Manituovo oko

KT LMS 151 | 100 str.

Kit je dobio dopust od zapovjednika utvrde i to slobodno vrijeme će provesti sa svojim ocem. Na putu, iz nepoznatog razloga, netko počne pucati na njega. Ubrzo poslije toga, napada ga i jedan Indijanac. Nakon neuspjelog napada, Indijanac bježi i gubi mu se svaki trag. Kit odluči slijediti tragove tajanstvenih napadača…

• Manituovo oko
    KT LMS 151
  • Malatierra
    KT LU 27
  • Manituovo oko
    KT VG 54

• Malatierra!
    KT SR 53
  • Bandiera bianca
    KT SR 54

• Priča je objavljena u travnju i svibnju 1968. godine.
  • Saznajemo da Zubati Bill ima brata Gordona i nećaka Abenazera. Nećak Abenazer je prava preslika svog strica, Zubatog Billa.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link.
  • Mali Rendžer: trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Zapovjednik utvrde šalje Kita na zasluženi odmor! To je jedna od prilika da Kit ode posjetiti svojeg oca. Prije polaska, negdje u to vrijeme, dolaze kola u utvrdu. Radi se o rodbini Zubatog Billa - brat Gordon, njegova žena i njihov „nepodnošljivi“ sin, Abenazer koji je zapravo prava preslika svog strica Zubatog Billa, kako po fizičkom izgledu, tako i po ponašanju. Nakon niza peripetija i spletki sa mladim Abenazerom, na svu sreću, Kit kreće na put ka svojem ocu i više ne mora trpjeti ponašanje tog maloga „divljaka“.

Abenazer, nećak Zubatog Billa

Ovaj put Kit nije išao sa Frankiejem već mu je društvo činio samo njegov „superkonj“ - Crni Grom/Munja. Kit na putu upada u nevolje sa trojicom napadača, pa i jednim Indijancem. Svi oni brzo nestaju, a Kit odluči to istražiti i put ga navede na jednu vojnu utvrdu za koju nije niti znao da postoji…

U svakoj priči, uvod je jedan od najvažnijih segmenata scenarija i često nam pokaže u kojem smjeru će se odvijati neka radnja. Kod Zagora, najdraži su mi Nolittini uvodi sa Čikom i njegovom vječitom glađu, pa i (ne)zgode sa Trampyem. Kod Mister Noa to su pak njegova stalna gunđanja kako nema mušterija ili uvodi koji nam dočaravaju brazilska mjesta i opisuju lokacije u kojima taj junak boravi. Kod Kit Tellera, za mene najbolji uvod u priču jest početak priče u utvrdi rendžera. Takav početak nerijetko je obilježen humorom, gdje su često uključeni skoro svi važni likovi serijala. Ovog puta Lavezzolo je dao malo više prostora Zubatom Billu, točnije - njegovom nećaku, koji je mlađa verzija svog strica, pun raznih nepodopština i spletki! Uspio je u kratkom vremenu naživcirati i našeg Kita, pa i nas čitatelje! Poslije smiješnog uvoda slijedi ozbiljniji dio priče, počinje avantura koja će Kita odvesti u jednu nepoznatu utvrdu gdje će se većinom odvijati radnja ove priče. Kad su Indijanci u priči, Lavezzolo voli legende, tako da i ovdje imamo jednu legendu - „Manituovo oko“ - kako i glasi naziv ove priče. Lavezzolo je u svemu tomu, uspio uklopiti i elemente znanstvene fantastike, što dosad u serijalu i nismo navikli od njega. U svakoj priči, kad god Kit ode na dopust i na susret sa svojim ocem, obično prvo upadne u neke nevolje. Ni ovdje to nije bila iznimka.

Lažna utvrda

Uvijek sam se pitao, zašto se jednostavno Kitov otac ne preseli kod njega u utvrdu, pa bi na taj način uvijek bili skupa i na okupu. Moses, Kitov otac, tvrdoglav je po tom pitanju. Kit je kapetan i on ne želi da mu Kit bude nadređeni. Pomislio sam isprva, to mi je nekako glup razlog. Što nije ipak najvažnije da si sa svojim sinom? A opet se mislim, možda i nije tako glupo. Možda Moses zapravo misli da bi bio povlašten u odnosu na ostale rendžere, imao bi drugačiji tretman, a to on nikako ne želi. Lavezzolo je to dobro zamislio. Kad nam nema Frankieja da „pazi“ na našeg Kita, onda „superkonj“ stupa u akciju. Lavezzolo voli takve stvari, pa „superkonj“ izvodi radnje koje obični konji mogu samo sanjati. Ako zažmirimo na te detalje i prihvatimo kao pod normalno u serijalu, Lavezzolo dosta dobro vodi scenarij u ovoj priči. Kita odvodi u jednu utvrdu gdje su svi vojnici jako sumnjivi, a ono što mi se naročito svidjelo, da je Lavezzolo ovdje prikazao Kita kao dosta opreznog i mudrog - kako lik našeg junaka u biti i jest zamišljen! Kit je ušao u „zmajevo gnijezdo“ i on je svjestan toga, ne želi otići, već pokušava nekako razriješiti tu misterioznu situaciju u kojoj se našao. Lavezzolo je na dobar način uspio uvesti i Kitovog oca u priču, rekao bih – taman u pravo vrijeme, te ukratko objasniti kako se on tu našao. Sa svim tim sam bio prilično zadovoljan i nije Lavezzolo ovdje uopće zamarao sa dodatnim pojašnjenjima. Ima naravno i ovdje neke doze naivnosti, ali ništa strašno i sve nekako u stilu ovog serijala. Iako, volio bih još nešto dodati. Kolega Spock, veliki ljubitelj ovog serijala, upozorio me na već sličnu priču koju smo imali kronološki prije ove – Ludens 18 (SR 35/36): „Čudnovati garnizon“. Tema je bila jako slična, naizgled napuštena utvrda koju su isto nastanili lažni vojnici. Tako da elementi koji čine zaplet radnje i nisu nešto posebno inovativni. Pomalo je čudno da se u kratkom periodu Lavezzolo odlučio da upotrijebi slične postavke priče. Valjda je htio napraviti „popravni“ i kako god, smatram da je ovdje ipak uspio napraviti nešto bolju priču.

