Kula tmine: Revolveraš je rođen

Miracleman

KUTM ALG 1 | 240 str.

O tome kako je mladi Roland Deschain pobijedio svog učitelja i postao najmlađi revolveraš Bratstva, te tim činom osigurao sebi težak zadatak – istražiti sa svojim ka-tetom situaciju u savezničkom gradiću Hambryju kojim vlada duga ruka zločinca Farsona, Eldred Jonas i njegovi Ljesolovci. Uvod je to u tragičnu priču punu magije, krvi, zla i lijepih sjećanja za mladog revolveraša koji tek mora biti rođen… U krvi…

• Revolveraš je rođen
    KUTM ALG 1

• Priča prve knjige od sedam poglavlja rađena je na temelju četvrte serije knjiga Kula tmine: Čarobnjak i kugla, dok će svi sljedeći naslovi biti potpuno novi, ali takvi da se uklapaju u Kingov univerzum. Za to se posebno brine Robin Furth (Kingova osobna istraživačka asistentica i autorica enciklopedije "The Dark Tower: A Complete Concordance").
  • Prva knjiga iz sage "The Dark Tower: The Gunslinger" prvo je objavljivana u 5 dijelova u "The Magazine of Fantasy & Science Fiction", počevši od 1977. pa do 1981. "The Gunslinger" će biti objavljen u 7 epskih knjiga pod nazivom "The Dark Tower," od 1970-ih do danas. Hrvatsko izdanje "Tamne kule" je u pripremi, a najavljena je od strane samog Kinga i osma knjiga!
  • Algoritmova knjiga sadrži predgovor urednika, "otvoreno pismo" Stephena Kinga, karte zemalja i različite grafike.
  • Kingov načina imenovanja lokacija, primjerice Mid-World (Međzemlje) i kreacija novog jedinstvenog Visokog jezika (High speech) utjecaji su iz djela J.R.R. Tolkiena; dok je inspiracija za naslovnog lika bio "Bezimeni" kojeg je uprizorio Clint Eastwood u Leoneovim westernima. A King kao uzore još spominje arturijanske legende.

"On je ikona i legenda i vaš najbolji prijatelj, slava Isusu Čovjeku, i vaš najgori neprijatelj. Vaše prokletstvo ili vaše spasenje…"

Revolveraš je rođen 1970. godine iz pera tada mladog spisatelja, a danas velike ikone modernog horror žanra – Stephena Kinga. Priča je to o Rolandu Deschainu, sinu Stevena iz loze Eld, ciničnom i mrkom revolverašu koji nastoji dosegnuti mistično, ali i vrlo fizičko mjesto zvano "Kula tmine" kako bi ispravio stvari i spasio svijet prije nego ga kaos proguta. Velika je to potraga – putovanje jednog revolveraša prema mitskoj Kuli u središtu postojanja prije nego što se sruši i svijetom zavlada kaos! King je zamislio Revolveraša kao spoj junačke fantastike i westerna, no nije mu mrzak ni bilo koji drugi žanr. Put od Međzemlja do Krajzemlja je dug, a opasnosti i prepreka bezbroj. Priča prve knjige od sedam poglavlja rađena je na temelju "priče iz prošlosti" četvrte serije knjiga "Kula tmine: Čarobnjak i kugla". U Hrvatskoj "Kula tmine" dosad nije bila objavljena (a vjerojatno hoće u nakladi Algoritma), no zasigurno među strip čitateljima ima i Kingovih fanova koji su ovu priču već pročitali. Transformacija u strip medij vizualizirala je Kingovu priču, dala joj boje i neke nove aspekte koje je za grafički prikaz prilagodila Robin Furth (Kingova osobna istraživačka asistentica i autorica enciklopedije "The Dark Tower: A Complete Concordance"), i ispripovjedio scenarist Peter David.

Roland Deschain – glavni protagonist sage u mlađim danima

"Nemojte zaboraviti lice svoga oca" – paternalistički moto koji je važna krilatica Bratstva, koji podsjeća na odanost pravdi i ispravnosti (dobra) očinske figure. Ili možda, u kršćanskom smislu, nemoj zaboraviti riječi svoga nebeskog Oca, Boga. Vrlo važni su još pojmovi "ka" (sudbina); i "ka-tet" (skupina ljudi povezanih sudbinom).

