Pećina Maja

KM ZS 948 | 96 str.

Komandant Mark nalazi se u šumi gdje zatiče nepoznatu djevojku koju pokušavaju opljačkati dvojica razbojnika. Razbojnici u svom pljačkaškom pohodu pokazuju poseban interes za njenu torbu. Mark sprječava pokušaj pljačke, a Kristal mu objašnjava da se u torbi krije ključ spašavanja njenog oca, koji je znanstvenik i proučava izgubljene civilizacije. U torbi se nalazi mapa jedne od takvih izgubljenih civilizacija – civilizacije Maja. Mark pokušava otkriti lokaciju mape, tajnu Maja koju ona krije te spasiti starog znanstvenika. Pritom mu na putu stoji pohlepa jednog čovjeka i njegovi planovi…

Scenarij 3

• Pećina Maja
    KM ZS 948

• La caverna dei Maya
    KM SR 253

• Priča je u Italiji originalno objavljena u devetom mjesecu 1987. godine, a reprintana je u "tutto" ediciji u osmom mjesecu 2000. godine. (op.ur.)

Priča počinje izrazito lijepom vinjetom, ali i takvom od koje se određenoj skupini osoba zasigurno diže kosa na glavi. Ta vinjeta zasigurno nije lijepa nijednom poborniku i aktivistu koji se bori za zaštitu prava životinja. Stoga ne vjerujem kako je Mark na vrhu ljestvice popularnosti strip junaka među takvom grupacijom aktivista i njihovih simpatizera.
O čemu se zapravo radi?
Mark u ruci nosi ubijenog dabra uz jasno promišljanje: “Beti već odavno želi lijepi krzneni okovratnik za zimu. Vjerujem da će joj se ovaj dabar dopasti“. Čovjek ne mora biti lovac da bi već letimičnim pogledom primijetio kako se radi o pravom dabru kapitalcu. A da bi se ovaj dabar mogao i morao dopasti Beti, vjeruje i skromni recenzent ove priče. Naime, radi se o pravom primjerku kapitalca iz uže porodice dabrovih jedinki. Zime u ontarijskim krajevima često znaju biti oštre i dugotrajne pa će Beti, bez problema, kvalitetnim dabrovim krznom uspjeti zaštititi, pored vrata, još poneki centimetar tijela. Surovost takve zime na Ontarijskom jezeru zasigurno daje prednost kvantiteti dabrovog krzna, a ne nekakvoj estetskoj vizualnosti pukog modnog dodatka. Naš se junak još jednom iskazao kao poslušan i krotak “Ontarijski Vuk“ kada su u pitanju Betini zahtjevi. Tako se još jednom dokazalo tko je pravi gazda u utvrdi Ontario, a to nije hrabri i neustrašivi Komandant Mark od čijeg spomena imena strahuju toliki Crveni Mundiri, razni engleski suradnici, banditi i drumski razbojnici, gusari i pobunjeni Indijanci te toliki drugi znani i neznani, s kojima se naš junak u mnogim prigodama susretao. A slično, kao i u tolikim drugim domaćinstvima, tri kuta kuće ili u ovom slučaju tri kuta tvrđave drži jedna žena, a zove se Beti.

Zapravo, prava je šteta što autori nisu dali mašti na volju i nastavili nizati slične slike u kojim Mark promišlja s kakvim se sve situacijama suočio u lovu, a u kojem se nalazio isključivo na Betin zahtjev. Autori su na tragu takve ideje mogli napraviti čitav niz spektakularnih crteža. Primjerice, nakon što Mark zamisli sliku Beti s novim dabrovim okovratnikom, nastavlja se prisjećati posljednjeg lova u kojem je lovio željenu životinju na njen zahtjev. Recimo - bijelog hermelina. A Markov lov na lasicu oteža indijansko pleme, koji bijelog hermelina štuje kao svetu životinju. Ili, recimo, Mark se nastavlja prisjećati nekog drugog lova u kojem je Beti poželjela medvjeđe krzno a Mark skoro da nije ostavio svoju kožu u jednoj pećini nakon medvjeđeg napada…
Sve bi to bili sjajni, sjajni crteži u kojima bi se i vizualno moglo dočarati ono što svaki pažljiviji čitatelj Markovih pustolovina jako dobro zna. Naime, Komandant Mark, taj neustrašivi vođa hrabrih rodoljuba, čija je hrabrost više puta dokazana; taj i takav Komandant Mark je… je…. evo, teško je to i napisati, ali netko ipak mora… Mark je; avaj - “papučar“! Stoga je šteta što autori u crtačkom dijelu nisu nastavljali graditi uvodnu priču u tom dijelu. Ujedno, to je jedina pažnje vrijedna stvar u ovom stripu, u kojem je scenaristički sve odrađeno ispod bilo kakve razine prosječnosti. “Pećina Maja“ stoga nudi samo siromaštvo i bezidejnost.

