Deset para

Dragonero

KORI RIZBOS 3a | 32 str.

Zašto je komesar Ričardi posvetio život istraživanju završetka tuđih života? 1919. je godina, Prvi svjetski rat je upravo završio, a osamnaestogodišnji Ričardi na korak je do upisa na Filozofski fakultet u Napulju. Ipak, predomišlja se u posljednjem trenutku zbog iznenadnog susreta sa jednom djevojčicom.

• Deset para - Otići i ostaviti - Buket cveća - Groznica
    KORI RIZBOS 3

• Il commissario Ricciardi Magazine 2018
    KORI SBEMG 1

• Epizoda je u Italiji izvorno izašla u svibnju 2018. godine u sklopu prvog broja Magazin edicije Komesara Ričardija („Il Commissario Ricciardi Magazine 2018“)
  • U istom formatu izašla je i na ovim prostorima u izdanju Čarobne knjige u ožujku 2019.
  • Epizoda je bazirana na istoimenoj kratkoj priči („Dieci centesimi“) objavljenoj u zbirci kratkih priča „Le solitudini dell''anima. U pitanju je zbirka koja je u Italiji izvorno objavljena u 2015. godini, a u sebi sadrži nekoliko kratkih i do tada neobavljenih proznih priča različitih tematika, žanrova i likova koje je Maurizio de Giovanni napisao prethodnih godina. Iste godine, priča „Dieci centesimi“ ponovno je objavljena u zbirci Una domenica con il commissario Ricciardi“ koja sadrži nekoliko kratkih priča u kojima glavnu ulogu imaju komesar Ričardi i nekoliko sporednih likova iz njegovog svijeta. Svaki od likova glavni je junak jedne kratke priče, a likovi pripovijedaju te priče jedan drugome tijekom druženja na kavi jedne nedjeljne večeri.
  • Saznajemo godinu Ričardijevog rođenja: 1901.

Ako su „Živi i mrtvi“ priča na temelju koje je nastao cijeli književni serijal o Komesaru Ričardiju, onda „Deset para“ predstavlja „origin“ Luiđija Alfreda Ričardija, priču koja iznosi prekretni trenutak u njegovom životu; trenutak koji je odredio njegov životni put i pritom mu zauvijek promijenio sudbinu.

Priča započinje u listopadu 1919. godine gdje susrećemo osamnaestogodišnjeg Ričardija kako s kovčegom u ruci silazi s vlaka na napuljskom kolodvoru. U kratkim crtama dobivamo informaciju kako je mladi Ričardi tog dana došao u Napulj kako bi upisao Filozofski fakultet, a razlozi te odluke povezani su upravo s Ričardijevim „prokletstvom“ o kojima nešto više informacija dobivamo na narednim stranicama.

Ričardijevi „korijeni“

Za razliku od ranije spomenute priče „Živi i mrtvi“ u kojem je veći dio prostora posvećen objašnjenju na kojem principu funkcionira ta njegova „sposobnost“, u ovoj je priči nešto veći naglasak stavljen na Ričardijeve početke, a međuostalom i na taj ranije spomenuti Ričardijev prvi kontakt s duhom preminule osobe. „Živi i mrtvi“, ali i prva glavna priča serijala („Osjećaj bola“) pružili su nekoliko kadrova tog susreta, no ovdje je nešto detaljnije prikazan spomenuti susret malog Ričardija s njegovim prvim duhom. Kako dio ove priče seže do Ričardijevog djetinjstva, u kratkim crtama također dobivamo i nekoliko informacija o Ričardijevim „korijenima“.

U prethodnim smo pričama saznali kako je Ričardi svoju sposobnost primjećivanja duhova umrlih nasilnom smrću naslijedio od svoje majke, no jedna od novijih i iznenađujućih podataka je da Ričardi ustvari potječe iz jedne bogate i ugledne obitelji. I sam Luiđi Alfredo Ričardi nosio je titulu barona Ričardija od Malomontea, ali kako je u ranoj dobi ostao bez oba roditelja, mladi je Ričardi odlučio prekršiti obiteljsku tradiciju (unatoč mišljenju bliskih mu rođaka) i napustiti svoj dom. Cilj te njegove odluke nije bio da se odrekne svoje titule, već da dobije odgovore povezane sa svojim neželjenim „prokletstvom“ kojeg je naslijedio od svoje majke. Iz tog razloga, mladi Ričardi odlučuje krenuti prema Napulju kako bi tamo upisao Filozofski fakultet i među stranica velikih mislilaca prošlosti dobio odgovore o značenju bola i tužnog nasljeđa svoje majke. Ipak, jedan susret tog sudbinskog dana promijenio je njegov cijeli život.

