Donovanovi strelci

KM ZS 835 | 63 str.

Donovanovi strijelci, predvođeni istoimenim zapovjednikom, vojna su ili paravojna skupina koju financira američko zapovjedništvo u borbi za neovisnost. Nešto je čudno u broju pripadnika koje ta postrojba šalje u vojne sukobe pa Komandant Mark mora istražiti kako se zapravo troši američki novac. Ono što je otkrio, samo je potvrdilo njegove ranije sumnje…

Ukupna ocjena 40%

Priča 3

Scenarij 3

Naslovnica 1

• Donovanovi strelci
    KM ZS 835

• I Fucilieri di Donovan
    KM SR 223

• Američki rat za neovisnost (1775 – 1783) burno je razdoblje američke povijesti, u kojem su svoje interesne sfere branile i različite europske sile. Kao jedna od takvih posljedica, pojavilo se i mnoštvo vojnih skupina koje su branile različite interese. Spomenimo samo neke od takvih skupina: Patrioti, Lojalisti, Hessian, različite skupine indijanskih plemena… Svoje interese na američkom tlu branile su engleske snage, ali i španjolske i francuske interesne skupine itd. Stoga u ratnim zbivanjima nije bila nikakva rijetkost vidjeti mnoštvo vojnika obučenih u različite vrste uniformi, koje često nisu uspjeli razaznavati ni njihovi odani saveznici.

“Donovanovi strijelci“ epizoda je od koje sam imao velika očekivanja. Uz standardan odabir neprijatelja u svijetu Komandanta Marka, kakve predstavljaju Crveni Mundiri, nepokorni Indijanci ili obični razbojnici; svako pojavljivanje neprijatelja u drugačijem obličju od ovih spomenutih, trebao bi predstavljati korak naprijed u scenarističkim ostvarenjima. Nažalost, “Donovanovi strijelci“ u tom smislu nude samo razočarenje i ništa drugo. Radnja stripa se odvija u okvirima američke borbe za neovisnost pa nipošto nije bilo neuobičajeno pojavljivanje različitih vojnih postrojbi, koje su branile ove ili one interese, čak i u sklopu borbe za navodno iste ciljeve. Stoga ova epizoda, osim nekakvih nebitnih uniformiranih obilježja, stvarno ne nudi ništa pamtljivo. Predstavimo neke od likova koji su pokretači radnje u ovoj epizodi:

Donovan. Vođa istoimene vojne postrojbe. Lijepo se u ratu boriti iz uvjerenja i idealističkih pobuda, ali je Donovan vrlo brzo uvidio da se na taj način i neće moći baš obogatiti. Kako se o radi o razdoblju američke borbe za neovisnost, sistem nekakvog podobnog vojnog uhljebništva ili vojnih mirovina još nije postojao pa je Donovan odlučio sebi omogućiti mirnu starost, a koristeći onodobne mogućnosti i sredstva. Jedna od takvih mogućnosti je bila i robovlasništvo.

Legalan posao, ali je izabrao pogrešnu metodu pokretanja posla. Naime, novac koji je dobio od američkog vojnog zapovjedništva, koji je trebao biti iskorišten za regrutiranje novih vojnika u njegovu postrojbu te plaćanje istih; taj isti novac trošio je na kupovanje robova. Što bi rekli u duhu ovodobne terminologije: Donovan je namjenski novac trošio potpuno nenamjenski. Ne preže ni pred čim da bi što prije napunio vlastite džepove. Stoga mu nije stran ni hladnokrvan pokušaj ubojstva, kakav je bio njegov neuspio napad na Natana jednog od pripadnika njegove postrojbe. Bio je ranjen i njegov zapovjednik nije želio da živ završi u engleskim rukama kako oni ne bi saznali o vrsti posla kojom se Donovan bavi. Kao da bi Engleze pored silnih vojnih problema koje su imali u kolonijama uopće i moglo zanimati tamo nekakvo kupovanje crnaca. Zapravo se radi o lepršavom pristupu scenariju kakvih smo se nagledali od autorskog trojca esseGesse. Smislenost napisanog nije bitna, koliko je po njima, bitno ispunjavanje forme. Ili norme, sasvim svejedno.

Natan je zapravo pripadnik Ontarijskih Vukova kojega je kao špijuna u Donovanove strijelce poslao Komandant Mark. Zadatak mu je bio prikupiti što više informacija o broju pripadnika Donovanovih strijelaca, njihovim vojnim akcijama, planovima i pravoj vrsti posla kojim se bave. Natan djeluje kao pogrešno predstavljen lik. U najboljem slučaju, s onim šeširom izgleda kao jedan od talijanskih lovaca na području Apenina. U lovu na divokoze. Kojega je žena, u naletu dobre volje, pustila da se malo ispuškara u lovu. S obzirom na ratna zbivanja, ovaj Natan tragikomično podsjeća na Alberta Bertorellija, talijanskog vojnika iz kultne serije “Allo ' Allo!“

Ne posjeduje taj Natan poznatu hrabrost Vukova s Ontarija, koji su više puta gubili živote hrabro i bez uzmaka. Potvrđuju to i njegove riječi upućene strjeljačkom vodu: “Ne smijete da me strijeljate! Ja sam ratni zarobljenik!“ Pomalo čudi da je ova scena ili epizoda u cjelini promakla Dnevnikovim inkvizicijskim intervencijama. Jer, kako to da ne pada hrabro jedan zarobljeni vojnik, makar s pjesmom na usnama ili uzdignutim rukama… I na taj način prosi engleskom okupatoru pred napunjenim puškama. Ali ne, on traži svoja prava kao ratni zarobljenik. Radi se o razdoblju kada je već popustilo Dnevnikovo nadzorničko uplitanje tamo gdje ga nikada i nije ni trebalo biti, ali bila su to ipak neka druga vremena. Svakako, stripovski drugačija.

