Hellraisers

Lazarus Ledd

LL SD 2 | 95 str.

Banda ludih i krvožednih motociklista koji teroriziraju New York noću… Tajanstveni serum iz laboratorija… Groblje kao poprište jezivih zbivanja… Brdo nevolja za Lazarusa Ledda, samog protiv bande Hellraisers!

• Hellraisers
    LL SD 2

• Hellraiser
    LL STCM 2

• Ukupno gledajući 3. Larryjeva priča od čega 2. iz redovne serije.
  • Priča je originalno objavljena u kolovozu 1993. godine.
  • Na našim prostorima strip je osvanuo na kioscima 03.08.1996. godine u izdanju Slobodne Dalmacije.
  • Brojeći i nulti broj, ovo je 3. Caponeov scenarij na serijalu, a drugi u redovnoj seriji. Olivares je po 2. put u serijalu bio zadužen za crtež.
  • U ovoj epizodi saznajemo kako se osoba koja je zaposlila Larryja kao taksista zove Bob. Njega smo vidjeli i na samome kraju prve epizode, međutim tek ovdje smo mu saznali ime.
  • str 8 – referenca na prvi broj. Početne epizode serijala su pune referenci na prethodne brojeve.
  • str 35 – pjesmu „Hellraiser“ napisali su Ozzy Osbourne, Zakk Wylde i Lemmy Kilmister 1991. godine. Prvotno se pojavila na Ozzyjevom albumu „No more tears“ koji je objavljen 17. rujna 1991. godine. Ipak vjerujem kako je većini ljudi poznatija ona verzija banda Motorhead. Band predvođen Lemmyjem Kilmisterom je godinu kasnije objavio pjesmu na svom albumu „March or die“. Uz to, pjesmu su iste godine objavili i kao single. Motorheadovu verziju možete poslušati ovdje .
  • str 60 – vidimo jedan flashback iz Lazarusove prošlosti.
  • Napomenimo dodatno i kako Lazarus Ledd nije Bonelli strip. Izdavala ga je izdavačka kuća Star Comics. Ali kako je izlazio u takozvanom „bonelli formatu“ i kako su na njemu radili brojni autori koji su kasnije radili za izdavačku kuću Sergio Bonelli Editore (a Ade je recimo prije Lazarusa radio na Zagoru), ne čudi kako ga mnogi čitatelji povezuju s Bonelli stripovima. Da budem iskren, i sam ga svrstavam u skupinu Bonelli stripova (iako je to formalno gledajući krivo).

„Lazarus Ledd, odlučan i jak u borbi protiv moćnika, sjetan i zagledan u prošlost. Žudi za mirnim životom, no pustolovine ga slijede iz epizode u epizodu.“

Ovo je reklama koju je za Larryja koristila Slobodna Dalmacija u svojim najava na poleđini stripova. Uz to često smo vidjeli i da je Lazarusu davala epitet „najuzbudljivijeg“ stripa kojeg je izdavala. Čitajući serijal ne mogu im nikako zamjeriti budući da je riječ o jednom izrazito uzbudljivom serijalu prepunom akcije. Epizode su, uz par iznimki, iznimno dinamične. Pravi akcijski strip prožet elementima znanstvene fantastike, trilera i krimića. Jedan od serijala koji je i najteže katalogizirati unutar samo jednoga žanra. Riječ je o serijalu koji kod nas na kioscima nije poživio dugo vremena, ali unatoč tome ima bazu vjernih fanova koji se i dan danas nadaju kako bi se mogao ostvariti kakav pomak na tržištu. Kao pripadnik nešto mlađe generacije čitatelja, nisam Lazarusa pratio u 90-ima kada je izlazio (nisam tada bio ni rođen :D), ali u zadnjih par godina polako nabavljam brojeve koje je kod nas izdala Slobodna Dalmacija plus skenove na internetu i zahvaljujući njima polako otkrivam čari ovog vrlo dobrog serijala.

Serijal je upravo takav da ga se mora čitati kronološki jer, iako većinom epizode imaju svoju zasebnu radnju, u pozadini se prati glavna nit priče koja se malo po malo nadograđuje. Ova epizoda tako spada u početnu trilogiju serijala kojom nam je Capone odlučio predstaviti Lazarusa. Caponeova glavna odlika je tajanstvenost kojom je obavio svog glavnog junaka. Za razliku od drugih serijala kod kojih nam scenaristi odmah u prvoj epizodi ponude na pladnju sve odgovore na pitanja koja imamo kad u ruke uzimamo novi serijal, Capone malo po malo gradi Lazarusov lik i upravo na taj način intrigira čitatelje na daljnje čitanje serijala.

