Otkupnina

KM ZS 951 | 96 str.

Putovanje Bluffa i Žalosne Sove na drumskom putu zaustavlja odron kamenja i stabala. Stoga moraju promijeniti planiranu rutu kretanja. Zatiču se ispred napuštene kolibe, ispred koje dolazi konjanik i baca im torbu s novcem te odlazi. Bluff i Žalosna Sova tako postaju akteri čudne priče. No, torba s novcem nije jedina nepoznanica s kojom se susreću. Tko stoji iza te čitave priče? Zašto je torba s novcem završila kod njih? Tko stoji iza napada Crvenih Mundira na njihove predstraže? Sve će to otkriti naši junaci u priči punoj iznenađenja.

Scenarij 2

• Otkupnina
    KM ZS 951

• Il prezzo del riscatto
    KM SR 254

• Ova epizoda u Italiji je objavljena 01.10.1987. godine. (op.ur.)

Volim priče u kojima Bluff i Žalosna Sova imaju ponešto važniju, dominantniju ulogu u svim zbivanjima. Kada im scenaristi omoguće takvo što, čitatelj obično ne ostane razočaran jer uvijek može očekivati kakvu simpatičnu izmjenu dijaloga između njih dvojice ili pak, neku od antologijskih scena između Floka i Žalosne Sove. U tom pogledu ni ova priča ne predstavlja izuzetak.

Bluff i Žalosna Sova nalaze se na drumskom putu kojeg je zatvorio odron kamenja, zemlje i stabala prouzrokovanog poplavom. No, ne nalaze se samo oni na tom putu. Tu je i putnik s kočijom koji iskazuje posebnu nestrpljivost u razgovoru s radnicima koji rade na otklanjanju posljedica odrona. Oni ih upućuju opasnom brdskom stazom, kako bi ponešto produžili put, ali time bi zaobišli odron. Štoviše, jedan od radnika dobronamjerno savjetuje putnika s kočijom: “Čujte… Pošto mi se čini da niste baš vješti, kako bi bilo da ostanete ovdje i malo odspavate? Govorim vam to za vaše dobro.“ No putnik, kojeg ćemo nazvati Nepoznati Netko, zanemaruje savjet i polazi istom stazom kojom su već krenuli naši junaci. Već tada Nepoznati odašilje signale žurbe, trke s vremenom, a njegov takozvani “urbani izgled“, ne ostavlja dojam osobe koja bi se brzo, lako i vješto mogla obračunati sa svim izazovima prirode koje ona može poslati.
Na strmoj brdskoj stazi naši se junaci snalaze bez većih problema. Jedino je nastradao Flok, kojeg je udario kamen u glavu, a koji se otkotrljao ispod konja kojeg je jahao Žalosna Sova. Upravo je taj kamen bio razlog njihova zaustavljanja ispred jedne napuštene kolibe kako bi Bluff procijenio ozbiljnost Flokova stanja, za koje je; naravno; optužio svog prijatelja. Poznato je kako Žalosna Sova konstantno pripisuje Floku osobine koje jedan pas nipošto ne može imati: od ljudskog govora, preko drugih samo ljudima svojstvenih osobina pa sve do neobjašnjivih nadnaravnih moći. Stoga se na Bluffove optužbe o namjernom ozljeđivanju Floka, Žalosna Sova branio već prokušanim modelom: “Postoje samo dva objašnjenja. Ili je prokleti pasji sin totalno lud ili se sam udario po glavi samo da bi mogao da me za nešto optuži“. U jeku tih metafizičkih rasprava o prirodi Flokove ozljede, pred kolibu dolazi jedan konjanik i pred njihove noge baca torbu s novcem te se žurno udaljava. Konjanik se zove Piter Bervik, a novac je zapravo otkupnina koju mu je dao njegov ujak Leonard za oslobađanje iz zatočeništva svoje kćeri Kim. Naši junaci to naravno ne znaju i sa zlatnim novčićima odlaze u utvrdu Ontario. U međuvremenu do napuštene kolibe dolazi Nepoznati Netko koji uzaludno čeka da se pojavi žrtva njegove ucjene s traženom otkupninom.

