Ledeni ambis

KM ZS 968 | 96 str.

Komandant Mark na povratku u utvrdu Ontario zatiče se u planinama prekrivenim snijegom. Tu susreće trojicu neznanaca koji su okupljeni oko vatre. Ubrzo saznaje da su u potrazi za planinom u čijem se podnožju nalazi pećina u sklopu koje se nalazi i surovi ledeni ambis. Mark im postaje vodič do tog mjesta. Saznaje da se vođa skupine zove Konrad Darnel te da živi sa sestrom Helen u gradiću Oburnu. Nakon Konradove smrti, u tvrđavi se pojavljuje Helen, ali se poslije uspostavilo da ona nije njegova sestra. Mark mora otkriti tko je nepoznata žena koja se predstavlja kao Helen Darnel i zbog čega to radi. Međutim, to nije jedina nepoznanica koju mora riješiti naš junak. Naime, Mark mora razriješiti veliku tajnu ledenog ambisa i naći odgovore na mnoga pitanja iz prošlosti obitelji Darnel.

• Ledeni ambis
    KM ZS 968

• L’abisso di ghiaccio
    KM SR 259

• Strip je u Italiji originalno objavljen 01.03.1988. godine, a reprintan je u "tutto" ediciji koja se na kioscima našla 01.11.2000. godine. (op.ur.)

Za razliku od mnogih drugih strip junaka iz Bonellijevog svijeta, koji imaju mnogobrojne, a neki i kultne epizode gdje se radnja odvija u zimskim uvjetima, situacija s Komandantom Markom u tom pogledu je ponešto drugačija. Markove takozvane “snježne epizode“ nisu osobito česte, ali “Ledeni ambis“ je dokaz kako i Mark može imati dobru priču i u zimskim okvirima odvijanja radnje. Stoga je prava šteta što naš junak češće nije imao snijeg i zimu kao odličnu kulisu odvijanja priče. Kao što je to već uobičajeno pohvalno, autorski trojac čitatelja želi već prvim vinjetama i rečenicama zainteresirati za sami strip, zbog vječno nezahvalne forme koju su imali u određenosti nevelikog broja stranica. To im uspijeva i u “Ledenom ambisu“.

Komandant Mark se nalazi na planini prekrivenoj snijegom i čitatelj gotovo može osjetiti lirsku komponentu kod našeg junaka, koji okružen snježnim pokrivačem nadahnuto emocionalno promišlja:

“Na planini je ove godine pao prvi snijeg. Očigledno je da nas očekuje duga i oštra zima… Posljednja jata divljih gusaka krenula su u potragu za toplijim predjelima… Ovo su tragovi starog medvjeda koji se zavukao u svoju pećinu, gdje će spavati do proljeća… “.

Čitatelj gotovo da može požaliti što Komandant Mark nema neko društvo s kojim bi mogao podijeliti nešto od onoga što se naziva “zimskim radostima“ ili što nema u blizini makar kakvog Crvenog Mundira na kojega bi mogao baciti grudu snijega; toliko su upečatljivi ovi početni kadrovi naših autora. Ubrzo u blizini primjećuje tragove dima, što predstavlja kraj njegovoj kratkotrajnoj zimskoj idili. Pored logorske vatre primjećuje trojicu nepoznatih osoba, koji ga nevoljko dočekuju i primaju da se ugrije pored vatre i ispije malo kave. Ubrzo jedan od njih, Konrad Darnel, stječe barem djelić Markovog povjerenja, pa tako saznaje da je Konrad Darnel nastavnik te da živi sa svojom sestrom Helen u Oburnu, ali ne otkriva prave razloge svog boravka na planini. Zamolio je Marka da pogleda kartu s oznakom planine koju traže, a koju je on odmah prepoznao pod indijanskim imenom - “Vrh umirućeg orla“. Kako se ta planina nalazi na ruti Markovog povratka kući, on će im biti vodič i pratnja do te planine u čijem se podnožju nalazi i pećina u kojoj namjeravaju provesti noć, barem malo zaštićeni od zimskih uvjeta koji vladaju na planini.

