Zlatokosa

KM ZS 597 | 64 str.

Valganus je stari poznanik Bettyine obitelji. Našavši se u nevoljama traži njenu pomoć. Tako Betty biva uvučena u priču van zidina utvrde Ontario, u kome i sama postaje lik iz mitologije jednog indijanskog proročanstva.

Scenarij 3

• Krvavi obred
    KM LU 57
  • Krvavi obred
    KM LUSP 9
  • Zlatokosa
    KM ZS 597

• Il rito di sangue
    KM SR 170

• Ova epizoda originalno izlazi u Italiji 1980. godine, a Dnevnik ju objavljuje 1982. godine. Ludens ju objavljuje u prosincu 2014. u svom integralu broja 57 kao prvu priču pod nazivom „Krvavi Obred“. Ovaj Ludensov integral je ujedno i posljednji broj kojega su izdali prije prekida objave izdanja Markove edicije. Dodajmo da je priča izašla i u izmišljenom specijalu 9 (isto od strane Ludensa).

Jedne sam godine, kao dijete, boravio s roditeljima na ljetovanju u Omišu. Ne sjećam se točno koliko sam imao godina, ali se sjećam da sam već neko vrijeme čitao stripove. U Omišu smo boravili nekoliko dana i već se bližilo vrijeme povratka kući, kada sam taj dan zapamtio kao najljepši dan ljetovanja.

To jutro, došavši na plažu, smjestili smo se, manje – više, na isto mjesto, gdje smo običavali i dolaziti. Ispod hladovine primorskih borova nalazila se i neka klupa u derutnom stanju, koja teško da je ikome mogla poslužiti za sjedenje i uživanje u gledanju mora ili zalaska Sunca. Prije je predstavljala pravu opasnost po nečije zdravstveno stanje. No, nakon što sam izišao iz mora na toj sam klupi ili bolje reći, na njenim ostacima, uočio dva stripa! Tada nije bila rijetkost pronaći strip na plaži jer je strip bio rado čitan i kolao među društvom. Ne treba ni naglašavati koliko sam se razveselio tome! Puna vrećica školjkica i dva stripa, kao super lovina s plaže, super ulov! Prvo sam oprezno pogledao je li netko to samo ostavio tu pa će se po to i vratiti, ali kada sam sebe uvjerio da je te stripove netko samo “zaboravio“, uzeo sam ih sebi gotovo slavodobitno. Jedan je bio Blek, ne sjećam se uopće naziva te epizode pa ni naslovnice, a drugi je bio Komandant Mark i epizoda “Zlatokosa“. Na naslovnoj strani nedostajalo je pola slike, koju je netko vjerojatno iskidao u obliku polukruga, jer mu je, valjda, iz nekog razloga trebao komadić papira. Tek sam puno godina kasnije vidio kako izgleda ta naslovnica u cijelosti, ali to me tada nije omelo u čitanju na plaži. Ni najmanje.

Čitajući ovu epizodu u nekoliko navrata, godinama kasnije, nije me hvatala neka nostalgija prema toj epizodi ili su samo sjećanja vremenom izblijedila. Nije i nešto posebno atraktivna ova epizoda, iako je nudila elemente koje volim u Markovoj ediciji. Prije svega to je nešto zastupljenija uloga koju ima Betty. Autori joj ne daju ni često, a ni dovoljno prostora pa volim kada je malo zastupljenija u Markovim pričama nego obično. Jedna od takvih epizoda je, primjerice, i epizoda “Bura“.

Početak priče je obećavao. Izvjesni traper Staby došao je u utvrdu Ontario potražiti Betty s porukom da je njenom ujaku potrebna pomoć. Betty se čudi jer nema ujaka.

Ovo uvodno spominjanje obiteljskih odnosa uputilo me na razmišljanje o Bettyinom obiteljskom stablu. Za one koji žele znati više o toj temi, prisjetite se epizode “Koreni Kenebeka“. Očekivao sam, stoga, dobru i kvalitetnu obiteljsku priču, u koju su uključeni i svojevrsni elementi obiteljske melodrame, ali od svega toga nije bilo ništa. Zna Betty vrlo dobro članove svoje obitelji, a onaj koji se predstavljao kao njen ujak je zapravo stari Valganus, koji je bio obiteljski prijatelj njenih roditelja i koji je dolazio u njihov dom u njenom djetinjstvu. Valganusu je potrebna pomoć i prije nego što je umro, zamolio ju je da spasi njegovog sina.

Epizoda “Zlatokosa“ nije još jedna tipična epizoda iz Markove edicije. Doduše, Betty je dobila nešto više prostora u ovoj priči, ali scenaristički naglasak nije stavljen u dovoljnoj mjeri na zbivanja oko nje, moglo se to puno kvalitetnije izvesti.

Motiv izolirane zajednice kakvu predstavljaju ljudi na otoku nije rijedak motiv. Jedna od boljih Markovih epizoda s temom izolirane zajednice je epizoda “Ljudi Urijela“. U pogledu motiva izoliranosti ovdje nismo dobili gotovo ništa, osim neuobičajene odjeće stanovnika otoka. Svojim odijevanjem malo me podsjećaju na stanovnike Novog salema iz Zagorove priče “Noć potopa“.

Valganusov posvojeni indijanski sin Tristan upleten je u drevnu mitološku priču o proročanstvu, za koju se ispostavlja da je tek obično gatanje iz dlana prilagođeno nečijim dnevnim potrebama ili željama. Tako da se na tankim temeljima proročanstva nije mogla napraviti kvalitetnija priča.