Mark zatiče dvojicu razbojnika koji pokušavaju opljačkati djevojku, pritom poklanjajući posebnu pozornost torbi koju djevojka nosi sa sobom. Nakon što rastjera razbojnike i otkloni svaku potencijalnu opasnost, saznaje da se djevojka zove Kristal. Kristal je uočljivo neprikladno odjevena za boravak u šumi, a u toj neprikladnosti izdvajaju se i njene cipele koje su u šumskom krajoliku gotovo nekorisne. Čitavom tom potenciranju neprikladnosti, autori nastoje njenom liku pridodati takozvane “gradske manire“, a u čiju svrhu potenciraju i vizualni identitet njene torbe. Torba je velika i nepraktična, korisnija kakvom veterinarskom djelatniku koji šumom prolazi žureći negdje na intervenciju nego nekoj djevojci koja ide nekamo. Svim tim postupcima Kristal dodatno postaje simpatična čitatelju, a Markovu simpatičnost pridobila je nesvjesno igrajući na njegov ego. Naime, iako idu prema različitim gradovima, Mark joj odlučuje praviti društvo za Benington. Krivac za to je nitko drugi nego nesretni dabar kapitalac s početka priče. Naime, djevojka je pomislila kako je Mark lovac na dabrove pa joj ne otkriva svoj pravi identitet ni kad ga je pitala za ime: “Ah, lovci! Žive sami usred šume pa često zaborave da su ikada imali ime. Zovite me kako god želite“. Na ovom primjeru vidimo kako izgleda Markova taština te da je on dokazano pravi junak od krvi i mesa, sa svim svojim ego naglašenostima, kakve se, valjda, kod svih junaka i očekuju. Svoj pravi identitet joj uskoro otkriva nakon novog napada razbojnika. Prilikom tog razbojničkog napada Kristal slučajno završi u rijeci, u koju Mark uskače svojevoljno i pomaže djevojci da sigurno ispliva na obalu. S druge strane, razbojnička skupina iako mnogobrojna, ne predstavlja nešto veliku opasnost. To je vidljivo i kod njihova odlučivanja isplatili se smočiti u rijeci. Jedan ne želi u rijeku jer nije plivač, drugi se boji dubine, treći ima artritis, četvrti skače u vodu samo neparnim danima, a peti je obećao ženi iscijepati drva… Ponešto pretjerujem, ali to je zbog toga da čitatelj stekne dojam o kakvoj se razbojničkoj skupini radi. Mark i Kristal imaju sasvim dovoljno vremena da se udalje od razbojnika i popričaju o mogućim razlozima napada razbojnika , ali i o posebnom iskazivanju interesa za njenu torbu.

U torbi se nalazi poruka koju je Kristal primila od oca:

“KRISTAL, KĆERI MOJA, U TAJNOM PRETINCU U MOM PISAĆEM STOLU NAĆI ĆEŠ STARI PERGAMENT. UZMI GA I ODMAH KRENI ZA BENINGTON GDJE ĆE NETKO SA TOBOM USPOSTAVITI VEZU. NIKOME NIŠTA NE GOVORI! POŽURI! RADI SE O ŽIVOTU ILI SMRTI!“

Stari pergament je mapa označena nepoznatim simbolima koji ni Mark ne uspijeva dešifrirati, ali zaključuje kako je mapa “Prilično stara… Kao da potječe iz prošlog vijeka“. Dakle, imamo sve preduvjete za jednu odličnu priču: Mark pomaže djevojci pronaći i spasiti oca znanstvenika; u priču su uključeni tajanstveni simboli, zagonetne mape, izgubljene civilizacije, a mi u priči dobijemo jedno veliko ništa.

