Zakon linča

KT LMS 154/155 | 236 str.

Naši rendžeri su u operaciji raskrinkavanja bande pljačkaša i osujećenja pljačke banke. Narednik O'Hara i Brandy Jim pomažu šerifu kao pomoćnici, a Kit, uz pomoć Chin-Laoa, glumi bogatog dječaka iz grada, željnog uzbuđenja i upoznavanja s Divljim zapadom.

• Zakon linča
    KT LMS 154
  • Old Nik
    KT LMS 155
  • Prokleta dolina
    KT LU 28
  • Zakon linča
    KT LU 29
  • Old Nick
    KT VG 56
  • Zakon linča
    KT VG 57

• La valle maledetta
    KT SR 55
  • Old Nick
    KT SR 56
  • Lalegge di lynch
    KT SR 57

• U striscia formatu ova epizoda je izlazila od 05.03. do 25.06.1968., a u Bonelli formatu u 07. i 08. mjesecu iste godine. To bi značilo da je reprint u Bonelli formatu uhvatio originalnu seriju, pa već slijedeća epizoda nije nikada izašla u striscia formatu. Mali rendžer u striscia formatu je izlazio još tri godine, ali u njoj nisu više objavljivali sve epizode, već samo neke, na preskok.

Šerif Atkinson je došao u utvrdu zamoliti rendžere za pomoć. Trebaju mu dva čovjeka koji će mu pomoći spriječiti učestale pljačke u njegovom okrugu. Glavni sumnjivci su mu jedna saksonska obitelj, ali nema dokaza protiv njih. Zapovjednik odlučuje poslati O'Haru i Brandy Jima, ali budući da mu šerif ne izgleda pouzdan, pošalje Kita u civilu i Chin-Laoa. Kit glumi dječaka s istočne obale SAD-a, „originalnog" imena Alex Nobody, a Chin-Lao njegovog pratitelja. Stjecajem okolnosti završe na ranču te saksonske obitelji, gdje vlada vojni režim pod paskom glave obitelji, opasne i žestoke udovice, Frau Erike Holenhofer. Istovremeno, O'Hara i Brandy Jim zbog ubojstva uhapse najmlađeg sina Holenhoferovih - Otta. Situacija se zahuktava kada ostatak obitelji stigne u grad. Kasnije se još u priču upliću dva pustolova, stara poznanika Annie Četiri Pištolja: Old Nick i Bishop.

Unatoč tome što se Frankie pojavljuje samo na početku, ovo je jedna zabavna i duhovita epizoda, koja ne ubija nelogičnostima u scenariju. Likovi su životni i originalni, posebno pustolovi Old Nick i Bishop, a i cijela militaristička obitelj Holenhofer.
Radnja teče na logičan i očekivan, pa čak i proziran, ali nimalo dosadan način.

Kao i inače, Lavezzolo pazi na povijesne vjerodostojnosti, tako da imamo dosta napomena u stripu, koja su, nažalost, često ostala prazna u Van Goghovom izdanju. Uz pojašnjenja nepoznatih ili nesvakidašnjih pojmova, kojima ova priča obiluje, ima dosta objašnjenja izraza i uzvika na njemačkom koje upotrebljavaju glavni protagonisti ove priče - obitelj Holenhofer. Porijeklo obitelji je iz današnje Njemačke, a u stripu se spominje samo Prusija i Saksonija, njemačke države u tom vremenskom razdoblju. Uz to, prezime Holenhofer bi mogla biti aluzija na ime njemačkih vladarskih dinastija Hohenstaufen, a pogotovo Hohenzollern, koja je zbačena s prijestolja tek po završetku Prvog svjetskog rata. To pogotovo potencira scena u stripu, kada jedan član obitelji, sa suzama na licu, kaže da su porijeklom plemićka obitelj koja je živjela u vojarni i da su bili prisiljeni otići iz svoje domovine.
Uz pažljivo objašnjenje zemlje njihovog porijekla, Lavezzolo radnju smješta u jedan izmišljeni i jedan stvarni grad: Arlington u Teksasu. Nije upao u zamku kao većina scenarista priča o Divljem zapadu, jer taj grad je već postojao sredinom 19. stoljeća, kada se odvija radnja ovog serijala. Taj njegov perfekcionizam do razine sitničavosti, međuljudski odnosi koje konstantno nadograđuje i stalno uvođenje novih i originalnih likova u serijal, svakom pročitanom pričom sve mi se više sviđa.

Old Nick & Bishop

Gamba se ovdje propisno naradio. Ima dosta akcijskih scena s puno likova, a to mu baš ne leži. Uz to što je većinu likova teško razlikovati, dinamika crteža je loša, pa pokreti kruto i neprirodno izgledaju. Znam da je jedan od rekordera po brzini crtanja, ali bolja je kvaliteta od kvantitete. Ipak, to nije ništa novo, a ima i komičnih scena i likova gdje je svoj na svome, pa imamo jedan prosjek kad je Gamba u pitanju.

