Blago Si-Gala

KM ZS 420 | 64 str.

Francuzi šalju u pomoć američkim rodoljubima brod natovaren zlatnicima. Brod u nevremenu tone u vodama ontarijskih jezera. Hoće li se američki rodoljubi dokopati tog zlata prije Crvenih Mundira? U pomoć im pristižu neočekivani saveznici sa područja Azije.

Scenarij 4

• Bezdušni Satan
    KM LU 44
  • Blago Si-gala
    KM ZS 420

• I denti del Diavolo
    KM SR 136

• Epizoda originalno izlazi u Italiji 1977. godine, a Dnevnik ju objavljuje godinu poslije. U Ludensovom integralu broja 44 epizoda je objavljena 2012. godine kao treća priča pod nazivom „Đavolji Zubi“.
  • Cejlon je stari naziv za današnju državu Šri Lanka. Šri Lanka je otočna država u južnoj Aziji. Zauzima otok Šri Lanku te nekoliko manjih otočića u Indijskom oceanu. Broji gotovo 22 milijuna stanovnika. Većinu te zemlje zauzimaju nizine i brežuljkasta područja, a klima je monsunska. Tropska je vegetacija veoma bujna.
  • Na stranici 44 Dnevnikova izdanja, govoreći o razlozima dolaska cejlonskih lovaca na bisere u područje ontarijskih jezera, kapetan Mek Dermot kaže: “Nitko od njih nije u stanju dublje da zaroni u lovu na biserne školjke.“ Malo čudna i nejasna rečenična konstrukcija. Ako već cejlonski lovci nisu u stanju dublje zaroniti, zbog čega su onda uopće i pozvani da dođu čak iz Azije do Ontarija? Zar nekakve plitke zarone u ontarijskim vodama ne bi mogli napraviti i redovni mornari američke ratne mornarice? Prije će biti da je u pitanju pogrešan prijevod ili upis onodobnih Dnevnikovih kadrova.

“Blago Si-Gala“ čitao sam prvi put kao dijete i sjećam se da mi je bila super epizoda. Potopljeni brod, zlatnici, blago, totem koji govori, sve je to poticalo dječju maštu. Međutim, ovo je ujedno jedna od epizoda koje su mi sa svakim novim čitanjem sve lošije. Obično mi se događa suprotno sa epizodama koje čitam više puta, a koje su mi još u djetinjstvu bile dobre i zanimljive. Tako, sa svakim novim čitanjem, pronalazim nove ili slabo uočene detalje koji su mi promaknuli u prethodnim čitanjima. Ovih drugih epizoda, koje su mi u djetinjstvu bile skroz super, a poslije mi njihova kvaliteta nekako opada i nema baš mnogo. Srećom da je tako. Međutim, epizoda “Blago Si-Gala“ upravo je jedna od takvih.

Priča počinje začuđujuće dugim uvodnim scenama, umjesto da porade na zanimljivosti grananja priče. Tako Mark u polumraku jedne konjušnice mlati trojicu napadača. Tko zna dokad bi ta borba potrajala da u žaru borbe nisu izišli izvan konjušnice, gdje je jedan od napadača prepoznao Marka kao osobu koju nisu trebali napasti. Očito su trebali napasti nekoga drugoga pa se brzo povlače, a taj drugi se nalazi skriven u sijenu konjušnice. Zove se Ferges Pejož. Pejož je ranjeni rodoljub koji treba pomoć, a Marku nije davao detalje svoje misije zbog vojne tajne. Ide s Markom do utvrde Ontario, gdje zacjeljuje rane.

Po svim ovim uvodnim dijelovima, jasno je da ne možemo očekivati nekakvu grandioznu priču, zbog limitiranosti broja stranica jedne epizode, a po razvlačenju uvodnih scena očit je i manjak inspiracije. Šteta, jer nemamo svaki dan u Markovoj ediciji susret američkih Indijanaca i azijskih religija. Najbolje je pokazao Žalosna Sova kako to može izgledati.

Nakon mjesec dana u utvrdu Ontario dolazi žena koja se predstavlja kao Hejzel Pejož i traži svoga muža. Naši junaci se razilaze i kreću u potragu za njim. Njega ne pronalaze, ali pronalaze druge zanimljivosti. Tako Mark susreće Mek Dermota, kapetana bojnog broda američke ratne mornarice. Govori mu da mora zaboraviti da je Pejož ikada postojao i da zaboravi cijelu tu stvar. Ispada da kapetan čak ni jednom Komandantu Marku ne može vjerovati. Kakva je to uopće tajna? Ma nećeš ti velike tajne, radi se o potopljenom brodu i zlatnom teretu blaga. Strašno. No, nije samo Mark razočaran rezultatima svoje potrage za američkim agentom. Tako se i Žalosna Sova vraća s rezultatima svoje potrage. Ni on nije našao agenta, ali je našao nešto drugo: “Vidio sam mornara na kolima sa velikim sandukom. Na kolima su bili polunagi ljudi. ( kao da su Indijanci nešto posebno odjeveni – opaska autora) Vidio sam prave čudake! Bili su mali, zakržljali, lica boje trulog drveta i imali su čudne kape na glavama“. Pomislio bi čovjek da je opisivao Indijance iz nekog neprijateljskog plemena, ali tajna se uskoro otkriva. Radi se o cejlonskim lovcima na bisere koji su pozvani pomoći izroniti blago iz vode.

