Leteći mjesec

KM ZS 441 | 64 str.

Znanstvenik iz Francuske se nalazi u utvrdi Ontario i priprema projekt koji bi trebao pomoći američkim rodoljubima, a radi se o letu balonom. U utvrdu se uvlače i dvojica Engleza koji su preuzeli identitet dvojice ubijenih američkih časnika. U kojem će smjeru vjetar otpuhati balon s njegovim putnicima?

Scenarij 3

• Leteći mjesec
    KM LU 47
  • Leteći mesec
    KM ZS 441

• La Luna Volante
    KM SR 143

• Ova epizoda originalno u Italiji izlazi 1978. godine, a iste godine ju objavljuje i Dnevnik. U Ludensovom integralu broja 47, epizoda je objavljena u svibnju 2013. godine kao prva priča.
  • Prvi let balonom na vrući zrak bez ikakvih konopaca izveden je u jesen davne 1783. godine. Piloti tog balona bili su Francuzi Jean Francois Pilatre de Rozier i Francois Laurent d' Arlandes. Letjeli su oko 25 minuta prešavši udaljenost od 12 kilometara. U to vrijeme let balonom je bio hrabar pothvat jer su baloni na vrući zrak pogonjeni snagom vjetra, a putnici su let regulirali spuštanjem i dizanjem balonskih utega.

Uvijek volim čitati Markove epizode u kojima crtež stavlja naglasak na atmosferske prilike te tako dodatno uvlači čitatelja u radnju. U pogledu atmosferskih prilika i neprilika, Markova edicija nudi mnoštvo vremenskih oblika i s njima povezanih prirodnih stanja, tako da ne postoji ekstreman vremenski okvir priče u kojem se nije odigrala neka Markova epizoda. Tako je nakon snijega, mećave, vijavice, bure i drugog jakog vjetra, kišnog potopa, suše i ekstremne vrućine, na red došla i magla, kao odlična kulisa odvijanja radnje. Kako se već po samoj naslovnici može naslutiti oko čega će se kretati glavnina ove priče, već sam zamišljao Žalosnu Sovu u balonu, negdje izgubljena u magli, među nepoznatim brdima. Nažalost, u pogledu magle, sve je ostalo samo na par uvodnih vinjeta, ovo ostalo nije vrijedno spomena. Pa ni magle.

Kroz maglu, koju još jednom moram spomenuti kao odlično izgrađenu kulisu; Žalosna Sova dovodi dvoje Indijanaca pred utvrdu Ontario. Ispada da su Sokolova Kandža i njegova skvo pravi majstori u pletenju šiblja. Poput tolikih drugih Indijanaca, koji već rade taj posao u okružju utvrde. Očito ih treba više za poseban zadatak koji im je povjerio Mark, a oni su se spremno odazvali. Iako se ne radi o nikakvom ratnom sukobu zbog kojih ih je Mark okupio, nego o pukoj logističkoj podršci, mnogobrojni Indijanci iz različitih plemena, odmah su se odazvali na poziv vođe Vukova s Ontarija. Za svaki slučaj tu je još bio i neprikosnoveni autoritet Žalosnog Sove u vidu velikog poglavice plemena s jezera. Valjda se Mark ne misli otisnuti u nekakvu manufakturu, koristeći besplatan rad indijanske snage kako bi podigao profit, hm?

Indijanci prave korpu za čiju namjeru nisu upućeni. To ih pretjerano i ne zanima, za razliku od mnogobrojnih rodoljuba koji razbijaju glavu razmišljanjima što to Indijanci grade i kakvu ulogu ima nepoznati gost u utvrdi. Znanstvenik u utvrdi zove se Iber i došao je iz Francuske. Koliko li su samo epizoda scenaristički potpisali autori ove edicije, u kojima je prikazano savezništvo između američkih rodoljuba i francuskih saveznika. Pravo je mnoštvo takvih epizoda. Iber je došao u utvrdu Ontario konstruirati balon, koji bi američkim rodoljubima poslužio za izviđanje i razgledanje okolice. Projekt je to od iznimne važnosti za američke vojne snage, u tolikoj mjeri, da iz krugova američkog vojnog zapovjedništva šalju dvojicu časnika da promatraju premijerni let balonom i tako na licu mjesta stvore dojmove o pothvatu. Ali, kapetanu Mek Dermotu i majoru Simsonu nije bilo suđeno da stignu u utvrdu Ontario. Njihova mjesta zauzimaju dvojica Engleza.

