Lady Snowblood

Legs Weaver

LDYS 1-4 | 1024 str.

Mlada Yuki Kashima, poznatija pod umjetničkim imenom Lady Snowblood, začeta je i odgajana kao instrument osvete. Njeni su brat i otac ubijeni od strane četiri kriminalaca, a majka joj je umrla pri porodu. Yukina je misija pronaći dotične zlikovce i natjerati ih da plate, na ovaj ili onaj način (hint: pretežito onaj)...

N*10

• The Deep-Seated Grudge Part 1
    LDYS DH 1
  • The Deep-Seated Grudge Part 2
    LDYS DH 2
  • Retribution Part 1
    LDYS DH 3
  • Retribution Part 2
    LDYS DH 4

• Ovaj je strip, kao i njegova filmska adaptacija Lady Snowblood pod režijom Toshiye Fujite iz 1973., poslužio kao inspiracija filmašu Quentinu Tarantinu za njegov dvodijelni Kill Bill, do te mjere da su ga neki proglasili plagijatorom. Fujita je 1974. Snimio nastavak Lady Snowblood: Love Song of Vengeance, a SF remake originala, The Princess Blade, izašao je 2001 (da ne spominjem i honkonški remake Broken Oath iz 1977.). Inače je Lady Snowblood inspirirala i Marvelovu superjunakinju Lady Bullseye, a scenarist ove mange, Kazuo Koike, od 2009. piše nastavak sage o Snowblood, pod naslovomShura Yukihime Gaiden. Valja tu napomenuti i film Sex and Fury, također iz 1973., redatelja Norifumija Suzukija koji je neke scene pozajmio iz FujitineLady Snowblood. Tarantino je tada „posudio“ jednu scenu iz Suzukijevog filma za svoj Kill Bill! A naslovnice Dark Horse izdanja originalnog stripa su pak napravljene po uzoru na žuto-crni dizajn postera filma Kill Bill! A ta žuto-crna paleta preuzeta je iz filma Game of Death s Bruceom Leejem iz 1972.! Kakva zbunjoza... :)
  • originalni naslov Shurayuki-hime je igra riječima na japanski naziv Snjeguljice (Shirayuki-hime, nešto kao „Princeza Bijelog Snijega“). Riječ Shura, ili Asura, označava nasilne polubogove u budizmu, a povezana je i s pojmom shuraba, što znači „poprište krvave bitke“, pa odatle i prijevod Lady Snowblood
  • lik po imenu Genjirō koji muči žene svojim divovskim penisom podsjeća me pak na čuvenu filmsku trilogiju Hanzo the Razor (glumi Shintaro Katsu) iz 1970-ih o samurajskom policajcu-antijunaku koji interogira zločinke svojom ogromnom kitom koju drži „u formi“ premlaćivanjem šibom, lijevanjem vrele vode na nju i silovanjem vreće pune riže i šljunka, a neprijatelji su mu vračarice koje vrše ilegalne pobačaje, korumpirani vladini službenici i sado-mazo budističke svećenice... Da, to stvarno postoji!
  • kockarska igra chō-han (par-nepar) igra se tako da jedna osoba razmiješa dvije kockice u posudi od bambusa, koju zatim položi na pod. Ostale osobe klade se hoće li zbroj vrijednosti kockica ispasti paran (chō) ili neparan (han). Ova se igra danas često povezuje s yakuzama, a popularizirali su je kockari zvani bakuto (od kojih su se razvile yakuze) u 18. st. Ako ste gledali filmove o slijepom maseru/mačevaocu Zatōichiju, vjerojatno vam je igra poznata
  • japansko Meiji razdoblje odnosi se na eru od 1868. do 1912. kad se Japan postupno pretvarao od izoliranog feudalnog društva u modernu, otvorenu naciju
  • Rokumeikan („dvorana jelenje rike“) bila je ogromna tokijska zgrada dovršena 1883. U njoj je ministar Kaoru Inoue primao goste sa zapada pa je postala ozloglašena kao simbol usvajanja zapadnjačkih vrijednosti
  • 1. tom, 234. str., zanimljiva misao crtača Kazua Kamimure: „Ali što bi bilo da su te teorije [teorije poput onih Kaorua Inouea o rasnom miješanju, pročišćavanju „inferiorne“ japanske rase općenjem sa Zapadnjacima] zaista bile sprovedene u djelo? Drugi svjetski rat se možda ne bi dogodio, no vi, čitatelji, i ja, Kazuo Kamimura, ne bismo također bili ovdje. Što mislite, koja bi opcija bila bolja?“
  • živo me zanima kako bi se živopisan naslov ovog stripa mogao prevesti... Možda „Dama snježne krvi“, „Princeza krvavog snijega“, „Bijela dama crvenog snijega“, „Crvena pahulja“, „Izrazito nasilna pahuljica“... Jedno gluplje od drugog :) Ako imate vlastiti prijedlog, metnite ga dolje u komentare (sad ćemo vidjeti tko sve ne čita Zanimljivosti, ili pak tko sve nikada ne bi smio biti prevoditelj :))