Sudbonosni susret

Detalji iz prethodnog odjeljka ispričani na svega nekoliko stranica ključni su za razumijevanje glavnog dijela ove priče. U tom pogledu, ova priča ispripovijedana je iz perspektive starijeg Ričardija koji se retrospektivno prisjeća tog dana kada po prvi put nije ignorirao mrmljanja duhova koje je susretao.

„Bio sam još mlad…tako mlad… ali ne mlad kao ta sirota djevojčica koju sam iznenada ugledao pred sobom, na kiši…“

Iako je Ričardi u prošlosti naučio ignorirati patnje i posljednje riječi mrtvih koje bi susretao tijekom svog života, ovog puta je, iz neznanog mu razloga, odlučio zastati i poslušati duh male djevojčice sa cvijećem. Ovo nije bio prvi put da susreće duh silovane djevojčice, no nešto u njenim posljednjim riječima nagnalo je Ričardija da proba saznati kome je mala cvjećarka ponudila svoje posljednje cvijeće.

Kao što je to bio slučaj i u „Živim i mrtvima“, i ovdje su riječi duhova puno izravnije doprinijeli razotkrivanju istine nego što je to bio slučaj u istragama u redovnom serijalu/romanima. „Mana“ iz te priče kako ovdje nema nikakve prave istrage karakteristične za redovnu seriju prisutna je i u ovdje, no ponovno nije riječ o pravoj mani ako se uzme u obzir svrha priče: staviti veći naglasak na Ričardijev lik i njegove unutarnje monologe (što je i jedan od razloga zašto je ova priča obrađena kao zasebna kratka priča u Magazin ediciji). Paralelno s tim, ovog puta je naglasak stavljen samo na jedan slučaj, i to više kako bi izrazila jezu i mučnost samog zločina, istovremeno pokušavajući izazvati suosjećanje prema žrtvi. Točnije, kako bi i sami čitatelji mogli na svojoj koži osjetiti razloge koji su natjerali Ričardija da se na kraju predomisli oko svog životnog puta. Usudio bih se reći kako upravo u tome leži najveća snaga, ali i važnost ove priče.

Druga najveća snaga ove priče je sjajni Bigliardo koji svojim crtačkim stilom sa nešto jačim i izraženijim sjenčanjem uspijeva prenesti sve te emocije, kao i atmosferu samog Napulja i njegovih stanovnika. To je najviše vidljivo u sceni u gostionici gdje se odvija ključni dio ove priče. Koliko sam ga pohvalio u „Živim i mrtvima“ , najmanje toliko pohvala zaslužuje i ovdje, ponajviše jer je očigledno kako je tematika i važnost ove priče uspjela iz njega izvući još više u pogledu kvalitete crteža, kadriranja i pamtljivih scena.

Vrijedi napomenuti kako se ova priča ističe i po još jednom detalju. Iako je Ričardi naposljetku saznao istinu o djevojčičinoj smrti, u tom je trenutku bio samo običan provincijski mladić. Ta činjenica uzrokovala je da Ričardi nije mogao prestati misliti na malu djevojčicu, a time što je osjećao njenu bol, osjećao je i grižnju savjest što joj nije mogao dati mir. To jest, osjećao se krivim što nije mogao ništa poduzeti da počinitelj bude kažnjen. U brojnim drugim slučajevima koje je kasnije tijekom karijere uspio riješiti zahvaljujući svom „prokletstvu“, taj osjećaj bi i nakon zatvaranje istrage uvijek ostajao uz njega, ponajviše jer Ričardi zahvaljujući završetku rada na slučaju nije bio ni jedan korak bliže shvaćanju smisla svog prokletstva i boli svih duhova koje je susretao. I koliko god ga je cijeli taj slučaj s djevojčicom proganjao tijekom njegove karijere, eventualno je uspio iznijeti istinu na vidjelo. I za razliku od svih drugih slučajeva koje je riješio pomoću svog prokletstva, ovog puta je osjetio određeno olakšanje. Ne zato jer je shvatio smisao svog „prokletstva“ ili boli koju su svi ti duhovi proživljavali, već zato jer je nakon toliko dugo vremena ispunio obećanje koje je dalo smisao njegovom životu. Takoreći, bila je to jedna mala, sićušna i vjerojatno jedina pobjeda u velikom i potencijalno unaprijed izgubljenom ratu kojeg je vodio protiv svog „prokletstva“, no na par kratkih trenutaka, barem na jedan dan, ta pobjeda mu je olakšala i mrvicu ublažila posljedice koje je to „prokletstvo“ ostavljalo na njegovu psihu.