Epizoda „Hellraisers“ kao centralni dio početne trilogije nudi nam možda i najmanje odgovora na pitanje tko je zapravo Lazarus Ledd (mislim samo na prve tri epizode), ali svojom veoma uzbudljivom radnjom najbolji je pokazatelj toga kakve ćemo epizode gledati u serijalu. Ako se prisjetimo kraja prošle epizode, Larry se preselio iz Los Angelesa u New York te našao posao kao noćni taksist. Taj posao je već obavljao i u LA-u što je pokazatelj kako se ne želi maknuti od svoje svakodnevice, a jedino što traži je miran život. Međutim, sudbina ima nešto drugačije planove za njega!

Kad već spominjemo prošli broj, istaknimo i kako smo u završnim scenama „Dvostrukog identiteta“ mogli vidjeti i telefonski razgovor dvojice u sjeni koji zbog nečega prate Larryja i koji su zadovoljni njegovim odlaskom u New York. Ovdje se također pojavljuju, na početku i na kraju priče, međutim tajanstveni akteri nisu važni za ovu epizodu. Odlučili su Larryju priuštiti još malo odmora te ga zasada samo pratiti. Njihova uloga će do izražaja doći u završnom dijelu ove početne trilogije nakon čega će biti postavljene one glavne postavke serijala, ali i dalje će ostati neka pitanja bez odgovora.

Ipak, Larry ne može odmarati. Čak i kad on ne traži akciju, akcija nekako pronađe njega! New York je zbog bande motociklista izrazito opasan noću, a baš to je doba kad je Larry u službi. Ugledavši bandite u pohodu, kod Lazarusa proradi grižnja savjest koja mu ne dozvoljava da ostane samo po strani te se upusti u potjeru za njima. Banditi su ranije ubili šestero ljudi u protekla dva tjedna, a netom prije nego što je Lazarus krenuo za njima, pala je i sedma žrtva te su oteli jednu ženu. Upravo ta sedma žrtva je ključna za ovu priču jer s njom epizoda ulazi u sferu znanstvene fantastike i na neki način pokazuje s kakvim slučajevima bi se Larry mogao baviti u budućnosti. Žrtva je Jim Khanaz, znanstvenik koji je radio u institutu Alcott. Jim je stvorio serum u kojem se nalaze inteligentne krvne stanice koje imaju vlastitu zajedničku svijest i koje bi trebale po ulasku u organizam potaknuti bolesne stanice na ozdravljenje. Budući da je Jim malo po malo umirao od tumora, odlučio je sebe koristiti kao pokusnog kunića nadajući se kako će ga inteligentne krvne stanice uspjeti izliječiti. Ali sudbina je odlučila promiješati karte pa nakon što su banditi ubili Jima, vođa bande Len je došao u kontakt s inteligentnim krvnim stanicama te ih silujući Lindu, otetu djevojku, prenosi i njoj. Stanice napadaju njihove organizme što nas dovodi i do pomalo neočekivanog raspleta!

Epizoda mi je jako dobra. Gledajući samo ovu početnu trilogiju, priča mi zauzima zlatnu sredinu. Bolja mi je od Larryjevog debija u „Dvostrukom identitetu“, ali za nijansu slabija od „Svjetlucanja zvijezde“, priče s kojom zatvaramo ovu trilogiju. Priča je nabijena akcijom i čita se u jednome dahu, a to je točno ono što i želim od Ledda. Čak mi je i završnica s par apstraktnih momenata dobro sjela. Naravno da će kasnije biti i dosta boljih epizoda, ali za početak serijala i više nego odlično! Bio je dobar potez i što se Capone ovdje, s izuzetkom jednog flashbacka i par Larryjevih razmišljanja nije takoreći ni doticao nekih novih detalja iz njegove prošlosti. U prvom broju je to bilo izraženije i mišljenja sam kako tamo to nije najsretnije ni ispalo jer je Capone objedinio puno različitih stvari zbog čega je novom čitatelju serijala epizoda i pomalo konfuzna (treba imati i u vidu kako je to bio prvi broj serijala pa bi bila poželjna malo jednostavnija radnja). Ovdje je glavni fokus od samoga početka stavljen na bandu brutalnih motociklista i biokemijski projekt pa se čitatelj bez problema može uživjeti u čitanje „Hellraisersa“ nakon kojih će velika većina čitatelja htjeti odmah u ruke uzeti i broj 3 te saznati nove informacije o ovom pomalo atipičnom glavnom junaku.

