Lajka

Lester Cockney

LAJ KLO_SP 2 | 208 str.

Za razliku od suhoparnog i kratkog pasusa u udžbeniku iz povijesti, Abadzisova verzija priče o kujici Lajki (Kudrjavki) topla je i dirljiva, teško da će vas ostaviti ravnodušnim. Naravno, ako imate dušu.

• Lajka
    LAJ KLO_SP 2

• Letjelica Sputnjik 2 lansirana je 3.11.1957. Bila je u obliku stošca, visoka četiri, a promjera dva metra. Jedina članica posade, mješanka Lajka, bila je u posebnom odjeljku letjelice, odvojena od instrumenata.
  • U listopadu 2002. ruski znanstvenici objavili su da Lajka umrla svega nekoliko sati nakon lansiranja zbog pregrijavanja kapsule i stresa. Sputnjik 2 bio je u orbiti Zemlje 162 dana.

Our mother shoulda just named you Laika!
Arcade Fire, Neighborhood #2 (Laika)

Psi u književnosti nisu rijetkost – dok se jedni književnici međusobno ponašaju poput pasa u doba parenja, drugi pišu o psima koji su im na neki način obilježili život. Bruno Schulz, židovski književnik poljskog podrijetla, u zbirci Dućani cimetne boje sa sjetom se prisjeća baršunastog psića Nimroda, jedna od najdirljivijih priča Danila Kiša bila je o mješancu Dingu, Miljenko Jergović je u Mami Leoni pisao o dragom Neri, dok se Miljenko Smoje nije razdvajao od Šarka kojem je posvetio Pasje novelete.

Ne sjećam se svog prvog psa. Imao sam svega godinu ili dvije kad ju je lokalni lovac ustrijelio jer je napala brata. Bila je prava kuja (u doslovnom i prenesenom značenju riječi), ženka njemačkog ovčara, puštala je kokoši da uđu u njezinu kućicu nositi jaja, a nakon toga bi ušla i ona, uhvatila kokoš za vrat, protresla ju kao što Delboy trese pina coladu, a dobila svjež obrok! Koga ili što je vidjela u mom bratu - kokoš, pijetla, pile ili nešto sasvim četvrto - ne bih znao, ali mogu pretpostaviti da je puščana cijev bila zadnje što je vidjela. Premda se ne sjećam njezinog psećeg lika i ne znam previše detalja o njezinom psećem životu, ipak je zaslužila da ju spomenem u poluautobiografskom tekstu o psima.

Ne postoje čisti autobiografski tekstovi, postoje samo poluautobiografski tekstovi jer u svakom nazovi-autobiografskom tekstu postoji makar djelić fikcije, izmišljena slika ili zvuk. U tekstu se fakcija i fikcija miješaju, htjeli oni to ili ne - naprosto ne postoji fakt koji u sebi nema malu maštariju što je proizašla iz subjektivnog viđenja. Kad se čovjek prisjeća vlastitog života, ne oslanja se jedino na vlastito sjećanje, već ga dopunjava tuđim sjećanjima i pričama što se nadovezuju na prvotnu priču. Dok je stvarao priču o Lajki (u prijevodu: Lajavka), prvoj svemirskoj putnici, Nick Abadzis koristio se provjerenim (povijesnim) činjenicama, ali i maštom. Prikupljao je potrebne informacije istražujući stvarne izvore (arhivi, knjige) i intervjuirajući stvarne ljude koji su bili vodeći ili sporedni protagonisti vremena u kojima su Sovjeti osvajali svemir, a samim time i čitav svijet.