Englezi su dočekali Amerikance u zasjedi. Žalosna Sova je na vrijeme uočio grupu Crvenih Mundira u tom području, ali su stigli prekasno pomoći američkim vojnicima jer su njihova mjesta već zauzeli odabrani Englezi. Drago mi je da su ovoga puta Crveni Mundiri prikazani kao ozbiljna vojska. Obično su prikazani kao priglupa skupina kukavica, a ne kao respektabilna vojna sila prekooceanske države. No, ovoga puta pripremili su uspješnu zasjedu te su na taj način čak osigurali ulazak u utvrdu.

Dvojica Engleza pritom neće imati lak posao, na što ih upozorava i njihov nadređeni: “Vukovi sa Ontarija nisu budale. I pri najmanjoj grešci riskirat ćete da završite pred streljačkim plotunom.“ Onako nepripremljeni , Englezi su prisiljeni improvizirati, a to nije ni lako, ni jednostavno. Još kada se u utvrdi zatekne staro radoznalo stvorenje kakav je rodoljub Benet, onda i najjednostavnije stvari po Engleze mogu završiti tragično.

Tako je Engleze uhvatio u neznanju jer nisu znali nadimak generala Templetona, koji je općepoznat i općeprihvaćen, a otkud bi ga oni i mogli znati. To je izazvalo Benetovu pažnju pa ih je kasnije uhvatio u neznanju i potvrdio svoje sumnje, pitajući ih za nepostojeću gostioničarku. Upravo je uz Beneta vezan, po meni, jedan scenaristički propust, barem sam ga ja tako doživio. U dvoboju s jednim od prerušenih Engleza, ne zna se je li Benet mrtav ili ranjen. Kada ga pronađu naši junaci još uvijek može govoriti, ali poslije ga drže među rukama. Ranjen ili mrtav? Ne opterećuju se nešto posebno njegovim zdravstvenim stanjem ni Bluff, ni Mark, tako da mi ovo djeluje kao mali scenaristički propust. Barem ga ja takvim vidim.

Epizoda “Leteći mjesec“ ne nudi ni približno koliko je mogla ponuditi. Scenaristi ni približno nisu iskoristili nesvakodnevnu temu leta balonom i s njim povezanih mogućnosti. Jedino spomena vrijedno u tom kontekstu je plan Žalosnog Sove koji je smislio prikladan način da se riješi Floka, ali ni to nije išlo dalje od običnog zatvaranja u vreću, koja je završila u korpi balona. Ostale mogućnosti su potpuno neiskorištene, osim onog stereotipnog rješenja o letu balonom. Barem imamo nekoliko lijepih vinjeta balona u zraku.

Epizoda je nudila daleko veće mogućnosti. Let balonom je bio dovoljan sam po sebi, ali bilo je tu i nestandardno uvlačenje Crvenih Mundira u utvrdu Ontario, ali od svega smo dobili poprilično nemaštovitu epizodu. Baš šteta.

KM ZS 438 Stijena strave

KM ZS 459 Podvig Žalosne Sove

10, 10, 10, 10

Dakle, desetka za ovu recenziju, desetka za Komandanta Marka, naklon Žalosnoj Sovi, desetka za njaljepše djetinjstvo...

30.05.2022
    14:41:00 sati

10, 10, 10, 10

pridruzujem se kolegi GUFO TRISTE :))

30.05.2022
    14:44:00 sati

10, 10, 10, 10

Še ena legendarna naslovnica!

30.05.2022
    16:47:00 sati

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Složio bih se sa recenzentom da je epizoda imala potencijal za nešto više, naročito kad je balon uključen u priču kao nesvakidašnji predmet na kojem su autori gradili ovu priču. Priče s balonom nisu toliko rijetke kod naših junaka, moj prvi susret s takvom pričom bio je u Zagoru, kad su se po prvi put naši junaci susreli s Jednookim Jackom, mislim da je tada Čiko bio taj koji je bio pomalo nespretan i slučajno odletio balonom. I naš dobri Kit Teller je relativno rano upoznao sve čari letenja balonom, a i to nije bila jedina takva priča u njegovom serijalu, sjećam se da nam je upravo naš recenzent Hercule otkrio još jednu takvu priču (koju u ovom trenutku još nisam čitao).

Ono što „spašava“ ovu epizodu je konstantan humor koji se prožima gotovo kroz čitavu priču, a humor su autori vješto gradili na iščuđavanju sporednih likova prema onome s čim se oni nikada nisu susreli dotada u svojim životima. Scenaristički plus je također što se spominju stvarne povijesne ličnosti kao što je ovdje spomen braće Montgolfier, koji su zapravo prvi konstruirali sferni balon napunjen toplim zrakom.

