Bura

KM ZS 927 | 62 str.

Betty se nađe pred nemilosrdnim udarima vjetra i biva prisiljena potražiti zaklon u krčmi na riječnom prijelazu. U krčmi susreće violinista koji joj pravi društvo, ali sutradan ga se nitko od prisutnih ne sjeća. Betty je primila udarac u glavu, ali je prisutni nastoje uvjeriti da su violinist i njegova skladba samo plod njene mašte. I slučajnog udarca u glavu…

• Bura
    KM ZS 927

• Il violinista fantasma
    KM SR 247

• Bura je jak, suh i hladan vjetar. Puše na mahove te naglo mijenja smjer i brzinu, stoga je to i turbulentan vjetar, koji puše pretežito u hladno doba godine duž Jadranske obale. Naziv vjetra je sveslavenskog podrijetla. Njegovo značenje je “zao vjetar“ ili “vihor“. Nerijetko na našoj obali doseže i orkansku jakost. Bura ima najsnažniji intenzitet na području Kvarnerskog, Kaštelanskog i Ninskog zaljeva, Velebitskog kanala, kao i na području Senja, Omiša, Imotskog, Makarske te ostalog prostora Zabiokovlja, iako i na ostalim područjima Jadranske obale itekako ima snagu pokazati svoj pravi intenzitet.
  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) bio je plodan skladatelj u mnogim žanrovima klasične glazbe. Njegov najcjenjeniji dio opusa predstavljaju opere, koncerti za klavir, simfonije i skladbe za gudačke kvartete. Skladao je i mnoge simfonije, koncerte (među kojima su i koncerti za violinu), skladbe za glasovir, sonate, varijacije itd.

Meteorološke, odnosno prirodne pojave su veličine kojima se prikazuje stanje atmosfere i fizikalne pojave u njoj. Glavne meteorološke pojave dijele se na pojave koje ponajviše ovise o djelovanju Sunca (temperatura zraka); na one pojave koje određuju stanja i promjene mehaničke naravi uz utjecaj sile teže (tlak zraka i vjetar) i na pojave koje su u vezi s vodenom parom u atmosferi (vlaga zraka, oblaci, oborine). Meteorološke pojave utječu jedna na drugu, a njihove se vrijednosti mijenjaju vremenski i od mjesta do mjesta. Kao savršena kulisa u ovoj epizodi Komandanta Marka, “Bura“ nudi i prigodnu temperaturu zraka i vjetar i oborine, kao izvrstan atmosferski okvir odvijanja radnje.

U cijeloj ediciji Komandanta Marka uglavnom su dobre priče u kojima Betty ima glavnu ili barem zastupljeniju ulogu. Isti je slučaj i s ovom epizodom “Bura“ koja u okvirima priče nudi malo, gotovo siromaški malo, ali je zato kulisa prirodne pojave, doprinijela znatno boljem ukupnom dojmu. Nevjerojatna jednostavnost priče u scenarističkom dijelu nije nudila tko zna što, ali su zato scenaristi stavili naglasak na sve one uvodnosti, uzgrednosti i usputnosti, gdje su zapravo uvijek bili i najkvalitetniji. Tako su sjajno dočarali atmosferu kiše, nevremena, vjetra i svih onih popratnih prirodnih uvjeta zbog kojih je Betty bila prisiljena potražiti odgovarajuće sklonište. Tako se namjerila na perifernu krčmu, gotovo običnu daščaru negdje na riječnom prijelazu. Iako vizualno nije mnogo obećavala, daščara je barem nudila kakvu takvu zaštitu od lošeg vremena, koje je vladalo krajem. Flok je Betty pravio društvo i upravo je briga za njegovim zbrinjavanjem od lošeg vremena prouzročila incident, koji je poslije bio odlična okosnica radnje. Naime, u pokušaju pronalaska zaklona Floku, jedan je crijep s krova daščare završio na njenoj glavi.

Taj će udarac postati važan nešto kasnije. Betty u krčmi upoznaje neobičnog violinista koji joj svira Mozartovu sonatu (vidi zanimljivosti). Vauuu… Betty je fascinirana. Preporuča joj da se odmori. Vauuu… Betty je fascinirana kako sve zna. Također joj naglašava kako nema ništa bolje od tople juhe za trenutačni oporavak tijela. Vauuu… Betty ne može vjerovati da se taj simpatični starčić, koji k tome svira i violinu, baš u sve razumije. Pokazuje joj kako je slomljenu lulu spojio vezicama. Vauuu… Betty ne vjeruje. Sve zna, sve zna pa još i to… Violinist na račun svog iskustva, za svaki problem nađe rješenje. Tako je to valjda u svijetu. Na Balkanu stvari izgledaju ponešto drugačije. Obično se nađe problem za svako rješenje. Možda je stvar samo u sviranju violine, tko će to znati… Međutim, Betty ne zna kako je sutradan uspio nestati, kao da ga nitko nije vidio s njom u društvu.