Crtež je ponovno kao u prvoj epizodi „Dvostruki identitet“ odradio Giancarlo Olivares, crtač rođen u Bresciji koji je svoju karijeru započeo sa stripom Full Moon, horrorom takozvane brescianske škole stripa. Zanimljivo kako su i neki drugi Lazarusovi autori također započeli na istom serijalu. Ono što je velikoj većini njih također zajedničko je i činjenica kako im je Larry bio odskočna daska za karijeru u Bonelliju. Olivares je recimo kasnije postao član Nathanove ekipe gdje je još malo poboljšao svoj crtež. Ali da ne lutamo previše, zadržimo se na Leddu, te uspoređujući njegov crtež u prve dvije epizode serijala, moram priznati kako je ovdje bio ponešto bolji. Jača strana su mu dinamične scene u kojima njegov crtež uspijeva u potpunosti doći do izražaja. Upravo po onim scenama u kojima Hellraisersi divljaju ulicama grada na svojim motorima i pamtim ovaj strip (plus ona scena u kojoj se jedan lik raspadne na kraju epizode). U prvoj epizodi mi se baš i nije sviđalo kako likove crta, međutim i u tom segmentu je ovdje bio nešto bolji. Dodajmo i kako bi se tradicionalni bonellijevi čitatelji mogli iznenaditi s oblikom i pozicioniranjem vinjeta koje ne slijede slijepo onu klasičnu bonellijevu rešetku. Naslovnicu je pak s druge strane odradio fantastično! Prava atmosferična i pomalo jeziva naslovnica. Ako ćemo gledati samo Olivaresove naslovnice, onda moram dodati i kako mi je upravo ova najdraža!

I za kraj istaknimo kako se u mnogim Larryjevim brojevima pojavljuju razne popularne pjesme. Ljubitelji glazbe tako imaju priliku čitanje serijala upotpuniti i sa slušanjem prigodne glazbe. S obzirom na naziv epizode, mislim da ne treba ni napominjati koji poznati hit „svira“ na stranicama stripa, već je dovoljno staviti refren koji u odgovarajućem trenutku možete zapjevati, a ja ću baš s njim i završiti ovu recenziju.

Hellraiser, in the thunder and heat
Hellraiser, rock you back in your seat
Hellraiser, and I'll make it come true
Hellraiser, I'll put a spell on you.

LL SD 01 Dvostruki identitet

LL SD 7 Grad u plamenu

7, 7, 8, 9

Odlična serija za skupljanje, naravno imam sve brojeve još uvijek, ali dvojka mi za razliku od kasnijih epizoda još nije potpuno "isklesana". Od četvorke na dalje je to već puno bolje.

10.04.2024
    21:38:00 sati

7, 7, 9, 8

Za prijatelje Larry mi je uvijek bio drag strip. Negdje imam i većinu toga što se izdalo u HR, a dok sam nekad davno igrao CM uvijek mi je Lazarus Ledd bio alias.... Ove prve priče pamtim po tome što su imale napredak, prva je lagano uvukla, ali ajde, druga je već bila jedna luda akcija s nekim teškim, odraslijim scenama, uz tu glazbu u pozadini... Uglavnom, dobra priča, nabijena akcija i praćena odličnim crtežom (česta stvar u Lazarusa). Spadam u one koji bi rado imali cijelu kolekciju i pokupovali to da se netko odluči na re-izdanje...

11.04.2024
    08:21:00 sati
  • udarnik007

8, 8, 8, 9

Nekako se, još uvijek, nadam da će se netko odvažiti na izdavanje

ovog odlićnog stripa pa da napokon priču o Larryju privedemo kraju.

Mislim da sam s ovom epizodom i zavolio Ledda. U vrijeme kad je izašla,

nudila je svakako nešto novoi pričom a pogotovo crtežom.

Žalim što Olivares nije radio sve naslovnice ali daleko od toga

da su kasniji naslovničari bili loši...

Od mene preporuka, kako za ovu epizodu tako i za čitav serijal.

11.04.2024
    08:39:00 sati
    udarnik007

8, 8, 8, 8

Nakon odličnog prvog broja i drugi broj je također odličan, možda nijansu slabiji od prvijenca. Crtež odličan, radnja zanimljiva, naslovnica neobična, ali lijepa. Odličan serijal, bar ovo što sam imao prilike pročitati, što je izašlo kod nas. Možda jednog dana nas ipak netko iznenadi, pa da opet počne izlaziti?

11.04.2024
    09:41:00 sati