Volimo često reći da je Gamba stručnjak za prikazivanje humorističnih scena i to je zaista tako. Potvrdila je to i ova priča, naročito taj komični uvod sa nećakom Zubatog Billa. Tako je dobro nacrtao njega i njegove postupke, da malo kome taj lik nije postao iritantan. To je samo znak da je Gamba uspio u svom naumu i odlično dočarao te humoristične dijelove priče. Nažalost, prikaz zločinaca i Indijanaca mu ne leži (izrazi lica), to se vidi i u ovoj priči. Naslovnica koju je radio Rotundo odgovara prethodnoj priči, iako ta prethodna priča u ovom broju broji svega 53 stranice. Pomalo mi je neshvatljivo da se odlučio za naslovnicu te prethodne priče, kad ova priča sadrži ravnih 100 stranica, a koja zapravo čini većinu ovog integrala. Donatellijeva naslovnica se donekle može povezati sa ovom epizodom.

„Manituovo oko“

Dobra priča, uvijek me zanima kad se Kit susreće sa svojim ocem, na koji način će se njih dvojica upustiti u avanturu i kako će se izvući iz cijele te situacije. Nikad to ne bude onaj pravi „odmor“ kako je prvotno i zamišljen. :) Dobar, komični uvod svakako daje dodatni plus ovoj priči.

KT LMS 150 Dužno obećanje

KT LMS 154/155 Zakon linča

5, 2, 7, 8

U utvrdu dolazi brat Zubatog Billa s obitelji. Billov nećak je prava napast, prava preslika strica. Srećom po Kita, ne mora trpjeti nemile scene u utvrdi, jer dobija dopust da se nađe s ocem. Putem naleti na trojicu tipova koji ga, ničim izazvani, pokušaju likvidirati. Normalno, spletom sretnih okolnosti, u tome ne uspijevaju. Nakon toga, naš junak ih slijedi, ali biva napadnut od strane nepoznatog Indijanca. Superkonj Crni Grom ga spašava, a Indijanac bježi.
    Potom, i dalje slijedeći trag trojice, nabasa na njemu nepoznatu vojnu utvrdu. Vojnici sumnjivi, a naš junak je tu da otkrije tajnu. Također, mora se naći s ocem, a dosada bi, sasvim slučajno, u sličnim situacijama, uvijek na njega naletio u istoj nevolji. Je li Lavezzolo ovaj put promjenio ustaljeni način susreta oca i sina, ostaje vam da pročitate.

Nakon jedne dobre epizode, opet slijedi jedna loša s dosta nelogičnosti. Očito je da se Lavezzolo ovdje nije puno bavio scenarijom, već je na brzaka napisao nešto da zadovolji formu. Eh da, ima malo i znanstvene fantastike, što nije baš Lavezzolijevo obilježje. Svakako dobrodošlo i poboljšava ukupan dojam.

Na crtež nemam nekih većih zamjerki. Standardan Gamba iz tog razdoblja.
    Naslovnica solidna, čak ima veze s radnjom. Van Gogh je opet uzeo Dnevnikov naslov koji najbolje i odgovara ovoj priči. Dnevnikova naslovnica nije loša, a tko je autor ne znam. Ocjena ide originalnoj.

13.12.2019
    13:01:00 sati

5, 3, 7, 7

Opet imamo jednu u Bonelliju, pa evo već i samom Telleru, već viđenu situaciju: razbojnici u odorama vojnika nastanjeni u dotad nepoznatoj utvrdi s ciljem počinjenja nekog kaznenog djela.

Uglavnom, ovdje su lažni vojnici u potrazi za tzv. Manituovim okom, legendarnim smaragdom koji je dokaz, pazite ovo, davnog spuštanja NLO-a na Zemlju, zapravo urušavanja te letjelice. Saznali su da Manituovo oko čuva jedno indijansko pleme te poglavicu istoga otimaju kako bi im otkrio gdje ga čuva. No, mudri starac šuti... Kit, koji u utvrdu dolazi dok se ide sastati s ocem Mosesom, ubrzo postaje sumnjičav držanjem vojnika a najveće iznenađenje mu tek predstoji.

U epizodi ima dosta nelogičnosti, naivnosti i ogromna sreća na Kitovoj strani ali dobro... kako ova epizoda nema svoju naslovnicu ocjena je preslikana od one koja ima veze sa prošlom epizodom.

Super mi je ovaj dio o počecima epizoda nekih junaka koji su nam dragi; još bih dodao brojne Martyjeve epizode koje započinju njegovim žalopojkama kako je u ogromnim zaostacima u izvršenju preuzetih obveza. Nekako volim te laganini ulaske u epizode.

14.12.2019
    08:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

6, 6, 8, 9

Opet mi se više nego sama priča sviđa zbivanje u tvrđavi sa nećakom Zubatog Bila, koji mi je vrlo drag lik. Priča sama nije ništa posebno, ali opet ne toliko loša. Crtež i naslovnice su mi vrlo dobre.

14.12.2019
    10:10:00 sati
  • stripnik