Kad već spominjem zimske uvjete, jedna manja zamjerka ide crtačkoj komponenti autorskog trojca. Bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi uspjeli napraviti prikaz iznenadne snježne mećave koja bi mogla donijeti novu dimenziju okvirima priče. Možda su također mogli napraviti i običnu pahulju snijega, ali sve to ostaje u sferama mogućnosti koje su ostale nerealizirane u ovoj epizodi. Stoga ocjena manje za crtački dio autorskog trojca jer je prostora za dodatne vizualne učinke itekako bilo.

Došavši u podnožje planine odmah pronalaze pećinu koja krije strašni ledeni ambis, a koji se nalazi neposredno iza samog ulaza. Mark je odmah uočio sumnjivo ponašanje Konradove pratnje jer su bili “vodiči“ koji su se lako izgubili na planini sa lošim stanjem zaliha. S druge strane, ponašanje Konrada Darnela odudara od tipičnog plahog ponašanja kakvo bi trebao imati nastavnik u školi, ali Darnel pokazuje netipičnu hrabrost i sklonost avanturizmu rizičnim spuštanjem u ledeni ambis. No ipak, to spuštanje nije bilo uzaludno jer se Darnel iz ambisa vratio s nekakvom kutijom nepoznatog sadržaja. Ovom prilikom bilo mi je zanimljivo Markovo ponašanje. “Vodiči“ drže uže i osiguravaju Darnelu sigurnost spuštanja u ledeni ambis, a Mark potpaljuje vatru i kuha kavu, vođen valjda onom tipično zagorskom uzrečicom 'ne bih se štel mešati…' Uz nemiješanje u nešto što bi se moglo označiti kao “njihov posao“, Mark sada pokazuje još jednu odliku, a to je manjak znatiželje. Ta, tko ne bi barem pogled bacio u ledom okovanu provaliju…
Već ranije odlučivši provesti noć u pećini, Marka i Konrada napadaju Konradovi suputnici. Konrada su ubili, a prije nego što ih se uspio riješiti Mark i sam biva ranjen. Uzima kutiju nepoznatog sadržaja i penje se na konja. Uvjeren je kako će ga ranjenog i u noći ipak uspjeti dovesti u utvrdu. Međutim, Markova rana je teža nego što je mislio. Iscrpljen, pada s konja u snijeg i prije očekivanog kraja, zadnjim atomima snage, baca kutiju u obližnju provaliju, kao krivca za zlo koje ga je snašlo. Ipak, onesviještena i pothlađena pronalazi ga jedan traper i odnosi u utvrdu Ontario, u kojoj se Mark ubrzo oporavio. Spasio ga je stari traper Erikson koji je nestao iz tvrđave ne sačekavši Markov oporavak. Moram priznati kako mi je taj brzi odlazak bio sumnjiv. Očekivao sam kako je Erikson nekako saznao za kutiju nepoznatog sadržaja ili je ušao u nekakvu izdajničku igru s Englezima, ali sve su to bile neosnovane i neopravdane sumnje. Erikson je odigrao svoju kratku i značajnu ulogu Markova spasitelja i časno nestao sa scene. Međutim, mirne dane Markovog oporavka u tvrđavi Ontario prekida neočekivani dolazak Helen Darnel, koja traži svog brata Konrada. Ovdje dolazimo do ključnog dijela priče. Mark saznaje da su brat i sestra Darnel u potrazi za ostacima svog oca, koji je bio vojni časnik u američkoj vojsci, a koji je stradao u jednoj tajnoj akciji. Helen Darnel je hladna, proračunata i previše priča, u što se uvjerio i Mark koji je odmah primijetio kako je Helen naglasila da su ona i njen brat imali radnju u Oburnu i prodavali “… od svega pomalo“. S druge strane, Konrad je kazao kako je radio kao nastavnik u školi, a ne kao trgovac. Tko laže? Brat ili sestra Darnel? Možda oboje? Ujedno, Mark je primijetio kako Helen iskazuje veći interes za lokacijom kutije, nego za lokacijom očevih ili bratovih ostataka. Žalosna Sova je rekao kako je to zbog toga jer: “Skvo su glupe kao drveće u šumi!“ Međutim, podcijenio je hladnoću, proračunatost i sposobnosti lažne Helen Darnel, koja jasno zna što želi i koja ne bira sredstva kojima to nastoji ostvariti.

