Neobični lord

KM ZS 365 | 64 str.

Oluja izbacuje Marka na obalu, gdje ga onesviještena i iscrpljena spašava jedan ribar. Pruža mu zaštitu od Crvenih Mundira predstavljajući ga kao engleskog brodolomca lorda Bikertona. Mark ne napušta ribarsko mjesto dok ne otkrije tajnu ubijanja trapera, koji dolaze u primorski gradić trgovačkim poslovima.

Priča 3

• Krvni dug
    KM LU 39
  • Neobični lord
    KM ZS 365

• Uno strano Lord
    KM SR 121

• Originalno epizoda izlazi u Italiji 1976. godine, a Dnevnik ju objavljuje već iduće godine. Priča izlazi i u Ludensovom integralu broja 39 u siječnju 2012. godine, kao treća epizoda spomenutog integrala pod nazivom „Čudnovati lord“.

Odlične su mi Markove epizode koje počinju prikazima vremenskih uvjeta odvijanja priče. Naravno, govorimo o ekstremnim vremenskim uvjetima, a ne o nekakvim ciklusima godišnjih doba. Na tim je primjerima lako uočiti svu crtačku raskoš i maestralnost autorskog trojca esseGesse. Pritom je najmanje bitno o kakvim se vremenskim uvjetima radi, jer će u svim tim vremenskim uvjetima, njihovo crtačko umijeće lako doći do punog izražaja. Kao primjer spomenimo samo dvije od takvih epizoda, gdje je nekakav vremenski ekstrem jako lijepo ukomponiran u potrebe priče. Tako u epizodi “Bura“ imamo izvrsno ukomponiran vjetar u funkciji uvodnog dijela priče. U epizodi “Put osvete“ odlično su u priču uklopljene mnogobrojne snježne vinjete.

Ni epizoda “Neobični lord“ ne predstavlja iznimku, nego je možemo pridružiti u neveliku skupinu Markovih epizoda koje su, na ovaj ili onaj način, vezane uz različite vremenske uvjete ili nepogode. Tako su već na prvim uvodnim vinjetama epizode autori odlično prikazali vremenske okvire oluje, koja dolazi iz pravca morske pučine.

Marka oluja donosi na obalu nekog primorskog gradića čiji se žitelji bave ribarenjem. Njegov čamac je završio tko zna gdje, a prijatelji nestali u naletu oluje. Iscrpljena, ranjena i onesviještena, na obali ga pronalazi lokalni ribar Kantor, sa svojim sinom Edvinom. Marka Kantor unosi u sigurnost svoje daščare i srećom po njega, ribar ga je odmah prepoznao kao vođu Vukova s Ontarija pa sklanja u drvenu škrinju njegovu odjeću i lako prepoznatljivu kapu. Primorski gradić je pun Engleza pa ribar strahuje za Markovu, ali i svoju osobnu sigurnost. Sve mjere upozorenja i predostrožnosti ipak nisu bile dovoljne, jer je razigrana dječja mašta i brbljavost vrlo brzo proširila vijesti o brodolomniku. Tako je maleni Edvin i ne htijući to, gotovo sam pozvao Crvene Mundire na vrata očeva doma. Srećom po brodolomnika i njegova domaćina, Mundiri i ne prepoznaju Marka, što ribar Kantor munjevito koristi i predstavlja Marka kao; ni manje, ni više; nego kao lorda Bikertona. Engleskog lorda, dakako.

Brzo im prodaje priču da je to sin jednog engleskog admirala koga on osobno poznaje. Da bi priča zvučala uvjerljivije, Kantor izmišlja kako je on osobno radio na bojnom brodu njegova oca, prije nego što je on postao admiral. Kakva smjelost u ovog Kantora! Prije bi se moglo pomisliti da je čovjek lovac, a ne ribar zbog pravih “lovačkih priča“. Vidi se da u njihovo primorsko mjestance svraćaju i mnogobrojni traperi koji tu dolaze sa svih strana. Međutim, odnedavno netko napada te iste trapere iz nepoznatih razloga. Sve je to saznao Mark dok ga je Kantor priprema za ulogu lorda Bikertona. Tako je u ovoj epizodi Mark dobar dio priče proveo kao lord koji je izgubio svoju prtljagu, a zapravo više kao siromašni ribar.