Priča uistinu lijepo počinje i vjerojatno bi se radilo o jednoj dobroj, prosječnoj epizodi edicije da scenaristi nisu napravili tri strahovite greške, koje sebi nisu smjeli ni trebali dozvoliti. O njima ću nešto kasnije. Vrijeme je da predstavimo zvijezdu “Otkupnine“, a ona se zove Kim. Kim je tipična dokona bogatašica kojoj je jedina briga u životu kako potrošiti očeve novce. U svom učmalom životu odlučila je učiniti nešto čime bi prekratila te dosadne dane, pune izvjesnosti i materijalne sigurnosti pa je smislila plan pomoću kojeg je od oca mislila “izmusti“ još nešto novca. Navodno, da se osamostali u potpunosti, eto. Kim iskazuje hladnoću i proračunatost tipičnu za nekog vođu razbojničke skupine, a ne za jednu mladu bogatašicu kojoj je jedina životna briga “ispijanje čaja u pet sati“. Kakvu hladnoću Kim posjeduje pokazuju dvije scene. Prva je razgovor između nje i Nepoznatog kada mu Kim kaže: “Jedno je jasno… Bez mene bi bio nitko i ništa, nula od čovjeka!“ Nepoznati snuždeno odgovara: “Ponekad te se zaista plašim… I pomišljam da bi bilo bolje da te nisam upoznao“. U tom privatnom, odnosno poslovnom odnosu Kim mu se često obraća “biranim riječima“ kao što su bijednik ili tupan pa je nevjerojatno što sve mora pretrpjeti u tom zajedničkom pothvatu kojeg su organizirali, a koji bi trebao rezultirati punom torbom zlatnih novčića. Očito je procijenio kako mu se isplati podnositi sva takva i slična poniženja, ali u konačnici se nije uspio okoristiti obiteljskom otkupninom, nego gubi život u obračunu s Ontarijskim Vukovima.

Druga scena koja pokazuje svu hladnoću koju Kim posjeduje, a s njom povezanu i zlonamjernu odlučnost je ta kada smiono odlazi u jedno od predstraži Ontarijskih Vukova, preciznije u onu u koju je zašao i Bluff. Naime, Kim se želi dočepati otkupnine jer je saznala da se nalazi kod njega. Unutar predstraže glumi slikaricu koja želi nacrtati Bluffov portret u šumi. Lukavo igra na kartu ženstvenosti. Upravo njegova taština je dobitna karta kada su žene u pitanju. Vidljivo je to i u Bluffovim riječima Žalosnoj Sovi, koji ga upozorava kako ženama nije vjerovati: “Kaže da umire od želje da naslika moj portret. Ali iskreno rečeno, ne vjerujem da je ikada držala četkicu u ruci“. Očito je kako su se Bluffu vrzmale neke konkretne romantične zamisli po glavi, čak i takve koje bi mogle uključivati i četkice. No, u obližnjem šumarku vrlo brzo je vidio kako Kim bolje barata oružjem i prijetnjama, nego slikarskim tehnikama.

Paralelno s tom odvija se druga radnja. Piter Bervik se nipošto ne može pomiriti s činjenicom da je netko drugi uzeo otkupninu, a koja je trebala završiti kao presudan faktor u oslobađanju njegove rodice Kim. Stječe se dojam da je Piter mogao biti uključen u organizaciju cijele priče oko otkupnine, ali od toga nema ništa. Piter Bervik je spreman na sve, ali doslovno na sve kako bi ponovo ugledao na slobodi svoju rodicu. Ima nešto bizarno, da ne kažem gotovo incestuozno u tom Piterovom odnosu jer tako kako se ponaša Piter ponaša se samo zaljubljeni čovjek, a ne tamo neki zabrinuti rođak. U kom smjeru ide ta fatalna opčinjenost pokazuje i to što je Bervik otišao u engleski logor potražiti svog prijatelja kapetana Frimanta. Bervik je odani engleski suradnik, a s engleskim kapetanom izgradio je prijateljski odnos, koji u logoru završava postignutim dogovorom kako će Piter dobiti natrag svoje zlatnike za otkupninu, a kapetan Frimant će se “zadovoljiti glavama“ naših junaka. U tu svrhu organizira napad na jednu od predstraži Ontarijskih Vukova. Međutim, kapetan Frimant je školovani časnik koji je karijeru gradio na vojnim učilištima. Stoga njegov napad na predstražu stilom uvježbane vojne formacije, u kojoj se točno zna što, tko i kada radi; biva brutalno razgolićen neočekivanim napadom konjice, koju je Komandant Mark doveo iz drugih predstraži. Lijep je crtež prikaza poredane konjice Ontarijskih Vukova na brdu iznad engleskih postrojbi, kao i trijumfalan pohod konjice među školski poredane i organizirane engleske vojne redove. Crtež je jako dobar i bez tih vinjeta, ali s njima dobiva dodatnu pozitivnu težinu. S druge strane i naslovnica je jako dobra, tematski je vezana uz priču i nema pretjerano loših elemenata.