Nakon što su izašli iz rijeke Mark i Kristal susreću indijanske ratnike koji ga prepoznaju, gdje jedan od njih kaže: “Mark Vuk je prijatelj indijanskog naroda i njegova skvo je dobrodošla“. Potom svi civilizirano i u miru odšetaju do indijanskog logora gdje će ovaj veseljak razveseliti neku skvo s cipelama koje je Kristal imala. Da su scenaristi imalo pustili mašti na volju, možda se priča mogla razvijati u nekom od idućih pravaca:

a) Mark mora uspješno glumiti da je Kristal njegova skvo
b) Indijanci nisu prijateljski nastrojeni. Njih dvoje bježe natrag prema rijeci, gdje se u međusobnom sukobu Indijanaca i razbojnika rješavaju većine neprijatelja
c) Kristal je proglašena boginjom koja se vratila među njihovo pleme, o čemu govore stare indijanske legende
d) Na šatoru poglavice plemena uočavaju ukrašene simbole Maja. Ujedno, ispod šatora krije se ulaz u tajanstvenu majansku pećinu

Brojne su mogućnosti u kojem se sve pravcu mogla odvijati radnja. Umjesto toga scenaristi nam nude zgodu kada je Kristal ostala bez svojih neatraktivnih cipela. Povijesna je točnost kako se u to vrijeme obuća kod muškaraca i žena razlikovala tek u nijansama, ali bila su to tek početna razdoblja jednog manufakturnog posla, koji je tek trebao zauzeti svoju pravu poziciju. Ovako je samo jedna skvo dobila svoje dugo priželjkivane cipele bljedolikih. Kad su se već odlučili za tu varijantu scenaristi su mogli izabrati da skvo ima ponešto atraktivniji vizualni identitet, od nezgrapnog obličja lučke radnice. Stoga joj te cipele pristaju otprilike, što bi naš narod popularno kazao: “kao kravi kopačke“. Ujedno, kad su već boravili kod prijateljskog plemena, zbog čega nisu uzeli dva konja? Umjesto toga, Mark i Kristal pješice šetuckaju prirodom, kao da razbojnici više ne postoje. Po meni, još jedan propust scenarista.

No, kao da sve to nije dovoljno, nego je još gotovo i potpuno neiskorištena tema izgubljene civilizacije Maja. Kada se na jednu takvu zahvalnu i drugačiju temu, od onih stereotipnih u ovoj ediciji, nisu mogla napraviti kvalitetna rješenja u scenarističkom, ali i crtačkom dijelu, onda je potpuno jasna razočaranost konačnim učinkom.
Počnimo od mape Maja s tajnim simbolima. Nikakve draži nema u njenom dešifriranju. Štoviše, Žalosna Sova ju je uzeo i površno pročitao kao što mi čitamo vremensku prognozu: “Tunakiki!“ Sasvim je jasno, njegov je pradjeda vrač govorio o “drevnom narodu koji je došao iz zemlje u kojoj vlada vječno ljeto. Protjerali su ih bljedolik koji su nosili bluze i kape od čelika“. I to je praktični sve zanimljivo što se tiče Maja. Žalosna Sova ih sigurnim korakom dovodi do Tunakikija, odnosno drevnog simbola Maja koji je ucrtan u stijenu. Odmah pronalaze i otvor u pećinu koja je puna starina. Šteta je što to sve crtački nije znatno uvjerljivije napravljeno.
Što predstavlja ta pećina? Majanski hram? Grob? Obrednu dvoranu? Žrtvenik? Ritualno mjesto?
U crtačkom, ali i narativnom dijelu autori se ne zamaraju takvim pitanjima. Stoga u crtačkom dijelu nije problem ono što je nacrtano, nego ono što nije nacrtano, a moglo je i trebalo biti prikazano. Ta pećina sadrži zlatni totem Maja i on je predmet interesa mnogih razbojnika.
Kad već spominjem crtački dio, naslovnica nije razočarala. Dapače. Radi se o vrhunskoj naslovnici koja je takva zahvaljujući odlično izabranim bojama koje okružuju predmete iz majanske mitologije. Super atraktivno. Ujedno, drago mi je da Ludens nije objavio ovu epizodu. Jer bi pozadinska boja kod njihov izdanja možda bila tamno zelena ili crna ili plava koja naginje ljubičastoj ili neka druga koja bi zasjenila vrhunsku naslovnicu. S druge strane, kako bi to trebalo izgledati vizualno dojmljivo još je jednom pokazao dobri stari Dnevnik.

