Tvrda koža

KM ZS 843 | 66 str.

Profesor Blosom američki je znanstvenik s brojnim intelektualnim poznanstvima na području Europe. Američko vojno zapovjedništvo posebno zanima mogućnost da Blosom oživi svoje kontakte na području Francuske. Komandant Mark ima zadatak otpratiti profesora na put do Francuske, ali ne zna da profesor ima brata. I to brata blizanca…

• Tvrda koža
    KM ZS 843

• Un cadavere pericoloso
    KM SR 225

• Epikur (341.pr. Kr. – 270.pr Kr.) je bio filozof iz helenističko – rimskog razdoblja. Napisao je oko 300 radova. Djela su mu rijetko sačuvana u cjelini, mahom fragmentarno.
  • Rene Descartes (1596 – 1650) bio je francuski filozof, fizičar i matematičar. Najpoznatije djelo “Rasprava o metodi“, a u filozofskim vodama promišljanje “Mislim, dakle jesam.“
  • Jean – Jacques Rousseau (1712 – 1778) bio je francuski književnik, pedagog, filozof i društveni teoretičar. Protivi se nametnutim ograničenjima društva i zagovara povratak prirodi.

Rodoljub. Domoljub. Patriot. Revolucionar. Hrabar. Snažan. Odvažan. Milosrdan. Razborit. Inteligentan. Smion. Promišljen. Sposoban. Lukav. Odan. Pošten. Čestit. Pravedan. Poznavatelj vojne taktike. Poznavatelj ženskog srca. Poznavatelj ratnih planova.

Sve je to i još mnogo više naš junak Komandant Mark. Može se nabrojiti mnoštvo njegovih vrlina lako uočljivih kroz čitavu ediciju, ali epizoda “Tvrda koža“ nudi jedno iznenađenje. Naime, pored svega toga Komandant Mark se predstavlja i kao – neprikosnoveni poznavatelj filozofskih učenja! Sjajna je to odrednica koju su mu namijenili scenaristi, kao da nije bilo dovoljno sve već nabrojeno, kao i mnoštvo sličnih nenavedenih odrednica, koje su tako daleko od ikakvih filozofskih učenja. Stoga je izvanredno vidjeti kako Mark raspravlja o Epikurovom podrijetlu, Descartesovim filozofskim učenjima ili stvaralaštvu J. J. Rousseaua.

Ne znam za vas ostale, ali meni ovakve scene djeluju posve neprirodno. Doduše, za Marka bi se teško moglo kazati da je “tipični čovjek iz šume“, ali njegove stečene lekcije iz filozofije i teorije društva koje je primio u ranoj mladosti, dosad su već trebale izblijedjeti, a kamoli da je stigao pratiti najnovije dosege i kreacije J. J. Rousseaua. Teško je zamisliti da u zbivanjima neprestanih borbi za američku neovisnost, uopće ima vremena za ponavljanje ili stjecanje novih filozofskih učenja. Ne čini mi se baš izglednim da može, recimo, u nekoj luci potopiti engleski ratni brod, a potom se od progonitelja sakriti u nekoj uličici i proučavati najnovija tumačenja Descartesove filozofije. Prije će biti da će potražiti konja i galopom pronaći siguran zaklon van luke i tolikih engleskih suradnika. No, ostavimo sad scenaristima tu slobodu da je njihov Komandant Mark i filozofski informiran lik, koji ne zaboravlja naučene lekcije iz rane mladosti i koji ih nadopunjava novim filozofskim spoznajama. Zasigurno bismo ostali uskraćeni Markovim znanstvenim promišljanjima da profesor Blosom nije trebao otići u Francusku i ostvariti kontakte sa poznatim kolegama. Takav kontakt iniciralo je američko vojno zapovjedništvo jer im je trebala novčana i vojna pomoć. Stoga se i ovi pokušaji filozofske rasprave između Marka i profesora Blosoma odigravaju tamo gdje je scenaristički trojac esseGesse i najjači – dakle, u uvodnom dijelu priče. No, svoju pravu i svojstvenu velikodušnost Mark će pokazati u susretu sa zaljubljenim parom. Oni su Derek i Neli.

Derek je dezerter iz američke vojske kojega Mark slučajno susreće u krčmi i odluči privesti pred lice pravde. Ta pravda je uniformna i ne ostavlja mjesta sumnjama kako će izgledati, jer je poznata sudbina dezertera iz američke vojske u vrijeme borbi za neovisnost. Radi se o mladiću koji uporno nastoji Marku objasniti da nije dezertirao zbog kukavičluka, nego zbog toga što mu je život bio ugrožen uslijed osobnih razmirica s lokalnim moćnikom. Lokalni moćnik se preziva Lisendžer i ima kćer Neli, koju želi zaštititi od udvaranja tamo nekog američkog vojnika po imenu Derek. U završnici epizode će taj isti Derek pokazati tko je i koliko vrijedi.

Neli je mlada i odvažna žena iz ugledne obitelji Lisendžer, čiji je otac taj ugled stjecao svakovrsnim poslovima i uz pomoć svakovrsnih suradnika. U to će se Neli još jednom uvjeriti na ovom putovanju. Hrabra je i prilično smiona. Inteligentnija je od Dereka što je vidljivo i po planovima koje se ne boji sprovesti u djelo. S druge strane, prilično je pričljiva i voli provocirati svoje sugovornike u razgovoru da vidi granice do kojih su spremni ići. Čak je i poslovično mirnog Marka uspjela natjerati na dozu povišene emocionalnosti.

