Buknerova taktika

KM ZS 847 | 65 str.

Američkom vojnom utvrdom zapovijeda pukovnik Bukner koji je na pragu rata s Otavama. Glas razuma u utvrdi predstavlja kaplar Kaminski, ali izvršava sve pukovnikove odluke, ma kakve one bile. Komandant Mark mora pronaći način kako izbjeći rat s Otavama, ako je to uopće moguće pored pukovnika Buknera…

• Buknerova taktika
    KM ZS 847

• La follia di Bukner
    KM SR 228

• Hanibal (247.pr. Kr. – 184. pr. Kr.) bio je kartažanski vojskovođa. Po mnogima, radi se o jednom od najsposobnijih vojskovođa svih vremena, s inovativnim vojnim rješenjima, od kojih su mnoga bila daleko ispred svoga vremena. Više puta je porazio Rimljane, onodobnu globalnu vojnu silu. I danas je prisutan u latinskim uzrečicama i poslovicama: “HANIBAL ANTE PORTAS“ (U smislu “Hanibal pred vratima“, a sa značenjem “prijeti nam najveća opasnost“).
  • Aleksandar Veliki (356. pr. Kr. – 323. pr. Kr.) kao zapovjednik udružene vojske grčkih država, osvojio je veliko Perzijsko Carstvo, onodobni svjetski dominij sa širokom zonom utjecaja. Osvojio je i Egipat te s vojskom došao čak do Indije.
  • Gaj Julije Cezar (100. pr. Kr. – 44. pr. Kr.) bio je rimski vojskovođa, političar i pisac. Najslavniji rimski vladar, koji je brojnim pobjedama znatno proširio utjecaj i vlast Rimskog Carstva.

“Buknerova taktika“ strip je koji smještan među deset najboljih Markovih epizoda na osobnoj ljestvici najdražih Markovih epizoda. Razlog je sasvim jednostavan: strip u sadržaju krije toliko simbolike i pouke, da je pomalo nevjerojatno da ovaj strip potpisuje autorski trojac esseGesse. Trojac je poznat po vrhunskom crtežu i respektabilnim naslovnicama, ali i čitavim nizom kataklizmičkih scenarističkih propusta, koje su obilježile njihove mnogobrojne epizode. Stoga je lijepo pronaći i pročitati poneku epizodu koja nema himalajskih scenarističkih propusta, a još je ljepše kada nas ta ista priča navede na razmišljanje i izvlačenje određenih pouka. Ne zaboravimo koliko su u dječjem svijetu važne pravodobne određene pouke i koliko je važno neke od takvih pouka uočiti i kroz svijet stripa. Spomenimo neke od takvih odrednica u ovoj priči.

Slučajan susret
Slučajnosti… postoje li uopće slučajnosti ili je sve ionako unaprijed određeno, još i danas raspravljaju poznati svjetski teoretičari. Mnogi su imali takvih iskustava u životu, kada je jedan “slučajan susret“ pokrenuo i preokrenuo sve stečene rutine u njihovom životu. Naravno, nekako su društveno najeksponiraniji neki od takvih “slučajnih susreta“ oni koji završe u bračnim lukama, tim više ako su takve osobe zanimljive globalnom medijskom poretku. Nerado se spominju potpuno drugačiji “slučajni susreti“, kada netko ozbiljno strada ili izgubi život u nekom od takvih sudbinskih spojenih susreta. Slučajan susret (ili ipak ne) bio je takav i kad je Komandant Mark spasio život sinu poglavice svih Otava. Slučaja susret (ili ipak ne) bio je takav kada je mladi Otava imao priliku uzvratiti Marku istom mjerom.

Odanost
To je vrlina koju vrlo često ili najčešće vežemo uz prijateljstva. Odan prijatelj kvaliteta je koja polako nestaje u današnjim vremenima jer je polako istiskuju nekakva instant ili prijateljstva iz interesa. Da nije tome tako, onda ne bi bilo potrebe isticati nečiju odanost. Vrlo brzo će na svijetu ostati odan samo pas, a svi drugi oblici odanosti će iščeznuti i biti spominjani kao relikt jednog prošlog vremena. Odanost iskazuje i kaplar Kaminski svom pukovniku Bukneru, u vojnoj utvrdi Vilijams.

Radi se o osobnoj, ljudskoj odanosti, a ne o običnoj pokornosti vojničkim zapovijedima i vojnoj disciplini. Naime, ta odanost vuče korijene iz razdoblja od prije desetak godina, kada je život običnom vojniku Kaminskom spasio američki vojni časnik Bukner. Cijena za to bila je visoka. Bukner je u okršaju izgubio ne samo oko, nego i dio pozitivnog karaktera koji je zauvijek negdje nestao. Međutim, dobio je odanost vojnika Kaminskog koja ga je pratila do zadnjih dana njegova života.

Krivotvorenje...
je ilegalan posao koji obično ili najčešće završi neslavno po osobu, koja je inicirala ili sprovela takvu vrstu posla. Krivotvori se sve i svašta: domovnice, rodovnice, priznanice, otpusnice, svjedodžbe, diplome, uvjerenja, ali i – smrtovnice. Jednu takvu smrtovnicu svojedobno je krivotvorio i naš stari znanac mister Bluff, a sve u cilju izbjegavanja obećanih dužnosti. A njegovo obećanje je bilo vezano uz bračnu luku. Tako se u tvrđavi Vilijams susreću Evanđelina i Bluff kako bi ponovo bili u prilici ostvariti bračnu sreću. Ili barem bračno zajedništvo. U laži su kratke noge, ali im je zato korak ponekad dug.

