušnih i ratobornih, indijanskih ratnika. Kako je upravo on došao na njihovo čelo? Vjerojatno nekim sporazumom kojim su Englezi opskrbljivali Indijance oružjem i namirnicama. Ne djeluje toliko antipatično kao njegov brat, iako se nalazi u službi engleske krune. Kako saznajemo u završnici priče, braća Montroz vuku porijeklo iz Irske. Tada je, valjda, još bilo lako zamislivo da jedan Irac služi interesima engleske krune, kao što je to u prekooceanskim kolonijama napravio Patrik Montroz. Nakon smrti njihovog oca, Patrik je regulama nasljednog prava naslijedio svu imovinu pa je Stenli ostao bez ičega. Pun mržnje i željan osvete slijedio je brata i do na kraj svijeta u konačnom obračunu.

“Mržnja Montrozovih“ korektno je odrađena priča, s naglaskom na već spomenutim, ozbiljnim temama. Nije bilo pretjerano mjesta, ni prostora za šaljive zgode i nezgode Floka i Žalosne Sove. Ipak treba izdvojiti jednu antologijsku scenu. Flok je postao majka malom jatu guščića, nakon što su gusku pojeli Bluff i Žalosna Sova za dobar objed. Antologijski domišljato!

Crtež je na standardno visokoj razini. Čak su i te male guske nacrtane primjereno, vjerno, a ne karikaturalno. Naslovnica dobra. Odiše tjeskobom i neizvjesnošću uslijed Markova ranjavanja. Daleko od epske priče, ali dovoljno dobra epizoda, bez kataklizmičkih grešaka koji nisu baš rijetke kod autorskog trojca.

KM ZS 351 Rodoljub Trevor

KM ZS 358 Svadbeni ručak

8, 8, 9, 9

16.08.2021
    13:17:00 sati
    gkosovic

7, 6, 9, 7

Zanimljiva priča s, moj je dojam, patetičnom završnicom. Neobično je vidjeti ranjavanja Marka i Bluffa, ratoborne Indijance vođene misterioznim engleskim časnikom, dok s druge strane nemamo izdajicu već "otkačenog" američkog kapetana koji stavlja osobne interese ispred interesa mase, boraca za neovisnost.

Kad se tome doda priča liječnika, jasno je da je epizoda sadržajna i nema dovoljno prostora za humor, a možda ga i nije trebalo silom gurati jer je priča na neki način tragična. Stoga je ovo s Flokom i guščićima sasvim dovoljno.

16.08.2021
    15:52:00 sati

10, 10, 10, 10

16.08.2021
    22:22:00 sati

8, 7, 10, 7

Poprilično sadržajna epizoda, a da je taj sadržaj ozbiljan i realan.Teško je toliko toga ukomponirati na samo 64 strane, ali ne može se reći da autori u tome ovdje nisu bili uspješni.

Liječnik dezerter s teškim bremenom na leđima i obračun između dva brata na različitim sukobljenim stranama. Patetičan završetak, ali drugačiji i nije mogao biti. Sve drugo bi bilo još gore i s manje efekta. Jedino mi Markovo poznavanje doktorove priče ne drži vodu. Pa nije Philadelphia baš iza ugla, a sigurno da to nije mogao vidjeti na večernjim vijestima. Uz to, u uvjetima rata, smrt četiri ranjenika zbog krivnje doktora i nije neka vijest.

Crtež iznad standardne razine. Ovdje nemam zamjerki, pa može i desetka, dok naslovnica jasno prikazuje najbitniji detalj ove priče - ranavanje svemoćnog Marka. I samo zbog toga što je Mark konačno prikazan kao smrtnik, ova priča dobiva na dodatnoj vrijednosti.

Originalna komična situacija s guščićima dodatno pridonosi dobrom osjećaju nakon čitanja.

24.08.2021
    11:35:00 sati

9, 10, 9, 9

Uživao sam u čitanju ove epizode….u jednu ruku ozbiljna, u drugu humorna. Kada mi kćer jednog dana bude htjela pročitati koju epizodu Marka, definitivno ću joj dati ovu epizodu uz naznaku kako su ovi u Ludensu glupi jer je iza pečene guske ostala siročad od malih pačića:)
    24.08.2021
    15:16:00 sati

5, 6, 9, 9

Nije me ova priča naročito oduševila, smatram da poznati trojac može puno bolje od ovoga. Ovaj lik Stanley je svakako najbolje okarakterizirani lik u priči, nagao od samog početka, pun mržnje i prilično iritantan što je sve znak da su autori uspjeli u svojoj zamisli pri stvaranju njegovog karaktera. Svidio mi se i lik doktora Gibbsona, jedino što sam očekivao da će on imati nešto veću, značajniju ulogu (naravno, značajno je i to što je pomogao Marku, pa Blafu kasnije). Predosjećao sam da će dva brata završiti na način kako su završili, a onaj detalj sa pačićima..ups, sa guščićima i Flokom je baš zgodno zamišljeno, baš nekako prigodno za ovakav serijal.

31.08.2021
    00:13:00 sati

7, 6, 8, 8

Ima i humora i ozbiljnosti, tako da solidna Markova priča.

31.08.2021
    21:01:00 sati

7, 8, 9, 8

Odlična priča, bolje od Markovog prosjeka. Crtež fenomenalan.

25.12.2021
    21:50:00 sati

9, 9, 10, 9

Veoma sadrzajna epizoda pa ni ne cudi da su autori izbjegli lagani humoristicni pocetak kakav najcesce imamo i odmah bacili Marka u borbu protiv Indijanaca. Unatoc tome, humora ipak ima u vidu Floka i njegove posvojcadi (prvi put sam cuo za tu rijec citajuci ovaj strip hahaha :) ). Citao sam ovo vec i ranije tako da cim sam vidio Stanleya, sjetio sam se o cemu je rijec u ovoj epizodi. Veoma dobro su autori ovdje poslozili tu pricu oko 2 zaracena brata, pogotovo ako uracunamo ogranicenje od 64 stranice. Jedino kraj je dosta patetican. Nekako sve price na slicnu foru kao ova epizoda zavrse isto i bilo je za ocekivati ovakav kraj. Plus je definitivno i doktor, a svidjelo mi se kako je Mark, zeleci sacuvati njegovu tajnu, i za sebe i za Bluffa tvrdio da su se sami lijecili.

Crtez standardno vrhunski, iako su sva trojica malo promijenila svoj stil crtanja, ako usporedujemo one skroz prve epizode, no i dalje to vizualno izgleda perfektno. Naslovnica sasvim solidna, a i boje su prekrasne. U zadnje vrijeme malo vise paznje posvetim originalnim naslovnicama i ove koje su izlazila u Collana Araldo seriji su vrhunski obojene. Ova naslovnica nije izasla u Ludensovom broju, ali ako usporedite originalnu s onom Dnevnikovom, bit ce vam jasno o cemu pricam. Dnevnik je bas grozno bojao naslovnice.

04.01.2022
    22:55:00 sati