LEP VEC 1 | 94 str.

Njegova je tarifa 25 dolara na dan + troškovi. On je Leo Pulp i njegove usluge privatnog njuškala upravo je unajmio otac nestalog mladića.

• Nestanak Amande Kros
    LEP VEC 1

• La scomparsa di Amanda Cross
    LEP SR 1

• Leo Pulp je privatni detektiv čije su avanture smještene u Los Angeles 40-tih godina 20. stoljeća. Rođen iz pera Claudija Nizzija i olovke crtača Massima Bonffatija doživio je tri priče, u Italiji objavljene pod okriljem SBE-a u lipnju 2001., ožujku 2005. i lipnju 2007.
  • 2018. saldaPress je u ograničenim (100 komada po priči) i luksuznim HC izdanjima objavio sve tri priče. Cijena? Prava sitnica, samo 120 eura po komadu.
  • Veseljaci su priče objavili u siječnju, travnju i srpnju 2009.
  • Nizzi je Leovim prezimenom aludirao na pulp romane.
  • Str. 7, ime nestalog mladića Dashiella Chandlera stvoreno je sintezom imena dva velikana hard-boiled krimića: Dashiell Hammett i Raymond Chandler.
  • Str.11, Dashiellovog prijatelja nadahnjuje, imenom i osobinama, glumac Danny Kaye.
  • Str. 17, pojavljuje se Nick Tracy, kojeg Leo naziva Dick, aludirajući tako na slavnog stripovskog detektiva.
  • Str. 22, ubijeni mafijaš Johnny Stompato je u stvari Johnny Stompanato, a njegova supruga Lorna Turner, koja se pojavljuje na str. 36, je u stvari slavna glumica Lana Turner. Gangstera je u stripu ubio muškarac maskiran u ženu, pravog je mafijaša ubila Lanina kćer Cheryl Crane.
  • Str. 29, zadnja vinjeta. Gospodin u zelenom kaputu i šeširu, s palicom u ruci je Alfred Hitchcock.
  • Str. 36, prva vinjeta. Film najavljen na panou je Love Before Breakfast.
  • Str. 39, u prvoj traci Lorna Turner parafrazira čuvenu rečenicu Mae West „Je li to pištolj u vašem džepu ili vam je drago što me vidite?“
  • Str. 42/43, Leo i Norma u kinu gledaju The Big Sleep.
  • Str. 51, Leo se zaštitaru na ulazu u Paramount Pictures predstavlja kao prijatelj Alana Ladda.
  • Str. 62/65, Gilda Haywort je sinteza imena glumice Rite Hayworth i Gilde, glumičinog najpoznatijeg lika.
  • Str. 76, autori su uprizorili čuveni masakr. Ovdje u njemu sudjeluje O'Benionova banda, aluzija na bandu Deana O'Baniena.
  • Str. 98, druga tabla. Imenom trgovine „Onest Clod“ autori aludiraju na Claudija Onestija nadimka Clod, talijanskog crtača stripova.
  • Od 235 vinjeta, tek u njih 13 Leo Pulp nema cigaretu u ustima.

Ekscentrični genijalci Auguste Dupin, Sherlock Holmes i Hercule Poirot svoju zadaću otklanjanja devijantnih pojedinaca iz društva obavljaju gotovo isključivo putem snage svojih sivih moždanih stanica i pripadaju jednom konzervativnijem, uglađenijem dobu, dok je početak Velike depresije u Americi iznjedrio novi soj privatnih detektiva. Sam Spade je nastao iz pera Dashiella Hammetta 1929., a deset godina kasnije dolazi Philip Marlowe, lik Raymonda Chandlera, koji je i sam prepoznao Hammettovu važnost, napominjući u svom eseju „The Simple Art of Murder“ da je Hammett odjednom uzdigao pulp u područje uvažene književnosti, istovremeno tonući u smeće američke urbane moderne. Njihovi su likovi tvrdi rezignirani momci, lišeni suptilnosti i finih manira. Oni su žilavi jer imaju posla s ubojicama i zločincima, pa se ponašaju grubo i cinično, a ipak, Spade i Marlowe u osnovi su različiti ljudi, unatoč površnim sličnostima (obojica su losanđeleski privatni detektivi). U okviru hard boiled krimića, ponekad se vode se različitim motivacijama i postupcima.