Zapovjednik američke vojne utvrde Vilijams je pukovnik Bukner. U sukobu s Indijancima prije desetak godina spasio je život vojniku Kaminskom. Tom prigodom izgubio je oko. No, posljedice na duši manje su vidljive, nego one na tijelu. Pati od megalomanije: “Hanibal, Aleksandar Makedonski, Julije Cezar… najveće vojskovođe nisu za mene nikakva tajna. Stvorio sam svoju BUKNEROVU TAKTIKU“.
Ta se taktika uglavnom sastojala u paradnom izlasku vojnika iz utvrde. Koji su imali višak bubnjeva. I manjak ratne opreme. Primjenjujući Buknerovu taktiku, takvi su izišli na otvorenu čistinu. U borbu s Otavama, koji su zaposjeli sva okolna brda i uzvišice. Bukner pati i od kompleksa nepogrešivosti jer smatra kako svaka njegova odluka ima uporište u nekom od povijesnih vojnih zbivanja. Stoga nije teško bilo zamisliti kakvu je sudbinu namijenio zarobljenom poglavici Otava jer se ovaj odvažio protestirati zbog vojnih vježbi, zbog kojih su američki vojnici rastjerali bizone.

Potpuni poraz, Buknerova smrt i spaljena utvrda bili su lekcija koju su Otave očitale američkim vojnicima. No, puno su važnije bile neke druge lekcije koje su očitali preživjelima i ranjenima u bijegu.
Slučajan susret. Moć opraštanja. Poraz odgovornih. I oprost. Oprost koji su preživjeli zaslužili. Moćna priča, kao stvorena za više čitanja. Scenarij iz snova. I pouke koje se mogu slijediti u svačijem životu…

KM ZS 843 Tvrda koža

KM ZS 870 Gorka istina

• lwood

7, 6, 7, 6

16.11.2020
    08:05:00 sati
    lwood
  • Ukupna ocjena 86%

8, 8, 10, 8

16.11.2020
    13:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

7, 7, 8, 9

Prilično dobra priča! Ima nekoliko dobrih scena. Završna kada indijanci puštaju pobijeđene protivnike je pomalo slična 26. piči Ken Parkera: Crvenokožac. Crtež i naslovnica isto odlični.

16.11.2020
    19:30:00 sati

9, 10, 9, 9

Mark: "A sada da čujem, zašto ste htjeli da skalpirate ovog Indijanca?"

Prvi negativac: "Zar treba biti nekog razloga? Prolazio je na konju...pucali smo, onako, kako se puca na zeca, ili divlju patku...zar vi to nikada ne radite?"

Ovo je izjava iz ove epizode koja najbolje opisuje ono što nam scenarist želi predočiti.

Ono što podiže ljestvicu vrijednosti na još višu razinu je činjenica da su negativci pravi regularni američki vojnici, a čak je prikazano njihovo podcjenjivanje odrpanaca s Ontarija, kako ih oni nazivaju. Što je najbolje, nisu ni čuli za iritantnog Komandanta Marka, dok je Bluff malo poznatija njuška, pogotovo kod starijih nesretnih žena. Žalosna Sova je jedini bio na razini svog zadatka, što je i uobičajeno za najuvjerljivijeg i najzanimljivijeg lika ovog serijala. Šteta, pa ga je zbog tog zadatka bilo u akciji manje nego inače.

Puno toga je nagurano na šezdesetak stranica, a scenarist se ne opterećuje previše detaljima glavne priče, već se usredotočuje na opuštajuće minijature, kojima daje potrebiti balans u zadržavaju pozitivnog i lagodnog duha serijala, unatoč teškim temama. Dok se situacija razvija sama od sebe, kraj je poprilično iznenađujući, a naši junaci su puki promatrači.

Sve ovo nabrojano čini bitnu razliku od standarda ovog serijala, pa se moram složiti s recenzentom da je ovo jedna od ponajboljih Markovih epizoda.

30.11.2020
    00:34:00 sati

9, 10, 10, 9

Moram se prikloniti recenzentu, ali i kolegama iznad mene (onima koji su se potrudili i napisali poneko slovo) da je ovo jedna dosta dobra priča u Markovom serijalu. I to govorim za priču koja nema za mene nostalgičnu vrijednost, priču koju sam danas po prvi put pročitao u životu.

Lik kaplara Kaminskog mi se ispočetka nije svidio, početni dojam je bio dosta loš u vezi njegovog karaktera i načina ponašanja. No, nakon onog kratkog fajta sa našim Markom, tek tada smo mogli vidjeti njegovo pravo lice, ljudina od čovjeka. I ovo sve vezano o odanosti što je fino Hercule sročio u recenziji.

Zanimljivo isto tako kako su naši junaci morali stati u stranu, nisu se mogli miješati u određenim situacijama, ulaziti u sukob, znali su kakav će ishod biti i što mogu očekivati od okolnosti u kojima su se našli. Smiješan dio je bio onaj sa Blafom i njegovim "vjenčanjem", ali nije ovo bilo prvi put da je Blaf bježao od braka. Prvo što mi pada na pamet je ona situacija na kraju dvodijelne priče "Porodica Lafore" kad je Blaf, pa i Mark, kad su zapravo obojica morali spašavati živu glavu. I Flok, čini mi se.

Ne znam zašto, ali ja cijelo vrijeme čitam da se ova priča zove "Bunkerova taktika" hehe :D. Tek kasnije skužio da sam pogrešno vidio naslov, odnosno ime jednog od glavnih protagonista ove priče.

01.12.2020
    16:02:00 sati