Div Efraim

KM ZS 580 | 64 str.

Efraim Kemp radi kao izvidnik u jednoj američkoj utvrdi. Napušta Fort Skaters zajedno sa svojom ženom Indijankom, dok okolnim krajem lutaju Crveni Mundiri. Što se krije iza tog poteza i kako će Komandant Mark riješiti zadatak privođenja Kempa kao dezertera u utvrdu?

• Izdajica
    KM LU 55
  • Izdajica
    KM LUSP 7
  • Džin Efraim
    KM ZS 580

• Efraim il Gigante
    KM SR 166

• Ova epizoda originalno izlazi u Italiji u lipnju 1980., a godinu kasnije objavljuje ju i Dnevnik. U Ludensovom integralu broja 55, epizoda je objavljena u kolovozu 2014. kao treća priča pod nazivom „Div Efraim“. Dodajmo da je Ludens objavio ovu epizodu i u specijalu 7 (isto kao treću priču u tom integralu).
  • Na stranici 12 Dnevnikova izdanja upisan je Erfaim kao ime, a ne dotada kao Efraim.

Ljudi koji su mijenjali povijest. Često je ta sintagma upotrebljavana za mnoge znane i neznane junake s područja Divljeg zapada. Oni su često pomicali granice takozvane “civilizacije“, koja je rušila sve pred sobom i pred kojom razjedinjena indijanska plemena nisu imala ni gram šanse. Bili su to ljudi koji su se isticali na ovaj ili onaj način, a koji su često u sebi nosili i klicu pravičnosti, koja nije gledala boju kože, nego osjećaj za pravdu. A jedan od takvih ljudi na području Ontarijskog prostora upravo je Efraim Kemp. Efraim Kemp služi u američkoj vojsci, u utvrdi Fort Skaters, gdje radi kao izvidnik i živi sa svojom indijanskom ženom.

Efraim je jak, snažan, visoke konstitucije i podsjeća na orijaša, pravog diva. Izgledom me podsjeća na Smuka, iz druge edicije autorskog trojca, koji je bio važan lik u ediciji Kapetana Mikija. Mogu zamisliti kako bi Smuk ovako mogao izgledati u nekim svojim srednjim godinama. Samo da ne pije. I da ne uživa toliko u alkoholnim potocima.

Efraim Kemp i njegova žena se zatiču u nekom mjestu. Moram to tako navesti jer po “dobrom, starom“ običaju, autorski trojac nije naveo ime mjesta u koji Efraim dolazi i u kojem se nalazi i krčma u kojoj obitavaju naši glavni junaci. Eh, kada bi to barem bilo prvi put, ali autorski trojac esseGesse u ovoj je epizodi baš udario pečat toj svojoj osobnosti, tako da ni pukovnik iz obližnje utvrde nema ime. Sve već viđeno toliko puta u autorskom opusu poznatog trojca. Efraim dolazi u sukob s lokalnim probisvjetima jer njima njegova indijanska žena, navodno, smrdi. Kao da je taj trojac marginalaca iz nekakve pustopoljine, navikao na uvoznu robu iz francuskih parfumerija, koja brodovima dolazi u nekoliko stotina udaljenu najbližu luku. Ma, njima se samo ne sviđa pogled na Indijance i jedva čekaju pronaći razlog da zametnu kakvu kavgu.

Klasičan je to uvod u radnju kojeg esseGesse često koriste. Izazivanje gužve na račun rasne netrpeljivosti prema Indijancima, bilo da je riječ o Žalosnoj Sovi ili; kao u ovom slučaju; indijanskoj ženi – rado je korišten uvod u radnju. Za one koji vole detaljnije i pomnije čitati epizode autorskog trojca, evo zanimljivost: Mogu pronaći kako se zove Efraimova žena, ja joj ime u tekstu neću navoditi.

Kako su naši junaci uočili da se u krugu nalazi dosta Crvenih Mundira, Mark odlazi u obližnji Fort Skaters kako bi se upoznao sa stanjem na terenu. Tako saznaje da je Efraim Kemp tu radio kao izvidnik, ali i da je neočekivano napustio utvrdu sa svojom ženom. Pukovnik daje izravno naređenje Marku da pronađe Kempa i da ga privede u utvrdu kao dezertera. Mark nerado prihvaća taj zadatak, ali ga nikako nije mogao izbjeći, jer se radilo o naređenju. Mark tako razmišlja: “U životu zaista ima čudnih stvari… Da mi je ikada netko rekao da ću jednog dana morati uhapsiti Efraima Kempa… Efraim je mit, legenda. Zar je moguće uhapsiti legendu? Ali, ja sam dobio naređenje…“

“Div Efraim“ je priča koja se brzo čita i koja, za razliku od mnogobrojnih epizoda autorskog trojca, nije posve predvidljiva, gotovo od same početne stranice. Naime, nisu odmah jasna Efraimova postupanja. Zbog čega je napustio utvrdu? Je li zbilja dezertirao nezadovoljan hranom u utvrdi? Koji je razlog tome? Jesu li vojnici gnjavili njegovu indijansku ženu? Je li se prodao Englezima? Zbog čega se prodao Mundirima? Pored svega toga, kao dodatan plus u ovoj epizodi imamo i osoban odnos između Komandanta Marka i Efraima Kempa. Radi se o osobi izuzetne snage, ali čak i takvi snagatori mogu upasti u nevolju. A iz jedne takve nevolje Kempa je izvukao upravo Mark, dok još nije bio zapovjednik Vukova s Ontarija. Baš u njihovom ponovnom susretu, Mark Efraimu želi naglasiti kako je vrijeme proteklo te kako se ne radi više o dječaku koji mu je bio priskočio u pomoć. Mark: “Efraime, nisam ja više dječak iz prošlosti… Ja sam Komandant Mark“.