Donatellijeve naslovnice u Van Goghovom izdanju su nešto prekrasno, za razliku od kričavih i samo na prvu privlačnih Rotundovih u Ludensovom izdanju. Uz kričavost, Rotundova naslovnica koja pripada ovoj epizodi, s obješenim čovjekom u prvom planu, prebrutalna je za publiku kojoj je ovaj strip namijenjen.

Iskreno se nadam da će Van Gogh preživjeti i izgurati ovaj serijal do kraja, iako, uspoređujući ova dva izdanja, kod Ludensa je na ovoj epizodi vidljiv ogroman napredak u prijevodu i unosu teksta u odnosu na ranije brojeve. Jesu li tome zaslužne kritike, ne znam, ali moj dojam je da je Ludens taj dio čak i bolje odradio. Npr. gore spomenutih praznih kvadratića kod Ludensa nema, pa je Lavezzolijev plan educiranja mlađih generacija uspio u potpunosti.
Nadalje, iako je Ludens dvobroj, vjerno prati kronologiju, dok Van Gogh, nakon smanjenja broja stranica (broj 42 je zadnji s 128 stranica u originalu), izdaje epizode tako da završetak bude na kraju sveska. Iako nije kronološki vjerodostojan, više mi se sviđa Van Goghov način. Na kraju krajeva, originalno su ove priče izdavane u striscia formatu, pa ni Bonelli format kod Talijana nije originalan, a kod ove epizode riječ je o samo nekoliko stranica razlike. Istina, zbog takvog načina objavljivanja kasnije se ostalo bez nekoliko odličnih Donatellijevih naslovnica, ali svejedno mi se više sviđa taj sistem.

Hollenhoferovi

Zaključak na kraju bi bio da je ovo samo na prvu jednostavna i plitka epizoda. U vidu svega napisanog u recenziji, vidljivo je da je Lavezzolo ipak gledao širi i kompleksniji kontekst, a naglašena je i obrazovna namjera, što je za svaku pohvalu.

KT LMS 151 Manituovo oko

KT LU 31/32 Drvo obješenih

8, 9, 7, 9

LU 28 i 29 (65-196 i 5-106) > br. 55/56/57/58: Old Nick / Zakon linča

Odmah na početku, naš Kit završava u zatvoru! Kakva sramota! Naravno, to se O'Hara malo našalio, ali razlog tomu je bio da sakrije Kita od šerifa koji je bio kod zapovjednika na razgovoru (da ga šerif ne vidi). Naime, šerif se žali zapovjedniku da u Dortmond Townu gdje on djeluje, događaju se razne pljačke, otimačine stoke i da je za to najvjerojatnije odgovorna jedna njemačka obitelj koja se na tom području doselila prije nekih 10-tak godina. Kaže zapovjedniku da su mu potrebna 2 zamjenika, jer su ga njegovi bivši zamjenici napustili. Zapovjednik pristaje i dodjeluju mu kao nove zamjenike O'Haru i simpatičnog Brandy Jima, a Kit će isto dobiti zadatak da zajedno sa Cin-Laom ode do te obitelji i isto se baci na istraživanje, ali naravno, sa nekim novim identitetom.

Priča koja obiluje akcijom, ali i komedijom, naročito kod te obitelji kod koje vlada iznimna disciplina. I samom Kitu su nekad smiješni, a pogotovo na samom kraju kad prozivka traje i za vrijeme večere :D Najviše mi žao što ta Frau Erika nije došla u kontakt sa Annie 4 pištolja, to bi bilo interesantno, koji karakteri - obje. Dopala mi se priča, pogotovo je bilo napeto kad su svi krenuli u taj Arlington i kad smo sa strepnjom iščekivali taj vrhunac priče. Frankie se samo pojavljuje na početku, ali i nije toliko falio u priči.

Zanimljivosti:
    - prvo pojavljivanje pustolova - Stari Nick i Prota.
    - treba napomenuti da su u LMS-u zamijenili naslove "Old Nick" i "Zakon linča", ali sadržaj je kronološki ostao isti.

29.10.2019
    20:53:00 sati

7, 5, 8, 10

Jedna od boljih priča malog rendžera. Ima puno zabavnih dijelova u radnji. Ona majka pomalo spomija na Ani četriri pištolja. Minus je možda opet pokoja naivnost u radnji, ali svejedno ovaj starinski strip ima neki svoj čar. Crtež mi je vrlo dobar. Naslovnice odlične, pogotovo ona s kočijom.

30.10.2019
    19:43:00 sati

7, 6, 8, 8