Priča je dobra. Američki znanstvenik ide u Francusku potražiti pomoć za američku borbu. Stoga su mi priča, crtež i naslovnica prilično ujednačeni, kao rijetko kada. Obično neki elementi odskaču ili kvalitetom ili potpunim podbačajem što ovdje nije slučaj. U pogledu crteža uzeo sam dva primjera. Marku se često, po meni potpuno neopravdano, spočitava nedostatak emocionalnosti na licu. U epizodi sa nekoliko stotina vinjeta, sigurno je kako je to nemoguće napraviti na svakoj slici, ali nema potrebe ni za tim naglašavanjem jer se ne radi o nikakvom “drvenom junaku“. Ako ovo na Markovom licu nije iznenađenje, onda ne znam kako uopće izgleda izraz iznenađenja na licima ljudi:

Radi se o Markovom iznenađenju da je progonitelj za njim i njegovom skupinom – žena. Očekivao je nekog muškarca, možda samog Lisendžera ili nekog od njegovih poslušnika. Ovo ističem kao pozitivan primjer u crtačkom dijelu. S druge strane, kao negativan primjer u crtačkom dijelu pogledajte vinjete ispod.

Mnogi od vas su zasigurno odmah uočili grešku. Mark u rijeci lovi ribe mačem, što nije crtački problematično samo po sebi. Međutim, pogledajte gdje Mark drži mač. Ne drži ga za držak, nego za sječivo mača. Na taj način ne da ne bi mogao loviti ribu, nego bi se još i gadno porezao. Nemoguće je na taj način držati mač tako čvrsto, a da se on ne pomakne ni za jedan milimetar i tako poreže Marka, neovisno o tome je li mač u rijeci pogodio ribu ili otišao u prazno.

Naslovnica je također u prosjeku epizode. “Tvrda koža“ je odličan Dnevnikov naziv vezan uz naslovnicu i napad medvjeda na Marka i Neli. Mene ovaj medvjed podsjeća na medvjeda sa Zagorove naslovnice “Dvoboj na Velikim jezerima“, ako ništa drugo, a ono veličinom zvijeri. Sve u svemu, laka, ugodno čitljiva epizoda Komandanta Marka.

KM ZS 835 Donovanovi strelci

KM ZS 847 Buknerova taktika

• Ukupna ocjena 75%

8, 7, 8, 6

11.11.2020
    13:38:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

12.11.2020
    01:59:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

6, 5, 8, 8

Standardna Markova priča. Počinje intrigantno sa tajanstvenim ubojstvom, ali brzo zalasi u standardna razrešenja.

12.11.2020
    21:25:00 sati
  • lwood

6, 6, 9, 6

13.11.2020
    14:04:00 sati
    lwood

7, 7, 7, 7

Kao što je recenzent naglasio, riječ je o jednoj laganoj, opuštajućoj i ugodnoj epizodi bez nekih prevelikih nelogičnosti. Po pitanju nelogičnosti scene s medvjedom imaju primat, a tu je očita sukrivnja crtača.

19.11.2020
    19:50:00 sati

6, 5, 5, 5

Lagana, ali ispodprosječna epizoda za to razdoblje.

20.11.2020
    13:50:00 sati

8, 8, 10, 7

Zaista jedna tečna, pitka epizoda, ona prava Markova. Ovdje sam uživao, a trenuci u kojima Mark svako-malo ispravlja "profesora", su mi zaista fino sjeli. Pa nek' se vidi da i naši junaci rade na sebi, da su pored svih tih vrlina koje već posjeduju i oni načitani :). I Zagoru nisu strane knjige, ako se ne varam, u "Demonima Ludila" u društvu Hellingena je spominjao roman Robinsona Crusoea (a bilo je sigurno još tih stvari kroz taj dugački serijal). Naš Kit Teller je u epizodi "Željezni čovjek" spominjao da je u knjigama vidio crteže kipova sa Uskršnjeg otoka, kad je prepoznao jedan kip na kojeg je naišao u toj pustolovini.

Kad stignu oni čitati pored svih ostalih dužnosti? Zimi! Kad padne puno snijega i kad se zavuku u svoje tople utvrde, kolibe, brvnare. Hercule, sjeti se one snježne epizode koju si recenzirao od Marka, "Ledeni ambis", sjeti se što je Mark izjavio na početku te priče za svoje neprijatelje kad je bio na svom konju u prirodi okovanoj snijegom: "Mislim da nas izvesno vreme Crveni Mundiri neće uznemiravati. I oni celu zimu provode u toplim kasarnama." To je vrijeme kad naš Mark ima nešto vremena i može poraditi na sebi, nešto pročitati, planirati i raditi na ratnim taktikama, a tu i tamo, odigrati koju partiju bele sa svojim Vukovima.

Mali povratak na ovu priču, lijep kraj, zapravo onakav kakav bi i očekivali na kraju svega što smo vidjeli od aktera ove priče. A lijepo je bilo za vidjeti i Marka pomalo uzrujanog, da ga netko izbaci iz takta, a tko će drugi to uraditi bolje nego neko žensko stvorenje :D

01.12.2020
    12:08:00 sati

• Zatamnjenje