Strijeljanje u zoru

KM ZS 92 | 64 str.

Izdajnik Bendiks u jednom selu predaje Bluffa Crvenim Mundirima, a skoro isto uspije napraviti i s preostalim junacima. Stoga Mark počinje potragu za izdajnikom. No, ono što je Bluff pronašao u tom selu daleko nadmašuje okvire jedne osvete i potrage za pravdom. Tu je Bluff pronašao Floka!

• Mister Blaf
    KM BUC 8
  • Klopka - Mister Blaf
    KM HO 4
  • Zamka
    KM LU 3
  • Klopka - Mister Blaf
    KM PO 4
  • Streljanje u zoru
    KM ZS 92

• Mister Bluff
    KM SR 8

• Epizoda originalno izlazi u travnju 1967. godine, a Dnevnik je objavljuje 1972. U Ludensovom integralu broja 3, epizoda je objavljena u studenom 2005. godine kao druga priča pod nazivom „Mister Bluff“. Priču su također objavili i izdavači s ovih prostora: “Horus“, “Porin“ i “Bucik“.
  • Prvo pojavljivanje psa Floka u ediciji Komandanta Marka!

Svaka edicija ima nekoliko epizoda koje su posebno važne u funkcioniranju kompletnog serijala, a ova epizoda Komandanta Marka “Strijeljanje u zoru“ upravo je jedna od takvih epizoda. Stoga sam ovoj epizodi podijelio i nešto više ocjene, nego što to ona relativno i zaslužuje, a razlog je samo jedan, ali dovoljno dobar. Naime, u ovoj epizodi Bluff susreće Floka i taj će pas biti zaslužan za mnoštvo dobrih gegova i šala u kompletnoj ediciji Komandanta Marka!

Uvijek su mi drage epizode koje prikazuju taj međuodnos između glavnih likova. Jer, nije sve bio samo rat i teška borba za američku neovisnost u kojoj su glavni junaci iskazivali svoje vojničke vještine i druga ratna umijeća. Baš naprotiv. Uspjeh edicije Komandant Mark duguje isključivo odlično izgrađenim likovima, kojima mirne savjesti možemo pridodati i Floka, ali i njihovom međuodnosu u svakodnevnim zbivanjima.

Tako u uvodu ove epizode Mark i Bluff razgovaraju o tome kako to da Žalosna Sova nije pošao s njima. A nije pošao s njima jer je godišnjica nestanka njegova čukundjeda. Mark i Bluff žale Indijanca misleći da vrijeme u utvrdi provodi u žalosti, prisjećajući se tužne obljetnice i prisjećajući se različitih zgoda i nezgoda svog velikog pretka. Međutim, Žalosna Sova ima ponešto drugačije planove. Oni uključuju iskorištavanje Bettyne lakovjernosti i njenog kulinarskog umijeća. Tako mu Betty kuha velike količine hrane kako bi u njoj pronašao utjehu, uslijed tužnog prisjećanja na velikog pretka. Trebaju mu velike količine hrane. Baš velike. Očito je gadna ta tuga pa ju valja nekako zaobići prežderavanjem. Lukav je taj Žalosna Sova!

Scenaristički trojac jako lijepo ukomponira sitne detalje, koji su zanimljivi za stvaranje atmosfere, ali koji će, poslije, isto tako, sasvim poslužiti u funkciji priče. Jedan od takvih odličnih detalja je i sat, koji je na poklon Bluffu ostavio njegov djed.

Bluff: “Eh, i ja sam imao djeda… Sjedio sam na njegovim koljenima“.
Mark: “Tada nisi imao bradu Bluffe?!“

U obližnjem selu Crveni Mundiri se zabavljaju mučeći jednog psa.

Prvi je to epski susret Floka sa svojim gospodarom Bluffom! Prijateljstvo je to koje će obilježiti čitavu ediciju Komandanta Marka. Većina gegova i šaljivih komponenti same edicije bit će, na posredan ili neposredan način, vezana uz dogodovštine ovog psa, koje su ponajviše vezane uz njegovo (ne)prijateljstvo sa Žalosnom Sovom. Nakon završnog obračuna s Mundirima, pas se ne želi odvojiti od Bluffa, posebno nakon što ga je i nahranio u lokalnoj gostionici. Bluff se čudi da pas nema gazdu.