Crtež fenomenalan, autori kao da su se ovdje ekstra potrudili, neke vinjete zaista ostavljaju čitatelja bez daha (naročito one koje su vezane uz balon). Naslovnica je u službi priče, ali me pomalo zbunilo kad sam krenuo čitati, ovaj jedan lik kao da je nesretan/zabrinut što je Mark ispao iz balona, dok drugi lik djeluje nekako prepeden i zadovoljno promatra, tako da zapravo ne može se odmah dokučiti jesu li oni pozitivci ili negativci. Ekspresija lica tog „preplašenog“ lika koji  želi „pomoći“ Marku i nije nasretnije prikazana (tko je čitao priču, shvatit će).

Moje ocjene za ovu epizodu: P:7, S:8, C:10, N:7 = 82 %

P.S. u svom komentaru gdje se stavljaju ocjene, podijelio sam sve jedinice iz razloga da se malo stane na kraj učestalom trolanju jednih te istih članova koji odmah po svom nekom defaultu u skoro svaku recenziju Marka, Bleka ili Mikija daju sve desetke, 100-postotne ocjene i na taj način omaložavaju recenzentov trud, administraciju koja je osmislila ovakav način ocjenjivanja kao i sve one prijatelje stripa Komandanta Marka. Iako po tisućiti put govorimo i govorimo da se ovdje ne ocjenjuje junak već dotična epizoda.

30.05.2022
    19:10:00 sati

8, 7, 9, 7

Bez obzira na poveći broj naivnosti, priča je zanimljiva i radnja dinamična. Junak dana je Žalosna Sova kojeg ćemo pamtiti po spašavanju Marka, ali i po zasluženo Flokovim ugrizima. Tema balona mogla se bolje iskoristiti. Najveći minus je bijeg Engleza balonom. Mistiku uvoda pokvarili su ne baš sjajni dijalozi.  Sve u svemu zabavna priča!

31.05.2022
    14:09:00 sati

7, 8, 10, 9

Kako su Crveni Mundiri sakrili rupe od metaka i krv na uniformama nesretnih američkih časnika ubijenih u zasjedi, prije nego su odmah iste upotrijebili za zavaravanje Vukova s Ontarija?

Znam da odgovor na ovu nelogičnost nije bitan, ali morao sam napisati tu scenarističku nemarnost, pogotovo nakon čitanja jednog Lavezzoloviog Tellera, gdje se u najsitnije detalje opisuje svaki možda nelogičan detalj, što zna isto biti poprilično zamorno.

Ukupno gledano, priča je zabavna, scenarij uistinu dinamičan, a crtež za desetku. Samo, zaista se ovu temu moglo bolje iskoristiti, ali daleko od toga da he ovo loša epizoda. Upravo suprotno!

02.06.2022
    02:20:00 sati

8, 9, 10, 7

Vizualno perfektno odradeno mora se priznati, a i sama radnja je bila veoma interesantna. Malo prelako se otkriva da ona dvojica nisu Amerikanci, te fascinantno kako po tko zna koji put u serijalu netko je smrtno ranjen pa prezivi taman da stigne reci sve sto treba pa i Mark dosta brzo saznaje da ona dvojica nisu Amerikanci. Da se nadovezem na Benneta koji je ovdje bio ranjen, nakon one scene u kojoj ga drze na rukama, tu je jos bio ziv. Ja sam citao ovo u izdanju Ludensa i tamo nakon sto su ih srpali u zatvor je Bluff rekao da se Bennet jos uvijek bori za zivot. Medutim da, do kraja epizode ne saznajemo vise je li uspio prezivjeti.

Fora su mi bile scene u zraku, Zalosna Sova opet s genijalnom idejom, a i super kako su ubacili tako random ljude koji su vidjeli balon u zraku pa njihove reakcije. Osim Indijanaca koji su mislili kako je rijec o letecem mjesecu i raznim bozanstvima, imamo i jednog lika kojemu zena ne vjeruje da je vidio balon te ga optuzuje kako je pijan, a on se kune da je vec 3 dana cist, bez kapi alkohola :)

Za nesto bolju realizaciju ideje, mozda bi osvajanje engleske utvrde balonom bila bolja ideja, no i ovako autori su nam ponudili sasvim solidnu epizodu. Naslovnica mi nekako nije spektakularna, znaju to EsseGesse i bolje.

10.06.2022
    00:28:00 sati

7, 4, 9, 7

Nije mi se svidjela ova epizoda, zanimljiva tema kao što je način i svrha korištenja padobrana u ratu nije valjano iskorištena. Moglo se smisliti zanimljivijih scenarija. Ovako, sve mi je izgledalo neuvjerljivo, a nije se pazilo ni na detalje. Osim činjenice da možemo samo nagađati što se dogodilo s Bennetom, zapelo mi je za oko i da je Flok predugo spavao nadrogiran napitkom Žalosne Sove jer nakon što ga vidimo da pada omamljen prolazi puno akcija i događaja prije nego se idućeg dana probudi u zraku. Ali, hajde, možda previše tražim.

16.06.2022
    13:07:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%