Živi i mrtvi

Fantom

KORI CARK 6a | 32 str.

Slijedeći glasove mrtvih, mladi Ričardi istražuje ubojstva svećenika, domaćice kupleraja i izbacivača. Među žrtvama nema nikakve poveznice osim oružja ubojstva i načina na koji su ubijeni. Ipak, veliki požar iznijet će na vidjelo gorak okus istine o slučaju iz Ričardijevih mlađih dana.

• Živi i mrtvi - Kad ti je suđeno - Poslednji korak u tangu - Mamarela
    KORI CARK 6

• Il commissario Ricciardi Magazine 2019
    KORI SBEMG 2

• Epizoda je u Italiji izvorno izašla u svibnju 2019. godine u sklopu drugog broja Magazin edicije Komesara Ričardija („Il Commissario Ricciardi Magazine 2019“)
  • U istom formatu izašla je i na ovim prostorima u izdanju Čarobne knjige u studenom 2019.
  • Epizoda je bazirana po istoimenoj kratkoj priči (prozno djelo) objavljenoj u zbirci kratkih priča „L'omicidio Carosino, Le prime indagini del commissario Ricciardi“. U pitanju je zbirka koja je u Italiji izvorno objavljena u 2012. godini, a u sebi sadrži tri kratke priče s komesarom Ričardijem u glavnoj ulozi („L'omicidio Carosino“, „I vivi e i morti“ i „Mammarella“) koje je Maurizio de Giovanni napisao tijekom 2005. i 2006. godine.
  • „Živi i mrtvi“ („I vivi e i morti“) ujedno je i priča iz koje se (slučajno) izrodio književni serijal o komesaru Ričardiju. Upravo s ovom pričom Maurizio de Giovanni (kao tada još uvijek neobjavljeni autor) sudjelovao je na spisateljskom natjecanju za mlade pisce kriminalističkih romana na koje su ga njegovi prijatelji prijavili iz šale (i bez autorovog znanja). Priča je osvojila prvu nagradu i nedugo nakon toga bila objavljena u reviji Europeo 2005. godine.
  • Tehnički gledano, ovo je druga priča o Komesaru Ričardiju, ona s kojom je De Giovanni pobijedio u finalu ranije spomenutog natjecanja. Prvu priču o Ričardiju autor je osmislio na licu mjesta u kvalifikacijskoj rundi natjecanja (održanom u Gran Caffè Gambrinus u Napulju).
  • Kronološki gledano, priča prikazuje slučaj iz doba dok je Ričardi bio „samo“ obični policijski službenik, ali i tijekom kojeg je mlađi Ričardi furao „look“ s brčićima.
  • Str. 22 – Ričardi susreće duh djevojčice zbog koje se odlučio posvetiti istražiteljskoj karijeri (KORI MAG 1a / CARK 3a „Deset para“).

Iako je u stripovskoj formi objavljena tek u 2019. godini nakon nekoliko adaptacija glavnih romana, „Živi i mrtvi“ predstavljaju priču iz koje je nastao književni serijal o komesaru Ričardiju, jednom od najpoznatijih likova u talijanskoj noir književnosti. U pitanju je književni serijal koji svojom postavkom, zanimljivim likovima i nevjerojatno vjerno dočaranoj atmosferi Napulja iz tridesetih godina dvadesetog stoljeća već punih četrnaest godina zaokupljuje pozornost talijanskih i europskih čitatelja. Tvorac ovog serijala je Maurizio de Giovanni, popularni talijanski pisac kriminalističkih romana čije su knjige o komesaru Ričardiju objavljene u 31 zemlji. Nakon uspjeha desetak pisanih romana i nekoliko zbirki kratkih priča, izdavačka kuća Sergio Bonelli Editore odvažila se predstaviti Ričardija stripovskoj publici u vjernoj adaptaciji de Giovannijevih književnih romana.

Kako je i u izvornom književnom obliku riječ o kratkoj priči u kojoj se Ričardi po prvi put pojavljuje, ova adaptacija obiluje s nešto više detalja i informacija koje imaju za cilj upoznati čitatelja s glavnim likom, njegovim posebnostima i njegovim svijetom. Sukladno tome, u ovoj kratkoj priči se dobar dio prostora posvećuje Ričardijevom „prokletstvu“ i načinu na koje ono funkcionira.