Kako su Bluff i Žalosna Sova u neprestanoj potrazi za komadićem hrane, ovoga puta su u priču uključili i Floka, zbog izrazite negostoljubivosti stanovnika otoka. Nije to prvi put da naši junaci nailaze na zatvorene oblike otočne zajednice, s kojima imaju elementarnih problema s (ne)gostoljubivošću. Jedna od takvih priča se odvija na otoku Anegadu u epizodi “Leglo otrovnica“.

Flok je svoju ulogu pritom odigrao na očekivan način. To znači da je i ovoga puta prednost dao vlastitom nagonu, ispred vlasnikovih želja.

Crtež je kvalitetan, rijetko kada autorski trojac radi kardinalne greške po tom pitanju. Naslovnica mi je prilično atraktivna, ali mi onaj drugi Indijanac u licu previše sliči na Žalosnog Sovu. Tu se mogla napraviti uočljivija identifikacija.

Epizoda “Zlatokosa“ malo će koga ostaviti bez zraka kvalitetom priče. Iako su autori napravili pomak od stereotipnih Markovih priča, sve to nije iskorišteno. Kao da su i sami jedva čekali staviti točku na završetak ove priče.

KM ZS 592 Zlatni kovčeg

KM ZS 657 Tigar među vukovima

• Ukupna ocjena 87%

9, 8, 9, 9

Jedna od Markovih epizoda koja mi je ostala u sjećanju,malo mi je tada vukla na misterij ili horor , u svakom slučaju lako pamtljiva

15.08.2022
    13:06:00 sati
    gkosovic

8, 8, 9, 9

15.08.2022
    18:23:00 sati

6, 6, 8, 7

Za mene jedna od slabijih Markovih epizoda, ali su mi se svidjele dvije scene: ona kad Flok testira/njuši čorbu i ona scena sa razapetom Ludom skvo na krošnji drveta. Zaista je Tristan original brat blizanac Žalosne sove, ali to i nije toliko strašno ako se uzme u obzir da je EsseGesse crtež uvijek tako raskošan. Naslovna ZS/original je dobra. Sve u svemu, ispod Markovog prosjeka, ali i dalje čitljivo i zabavno.

15.08.2022
    19:55:00 sati

8, 6, 10, 10

Citao sam i ja tu pricu kad sam bio mali i to je mislim i prvi Dnevnikov strip koji sam ikada procitao (imao je ujo sacuvane neke Dnevnikove stripove pa sam ih ko mali citao) i tad mi je nekako bila ostala u boljem sjecanju negoli danas. Radnja stvarno odlicno pocinje, bas misteriozno. Autori su tu stvorili odlicnu atmosferu s onim cudnim ujakom, njegovim nestankom, tajanstvenom sjekirom i nepricljivim sinom Tristanom. Medutim daljnji tijek epizode je bio pomalo razocaravajuci. Nadao sam se da ce to prorocanstvo o kojemu se pricalo imati neku direktnu vezu s Betty, a ispalo je da i nema neke veze s njom. Steta jer je prica jako dobro krenula i mogli smo dobiti sjajnu epizodu. Meni je isto kao Salkanu bila upecatljiva ona scnea u kojoj je ona skvo bila pribijena na stablo. Crtez i naslovnice standardni, a kad kazem standardni, zna se koje ocjene idu EsseGesseu za te dvije kateogrije!

Jedan scenaristicki ispad: Betty navodi kako ona nema ujaka, a tek po opisu shvaca kako je rijec o obiteljskom prijatelju kojeg je ona nazivala ujakom. Otkad ona to nema ujaka? Sjetimo se 40. epizode Komandanta Marka (LUD 14a) pod nazivom "Covjek sjena". U toj epizodi Betty je isla kod ujaka Philipa u posjetu na otok Aranokee. Dakle, autori su nakon tocno 130 brojeva (ovo je 170. broj originala) zaboravili kako je Betty imala jednog ujaka u ranijim epizodama.

16.08.2022
    14:50:00 sati

10, 10, 10, 10

Daj, daj...čemu kritike i mudrovanja ? Sjajan klasik, dobri stari Komandant Mark. Doduše, naslovnica je mogla biti bolja.

16.08.2022
    15:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

6, 4, 8, 8

Priča mi nije ostavila neki jači dojam.

17.08.2022
    21:30:00 sati

10, 10, 10, 10

20.08.2022
    14:11:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

7, 4, 9, 9

04.09.2022
    15:47:00 sati

7, 5, 9, 7

Volim kad autori Marka liše uobičajene tematike, a kud će bolje od naznaka postojanja misterija? Stoga, početak je vrlo zanimljiv, ali kako su junaci duže na otoku radnja je lošija. Ne ostavlja mi nikakav dojam famozno proročanstvo, čak mi na kraju sve to lagano gubi logiku jer je Walganus tražio da Mark ode na otok spriječiti ostvarenje proročanstva, a onda je na otoku Betty označena kao "okidač" za njegovo ostvarenje.

U scenariju je pomalo glupasto da Walganus biva ubijen te mu je leš odnesen skoro pred Markovim očima i onda ispada da su Mark i ekipa cijelo vrijeme zapravo bili malo iza otmičara budući da su svi išli na otok.

11.09.2022
    11:58:00 sati