Lady Snowblood

Termin eksploatacija u pop-kulturi odnosi se na romane, stripove, filmove ili magazine koji koriste kontroverzne, popularne, vulgarne ili eksplicitne elemente poput seksa ili nasilja. Takva djela su obično jeftina, lako pristupačna i uvaljuju se publici koja traži brza i jeftina uzbuđenja u obliku malih knjižica čije su priče tiskane na grubom papiru. U književnosti, eksploatacijska djela odnose se prvenstveno na petparačke romane ispunjene trešom i vulgarnostima, koji su se po prvi put pojavili 1930-ih u Americi. Mada su naslovnice obećavale kojekakva prljava čuda, sam sadržaj tih knjižica je često bio prilično mlak, i to često s moralističkim krajem koji je služio opravdavanju transgresivnog sadržaja. Svakim novim desetljećem, stopa ekstremnosti u eksploatacijskim pričama rasla je i rasla. Marketinška djela podrazumijevala su beskrvno ubacivanje svega što je trenutno bilo popularno ili kontroverzno ne bi li se s lakoćom prodala, a autorska djela praktički su ispoljavanje autorovih frustracija na papir, i to na poprilično sirov način.

Filmska eksploatacija je priča za sebe. Mnogi takvi filmovi se i danas smatraju kultnima, a neki su postali prave kulturološke senzacije (kao što su filmovi Georgea A. Romera). Eksploatacijski filmovi odlikuju se i širokom lepezom podžanrova, poput poučnih priča protiv marihuane i homoseksualnosti, do onih koji promoviraju ili „eksploatiraju“ droge i lezbijski seks, pa filmovi o bajkerima, blaxploitation (o kulerskim crncima), nunsploitation (o pohotnim opaticama), cannibalsploitation (samoobjašnjivo), samuraisploitation (isto), carsploitation (isto), sexploitation (isto), Bruceploitation (filmovi koji iskorištavaju lik i djelo Brucea Leeja, tipa Bruce Lee Fights Back From the Grave), mondosploitation (kvazi-dokumentarci šokantne i morbidne tematike), filmovi o divovskim čudovištima, nazisploitation (gdje SS časnice ala Ilse Koch sadomazohiraju Židove i Naciste), rape & revenge filmovi, i tako dalje i tako bliže...

Naravno da su i u Japanu eksploatacijski radovi uzeli maha. Iz iznimno popularnih pornografskih filmova (pinku eiga) ubrzo su se razvili pinky violence filmovi, apsurdni, ali zabavni i profesionalno režirani uratci gdje promiskuitetne dame kolju negativce na raznorazne maštovite načine. Čak se i art-filmovi nisu mogli prodati bez eksplo-elemenata, pa su tako i najbolji japanski redatelji (Kiju Yoshida, Nagisa Oshima, Shuji Terayama...) radeći za studio Art Theatre Guild ponekad bili primorani ubaciti seksualne elemente ne bi li se film mogao uvaliti publici.