Abadzis početak Lajkinog života prikazuje kao početak patnje. Lajka, čije je pravo ime Kudrjavka (u prijevodu: Mala kovrčava), konstantno preživljava, ide iz dobrih ruku u lošije te naposljetku postaje skitnica koja je, poput Chaplinove Skitnice, u isto vrijeme vedra i sjetna, prepuštena sama sebi i zakonima ulice što su prepune pasa lutalica. Upitno je koliko je svjesna činjenice da doslovno proživljava frazem pasji život ili pseći život (ime Chaplinovog filma iz 1918.) čije je značenje mučan život. Lajkin skitnički život mijenja se nakon što ju ulovi uporni šinter, no u šinteraju ne ostaje dugo, već ubrzo postaje pokusni kunić u tajnom sovjetskom laboratoriju, a kasnije i prvi svemirski putnik. Abadzis u priči o Lajki poveliki naglasak stavlja na Jelenu, laboratorijsku tehničarku koja je brinula o psima, ali i na inženjera Koroljova na kojem je bila sva odgovornost vezana uz sovjetski svemirski program. Abadzis je uspješno ocrtao lik predane Jelene koja bi, kada su prilike dopuštale, pričala sa psima, naročito s Lajkom koja joj je brzo i lako postala mezimica. Jednako je uspješno Abadzis prikazao fanatično predanog Koroljova kojem je konačni uspjeh projekta bio na prvom mjestu, ponajviše zbog nezaslužene mrlje iz prošlosti koju nikako nije mogao u potpunosti isprati jer su se u ono vrijeme greške lako pamtile (a teško zaboravljale) i pratile čovjeka kroz čitav njegov život, dok današnji sistemi i njegovi vodeći predstavnici (posebice na balkanskim prostorima) državne krađe mizantropične prirode doživljavaju kao simpatične lapsuse, potiču slične ekscese jer su i sami dio njih. Nekad je toga bilo manje, Zakon nije bio samo mrtvo slovo na papiru, već živo tijelo sklono nepravednom generaliziranju, Zakon je bio napisan tako da su se snosile posljedice i za pogreške koje se nisu ni dogodile pa je tako i inženjer Koroljov stradao samo zato jer mu je netko nalijepio etiketu protudržavnog elementa. Mlađi i manje informirani čitatelji morat će se više pomučiti da u potpunosti uđu u priču, tim više ako nisu previše upoznati s povijesnim prilikama, načinom razmišljanja, principima i stavovima zbog kojih su nebrojeni ljudi svakodnevno prisilno (a neki i svojevoljno!) gubili glave zbog totalitarnog režima koji je uporno i donekle uspješno održavao imidž umiljatog, čovjekoljubivog društvenog sistema. Bez obzira na godine, pažljiviji čitatelj lako će primijetiti da svaki društveni sistem čini amoralne gadosti jer su njegovi predstavnici amoralna i gadljiva stvorenja.

Premda nije Rus, već dijete iz miješanog braka (Grčka + Engleska), Abadzis vjerno prikazuje mentalitet ondašnjih ljudi, ne ubacuje svoja moguća stajališta (i svjetonazore) o priči u Lajkinu priču, već nepristrano prikazuje kako su ljudi pomalo naivno držali do zajedništva i vjerovali u ideju bratstva, predočava nam topliju stranu tih istih ljudi kojima je sistem bio veoma važan, ističe njihove humane osobine koje u većoj ili manjoj mjeri imamo svi, makar ponekad. Abadzisov crtež bitno pridonosi uvjerljivosti, vješto je oslikao karakteristične crte Rusa, njihove grublje i tvrđe tonove lice te pomalo nezgrapna i krupna tjelesa. Simpatično je prikazao kujicu Lajku, njezin tok misli, snove, želje i osjećaje koje je imala prema gospodarici Jeleni, kako je podnosila mučne eksperimente i doživljavala cjelokupni svijet oko sebe – gotovo da ju je prikazao kao čovjeka koji samo što ne progovori, ali zato pogledom poručuje što joj je na pameti i u srcu. Mnogi psi ostavljaju dojam pametnog, nijemog čovjeka – bit će da je njihovo negovorenje razlog zašto ih toliko volimo.

Kako se Lajkina priča privodi kraju, tako se čitatelju sve više grči želudac jer zna da sudbina tog umiljatog bića ne završava sretno. Waitsova pjesma Time dobro sjeda tijekom čitanja Lajke, naročito pred sam kraj priče koja pripada mikropovijesti i nikad neće imati veliko mjesto u povijesnim udžbenicima. Njezino ime tamo jedva da se spominje. Abadzisova verzija priče o Lajki svakako neće biti zastupljena jer je sadržaj i ton kojim je priča ispripovjedana ugodno sjetan i topao, obojan subjektivnom emocionalnošću, a povjesničarima su na prvom mjestu koliko-toliko provjerene činjenice, nikako emocije. Iza svake veće političke priče stoji barem jedna minijaturna priča prepuna emocija, ali takve ljudske priče o povijesnim protagonistima rijetko kada izlaze na vidjelo, stoga je dobro da netko ipak još uvijek stvara divno dirljive polupovijesne priče u kojima se faktivno vješto isprepliće s fiktivnim, makar u formi stripa.

Ponekad nas jedna potpuno izmišljena priča može dotuči jače od brojnih tragičnih priča koje svakodnevno ispunjavaju stranice dnevnih novina, radijske i televizijske postaje. Abadzis je temelje za priču pronašao u povijesnim izvorima, nije morao sve izmišljati, već samo postojeću priču prepraviti i dopuniti novim detaljima. Njegova napola izmišljena priča o Lajki neće vas ostaviti ravnodušnim – ili ćete se oduševiti interpretacijom jednog ključnog povijesnog događaja ili ćete Abadzisu spominjati majku i oca jer se nije u potpunosti držao činjenica i dao mašti slobodu – sigurno će doći do neke reakcije.