Virdžinija. Navodno Natanova djevojka koja je s drugim obavila zaruke. Greškicom vjerojatno. U tom smislu izabrala je trgovca kod kojega je radila, a on se planirao oženiti, ne iz ljubavi, nego iz interesa. Sporno je bilo nekih deset funti koje bi izgubio zbog Virdžinije. Ona pomalo podsjeća na Juliju Roberts iz filma “Odbjegla nevjesta“. S jednom razlikom. Julija je bježala od braka, a Virdžinija trči u brak(ove).

Loša priča koja je ispala još gora jer su scenaristi ovoga puta težili nešto ozbiljnijim scenarističkim pokušajima. Kada su uvidjeli da to baš i ne ide, ubacili su Bluffa u jednu zgodnu uzgrednu pričicu sa starom poznanicom, koja mu je “smetnula“ kazati da se u međuvremenu udala.

Naslovnica posebno loša. U cijeloj ediciji ovo mi jedna od tri daleko najlošije naslovnice. Mark u prvi mah izgleda kao da lebdi ili da skače u more ili negdje u prazno. Loše. Donovan je prikazan iz profila. Nije to zbog toga jer tako izgleda ljepši, ne stavlja se na naslovnicu lik prikazan iz profila, ako ti po njemu cijela epizoda nosi naslov. Zato su marginalnog trgovca robljem Betvika stavili na naslovnicu koji ne zaslužuje onoliku količinu prostora. Katastrofalno pozicioniranje. S onim pletenicama ne djeluje ni strašno, ni opasno, prije djeluje kao jedan od stanara “žute kuće na Vrapču“. (Daleko nam svima bila).

“Donovanovi strijelci“ nude samo razočarenje, a kad je takav niz neuspješnosti u pitanju, ona i ne čudi što su nekadašnji robovi uhvatili Žalosnog Sovu potpuno nespremnog na straži. Čuvao je tamnicu u kojoj je bio zarobljen Donovan.

Scenaristi su čak kroz izmjenu dijaloga pokušali “opravdati“ tu hladnokrvnu osvetu nad zarobljenikom. Strašno. Stoga ova recenzija nikako nije preporuka za čitanje “Donovanovih strijelaca“. Upravo bi se moglo kazati suprotno od toga.

KM ZS 820/824 Koreni Kenebeka

KM ZS 843 Tvrda koža

8, 7, 10, 10

03.11.2020
    21:05:00 sati
  • logo111

7, 7, 9, 8

Čitao kao klinac, ali ostala u sjećanju....što je dobro.

04.11.2020
    07:32:00 sati
    logo111
  • Ukupna ocjena 50%

3, 3, 8, 8

Stvarno jedna od lošijih priča Komandanta Marka. Glavni problem je, da je tu na 66 stranica nabacano  nekoliko radnji. Prva s kojom počinje priče su lažni domoljubi, odnosno Donovanovi strelci, onda imamo ljubavne probleme i otmica Natanove djevojke, slijedi trgovina robljem... Sve to zajedno ne funkcionira najbolje. Glavna ideja priče je tu nejasna.

04.11.2020
    15:33:00 sati

6, 2, 8, 3

Priča nije tako loša, koliko je scenarij kriminalan. Scenaristi ili scenarist su (je) toliko toga ubacili(o) na samo 62 stranice da rezultat nije ni mogao biti bolji. Ne mogu kazati da dodirnute teme nisu zanimljive, ali sve je ostalo na dodirivanju bez volje za bolju razradu barem jedne od tema. Čak sam imao dojam da fali stranica pri čitanju, a to bi bio i najbolji opis ove epizode.

14.11.2020
    20:24:00 sati
  • lwood

7, 6, 8, 6

15.11.2020
    19:06:00 sati
    lwood

Ukupna ocjena 41%

4, 4, 5, 2

Loše, ali opet bolje od početnih epizoda. Nisam ranije čitao. Nikad nisam uspio nabaviti ovu epizodu.

20.11.2020
    14:21:00 sati

6, 4, 9, 5

Je, loša je ovo epizoda. Puno toga je ovdje utrpano, svega, bez nekog previše smisla. Da su se samo fokusirali na jednu od postavki, spasili bi stvar. Ovako baš nekako konfuzno na kraju, ne znaš što bi čovjek rekao. Svaka čast Herculeu što je našao strpljenja i odradio i ovu recenziju, a sad, svaki Markov fan koji posjeduje ovaj strip će ga svakako pročitati, samo što mu se (mislim na dotični strip) vjerojatno neće više vraćati. Čak i s naslovnicom nisu briljirali, složio bih se sa Hercueom, Betvik uopće ne bi trebao biti tu.

01.12.2020
    10:02:00 sati

• Zatamnjenje