Gostioničar: “Flok nema gazde! Ružan je i pun buha! A jede kao dva vola!“

Eto. Tako je izgledao početak jednog divnog prijateljstva između čovjeka i njegovog psa. Gostioničar nije pretjerivao u njegovom opisu, a Flok će sve te svoje kvalitete, a i mnoge druge, iskazati u mnogim epizodama kompletne edicije. No, već u ovoj epizodi scenaristi su pokazali neke temeljne odrednice između Floka i Žalosne Sove, koji će poslije obilježiti ediciju.

A Žalosna Sova je vrlo rano uočio kako “Taj pas ima neke sile u sebi!“ Bio je to antagonizam, odnosno nepodnošenje na prvu. Na radost i sreću mnogobrojnih čitatelja ovog stripa.

Mlinar Bendiks izdaje Bluffa Crvenim Mundirima. Sama priča nije nimalo epska, no ono što je obilježilo ovu epizodu je već spomenuto upoznavanje Bluffa i Floka, ali je epizodu obilježilo i raritetno iskazivanje emocija Žalosne Sove. Marka je po pitanju suza dosta drugačiji od Indijanca i one nisu rijetke. Naime, načuli su kako su Mundiri strijeljali zarobljenog Bluffa. Mark plače za mrtvim prijateljem, ne skrivajući suze od Indijanca koji mu govori: “Tvoje suze su najveća počast za umrlog prijatelja!“

S druge strane, Žalosna Sova izigrava srce od kamena tvrdeći da suze nisu za muškarce, ali ipak emocije su jače. I Žalosna Sova plače za Bluffom, ali Mark glumi da ne vidi indijančeve suze, kako mu ne bi bilo neugodno. Na taj način pokazuje koliko cijeni Indijanca.

Epizoda “Strijeljanje u zoru“ ima kultni status među Markovim čitateljima. U njoj su, dakle, na samom početku Markove edicije, autori dali prikazati nekoliko motiva koji će obilježiti čitavu ediciju. Tako imamo naznake zbivanja između Floka i Žalosne Sove koji će obilježiti ediciju. Kao osobitost edicije, a na primjeru ove epizode, izdvojit ću jedan detalj koji će obilježiti stvaralaštvo autorskog trojca kod ovog junaka. Tako je tu, scenaristički, uveden na scenu i jedan slijepac, koji će Marka i Sovu uputiti na pravi trag, a spominjem to iz slijedećeg razloga…

Naime, autorski trojac esseGesse je na scenu uveo toliki broj slijepih, gluhih i hendikepiranih likova, kao gotovo svi ostali autori zajedno. Teoretičari stripa kao mogući razlog takvoj brojnosti, navode posvemašnji utjecaj Drugog svjetskog rata, kome su i sami autori bili dijelom. Ta je svjetska apokalipsa iznjedrila ogroman broj mrtvih, ali i ranjenih koji su kroz dugi niz godina nosili, na svom tijelu, oznake ratnih zbivanja. No, prvenstveno ovu epizodu treba pamtiti kroz prizmu susreta jednog čovjeka i jednog psa. Oni su ipak obilježili toliki broj kultnih stranica Markove edicije.

KM LU 2a Gusar

KM LU 5a Uzbuna u utvrdi

8, 9, 9, 7

Jedna odlična epizoda i ne govorim to samo zbog prve pojave poznate nam "vreće buha" - Floka, nego i "smrti" Mister Blafa (pod navodnicima - smrti), gdje smo mogli vidjeti reakciju Marka i Žalosne Sove u tim trenucima kad su izgubili svog najboljeg prijatelja. Upravo ona scena je nekako dirljiva, kad Mark zaplače, a Žalosna Sova se čudi kako to veliki borac poput Marka može plakati. Ne bi li koji trenutak kasnije vidjeli Žalosnu Sovu kako prekriva i on suze za svojim prijateljom. Baš mi je drago da je Hercule te kadrove upravo stavio u svoju recenziju, da sam slučajno bio na njegovom mjestu, isto bih učinio :). Ovo je svakako priča koja se pamti i jedna je od boljih epizoda u serijalu.

04.05.2022
    00:49:00 sati

8, 8, 10, 9

04.05.2022
    01:54:00 sati

8, 7, 9, 10

Od početka serijala najbolja epizoda, i načekat ćemo se da dođe neka bolja u tom početnom periodu.