Ono što je dobro u ovoj priči, pored navedenog, ujedno je i postignuta emocionalnost kod likova. Mark i Kemp imaju taj odnos iz prošlosti u kome je Mark Kempu spasio život pa se sjene prohujalog događaja pojavljuju kao nevidljiva barijera između njih dvojice. Ujedno, Kempova se žena ne libi zapucati na Marka, kada uvidi da je on na pravom tragu njenom čovjeku. Sve je to dodatan plus u ovoj dobroj epizodi pa neću navoditi čitavu radnju jer će vas njen sadržaj vjerujem, ipak ugodno iznenaditi. Baš kao što su iznenađeni Kempovi protivnici njegovom snagom.

“Div Efraim“ je priča koja se lako i brzo čita. Čitateljevu pažnju drži do posljednje stranice, a krasi ju i kvalitetan crtež. Jedino bih volio da je naslovnica vizualno znatno efektnija. Posebno obilježje same epizode nalazi se na posljednjim vinjetama priče, kada Mark još jednom pokazuje kakvo veliko srce ima i kako misli o svemu te o svemu vodi računa. Čak i o stvarima o kojima jedan junak ne bi trebao ni promišljati. Ali, zato volimo Marka. Zbog njegove čovječnosti jer to je junak po pravoj mjeri u stvarnom životu.

KM LUSP 6c Plameni brod

KM ZS 592 Zlatni kovčeg

8, 7, 8, 7

Osim standarda u Markovim epizodama, naglasak na borbe pesnicama i hrvanje :) Dobar broj, pogotovo što ga je teže nabaviti u ZS. Jedna od onih avantura koje nisu snježne, ali poželiš da je urađena u koloru.

28.07.2022
    06:28:00 sati

9, 8, 10, 7

28.07.2022
    11:08:00 sati

9, 7, 9, 9

28.07.2022
    13:13:00 sati
    gkosovic

8, 8, 10, 10

Solidna epizoda koja stvarno nije predvidljiva kako i kaze recenzent. Za malo vece ocjene falilo je malo humora, no bilo je fora scena. Poput dvoboja na samom kraju epizode. Ne kuzim jedino zasto Mark uvijek mora slusati naredbe casnika. Pa on nije vojnik, nije u njihovoj regimenti. On je civil gledano s vojnog stajalista jer Ontarijski vukovi nisu neka vojna ili paravojna organizacija koja bi se morala nametati pod vojnu sluzbu. Ali dobro, to nije zamjerka ovoj epizodi nego pricam i za inace da mi nije jasno. Marku duznost prije svega, obiljezja dobrog vojnika da uvijek slusa zapovijedi te uzima zadatak koji je dobio. Ipak, uspijeva rjesiti situaciju na nacin suprotan onome sto je od njega trazio casnik. Svidjelo mi se i to sto smo imali flashback na Markovu proslost. Nekoliko puta u serijalu mi je bas falilo tako par vinjeta u kojima bi nam prikazali kako s Mark upoznao s nekime ili neku pricicu koju su samo usput prepricali, bez da smo imali priliku vidjeti te scene. Ovdje ih vidimo i za mene je to plus. Efraim je takoder dosta dobro izgraden kao lik. Dobra stvar je bila i ta sto se konacno netko uspio odrzati na Markovom konju. Koliko puta je konj na Markov zvuzduk zbacio nekog razbojnika koji bi ga zajahao? Ovdje da se to dogodilo, ponistilo bi sve one vrijednosti koje su se Efraimu pripisivale.

Zgodna epizoda, ali eto falilo mi je nesto za malo vece ocjene od 2 osmice. Sto se tice crteza, tu nemam apsolutno nikakvih zamjerki. Naslovnica je meni jos i sasvim dobra. Vjerujem da to ovisi i o tome gleda li se bas originalna ili ona Dnevnikova naslovnica. Dnevnikova s onim kricavim bojama i groznom zelenom pozadinom definitivno nije atraktivna. Medutim, ona originalna mi je bas efektna. Boje su takoder lijepe, nekako prirodnije nego kod Dnevnika. A i motiv koji je uzet za naslovnicu nije mogao biti bolje odabran! Kao prvo pokazuje jednu uzbudljivu scenu, a kao drugo zbog te borbe izmedu Marka i Efraima na njoj, ne moze se ni iz nje razaznati hoce li Efraim biti pozitivac ili negativac, cak moze odvuci i na krivi trag pa da pomislimo tokom citanja kako se Efraim mozda ipak prodao crvenim odorama.

29.07.2022
    09:10:00 sati

6, 6, 8, 7

Mark ima zadatak, da uhapsi Efraima, koji je tobože dezertirao. Kada ga sustigne, umjesto, da mu Efrain objasni zašto je napustio utvrdu, se potuče sa Markom. Mislim, da bi normalan razgovor sve razjasnio, i punu skratio priče. Glupo mi je, da se bezveze tuku.

17.08.2022
    21:25:00 sati

7, 7, 9, 7

Nije neki vrh serijala, ali dobra epizoda, iznenadio sam se kad sam došao par stranica do kraja. Ipak, malo mi je sve to oko Efraima nekako prenaglašeno i veći smisao bi dobilo da se on opet pojavio u serijalu. Doduše, budući da je Ludens prekinuo izdavanje stripa, ne znam je li, ali čisto sumnjam.

Inače, sjećam se da sam zbog naslovnice prilikom objave stripa, a i ove vrlo dobre recenzije, pomislio da je Efraim zapravo negativac.

13.10.2022
    15:53:00 sati