Preko (jako) kratkog flashbacka u kojem vidimo malog Ričardija kako sreće svog prvog „duha“ preminule osobe, u grubim crtama dobivamo objašnjenje kako je riječ o sposobnosti koju je Ričardi naslijedio od svoje majke. Velik dio priče posvećen je objašnjenu kako Ričardijevo „prokletstvo“ funkcionira (to jest, preko prikaza duhova umrlih nasilnom smrću i njihovih posljednjih trenutaka koje Ričardi vidi tijekom istrage), i to u puno većoj mjeri nego što je to slučaj u redovnim pričama na većem broju stranica. U sklopu toga imamo priliku vidjeti i kako se efekti tog „prokletstva“ odražavaju na samog Ričardija. Za razliku od starijeg Ričardija iz redovnih brojeva koji je puno hladniji i smireniji, mladi Ričardi znatno teže i s vidljivom nelagodnošću podnosi susrete s duhovima preminulih, što je u ovoj kratkoj priči dosta efektno prikazano. U suštini, to je ujedno i glavna svrha ove priče, tako da je njen zadatak upoznavanja s glavnim likom i više nego kvalitetno odrađen.

„Ljubav i smrt… Živi i mrtvi… i ja između njih“

S druge strane, Komesar Ričardi je, žanrovski gledano, kriminalistički roman gdje se veći dio prostora posvećuje slučajevima i njihovoj istrazi. U tom pogledu, „Živi i mrtvi“ su po strukturi sličniji klasičnim krimićima s nešto pojednostavljenom, pravocrtnom radnjom. Priča ovog broja više je bazirana na nizanju ubojstava i konačnom razotkrivanju počinitelja nego na razvoj same istrage, što nije slučaj u redovnim „glavnim“ pričama na većem broju stranica gdje je u većem dijelu priče stavljen naglasak na istragu tijekom koje pisac gradi slučaj i karakterizaciju (sporednih) likova. Vrijedi napomenuti i kako su ubojstva ovog puno nešto brutalnija i eksplicitnija nego u narednim pričama, ali i kako su „duhovi“ preminulih ovdje znatno učestaliji i važniji nego u kompleksnijim slučajevima iz redovnih brojeva.

„Jedna slučajno izgovorena riječ može postati ključ za otkrivanje istine, osvijetlivši svijet kao munja u noći. Živi i mrtvi su rekli svoje i ukazali na ubojičin identitet.“

U epizodama koje su adaptirane iz romana, duhovi preminulih u sporednom su planu. Oni svojim posljednjim riječima razotkrivaju detalje na temelju kojih Ričardi odlučuje u kojem pravcu usmjeriti daljnji tijek istrage. Iz ovog je čitateljima prezentiran način na koji Ričardi rješava svoje slučajeve: istragu gradi na temelju dokaza, no kao pomoć posjeduje i iskaze „duhova“ iz kojih izvlači dodatne zaključke i naizgled nepoznate detalje koji ga usmjeravaju prema rješenju. Ipak, „problem“ kod ove epizode, barem iz perspektive ljubitelja krimića, leži u tome što u ovoj priči Ričardi na temelju posljednjih riječi preminulih osoba direktno zaključi tko je ubojica. Takoreći, u ovom su mu slučaju duhovi preminulih razotkrili identitet ubojice, što je u jednu ruku i „spisateljski prečac“, pa možda čak u jednoj mjeri i Deus ex machina mehanizam kojim se priča brzo privela kraju.

S druge strane, ova priča, iako žanrovski zamišljena kao krimić, ipak ima posve drugačiju premisu i ulogu, te joj to u ovom slučaju i nije toliko velika mana. Redovni brojevi u kojem je naglasak stavljen na slučajeve potvrđuju kako je pristup u ovoj epizodi iznimka od pravila, i to ponajviše zbog glavnog cilja ove priče, kao i ograničenog broja stranica na kojem je ispričana. Ako ništa drugo, razrješenje slučaja nije toliko klišeizirano, već ističe jednu od bolnih strana potrage za istinom i provođenja pravde.