Priča ima svog sablasnog sveprisutnog naratora koji prati i tumači osjećaje, situaciju i kontekst. Ne samo da se didaskalije pričaju u trećem licu, već se na momente obraćaju direktno čitatelju. Kako smo već spomenuli, priča prati četrnaestogodišnjeg revolveraša Rolanda Deschaina, sina Stevena iz plemićke loze Eld. Očito je njegova obitelj na čelu tzv. Bratstva, organizacija koja se bori protiv zla kojeg šire John Farson i njegov suučesnici. Buntovan, gnjevan mladić, vođen instinktom i ponosom, prije svog vremena odlučuje odrasti i krenuti u svijet revolveraša. Mučen izdajom svoje vlastite majke koja se podala gnusnom čarobnjaku Martenu Širokplaštu, i ogorčen svijetom u što se pretvorio. Zamislite Clinta Eastwooda u ulozi "Bezimenog" iz filma Sergia Leonea, ravnodušnog i šutljivog revolveraša u epskoj potrazi za blagom. Njegovi prijatelji i pripadnici ka-teta su Cuthbert Allgood (rabi praćku kao oružje) i Alain Johns (posjeduje "osjećaj"). U ovom prvom poglavlju (jer priča ide dalje u ostalim tomovima) Roland je rastrgan između odanosti očevoj misiji (i licu svog oca) i velike (prve) ljubavi koja je na pomolu, prema Susan Delgado. Obuzet novim osjećajima, i potaknut zaštitničkom ulogom tamošnjeg patrijarhalnog društva, upada u zamku koju mu pripremaju negativci.

"I tako su se ljubavnici spojili u barunatu Mejis potkraj posljednje velike ere… A zelena mahovina pod mjestom gdje joj se bedra spajaju poprimila je dražesnu crvenu boju kad joj je isteklo djevičanstvo. Tako su spojeni i tako su osuđeni na propast. Ka. (sudbina) "

Svijet "Kule tmine" mračno je patrijarhalno kraljevstvo pograničnih gradića, smješteno u svijetu nastanjenom ostacima neke starije civilizacije, spodobama koje kao da dolaze iz noćnih mora. Spoj fantazije iz "Gospodara prstenova", steampunka, ZF-a i raznih elemenata western (špageti) filmova, pa sve do mračne atmosfere horor poetike. Široka je lepeza negativaca. Najgori vrag od svih je "Grimizni kralj" koji sjedi na svome krvavom prijestolju, njegovi podanici – čarobnjak Marten Širokplašti i "Dobrotan" John Farson (sadista kojeg ćemo upoznat vjerojatno kasnije u epizodama). Niže u hijerarhiji su šerifov pomoćnik Eldred Jonas i njegovi Ljesolovci, zatim Latigo i ostala crna gamad. Marten Širokplašti (Marten Broadcloak) poznat je i pod drugim imenima, Walter O' Dim, Crni Čovjek, a izvan "Kule tmine" romana poznat i kao Randall Flagg. Poput Grimiznog kralja, i Marten je jedan od antagonista koje susrećemo u mnogim drugim Kingovim romanima. Svi antagonisti arogantni su sadisti i ubojice, zaista besprijekorna klasična oličenja zla. Vještica iz Cöosa također igra veliku ulogu u razvijanju radnje prvog toma, vrsta lokalne vračare koja je svoju dušu i srce prodala vragu i potpuno je zacrnila. Zaista morbidan repertoar antagonista.

Susan Delgado i Vještica iz Cöosa - olovka

"Marten Širokplašti . Farsonova desna ruka… i lijevo jaje samoga Sotone. "

Crtač Jae Lee ima svoj prepoznatljivi stil fokusiranja na važne elemente kadra koji pričaju priču, i potpunog eliminiranja pozadine. Richard Isanove svojim bojanjem upotpunjuje Leejeve olovke dajući crtežu novu dimenziju (proces bojanja prikazan je na zadnjim stranicama integrala), obraćajući puno pažnje na atmosferičnost. Pozadine su zamućene i s velikom pažnjom nijansirane boje što kadrovima daje efekt zlosutnosti i vanvremenosti. Kadriranje dinamično u dovoljnoj mjeri da naglasi trenutak, radnju ili prostor. Sjene su također intenzivne i sveprisutne. Zapravo mi se taj ilustratorski način jako sviđa, naglašava trenutak s puno efekta, mada s vremenom može izgledati pretenciozno.