S obzirom na mali broj stranica, priča je vrlo efikasno poslužila svrsi te je kao takva kvalitetno obrađena za formu stripa. Usudio bih se reći kako je ovo savršeni primjer kako efektno obraditi kratku priču bez praznog hoda, a da se istovremeno obogati detaljima zbog kojih ju je moguće čitati više puta i uvijek otkrivati nešto novo. Unatoč kratkoću, po kvaliteti i količini sadržaja komotno može parirati dugometražnim pričama ovog kvalitetnog serijala.

KORI CARK 6a Živi i mrtvi

7, 7, 9, 9

Koliko se sjećam, ovo je bila najbolja (kratka) priča u trećem broju. Ostale su bile otprilike (scenaristički) osrednje do solidne, no to ne mijenja osvježenje koje ovaj serijal unosi u izdavaštvo, barem što se tiče pripovjedne kvalitete. Generalno gledano Ričardi je i dalje na visokoj razini, pogotovo ako se sagleda iz perspektive posljednjih nekoliko bonelijanskih godina, kada svakojake koještarije dobivaju zeleno svjetlo.

Treba spomenuti i da je Bigliardo, meni osobno sasvim neočekivano, zablistao upravo u ovom serijalu.

31.12.2021
    09:34:00 sati

9, 8, 9, 8

Kako sam ovih blagdanskih dana osvježio pamćenje ponovnim čitanjem prvih 7 brojeva koje sam dosad kupio od Čarobne knjige, mogu reći da je "Deset para" najvažnija i najbolja od 10 priča objavljenih u prva tri broja Magazina.

Odlična je ideja da vidimo prijelomni trenutak i razlog zbog kojega je Ricciardi odlučio upisati pravni, a ne filozofski fakultet te saznamo kako se prethodno odrekao lagodnog života koji je bio pred njim. Sam slučaj ubijene djevojčice i, općenito, pogled na društvo su impresivni, a Ricciardijeva bol i nelagoda zbog osjećaja da ništa ne može promijeniti, iako je svojom "kletvom" došao do zaključka tko je ubojica, je odlično prikazana. E, sad, problem je u tome kako je deset godina poslije proveo istragu kojom je imao podlogu za uhićenje ubojice. Tu nedostaje neka poveznica, moglo se čitatelju to prezentirati i kroz dijalog, ali De Giovanni se nije htio time baviti pošto istraga nije bitna za priču.

Crtačka ekipa koja radi na serijalu bi bila odlična da Napolitanac nije i onaj nesretni Siniscalchi čiji crtež varira od lošeg do podnošljivog. Bigliardo i Nespolino su mi rame uz rame, a ne zaostaje ni Lucilla Stellato.

Ocjenu za scenarij treba uzeti s rezervom jer se odnosi na vještinu pripovjedanja unutar skromne 32 stranice, a ne 160 koliko ih je u serijalu u kojem su slučajevi znatno kompleksniji i radnja zanimljivija. Dakle, nivo više od priča iz ove edicije

31.12.2021
    10:31:00 sati

8, 9, 8, 9

Iznenađujuće kvalitetno za ovoliko mali broj stranica. Nije tajna kako nisam pobornih kratkih formi, tako da volim kad me neka takva priča pozitivno iznenadi. Svidio mi se pokušaj uvođenja logike u svijet kome je logika potpuno strana.

31.12.2021
    11:59:00 sati

• Ples duhova