Koreni Kenebeka

KM ZS 820/824 | 130 str.

Profesor Buhanan predstavlja se kao stručnjak za povijest i arheologiju našim junacima u utvrdi. Posebnu pozornost posvećuje Betty, odnosno njenim obiteljskim precima. Betty je u posjedu jednog dijela tajanstvene mape Kenebeka. Tko ima ostale dijelove mape u vlasništvu? Što ona krije? Kakvu tajnu krije prošlost Kenebeka? Saznajte u ovoj dvodijelnoj priči.

Scenarij 4

• Koreni Kenebeka
    KM ZS 820
  • Žeđ za zlatom
    KM ZS 824

• Lo spirito di Kennebec
    KM SR 220
  • La casa di Belzeb?
    KM SR 221

• Izgubljena kolonija Roanoke – U 16. stoljeću engleska kruna namjeravala je osnovati trajno naselje u prekooceanskim “kolonijama“. Za lokaciju je odabran teritorij na području današnje američke savezne države Sjeverna Karolina. Skupinu doseljenika je predvodio sir Walter Raleigh pod imenom kolonija Roanoke. Godina je 1585., međutim, vrlo skoro stanovništvo čitave kolonije je tajanstveno nestalo, potpuno iščezlo bez posebnih tragova odlaska. Postoje različite teorije koje nastoje objasniti što se zapravo dogodilo i dati točan odgovor o sudbini stanovnika kolonije. Priča je to koja i danas zaokuplja pažnju različitih priznatih znanstvenika, ali i mnogobrojnih stručnjaka s područja “ruba znanosti“. Spomenimo uzgredno samo neke od takvih teorija: preseljenje na drugu lokaciju (malo vjerojatno jer engleska vlast kao osnivač kolonije nije o tome radila planove, niti je informirana o toj mogućnosti); sukob s neprijateljem (u naselju nije bilo tragova borbe); prirodna nedaća poput uragana (netaknuta naseobina); smrtonosna zarazna bolest (nijedan grob nije nađen); duhovi, UFO itd… Samo je na drvetu ostao vidljiv natpis CROATOAN koji nikada nije razjašnjen. Koloniju je sačinjavalo 90 muškaraca, 17 žena i 11 djece. Svi su nestali bez ikakvih tragova. O njihovoj sudbini se ni danas sa sigurnošću ne može ništa kazati.

Priče Komandanta Marka ogromnom su većinom, kroz cijelu ediciju, smještene u jednu epizodu. Takve epizode uglavnom imaju pregršt scenarističkih grešaka i neočekivanih rješenja, koja se teško uopće i mogu nazvati maštovitima. U cijeloj ediciji tek je 14 epizoda koje se protežu kroz dva ili više nastavaka priče. Stoga su očekivanja kod takvih epizoda i ponešto viša nego što je to uobičajeno kod Markovih “standardnih jednočinki“. Nažalost, kvaliteta scenarija nije ni ovdje na onoj priželjkivanoj razini iako je ovoga puta povećani broj stranica (barem s te strane) nudio mogućnost za kvalitetnije iskorake. Osim onog uvodnog dijela “Koreni Kenebeka“ ne nude previše. No, uvodni dio scenarističkog trojca esseGesse, ionako nikada nije bio sporan i na toj razini se mogu smatrati svjetskim stripovskim prvacima. Kada bi takva kategorija uopće i postojala. Šteta, jer je i sama priča nudila više, a nudila je tajanstvenu propast i nestanak prvih naseljenika na tom području. Odmah sam se prisjetio zanimljivog i tajanstvenog slučaja izgubljene kolonije Roanoke (više o njoj u rubrici 'zanimljivosti').

Profesor Buhanan predstavlja se kao stručnjak za povijest i arheologiju. Ostaje nejasno radi li se o profesionalnom znanstveniku, povjesničaru amateru ili običnom pustolovu. Ono što je jasno je to da Buhanan previše priča, čak i u okvirima možebitne glumljene akademske znanosti. U potrazi je za dijelovima mape koja bi trebala riješiti misterij Kenebeka. Priča dalje teče potpuno linearno i scenaristički predvidljivo. Unatoč predvidljivosti, priča ima nekoliko lijepih trenutaka. Spomenimo ih pojedinačno:

- Prošlost Kenebeka
Sudbina pionira na ovom području, prvih kolonista, ostaje kao velika neiskorištena mogućnost, kako u narativnom, tako i u crtačkom dijelu. Ipak, ostaje taj dojam mistike i iščekivanja rješenja tajne prošlosti Kenebeka, ma kakva ona bila. Iako sve ostane na tom pukom iščekivanju, taj osjećaj drži gotovo do posljednjih stranica priče pa ovaj dio ipak ide u ono područje pozitivnih odrednica.

- Bettyno obiteljsko stablo
Markova plavuša Betty ima zanimljivo obiteljsko naslijeđe koje se krije u njenim osobnim podacima. Betty je zapravo Elizabeta Grey, čiji su preci bili jedni od prvih doseljenika u ovo područje. Tako saznajemo ponešto o njenom obiteljskom stablu s par informacija iz svakodnevnog života, prije nego što je ostala siroče.

Žalosna Sova je dakako imao svoj komentar:
“Kako ste vi bljedoliki komplicirani! Mi Indijanci imamo jedno ime i nikad ga ne mijenjamo. Uzmite mene za primjer. Ja sam Žalosna Sova od rođenja i to ću biti sve do smrti.“
Na radost mnogih čitatelja, dakako.