04.05.2022
    08:39:00 sati

9, 8, 8, 9

04.05.2022
    08:43:00 sati

10, 10, 10, 10

Ne samo da je riječ o kultnoj, nezaboravnoj epizodi u kojoj se prvi put pojavljuje Flok, već je riječ i o jednom od prvih starih, najstarijih stripova koji sam imao u djetinjstvu. Još uvijek mi je živo u sjećanju kako je mama išla kod neke prijateljice, a ova joj je dala par starih stripova - mislim da su to bili Streljanje u zoru, Brodolomnik, Meklaudov karavan i Zmija s perjem. Streljanje u zoru je bio najstariji među njima, ni kasnije osim Blaga mrtvog gusara nisam imao stariju Zlatnu seriju. A strip je bio kul - najdeblji od svih, skoro 160 stranica i unutra K Mark, Tajanstveni Alan i još poneki kaubojac pride. Kasnije sam ga neoprezno zamijenio ali sjećanje je ostalo.

04.05.2022
    08:55:00 sati
    pcoro
  • Qwertz

8, 7, 9, 9

Pa dobro je ovo. Prvi put se pojavljuje naša omiljena stripovska vreća buha, Mister Bluff umire na prevaru i opet se vraća, a Englezi opet dobivaju po nosu, kao i jedan od izdajnika koji se pojavio među redovima naših prijatelja.

Crtež je standardan za Marka i sviđa mi se, a naslovnica je isto dobra.

04.05.2022
    11:04:00 sati
    Qwertz

10, 10, 10, 10

Jedna od najljepših naslovnica, jedna od najvažnijih priča, kombinacija Žalosne Sove i Floka je SAVRŠENSTVO... Recenzija je sjajna.

04.05.2022
    12:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

7, 8, 9, 10

04.05.2022
    13:14:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

Bio jednom jedan Komandant Mark ...

04.05.2022
    18:30:00 sati

8, 8, 8, 8

Solidna epizoda i prvo upoznavanje sa Flokom, koji je bio pun pogodak za serijal.

04.05.2022
    23:43:00 sati

10, 6, 9, 8

Vizualno i scenaristički iznadprosječno dobra epizoda za ovaj početni period. Još kada se tome priododa i prva pojava Floka, onda ocjene ne smiju biti loše.

05.05.2022
    13:22:00 sati

10, 10, 10, 7

Iako je mnogima kako vidim poetni period Marka najlosiji, meni osobno je bas kontra. Bas mi se svida, mozda i zbog toga sto sam upravo na ovim epizodama i odrastao, a najlosiji period mi je recimo Lud 20-30 otprilike.

Ova epizoda je kultna sama po sebi i dobila bi visoke ocjene i da nisam odrastao na njoj. Prvi susret s Flokom, zadnjim stalnim likom koji je falio u ovim pocetnim epizodama. Sam pocetak izrazito komican, puno zabavnih scena, a osim toga i prvi gegovi izmedu Floka i Zalosne Sove. Fora je sto je ovdje u jednom trenutku Zalosna Sova prisao Floku zeleci se sprijateljiti te mu je nosio kost, no Flok je reagirao na svoj svojstveni nacin. :) Zanimljivo kako je ovo druga epizoda zaredom u kojoj je Bluff zarobljen, no ovdje su autori otisli i korak dalje te ga i "pokopali". Super sto su prikazali osjecaje i Marka i Zalosne Sove, a i atmosfera koju su stvorili Bluffovim prikazanjima je bila odlicna.

Bas vrhunska epizoda, i jedino sto me malo zasmetalo je Bendix i njegovo mucanje, ali na to sam vec navikao. "P...Pucaj! Do vraga i Bendix! I ja sam poceo mucati." - rekao je jedan engleski casnik, a stvarno mu se mogu pridruziti. Ovo mucanje mi bas uspori ritam citanja stripa, a slicno je i s Kinezima kad ne govore "r" nego "l" (sto imamo odmah u iducem broju). Ovakve stvari me malko usporavaju kod citanja.

Odlicna recenzija i bas mi je drago sto je jedna ovako kultna epizoda dobila konacno svoje mjesto na sajtu :)

11.05.2022
    23:59:00 sati

9, 7, 9, 7

Prvo pojavljivanje Floka znači da imamo tematski važnu epizodu, ali scenarij ne obiluje od neizvjesnosti. Autori ne kriju izdajnika, a moglo se i pretpostaviti zahvaljujući kome je Mister Bluff preživio. Ipak, epske su scene koje je recenzent izdvojio u slikama.

Naslovnica je mogla imati bolji motiv, ova se može upotrijebiti uvijek

13.05.2022
    00:02:00 sati