Moram priznati kako su me scenaristi dva puta dobro prevarili u ovoj priči što se tiče likova, a što im je, dakako, ogroman plus jer likovi nisu ispali predvidljivo. Prvi slučaj sam već spomenuo, radi se o starom traperu Eriksonu, koji je uistinu bio samo Markov spasitelj i ništa drugo. Drugi slučaj uspješnog zavaravanja vezan je upravo za lik Helen Darnel. Naime, prava Helen Darnel čeka bratov povratak njihovoj kući u Oburnu, dok je ona koja se izdaje za Helen zapravo vješta manipulatorica Lilijan koja je bila, kako se poslije ispostavilo, Konradova ljubavnica. Od njega je saznala sve o njegovom ocu, vojnom časniku Darnelu, tajnoj misiji i zagonetnom nestanku. Nekako sam do posljednjih stranica smatrao kako bi se, između ostalog, moglo raditi i o nekakvoj engleskoj suradnici, ali ništa od toga. Lilijan je oko sebe okupila tek običnu bandu razbojnika, koja joj je trebala pomoći da se domogne bogatstva, a bogatstvo se nalazilo na neočekivanom mjestu: u okovima ledenog ambisa. Američki vojni časnik Darnel, sa svojim vojnicima, završio je u ambisu bez izlaza. Nalazio se u tajnoj misiji prevoženja godišnjih plaća u zlatnim kovanicama za američke trupe na sjeveru. Upravo je ta pećina s ledenim ambisom bila savršena lokacija za odigravanje epskog finala. Lilijan s dijelom bogatstva u rukama završava padom u ponor ledenog ambisa, koji je posljednje počivalište i njenog ljubavnika Konrada Darnela. Tako su pohlepni ljubavnici u smrti ostali vječno zajedno, zahvaljujući prirodnim uvjetima koji neprestano vladaju u dubinama ledene provalije.

Savršeno ispisana i zanimljiva priča o nestalim vojnicima, ledenim provalijama, tajanstvenim kutijama i tajnim misijama. Ipak, i priča s manjim nedostacima na koje ću pokušati ukazati. Upravo je tajanstvena kutija možda i najveći minus u čitavoj priči. Naime, toliki su izgubili i riskirali život zbog nje, a ona ne sadrži ništa revolucionarno i presudno. Kako to? Jednostavno, kutija sadrži tek nekakav sat, kakvih je valjda tada bilo na tisuće sličnih i pisma koja su brat i sestra Darnel pisali ocu. Kutija je tu tek kao obični dokaz da se u ambisu nalazi tijelo nestalog američkog časnika Darnela i njegovih vojnika. Ali da ta kutija i nije pronađena, kolike su šanse da se u ambisu nalaze zaleđeni ostaci neke druge vojske? Bilo koje? S očuvanim uniformama američke vojske koju je led savršeno konzervirao? Zbog toga sam razočaran samim sadržajem kutije. Ili već kada je Konrad Darnel silazio u ambis, zar nije umjesto kutije mogao otvoriti neki od sanduka i iznijeti na površinu pećine nekoliko zlatnih novčića kao dokaz o pronalasku nestale vojske. Možda se Konradu u dubinama ledenog ambisa probudila savjest pa je samo htio ponijeti uspomenu na oca. A što tek reći za Lilijaninu potragu za kutijom, potpuno besmisleno. Dakle, za važnost priče u kutiji su mogli biti i bomboni. Koji bi vjerojatno ostali sačuvani pod slojevima leda, ali eto, nisu ni bomboni.

Crtež je očekivano dobar i standardan, uz već navedenu neiskorištenu mogućnost koju je pružao zimski krajolik, a koji nije baš uobičajena scenska kulisa u Markovim pričama. Gdje je snježna mećava? Gdje su te obične pahuljice snijega? Gdje je crtež tog ledenog ambisa da se svaki čitatelj sledi pri pogledu na ledom konzervirane ostatke vojne postrojbe? Ovako moramo biti zadovoljni s običnim mrvicama kada je crtački dio zimskog krajolika u pitanju.