- Crnčić
Nesumnjivo veliki dobitak u priči. Scenaristi mu nezasluženo nisu nadjenuli ime. Eh, kada bi to bio njihov jedini propust, to bi bilo super. Previše puta je autorski trojac važnim likovima “zaboravio“ nadjenuti ime, a da bi to i ovoga puta bila samo nesretna slučajnost. Mislio sam ga označiti sa “mali crnac“, ali to mi se nije učinilo politički korektno. Svi znamo koliko mi na portalu pazimo na svaki oblik političke korektnosti, a posebno određeni pojedinci na forumu pa sam se odlučio za ovo “crnčić“. Djeluje mi manje grubo, nego ono sirovo 'mali crnac'. Uglavnom, crnčić je super lik. Dječak posjeduje konja Zelenka kojeg često daje u najam ili ga prodaje u unaprijed smišljenim zamkama za naivne. Konj je tako dresiran da se nakon svake takve ili slične transakcije vrati kući uhodanim sistemom.

Tako je njegov konj Zelenko prava tvornica novca, jer takva lažna prodaja ili najam mogu ići gotovo neograničeno. Dovoljno je samo naći naivne, potrebite ili one koji su upali u prethodno pripremljenu zamku. Kada bi ovaj dječak kojim slučajem bio bijelac, a ne crnac, pomislio bih da se radi o nekakvom Hercegovcu. Toliko je izražen njegov poduzetnički duh i sposobnost zarađivanja praktično iz nikakvih situacija. Što bi rekli neki stariji i mudriji: sposoban mali!

S druge strane, nameće se i čitav niz propusta i nedovoljno kvalitetnih rješenja.
Spomenimo samo neke:

- Indijansko pleme nema ime. Neoprostivo. Zamislite da su scenaristi dali mašti na volju pa plemenu nadjenuli ime “Croatoan“ pa se još više referirali na priču o izgubljenoj koloniji Roanoke. Nažalost, ovo je ipak samo Komandant Mark i autorski trojac esseGesse.
- Prošlost Kenebeka. Kako su završili? Od koga su se krili?
- Kako je indijanski totem završio u rukama kolonizatora?
- Otkud prepuna škrinja s novcem doseljenicima?
- Kakva je veza Buhanana s nepoznatim plemenom?
- Zašto je skupa s novcem sakriven i obični drveni indijanski totem?
- Od koga su taj novac i totem kolonizatori krili u špilji?
- Tko je uništio njihovu koloniju i zajednicu?

Na takva i slična pitanja nema odgovora. Za usporedbu poslužit ćemo se sportskim rječnikom. Jednostavno, u scenarističkom dijelu trojac esseGesse nikada nije igrao nogometnu Ligu prvaka. Prije će biti da su u tom smislu godinama tavorili po županijskim ligama četvrtog ranga.

Naslovnice nemaju pretjeranih grešaka, ali isto tako u cjelini nisu posebno atraktivne, ali ipak spadaju u nekakav dobar prosjek naslovnica u ediciji. Čak ni crtež nije na očekivanoj maksimalnoj razini mogućnosti. Za primjer ću uzeti jednu vinjetu koja mi je zapela za oko, u onom negativnom kontekstu. Markove noge izgledaju kao da su u prirodnoj veličini, a ostatak tijela kao da je spljošten dizalicom samo kako bi se ugurao u crtež. Nakon dužeg gledanja čak se stječe dojam kako noge bježe od Marka. Užas.

Sve me strah da ću ovog i ovakvog Komandanta Marka ponovo kupovati ako opet dođe na kioske, kako javljaju neke informacije u ovim ljetnim mjesecima. To je izgleda jače od mene. Ali, s druge strane, ne radimo li svi nekakve stvari u životu s kojima se osobito ne ponosimo?

KM ZS 811 Artemisovo blago

KM ZS 948 Pećina Maja

• Ukupna ocjena 68%

7, 5, 8, 8

Slažem se s recenzentom, da je priča nudila puno više od toga što smo na kraju dobili. Prvenstveno nismo dobili neku priču o Beti, a radilo se o njenim precima. Inače sve ostalo standardno.

18.10.2020
    22:25:00 sati

10, 10, 10, 10

21.10.2020
    01:59:00 sati

6, 4, 9, 8

Prvi svezak odličan, a drugi teški ponor. U njemu je zeznuto sve što se ovdje moglo zeznuti. Jednostavno mi je teško shvatiti takvu razinu neozbiljnosti u bilo kojim okvirima.

Mali tamnoputi dječak očiglednih afričkih korijena (valjda je ovakav naziv dovoljno politički korektan) je najoriginalniji lik i pravo osvježenje u moru standardnih i na prvu očiglednih negativaca. Zbog zanimljive postavke priče, epizoda drži čitatelja zainteresiranog do samog završetka, ali kako se situacija raspliće, razočarenje postaje veće.

Na crtež nemam zamjerki. Čak mi je vinjeta koju je recenzent opisao u negativnom kontekstu u redu. Proporcije su OK, a Mark je u sagnutom položaju zbog prijetnje indijanskih strijela.

U vidu sve većeg ugnjetavanja i omalovažavanja neistomišljnika od strane "prosvjećenih" pojedinaca na forumu, evo jedna mudra izjava Žalosnog Sove iz ove epizode:

"Znaš što je govorio moj šukundjed vrač? Glup je onaj koji vjeruje da je točno samo što on misli...a pogrešno ono što misle drugi."