Uvjerenje

Uvjerenje u nešto često može predstavljati dvosjekli mač u životu. Uvjerenje u nečiju sportsku pobjedu, izborni rezultat ili emocionalno stanje. Sve su to proizvoljna uvjerenja nastala na osobnoj dobrovoljnoj bazi. Potpuna drugačija vrsta uvjerenja je takva kada vas netko želi uvjeriti u nešto. Tako Betty nastoje uvjeriti da je violinist samo plod njene mašte, koji je nastao kao posljedica udarca u glavu. Nije ju lako u to uvjeriti, ali, ipak počinje sumnjati i polako popuštati dobro izrežiranom pritisku. Violinist je zapravo američki tajni agent. Za slučaj da ga ponovo zarobe našim junacima priopćava šifru: “Tri crne mačke sa crvenim repovima skaču na četiri žute bundeve“. Ne izgleda posebno komplicirano ili kako za koga.

U osnovi, priča je poprilično banalna i djeluje kao jedan proširen uvod za neku dobru priču na više stranica. No, nije tako. “Bura“ je zaokružena epizoda kojoj je opet Dnevnik dao puno prikladniji naziv od talijanskog originala “Il violinista fantazma“. Koliko god zanimljiv lik bio violinist, on nije ni približno upečatljiv kao atmosferske prilike u ovom stripu.

Bura je otpuhala još jednu recenziju Komandanta Marka. Kao i poslije svake bure, nema nam druge nego zbrajati štetu…

KM SZALM 1 Tajanstvena tvrđava

KM ZS 948 Pećina Maja

8, 9, 10, 9

Još jedna Markova priča u kojoj je Beti ta koja vodi glavnu riječ, opet sa Flokom. Nekako se baš potrefilo da sam prije toga pročitao epizodu Okrutni Kid gdje smo isto imali sličnu situaciju. Volim takve epizode kad nam je Beti u prvom planu za promjenu, dosad nisam naišao na lošu epizodu. Izvrstan početak, sa nevremenom, obilnom kišom i burom koja je neumoljiva, nešto slično kao ona senjska. Začudilo me da su se Beti i Flok zatekli sami po takvom ružnom vremenu, ali ajde, bila je kod rođaka pa se vraća kući. Interesantni likovi u toj brvnari (ili bolje rečeno, daščari, kako piše Hercule u recenziji), a kad im se još pridruži vionolist, pa ispadne da je on bio samo plod Betine mašte, priča počinje biti zanimljiva. Dobro su to autori izveli, iako bih rekao da smo mi čitatelji jedni od rijetkih koji su vjerovali Beti da ona nije umislila tog lika. Zasigurno nasmješniji oni dijelovi sa šifrom koju su morali zapamtiti, mislio sam da će je jedini Mark zapamtiti točno, ali i njega su uspjeli zbuniti. Pa mačka, pa repovi, koje boje, bundeve.. recite mi, jeste li vi uspjeli zapamtiti šifru do pred kraj stripa ili ste morali listati stranice unatrag da se podsjetite?  -:)

06.01.2021
    12:32:00 sati

6, 6, 9, 7

Nisam dugo čitao Marka, pa rekoh da probam nakon toliko godina! I strip mi se nije svidio, scenarij loš, dijalozi čudni, banalni, baš kao i kraj sa lozinkom. Sve u svemu nije me se dojmilo!

06.01.2021
    14:41:00 sati

7, 7, 9, 8

Meni je priča prilično zabavna. I sam sam se na kraju probao sjetiti lozinke, ali nije išlo :) Morao sam listati unazad.

06.01.2021
    17:23:00 sati

6, 6, 8, 6

30.04.2016 sam ocjenio ovu epizodu sa - Ukupna ocjena - Bura - 6/10

Prvo šta sam počeo čitati, nakon mog reaktiviranja, jest bio Kom. Mark. Razočaran sam bio, što tako malo recenzija K.Mark ima. Svi se uhvatili Zagora ko pijan plota.  Ali došao je Hercule Poirot i on radi odličan posao.

06.01.2021
    21:10:00 sati

3, 2, 8, 5

Ova epizoda mi ne drži vodu, a ne drži ni buru, niti crijepove, niti kanue, niti splavi...
    10.01.2021
    00:16:00 sati

8, 9, 9, 9

Najprije pohvala Herculeu na zanimljivoj recenziji!

Ovo mi je jedan od onih rijetkih ZS brojeva koje sam imao kao dijete, tako da ne mogu zanemariti taj lijepi osjećaj nostalgije. Ipak, čak ako bih ga zanemario, ovo bi bila jedna solidna, zanimljiva i zaokružena priča s obzirom na broj stranica, začinjena lijepim crtežom s vrhunskim vinjetama (kao što je ova zadnja u recenziji).

Ima i dosta profinjenog humora kao razgovor dvojca u kolibi odmah na prvoj stranici:

1. lik: Prava je sreća imati krov nad glavom po ovakvom vremenu.

2. lik: Pogotovo za moje skupocjene nove čarape. ;-)))