Što se tiče japanskih stripova, popularna predodžba o mangama glasi da su to uglavnom bolesni stripovi za trknutu mladež. Naravno da mange, brojne i raznovrsne kakve jesu, ne mogu sve stati pod opis „poremećeni stripovi gdje mehanički pipci siluju sisate školarke“, međutim, istina je da je japansko stripovsko tržište krcato trešem (ovo nije nužno pejorativan pojam) i mangama koje se uvelike koriste eksploatacijskim elementima. Jedan od uspjelijih primjera jest slavna manga s početka '70-ih, pod nazivom Lady Snowblood (Shurayuki-hime) .

Autori ovog stripa su Kazuo Koike, poznat i po legendarnim stripovima Lone Wolf and Cub i Samurai utioner, i Kazuo Kamimura, koji je radio i s redateljima japanske underground scene, Norifumijem Suzukijem i Shujijem Terayamom, koji su pisali scenarije za neke njegove mange. Lady Snowbloodje priča o djevojci po imenu Yuki, kojoj su obitelj uništila četiri špekulanta. Njezin otac i njezin brat ubijeni su, a njena majka je život posvetila osveti. Uspijeva ubiti jednog od četiriju zločinca, no završi u zatvoru, gdje donosi na svijet malu Yuki, koju je odlučila iskoristiti kao sredstvo svoje osvete. Nakon što joj majka umre poslije poroda, po njezinom nalogu Yuki provodi djetinjstvo pod teškom stegom i mačevalačkim treningom. U Yukinom slučaju, esencija prethodi egzistenciji, njezin je životni put odlučen od samog začeća, i tu nema previše filozofije. Ona postoji kao duh svoje majke, kao hladnokrvni instrument krvave naplate. Nikada ne sumnja u svoju misiju, nakon završetka zadatka se namjerava pridružiti majci u svijetu sjena, i, osim želje za ubojstvom preostale trojice, ne poznaje ništa drugo. Za život zarađuje kao plaćena ubojica, a njeni neprijatelji su dosta šaroliki; gangsteri koji koriste rikše za otmice, vlasnici bordela, seksualno frustrirani ucjenjivač koji ju planira ubiti svojim divovskim penisom, lezbijska fotografkinja koja se maskira u muškarca i svojim fotografijama ucjenjuje klijentice silovane od strane svojih pomoćnika, i tako... Tipičan dan u Japanu. Nažalost, ne doznajemo puno o Yukina tri neprijatelja, te kroz cijeli serijal ostaju bljedunjavi likovi. Tu se jedino možda izdvaja jedina ženska glavna negativka, Okono Kitahama, koja ima nešto više stranica na raspolaganju, no sve u svemu, negativci nisu nešto dojmljivi.

Kazuo Kamimura (1940. – 1986.) bio je odličan crtač čiji je stil s jedne strane bio inspiriran likovnim izričajem slikaraYumejija Takehise (1884. – 1934.), poznatog po slikama mršavih žena s ogromnim očima ispunjenima melankoličnom ljepotom (žene s njegovih slika popularno su nazivane Yumeji Bijin-ga). Kamimura je također bio inspiriran crtačima gekiga škole. Riječ je o „ozbiljnijem“ pristupu mangama, gdje likovi izgledaju realističnije, a radnja je namijenjena odraslima (baš je Kazuo Koike osnovao program Gekiga Sonjuku, koji je promovirao ovakav pristup pisanju i crtanju stripova). Kamimurin crtež, dakle, obiluje predivnim crtežima prirode i zen-elementima, ali i pojedinim originalnim grafičkim rješenjima i „pratljivo“ nacrtanim akcijskim scenama.