Pripadam prvoj grupi - lajkam Lajku!

• Markos

10, 10, 10, 10

Istinsko remek-djelo. Dirljiva, topla, iskrena, briljantno ispričana priča o maloj kujici bazirana na povijesnim činjenicama koja će vam, ako imalo volite pse, natjerati suze na oči.

15.02.2012
    21:07:00 sati
    Markos
  • El Morisco

10, 10, 8, 10

Potvrda gore navedenoga! Kupiti za poklon svakoj ženi u obitelji koja osim svoga džukca ne vidi prst pred nosom. Bit ce vam zahvalna do kraja života. A sada ozbiljno, vrhunski odrađen strip.

16.02.2012
    13:04:00 sati
    El Morisco
  • Charlito de la Vega

10, 10, 9, 8

Jako lijepa priča i odličan koncept. Ljudske životne (teške) priče se isprepliću sa podjednako teškom psećom pričom. Samo taj naglasak na Jelenu mi nije baš najbolje legao. Svi ostali likovi su mi puno zanimljiviji, a ona mi je nekako (blago) iritantna. Crtež se baš fino uklopio. Abadzis odlično izgleda kad ima više prostora. Strip koji ostaje u sjećanju.

13.05.2012
    13:01:00 sati
    Charlito de la Vega
  • d4nic4

9, 9, 9, 8

sjajan strip (suza suzu goni)

11.08.2013
    17:56:00 sati
    d4nic4

10, 10, 10, 10

Ne volim pse, niti ne želim ikada imati psa ali ovaj strip je sjajan. Čita se u jednom dahu, bez imalo patetiteke zaista odlično ispričana priča.

21.10.2013
    17:08:00 sati
  • vukozec

10, 10, 9, 9

Sjajan strip. Ne sjećam se kad me zadnji put neki film ili knjiga toliko emotivno angažirala. Slomit će vam srce, ali bar ćete opet osjetiti da imate srce.

27.11.2013
    12:43:00 sati
    vukozec

8, 7, 4, 6

Ni u ovom mi se crtež ne sviđa, priča more stati.

06.01.2014
    09:04:00 sati
  • paro

5, 6, 5, 6

Iako volim pse, ne sviđa mi se crtež...a ni priča mi nije nešto...zapravo, sve u svemu, prilično dosadno.

06.01.2014
    15:54:00 sati
    paro
  • vešmašina

10, 10, 10, 10

10.07.2014
    22:09:00 sati
    vešmašina

Ukupna ocjena 22%

2, 2, 2, 4

Autor ovog stripa je po meni amater u svakom smislu...iako se trudi da priča bude emotivna, to je toliko nespretno i ofrlje urađeno, onako, tek toliko da se napravi strip o Lajki. Konačan rezultat: loše!
    16.08.2014
    23:01:00 sati

3, 3, 8, 8

Za dite do 15 godina. Ili fanatike pasa...svejedno. Mala pričica.

18.01.2016
    15:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 44%

4, 4, 5, 5

Iako je Lajkina priča svakako dirljiva, po meni to u Abadzisovom stripu prelazi u patetiku. Pohvalno je koliko je iscrpno istražio sve o temi i ostao vjeran onim najbitnijim činjenicama, no sve što uvodi mimo njih uglavnom nema nikakvu svrhu osim da nam objasni koliko je to tužna priča i kako se moramo osjećati, što je za moj ukus izvedeno prenapadno i neuvjerljivo. Crtež, pristojan no po ničemu posebno vrijedan spomena, ovdje ne utječe bitno na dojam. Meni među najslabijim Fibrinim izdanjima.

22.03.2016
    20:07:00 sati
    Shaner
  • konj87

7, 7, 5, 6

Žanrovski mi je strip blizak, no sama izvedba me nije oduševila.

17.04.2016
    18:56:00 sati
    konj87

6, 3, 5, 6

Više sam očekivao. Idealno djelo za zaštitnke prirode i razne udrge kojima je vrijednost životinja (pasa) iznad djece i vrijednosti čovjeka. Sad je kao mene uz sve ljudske žrtve (pa ako uzmemo i samo one u stripu) trebala rasplakati nesretna sudbina jednog psa!?

08.06.2018
    13:34:00 sati

10, 10, 9, 7