Kraj priče je prilično neočekivan. Vukovi s Ontarija, nakon pobjede nad Crvenim Mundirima, odlaze vratiti novac od lažne otkupnine starom Leonardu, gdje zatječu njegovu kćer Kim, koja je od njega uspješno prikrila čitavu priču o organizaciji lažne otkupnine, svom suradniku i čitavom nizu poteza koji nisu svojstveni niti jednoj dokonoj bogatašici iz provincije. Našim junacima priznaje kako je njena otmica bila obična prevara, a za pogiblju suradnika mirno kaže kako je “bio avanturista i jedino što je htio bila je polovina otkupnine“. Nema kod Kim ni trunke žaljenja. Začudo, “polovinu srca“ nije spominjala, možda i zbog toga što se tu nalazio i njezin rođak Piter koji je također hladnokrvno (kakva obitelj!) na pitanja o suradnji s Englezima mirno odgovorio: “Englezi, rodoljubi, rat… Jedino što me u ovom trenutku interesira je život naše Kim“. Eto. Sasvim jednostavno. A to koliko je rodoljuba dosad predao Crvenim Mundirima, to ništa, to nema veze. S tim zaključujemo posljednju od tri velike nelogičnosti koje zamjeram scenaristima, a to su:

1. Nepoznati Netko
Kim ima suradnika kome ne znamo ime! Taj zaljubljeni avanturista, neopasni, nepromišljeni i zavedeni ortak, na kome se Kim verbalno iživljava; scenaristima očito nije dovoljno važan lik da bi imao ime. Nije to nikakav uzgredan lik, dapače. Okosnica priče vrti se upravo oko njega, što dobrim dijelom potvrđuje i učestalost njegovog pojavljivanja. Nepoznati se pojavljuje na 84 (slovima: osamdeset i četiri) slike, odnosno vinjete, uz sve ono popratno oslanjanje u radnji. Unatoč svemu tome, on nema ime. To se zove greška broj jedan.

2. Otkupnina kao sredstvo šutnje
Nakon što kući nađu starog gospodina Leonarda i njegovu kćer Kim, Kim ima dovoljno sposobnosti, koncentracije i lukavstva okrenuti stvari u svoju korist. Da bi spriječila naše junake da progovore o detaljima njenog ponašanja, nagovara oca da čitav iznos nikad realizirane otkupnine preda Ontarijskim Vukovima kao “prilog rodoljubima za borbu“. Naši junaci prihvaćaju novac bez prevelikog mudrovanja ili oklijevanja iako se radi o svojevrsnoj “kupovini šutnje“. Kao da su isti čas zaboravili kako ih je Kim pokušala izigrati ili kako su njenom krivicom skoro izginuli. Ujedno, njena lažna otmica dovela je tolike rodoljube u opasnost zbog engleskog napada, u kojem su mnogi izgubili živote. Zbog toga je stari Leonard zaslužio barem znati koga drži pod krovom. Ovako ispada da su naši junaci reagirali na zlatne novčiće poput kakvih provincijskih materijalista, iako su u ediciji valjda sto puta reagirali primjereno drugačije, potpuno imuni na ikakva bogaćenja pa makar i za boljitak rodoljuba. Ovako scenaristički može ispasti kako je Kim jeftino kupila šutnju naših junaka. To je greška broj dva.

3. Nezainteresiranost za postupke Pitera Bervika
Piter Bervik engleski je suradnik. Izdajnik Špijun. Dokazan, više puta. Pokazuje to i njegov prijateljski odnos s kapetanom Frimantom, a takav odnos nije nešto što se može izgraditi preko noći. To uzajamno povjerenje Bervik je mogao izgraditi samo mnoštvom izdaja rodoljuba s tog područja. Zašto nitko nije postavio to pitanje? Stoga se ne može govoriti da je s Englezima surađivao samo zbog voljene rođakinje Kim. Ostaje nekažnjen i bez ikakvih sankcija. To je scenaristička greška broj tri. Stoga je konačni dojam vrlo, vrlo nepovoljan.

Na odlasku, Žalosna Sova primjećuje za Kim: “Kod ove batine ništa ne bi pomogle. Trebalo ju je zadaviti čim se rodila.“ I naši se junaci slatko nasmijaše praćeni pogledima Kim i Pitera, koji vjerojatno jedva čeka razriješiti neke stvari s rodicom. Daleko od tuđih pogleda. Na svoje zadovoljstvo…

KM ZS 948 Pećina Maja

KM ZS 968 Ledeni ambis

7, 6, 10, 3

Jedan od prvih stripova koje sam pročitao. Nisam baš siguran koji je bio prvi, ali mislim da je ovaj bio među tri prva. I vjerovatno je na kraju negdje na selu poslužio za potpalu. Solidna pričica, ovo je već malo zreliji period Komandanta Marka.

06.06.2020
    18:24:00 sati

5, 4, 8, 8

06.06.2020
    22:13:00 sati

7, 3, 10, 7

Jedna precizna recenzija u detalje, baš volim kad se netko ovako potrudi i sve fino razluči :). Užitak mi je bilo ovo za pročitati.