Pri dogovaranju detalja oko prebacivanja Ričardijevog književnog svijeta u stripovski, De Giovanni je od Sergio Bonelli Editorea zahtijevao da na stripu rade isključivo Bonellijevi autori s napuljskim podrijetlom ili oni koji imaju duboke veze s Napuljem, smatrajući kako će jedino oni na stranicama stripa moći oživjeti pravi duh napuljske atmosfere i prikazati sve posebnosti tog grada. Sukladno zahtjevima, za glavnog grafičkog „oca“ stripovskog Ričardija odabran je provjereni majstor i čistokrvni Napolitanac Daniele Bigliardo koji se do sada i više nego solidno iskazao na stranicama Dylana Doga. Osobno vjerujem kako se ovaj majstor horora još bolje snašao na Ričardiju gdje je, baš kao i u svojim najnovijim radovima na Dylanu, dao svoj maksimum. Uz standardno odlične horor elemente i prikaz likova, Bigliardo briljira i u prikazu Napulja iz tridesetih godina prošlog stoljeća. Posebno vrijedi istaknuti kako je pozorno istražio to vremensko razdoblje, što je osobito vidljivo po pozadinskim detaljima i okolini zahvaljujući kojima je Napulj iz tog doba prikazan prilično vjerno i živo. Osobno me oduševio detaljima vezanim uz prikaz Vezuva čija je aktivnost u tom razdoblju bila predmetom velikih briga za stanovnike Napulja (jedna od recentnijih erupcija Vezuva iz prve polovice dvadesetog stoljeća je ona iz 1926. godine).

Sve u svemu, ova kratka priča predstavlja sažeti prikaz svijeta komesara Ričardija i svih elemenata zbog kojih su De Giovannijevi romani postali toliko popularni u Italiji i Europi. Nisam upućen koliko je ova stripovska obrada vjerna originalu, no na temelju prikazanog se i te kako vide svi elementi koji su doveli do rađanja jednog od popularnijih književnih serijala u novijoj talijanskoj povijesti: zanimljiva i intrigantna postavka, likovi i njihova slojevita pozadina, a ponajviše odličan spoj nadnaravnih i kriminalističkih elemenata u kojima su kriminalistički elementi i dalje u prvom planu, dok nadnaravni elementi više služe kao dodatak. Štoviše, cijela ta izvedba bazirana na klasičnoj postavci s nadnaravnim elementima predstavlja upravo ono što Komesaru Ričardiju daje posebnu draž i po čemu se taj serijal izdvaja od ostalih kriminalističkih romana: po svježem i relativno inovativnom pristupu sad već pomalo ustaljenoj šabloni klasičnih kriminalističkih romana. A i najvažnije od svega, slučajevi su zanimljivi i vješto ispripovijedani.

7, 8, 8, 7

Načelno, u standardnim pričama duhovi preminulih zaista jesu tu da malo začine istragu ali, recimo, "Dan mrtvih" (br. 5) je primjer duže priče u kojoj je istraga bila pred milijun prepreka da bi pred kraj duh (gotovo) izravno otkrio ubojicu, dakle vrlo loše scenarističko rješenje.

Ovdje, s obzirom na ograničenu dužinu, imamo odličnu scenarističku izvedbu. U 32 stranice i priča o "izvoru" Ričardijevog prokletstva, solidan slučaj u kojem Ričardi rješenje izvlači mozgajući o riječima duhova a tu je i zanimljiva cenzura zbog koje će ubojica službeno ostati neotkriven. Kroz priču se vidi i kako na Ričardija teže djeluju efekti prokletstva. Iskustvo je čudo u životu, na svim poljima, tako da je ovdje to odlično prikazano.

Sarghanu pohvale za recenziju.

25.12.2019
    12:40:00 sati

7, 7, 10, 10

Neprestani ples između krimininalističkog stripa, horora i fantazije koji ne ostavlja ravnodušnim. Edicija nije napravljena za opuštajuće uživanje u stripu, ali svakako tjera na razmišljanje. Crtež i naslovnica odlični.

17.05.2020
    14:29:00 sati