Kraj priče prilično je jednostavan. Kristalin otac je stari znanstvenik koji proučava izgubljene civilizacije. A kada ne proučava izgubljene civilizacije onda priča o njima i njihovom blagu. I priča. I priča. I priča. I tako je njihov susjed Valdor čuo priču o majanskom zlatnom kipiću pa je postao pohlepan, oteo starog znanstvenika i pokušao ubiti do jučer drage susjede, sve kako bi zlatom napunio džepove. Možda bi stvari izgledale drugačije da stari znanstvenik nije toliko pričao. Ili kao što je rekao Žalosna Sova: “Bljedoliki suviše pričaju. Kada bi držali jezik za zubima, imali bi manje nevolja“.

Šutnja je zlato. A ne tamo nekakav bijedni majanski idol od zlata, optočen dijamantima, gotovo neprocjenjiv. Šutnja je zlato. Dakako.

KM ZS 756,758 Monstrumi s rijeke

KM ZS 951 Otkupnina

6, 5, 8, 7

A skoro sve ove epizode su uglavnom bile sličnog kvaliteta.

01.07.2020
    09:26:00 sati

8, 9, 10, 8

Uvodna vinjeta se danas baš i ne bi svidjela "prijateljima životinja" :). Ali što se može, kad želiš ženu razveseliti, činiš svašta da joj udovoljiš. Iako Markovu odabranicu ovdje nismo niti vidjeli, žensku ulogu ove epizode je zato preuzela Kristal, ženska osoba koja je napadnuta od nekih razbojnika, a Mark se našao u blizini da je spasi. Ono što razbojnici žele je sadržaj njezine torbice, sadržaj koji isprva ne želi niti Marku pokazati. S vremenom se pojavljuje i još jedna grupa razbojnika koja isto to želi, ali Mark i Kristal uspijevaju nekako pobjeći. Kasnije će se Marku pridružiti Blaf i Žalosna Sova, trojac koji kad je kompletan, je onda nepobjediv...

Ovo je prilično zabavna epizoda, čak niti nema neke izražene naivnosti. Po naslovnici i naslovu epizode se da naslutiti o čemu će biti predmet scenarija, ali unatoč tomu priča ne gubi uopće na zanimljivosti. Malo mi je bilo smiješno kako su se razbojnici prestrašili vode i kako se nitko nije usudio ući. Ali kad ne znaš plivati, bolje ne riskirati. Objašnjenje kako se uopće nalazište Maya našlo toliko sjevernije nije uopće loše, a i autori nisu previše zamarali i išli s tim u pojedinosti. Taman su tempirali koliko je bilo potrebno.

01.07.2020
    10:14:00 sati

3, 6, 6, 7

Da nema Bluffa i Žalosne Sove, ovo bi bila skoro nepodnošljiva epizoda. Na sreću, oni daju ovim nepretencioznim pričama lepršavi, komični štih.

Dobar je i u recenziji detaljno obrazložen početak s Markom koji pokazuje da ima kvalitete pravog muškaraca koji nije sirovina, već zna razveseliti svoju dragu ponekim poklonom. Samo, bila su to jednostavnija, ali i okrutnija vremena, pa mrtav dabar bi predstavljao savršen poklon ljepšoj polovici.

Zgodna je, zanimljiva, pa i duhovita situacija sa zamjenom obuće između pretile indijanske skvo i gradske djevojke - junakinje ove priče.

Po pitanju ostaloga, kriminalno je blaga riječ. Suludi napadi na djevojku i Marka začinjeni nevjerovatnom razinom nespretnosti, idiotski dijalozi, nebrojene slučajnosti koje dovode do proljev happy enda samo su neke od karakteristika.

Na sreću, puno su bitniji spomenuti komični detalji od same glavne radnje, jer se iz njih vide neke originalne i današnjem svijetu nepojmljive stvari. Stoga scenariju malo veća ocjena nego stvarno zaslužuje!

Crtež ne pomaže. Uz nepretenciozan prikaz događaja u stripu, likovi su drveni i kruti. Imao sam dojam kao da je ovo crtala Lina Buffolente, a to nikako nije dobro.

02.07.2020
    01:17:00 sati