Za sve štovatelje Kingovog opusa koji žele pročitati ama baš sve od autora (posebice one koji prate Kulu), fantasyja i špageti westerna. Strip serijal ide i dalje, trenutno se nalazi na šestom dijelu, a za još Kinga u stripu provjerite i najnoviji serijal "American Vampyre" koji je nedavno krenuo u izdanju Marvela. Imao sam priliku pročitati komentare Kingovih fanova za koje ovo crtano štivo ne zadovoljava Kingove standarde utemeljene u njegovim pričama, no to je već prekaljeno mišljenje "kad vrijedi jedno original (knjiga), a sve ostalo ne vrijedi ništa, a uostalom, nije King scenarista". Univerzum "Kule tmine" je vrlo kompleksan i širi se izvan same Kingove sage o Revolverašu. Tragovi se mogu naći i u ostalim njegovim pričama poput "Black House" i "Talisman", dva direktna nastavka koja su radili King i Peter Staub, zbirke "Herčevi u Atlantidi" (Hearts in Atlantis), "The Stand" (Randall Flagg odnosno Walter O'Dim) pa i "Nesanicu" gdje po prvi put susrećemo Grimiznog Kralja (Crimson King). Ne škodi pročitati i provjeriti strip, koji je u međuvremenu dobio i svoj drugi tom na hrvatskom, a i sprema se prvi dio književne sage o "Kuli tmine" u Algoritmu.

Miniserijal završava zlokobnim proročanstvom koja nas očito vodi u daljnju mračnu epopeju boli i krvi…

"Rolande iz Gileada. Rolande, sine Stevenov. Pogledaj naprijed, Rolande. Vidi svoju sudbinu. Ubit ćeš sve i svakog koga voliš…"

KUTM ALG 2 Dug put kući

Ukupna ocjena 43%

8, 1, 3, 7

izuzetno naporan strip. Prica je odlicna, izvedba na najgorem nivou. Crtez ubija svaku zelju za citanjem, jer ovo za mene nije strip vec ilustracija. Slike su odlicno nacrtane, mada su drecavim  kolorom totalno unistene, ali kada se povezu u strip, jednostavno je prelose. Sa teskom mukom sam procitao nekoliko prvih epizoda, prije svega zato sto sam ih uzeo i nadao se da ce biti dobre zbog Kinga, a samo citanje se pretvorilo u tesko mucenje. Nekad je bolje da neke stvari ostanu u knjigama, da covjek moze sam da razvije mastu i zamisli kako bi moglo sve to izgledati vec na ovakav jedan nacin tako odlicnu pricu pretvoriti u tako zalostan strip. King je King, ali neka se drzi klasicne literature. Ne moze sve sto je dobro biti automatski isto tako dobro u drugom mediju, ova novela je najbolji primjer za to.

09.08.2010
    17:10:00 sati
  • Obi-wan

8, 5, 7, 7

Iako vlada neka negativna energija oko ovog stripa, moram reći da strip nije loš. Moglo je to naravno i puno bolje, no šta je tu je. Najviše mi je zasmetalo što u "revolverašu" i nema nešto previše potezanja, dvoboja, čvrstih pogleda. Čak i u borbi za dostizanje titule revolveraš borba se odvijala pticom protiv nekog štapa - žešće bezveze. Također mi slike koje dočaravaju radnju nisu dovoljno tečne. Kao da je tu i tamo nešto ispušteno pa imamo početak i kraj poteza. A ono važno između ne postoji. Dakle poziranje. Da su te nelogičnosti i nedorađenosti ispravljene, ovo je mogao biti fenomenalan strip. Ovako dobijete lijepih slika i fanta priču koju ipak nećete sanjati.

09.08.2010
    18:27:00 sati
    Obi-wan
  • Ukupna ocjena 29%

3, 3, 2, 5

vec na petoj stranici bilo mi je jasno da s crtezom nesto ozbiljno ne stima - pogledajte debelog tipa s potkosuljom zategnutom preko trbusine a po sredini debela sjena kao da ima six pack i tako do kraja hrpa stvari nacrtanih gdje im nije mjesto samo po principu da nakrca sta vise linija, prica lose ispricana ponajvise zbog previse komentara, kolor odradjen kao da je svaki kadar zasebna ilustracija zanemarujuci cinjenicu da je ovo strip

10.08.2010
    10:23:00 sati
    david
  • www2

9, 9, 10, 10

Nevjerovatna je doza negativnosti oko ovog stripa...meni osobno jedan od najboljih serijala koje sam ikada čitao (iako sam pročitao tek treću knjigu).

Crtež predivan....scenarij vrlo dobar....naslovnice fantastične

16.08.2010
    22:51:00 sati
    www2

5, 3, 7, 8

Odlican pocetak, ali onda slijedi zaplet kojeg je tesko pratiti. Puno nejasnih i nepotrebnih detalja. Naslovnica ok, crtez->nekoliko super slicica, stranica, no na puno mjesta boj esu prenaglasene.