Naslovnica odlična. Dojmljiva. Vizualno efektna. Baš zove uzeti strip u ruke. “Ledeni ambis“ odlična je priča koja neće razočarati i koja je nudila nekoliko mogućih raspleta priče. Tko zna u kojem bi se smjeru priča dalje odvijala da Lilijan nije fatalno pogriješila u razgovoru s Markom, kada je uhvaćena u laži o pravom Konradovom poslu. Ali gotovo da je moralo biti tako, kao što je naglasio Žalosna Sova u svojoj mudroliji: “Jesi li ikada upoznao skvo kratkog jezika?“ Najbolje da odgovor na to pitanje svatko pronađe za sebe uživajući u čitanju “Ledenog ambisa“.

KM ZS 951 Otkupnina

KM ZS 986 Tajanstveni saveznik

10, 10, 10, 10

19.06.2020
    02:27:00 sati

8, 9, 10, 10

Još jedna dobra avantura našeg Marka. Znam da sam možda dosadan ili se ponavljam, ali sretan sam kao malo dijete kad ugledam naše junake na snijegu. Jednostavno se ne mogu oteti dojmu i ugođaju kakav pruža taj snježni pokrivač i još kad su tu prisutni naši dragi junaci. Jako me podsjeti na moje mjesto, šumu i surove uvjete kakve zna pružiti zima. Tako i ova priča počinje, Mark na konju sam ide kroz šumu po snijegu, malo izviđa i razmišlja u sebi kako je zima uranila ove godine, kako će biti oštra, ali i da će on i njegovi prijatelji imati malo predaha od Crvenih Mundira kojima je isto milije biti u toplome.

Trojica likova koje Mark uskoro upoznaje, malo će začiniti ovu priču, a naš Mark će dvaput biti na rubu smrti. Ono što mi se sviđa ovdje, priča nije nimalo predvidljiva, a tek kasnije sve dolazi na svoje mjesto. Kod onog požara gdje je bila trgovačka stanica, svidjelo mi se kako je Blaf rekao čovjeku da ne brine, da će njegovi Vukovi doći i obnoviti mu kuću. Lijepo je bilo vidjeti i na trenutak Betty malo ljubomornu, a i Žalosna Sova je bio propisno obučen, nije bio kratkih rukava kako neki junak zna po takvim uvjetima šetati bez da se smrzne :). Naslovnica mi je super, baš nekako jeziva, a i podsjetila me na neku scenu iz meni omiljenog mini serijala, Traper Kerrya (zanimljivo, Kerry je dodatak i u ovom broju Marka, također još jedna snježna epizoda).

19.06.2020
    10:26:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

6, 6, 8, 9

Naslovnica je stvarno odlična. Početak i zaplet i je vrlo dobar, ali razplet sa ludom negativkom koja samo želi zlato pomalo glup. Svejedno priča donekle je zanimljiva i napeta.

19.06.2020
    22:06:00 sati

5, 6, 6, 10

Čitljiva priča, pogotovo u kontekstu većine Markovih epizoda s morem scenaristističkih gluposti i klišeja. I ovdje toga ima na bacanje, ali barem je tema malo originalnija. Srećom, pa je tu Žalosna Sova sa svojim mudrostima!

Crtež više-manje standardan s bezbroj kopiranja i istih scena. Samo na prvu je to lijepo. Naslovnica možda i najbolja u serijalu.

20.06.2020
    06:30:00 sati

5, 5, 8, 5

Sada vidim da je ovdje zlatna serija zaostajala samo godinu dana što se tiče orginalnog talijanskog izdanja. Što se priče tiče...još jedan osrednji uradak. Jedino mi nije jasno (19.strana), kako su to Marku davali tople sendviče i vreli čaj za sve vrijeme dok je Mark bio u nesvjesti;) ???
    08.07.2020
    15:28:00 sati