Tema Azijata, s naglaskom da se radi o profesionalnim cejlonskim lovcima na bisere, nimalo nije iskorištena. Nikakav kontrast susreta civilizacija na američkom tlu, a neću ni spominjati kakve su sve komične scene mogli napraviti između Žalosne Sove i Cejlonaca.

U pogledu njihovih običaja, sve se svelo samo na ritualno spaljivanje jednog od ronioca. Čak ni totem azijskog božanstva nije ni približno iskorišten, ako se izuzme ona cijev kroz koju je Englez progovarao, tako da su ga Cejlonci razumjeli. Baš kao i onog mornara koji je prevodio njihove razgovore za potrebe američke mornarice. Izgleda kako je u to vrijeme bilo jako popularno to cejlonsko narječje pa su ga svi govorili. Čak nema ni osobito kvalitetnih šaljivih scena s Flokom i njihovim božanstvom. Šta, nikome od autora nije palo na pamet da bi se Flok mogao zapišati na zeleni totem sa šest ruku? Ili zakopati kost ispod njega?

Šteta. U to vrijeme autori nisu morali strahovati od nekakve političke korektnosti ili nekorektnosti. Tada nije bilo nikakvih ograničenja u pogledu onoga što humor može sadržavati. Jednostavno, u vrijeme nastanka ovog stripa humor nije mogao imati loše konotacije.

Crtež dobar, ne i posebno atraktivan. Nedostaju vinjete zarona pod morem ili vinjete potopljenog broda. Također nema ni osobito kvalitetnih vinjeta samog totema, s nekim istaknutim posebnostima.

Zato je naslovnica odlična. Vizualno atraktivna, baš vuče na čitanje. Za one koji imaju nekakve nedoumice oko naslova, “Si-Gal“ je naziv broda koji je prevozio zlatnike, a ne nekakva oznaka blaga ili nešto slično. Epizoda “Blago Si-Gala“ dovoljno je dobra za jedno čitanje. Doduše, potpuno predvidljiva i uniformna, ali tako je to kod mnogih epizoda ovog autorskog trojca.

KM ZS 365 Neobični lord

KM LU 54a Sotonski par

10, 10, 10, 10

31.08.2021
    00:39:00 sati

10, 10, 10, 10

31.08.2021
    10:45:00 sati

8, 5, 9, 9

U pravu je Hercule, uvodni dio ove epizode se baš otegnuo (ukljućujući i onaj dio u utvrdi) tako da nismo dobili neku konkretniju priču s tim totemom (koji je u prvom planu na naslovnici) i Cejloncima, jer baš fali ovo, što je isto odlično spomenuo recenzent, scene zarona i scene potpoljenog broda, možda i neka poveća podvodna životinja koja je tu da malo zakomplicira sve to. Sjetio sam se odmah Zagora i priče "Neman iz lagune" kad je Zagor zaranjao u dubinu ili pak Mister No u priči "Traži se Carlos Gomez" kad je bio u podvodnoj akciji, fali toga ovdje, bar nekoliko takvih scena. Jer kad uzmeš strip u ruke, pomalo neuobičajena naslovnica baš privlači na čitanje, ne može se reći da nije efektna, a u stripu smo jako malo dobili od onoga što se možda očekivalo na početku.

Pomalo i začuđujuće da Marku nisu dugo htjeli otkriti tu tajnu, mislim, kome ćeš otkriti neku važnu tajnu ako nećeš Marku?! No, možda je to naš autorski trojac tako napravio s namjerom da čitatelja što više drži u neizvjesnosti budući da se ne može poreći da nije bilo zanimljivo štivo za čitati i da mi je pažnja bila svo vrijeme fokusirana na strip, na radnju i likove, tko od kojih likova igra kakvu ulogu i kako će se to na kraju sve rasplesti. Da dodam da je falilo i humora, ono u utvrdi sa Blafom i njegovom ulogom kirurga je nekako premalo za ovaj serijal, nedostajalo je bar još poneki geg. Na kraju, ovo jest za jedno čitanje kako piše recenzent, ali i nije opet toliko loše koliko smo možda sad to iskritizirali. Vjerujem da bi mi prije 25+ godina ova priča bila sigurno za ocjenu kakvu su stavili autori svojih komentara iznad mene, ali danas nažalost ne. Iako se u Markovoj ediciji nađe dobrih priča koje svakako zaslužuju i velike ocjene.

31.08.2021
    11:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Početna misterija mi jue bila zanimljiva, ali od dolazke one cure u tvrđavu sve postaje predvidljivo, jer je odmah jasno, da je negativka.

31.08.2021
    21:10:00 sati

6, 3, 8, 10

Seagull ili galeb po naški. :-)

Recenzent je dobro uočio sve mane ove epizode i teško je nešto još dodati njegovim zapažanjima. Možda eventualno da je opet žena prikazana kao beskompromisna i bezosjećajna prevarantica, što je jedno od glavnih obilježja serijala. Mislim, skoro uvijek žene imaju sličnu ulogu.

Za razliku od recenzenta ipak neću moći dati veliku ocjenu za priču jer mi baš ne drži vodu glavna tema da su za ovakav posao išli po Indijce ili Cejlonce - svjedno. Pa nije Šri Lanka baš iza ugla, a nikakvo objašnjenje nije dano koje bi anuliralo besmisleno putovanje mjesecima brodom.

02.09.2021
    06:04:00 sati

• MALI RENDŽER 26