26.08.2010
    08:09:00 sati

7, 4, 3, 9

Priča ne posebno inovativna, nema tu puno prostora za manevriranje, ali i to malo što je ostalo upropašteno je mnogim (nepotrebnim) detaljima, lošom linijom radnje, slabim pokretanje scena....

Nije to ni najgori dio, crtež bi bio sjajan da nije upropašten bojama od kojih oči bole. Naslovnica dobra!

10.09.2010
    18:03:00 sati

6, 5, 6, 8

Očekivao sam više. Znao sam da nije tipični western, ali neugodno me je iznenadilo što i nema baš puno takvih elemenata. Više se baziralo na magiju, mistiku i slične stvari, a uz sve to - taj slavni revolveraš ima 14 godina (?!) Radnju je u nekim trenucima stvarno teško pohvatati, ali iskreno, susreo sam se s mnogo kompliciranijih stripova od ovoga. Priča je takva kakva je, teška klasika. Čak opet imamo i slične nazive: Međzemlje i Krajzemlje. Tu i tamo se nađe pokoji dobar lik, a ono što mi je ipak bilo najbolje su dijalozi koji na nekim mjestima stvarno rasturaju. Za crtež ste rekli - dobar, ali uništen očajnim kolorom. Najavljena je serija i film(ovi) u režiji Rona Howarda i mislim da će to ispasti puno bolje od ove strip adaptacije.

16.09.2010
    15:51:00 sati
  • Amos

10, 10, 6, 6

Inače sam fan Kinga, a posebno mjesto u tom fanovskom panteonu zauzima Dark Tower. Zato sam zadovoljan ovim stripom i spreman sam prijeći preko lošijeg crtačkog posla. Isanove je inače dobar kolorist što se vidi iz odličnog posla na Marvel 1602, ali ovdje nešto ne štima. Problem su mi te prevelike crne plohe u likovima, ostavljene samo konture kao kazalište sjena, a kada i vidimo lice nekog lika onda je ono zamrljano i bez definiranih crta lica. Iritantan mi je i nedostatak bilo kakve pozadine s pejzažima ili kulisama i slično. Pitam se na što bi ličio ovaj ciklus da je bilo dati da ga nacrta neki majstor vesterna npr. Boucq. Na sreću, u kasnijim knjigama crtež se malo po malo popravlja. Bez obzira na zamjerke, Revolveraš je rođen mi ostaje drago djelce jer je barem donekle vizualizirao fantastični svijet Dark Towera koji već godinama ostaje jako zanimljiv (prvi dio sage, The Gunslinger je napisan 1978. godine) i svakako ga preporučam za čitanje.

10.01.2011
    14:12:00 sati
    Amos

Ukupna ocjena 13%

1, 1, 2, 1

Već dugo vremena nisam imao nešto ovako nečitljivo u rukama...ni ime Stephena Kinga kao autora ne može pomoći ovom stripu da me nakon pročitane polovice natjera da ga pročitam do kraja,a što se crteža tiče...pa više od 50% stripa su kompjutorski obrađene fotografije-iako su neke vrlo ljepe,tako nešto može proći samo u Americi,ali ovdje na našim prostorima...NIKAKO!!
    05.05.2011
    15:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

7, 1, 7, 8

Loše.

23.05.2012
    16:39:00 sati
  • Mali_Mate

7, 6, 6, 6

napisat ću već negdje opsežniji komentar, zasad samo u brojevima :P

22.09.2012
    19:50:00 sati
    Mali_Mate

6, 5, 5, 7

Vrovatno je Kingova Kula tmine (nisam je citao) mnogo bolja od ovog izuzetno napadnog sranja koje je servirano u scenaristickoj izvedbi Pitera Dejvida. Vec posle par strana zazals sto si uopste kupio strip, kako gromopucateljno se sve tamo opisuje bez ikakvog blama i stida. O crtezu tek necu da govorim, u Americi sto gori to s bolje prodaje, jeri umetnost:buragh:

29.04.2021
    20:43:00 sati

6, 4, 7, 7

Poprilično beskrvan scenarij i ukočen, iako na trenutke vrlo lijep crtež. Htio sam da mi se strip svidi, kako prvi tako i drugi tom, ali bolje je držati se Kingovih romana. Ovo nije za preporuku. Otprilike kao one suhoparne ekranizacije vrlo dobrih romana.

P.S. Opet ne znam o čemu određeni forumaši trkeljaju, u ovom slučaju nezadovoljni Kingom. Pa nije on pisao scenarij za ovaj strip?!

30.04.2021
    09:09:00 sati