Interesantno je, kako Hercule piše u svojoj recenziji, da i dvojka Blaf i Žalosna Sova dobiju malo više kredita, prostora i da s njima otvorimo priču, ali i da u nastavku budu jedni od važnijih aktera. Taj dio kod kolibe kad je na njih bačena torba s novcem, pomislio sam odmah zbog naslova da se radi o nekakvoj otkupnini. Iako je bila misterija u tom dijelu priče, tko, zašto, zbog čega - mnoga pitanja dok se klupko polako nije počelo odmotavati. Zaista čudno da nam autori nisu dali ime lika koji se pojavio u toliko vinjeta?!

Ako gledamo kronološki avanture samo od Marka, prethodna priča je bila ZS 948: Pećina Maja (još jedna epizoda za koju će nam Hercule posvetiti svoj tekst) i u njoj jedna od glavnih protagonistica bila ženski lik, Kristal koja je zapravo skroz suprotnog karaktera od ženskog lika iz ove epizode, Kim. Kim je prava zmija od žene, autori su je zaista dobro okarakterizirali jer je zanimljivo da i dan danas ima takvih žena, rekao bih, još i više. I jao onome tko takvo nešto dovede u svoju kuću i da to mora trpjeti. Iz toga proizlazi i taj blesav kraj, gdje je ona izašla iz svega neokrznuta, nismo nikakvu pouku dobili iz ove epizode i što je najgore, sve ono što smo znali o našim junacima i časti, ovdje sve to pada u vodu. Jer kao i Zagor, kao i Mister No, nema šanse da bi oni primili one novce na kraju. Mister No još nekad i zaradi, ali samo ako se radi o poštenom novcu. Tako da je začujuđuće da su se autori odlučili da tako odrade taj epilog koji ruši sve ono što je možda i dobro bilo dotad. Crtež vrhunski kao i uvijek.

Od "žena zmija", koji broj poslije ove epizode u još jednoj iščekivanoj Herculeovoj recenziji Marka, upoznat ćemo jednu takvu sličnog karaktera u ZS 968: Ledeni ambis.

Dodao bih na kraju, na 47. stranici je Dnevnik na vrhu (prve dvije vinjete) zamijenio oblačiće iz vinjeta, na vinjetama gdje se nalaze Kim, Blaf i Mr. Nepoznati. Oblačići iz vinjete 1 pripadaju vinjeti 2 i obrnuto. Tako je bar kod mene.

06.06.2020
    23:46:00 sati

7, 6, 8, 8

Ha, ha, koliko smo samo "mudrosti" o ženama sa strane Žalostne sove dobili u ovoj prići. "Pa, ko je još čuo, da žene ume, da razmišljaju," kaže Beti, kada ta krivo razmišlja zašto bi čovjek bacio njima novac. I na kraju: "Toj ženi ni batine ne bi pomogle. Trebalo bi je udaviti odmah, kada se rodila," pronalazi rješenje za glavnu negativku. Bilo bi zanimljivo napraviti kakvu znanstvenu istragu o utjecaju čitanja stripova na formiranje muške percepcije žena. Ali to je več druga tema. Crtež i naslovnica su standardno odlični.

07.06.2020
    10:11:00 sati

4, 2, 9, 6

Sama glavna postavka ove priče nema nikakvog smisla. Ucjenjivač je mogao na licu mjestu uzeti novac. Nije bio potreban igrokaz s napuštenom kolibom, kada uvjet nije bilo trenutno oslobađanje "zatočene" Kim.

Ovo je jedna od priča koja ubija svaku volju za daljnjim čitanjem stripova. Jednostavno je nevjerovatna količina promašenih poanti. Autori veličaju ljudsku pohlepu, oholost, sklonost prijevari, a što je najgore glavne junake prikazuju kao nekakve gramzljive prosjake bez časti.

Moram i ovdje zalijepiti Nollitin tekst iz završne epizode Malog Rendžera kada ponosni poglavica odbija ponudu lukavog bijelog pljačkaša:

„Izgleda da si Koasatija zamenio sa nekom grabljivicom, kada misliš da ga možeš kupiti za tako jeftine stvari... ali, Koasati je pravi čovek. Zato ti poslednji put jasno ponavljam svoj zahtev.“

To je pravi odgovor na nemoralne ponude i zato je Nolitta pravi pisac, jer pogađa ono što je bitno.

A ovaj strip? Ja ne znam kome je ovo namijenjeno? Prenaivno i bezvezno za odrasle, a zbog promašenih zaključaka koji ga mogu dovesti do krive percepcije poimanja dobra i zla, ja ovo ne bih dao svom djetetu u ruke.

Pozitivne stvari su (ipak) duhoviti šovinistički ispadi Žalosne Sove i crtež - naravno.

07.06.2020
    22:02:00 sati