Primijetite kako u ovoj slici Yukina figura (koja se sprema sasijeći Budin kip napola) na prvi pogled izgleda kao cvijet. To je ta slavna estetika nasilja, gdje potezi mačem zrcale poteze kistom kaligrafskih majstora, samo što akvarele nadomještava krv (dobro, ne u ovom slučaju, kipovi ne krvare, je li...)

Naravno, valja napomenuti da ovaj strip (i njegova filmska adaptacija iz 1973.) nikada ne bi stekao kultni status koji ga krasi da ga američki redatelj Quentin Tarantino nije iskoristio kao inspiraciju za svoj Kill Bill. Tarantinov svijet je oblikovan od trash fikcije, njegovi likovi sve uspoređuju i poistovjećuju s likovima iz na prvi pogled potrošnih eksploatacijskih djela, a opskurni japanski pinky violence filmovi iz '70-ih vezivno su tkivo Kill Billa. Tu se prvenstveno misli na originalnu, već spomenutu, adaptaciju Lady Snowblood iz 1973., koju je režirao Toshiya Fujita a scenarij napisao isti Kazuo Koike koji je stvorio mangu. U glavnoj ulozi je pinky violence zvijezda i pjevačica Meiko Kaji, zaslužna za fantastičan soundtrack (kojeg je Tarantino, opet, pokrao). Fujitin film je savršena adaptacija; kondenzira radnju stripa, ima efektivnije smrti negativaca (Okono Kitahama se ovdje ne izvuče tako lako), fontane krvi pršte posvuda, a inventivna kamera, glazba i igre bojama svemu daju jednu lijepu evergreen atmosferu, tako da je možda riječ o najboljem eksploatacijskom filmu kojeg sam pogledao. Iako protagonistica umire na kraju, Meiko Kaji se vraća u nastavku Lady Snowblood: Love Song of Vengeance, gdje se Yuki zapetlja u zamršeno klupko Meiji politike, anarhizma, policijske brutalnosti i čudnog sjedišta glavnog negativca s crvenim zidovima, akvarijem s koi ribicama i prepariranim tigrom kojem oči demonski zasvijetle u jednoj sceni. Ako vam je stalo do ekscesivnih ubojstava političara, onda je ovo film za vas jer ovdje svatko s odijelom i kravatom završi masakriran. A bit će da je 1973. godina bila plodno tlo za ovakve filmove, pa je Norifumi Suzuki izbacio i svoj Sex and Fury, koji krade scenu iz mange gdje Yuki gola na snijegu izvrši krvoproliće nad bandom kriminalaca. Onda je Tarantino „posudio“ elemente i iz Suzukijevog filma, no o tome neću pisati u ovom dijelu teksta (pročitajte Zanimljivosti za to) jer tih kopija, rimejkova, nastavaka i inspiracija ima toliko da boli glava.

Iako su mi od Koikeovog i Kamimurinog stripa draži Fujitini filmovi, to ne znači da je strip loš. Dapače, riječ je o pravom eksplo-dragulju '70-ih, čudesnoj vremenskoj kapsuli koja piša na političku korektnost i pritom čitatelju pruža prvoklasnu zabavu. Ako ste puritanac poput komentatora s Goodreadsa kojima smetaju i najmanji transgresivni elementi, ovo očito nije strip za vas, no ako su vam dragi azijski filmovi o borilačkim vještinama, samurajski filmovi i stripovi (mada se ovdje radnja zbiva nakon samuraja, ali dobro... Ipak Yuki ima svoju katanu-kišobran!), edukativnih povijesnih stripova te eksploatacijske fikcije općenito, Lady Snowblood se jednostavno ne smije propustiti. Što reći o djelu koje ima preko 1000 stranica a čita se u jednom dahu... Samo na temelju te zadnje rečenice, vrijedi pročitati!

• Ukupna ocjena 73%

7, 6, 8, 10

04.08.2016