Tako, silom prilika, Mark postaje neobičan lord. No, potpuno je neiskorišten taj aspekt njegovog lažnog identiteta. Malo je kazati da je to prerušavanje miljama daleko od pamtljive uloge engleskog plemića. U pogledu plemićkih manira sve se svelo na obično igranje šaha s kapetanom Svensonom.

Međutim, jedna druga stvar je posebno pamtljiva. Ne mogu se sjetiti je li Mark ikada udario Floka, osim u ovoj epizodi. Iako je Mark bio prerušen u engleskog lažnog lorda ili preciznije siromašnog ribara, njegov izgled je možda i prevario nečiji vid. No, ne možeš tako lako prevariti i Flokov njuh, kojemu je Mark možda i izgledao čudno, ali njegov njuh nije ostavljao mjesta sumnjama da se radi upravo o vođi ontarijskih rodoljuba. Stoga pseće oduševljenje što je pronašao Marka, zamjenjuje zbunjenost zbog udarca kojeg je primio.

“Neobični lord“ nije iskorištena tema u smislu onoga kako se sve moglo drugačije realizirati. U čitavoj ediciji Mark nije pretjerano bio primoran igrati uloge povezane s engleskim interesima. Ovdje se ovo glumljeno plemstvo nametnulo kao prvorazredna prilika za upečatljiviju epizodu, ali od toga nije bilo ništa. Tako je, vjerojatno scenaristički neplanirano, dominantnu temu preuzelo bogaćenje u ratnim okolnostima, čega smo se barem mi na Balkanu nagledali. Trapere napada, ubija i pljačka jedna grupa Crvenih Mundira, vidjevši u tom lešinarenju priliku za osobne probitke. Toliko puta već viđeno u stvarnom životu.

Crtež je odličan. Standardno dobar i kvalitetan, dodatno je oplemenjen s vinjetama iznenadne oluje na početnim stranicama. Sama priča djeluje previše linearno zaokružena, a nije tako trebalo završiti. Tim više jer smo imali nekoliko odličnih trenutaka u ovoj priči: Markovo prerušavanje, njegovo udaranje Floka, ali i jedan neočekivan ugriz u epizodi.

Zbog svega toga, šteta što priča nije bila barem mrvicu kvalitetnija.

KM LUSP 3 Mark protiv mumije!

KM LU 54a Sotonski par

5, 7, 9, 7

Neka 1/3 priče mi i nije ulijevala nadu da bi ova epizoda mogla nešto valjati, mislio sam da će priča biti najviše koncentirana na Blafovo oslobađanje, ali valja priznati da me ovo sa tim pljačkašima (neočekivanim!) pomalo iznenadilo i popravilo ukupni dojam. Isto tako i ovaj lik kapetana Svensona me zavarao, pomislio sam da je on jedan od onih "boljih" Mundira na kakve nekad znamo naići u Markovim i Blekovim pričama, naročito kako je kapetan Svenson govorio Marku da jedva čeka da rat završi i kao da mu je najviše zadovoljstvo pružalo odigrati s nekim jednu dobru partiju šaha, djelovao je nekako miroljubljiv.

Mislio sam ispočetka i da neće biti nešto humora, ali u par scena sa Žalosnom Sovom i Flokom je ispravljena i ta "nepravda", nevjerojatno kako taj dio s njima dvojicom uvijek nekako dobro funkcionira. Naslovnica mi nije bogzna nešto, malo kvari taj dojam jer nam spoila kraj priče pa tako možemo naslutiti kako će nam izgledati sama završnica.

15.07.2021
    10:26:00 sati

10, 10, 10, 10