Obojicu ih je utjelovio Humphrey Bogart, Spadea u „Malteškom sokolu“ (1941.), a Marlowea u „Dubokom snu“ (1946.). Spade je hladnije i ciničnije osobnosti, dok je Marlowe dobio romantičniju i donkihotovsku auru, a obojicu ih se može svesti pod definiciju privatnog detektiva iz hard boiled krimića-samotnjaci sa svojim kodeksom časti i pravde. Mogu biti zatvoreni ili pretučeni, ali neće odustati od slučaja ili izdati klijenta. Mogu skliznuti na tamnu stranu, ali na kraju uvijek ispravno postupe. Poznaju sve tajne svog posla, poznaju ulice kojima se kreću i poznaju ljude koje susreću. Obojica imaju psihološki uvid u ono što tjera ljude na zločin, a to je često pohlepa ili ljubomora.

Pisani u zlatno doba američke detektivske fikcije, u strogo određenom stilu, Hammett i Chandler u svojim romanima usmjeruju čitatelje na detalje radnje i uspješno ih zavaravaju otkrivajući najmanje vjerojatnog osumnjičenika kao negativca na kraju priče. Detektiv obično otvara priču u prvom licu, radnja se pokreće kada klijent dođe u njegov ured, jer je u nevolji. Policija ne može ili neće pomoći ili je situacija toliko osjetljiva da istragu treba držati u tajnosti. Detektiv uzima slučaj, a tu se krije uvijek nešto više od onoga što mu je rečeno. Zatim provodi istragu, ispituje ljude, ulazi u njihove tajne, često povezane o događajima iz njihove prošlosti. Obično ga izda jedna ili više osoba, često njegov klijent, što ga, budući da je cinik, ne iznenađuje. Pucaju na njega, tuku ga, a usput je tu još nekoliko počinjenih ubojstava jer ljudi pokušavaju sakriti svoje tajne. Krivca na kraju predaje policiji i nastavlja sa svojim usamljenim životom, čekajući novog klijenta.

Upravo su ta dva hard boiled detektiva bili inspiracija Claudiju Nizziju u kreiranju novog lika. Iako je Nizzi poznat po Nicku Raideru, ovdje se odlučio za drukčiji pristup-većinu gore nabrojanoga imate u ovoj priči, a lakonski izričaj kojim joj je pristupio, cinični i duhoviti dijalozi koje je napisao, sa svim gore nabrojenim elementima hard-boiled krimića, uz nezaobilaznu verziju noir ugođaja perfektno dočaranog karikaturalnim humorističnim Bonffatijevim crtežom, donio nam je Lea Pulpa-tvrdokornog privatnog istražitelja u Los Angelesu.

Njegovo je lice izduženo u obliku banane, ima veliki nos i uvijek je s neizostavnom cigaretom u kutu usana. On je detektiv stare škole naoružan hrabrošću, cinizmom, viskijem i browningom. Vozi stari auto pun rupa od metaka, a i šešir mu na par mjesta pušta zrak iz istog razloga. On je ciničan, grub, ali i romantičan (ali to neće priznati ni pod mučenjem) i lišen je svake političke korektnosti jer se njegove avanture odvijaju u 40-tim godinama 20. stoljeća i jer se bori protiv gangstera svih fela, pa tu nema mjesta za nekakve moralne fraze. Njegov je ured u konstantnom neredu, gdje provodi vrijeme čekajući novog klijenta i novi zamršeni slučaj, a kada ga se prihvati, navuče svoj stari šešir i spreman je do dna zaroniti u muljevitu losanđelesku baru u kojoj caruju holivudske zvijezde i gangsteri povezani neraskidivim nitima ljubavi, ucjena i prijetnji, gdje ponekad samo ubojstvo može prekinuti te niti. Leo Pulp je njihov trn u guzici, u stvari, on je trn u guzici gotovo svima, a njegov je jedini prijatelj, ako ga tako mogu nazvati, policijski kapetan Nick Tracy, kojeg Leo zove Dick. Često navrati u zalogajnicu u kojoj radi prsata Norma, i radi jaja sa šunkom i radi Norme, jer kakav bi to detektiv bio da nema djevojku za zabavu, a ciničan kakav je, Leo se s njom zabavlja iz oportunističkih razloga.

To vam je Leo Pulp, koji živi u zlatnom dobu gangsterskih organizacija i zlatnom dobu Hollywooda, a Nizzi i Bonfatti u priči daju ironičan i karikaturalan hommage tom zlatnom dobu. Posveta nije samo u odabiru vremena i mjesta događanja (Los Angeles 40-ih) i tvrdom (anti)junaku s ama baš svakim klišeom iz hard-boiled krimića, nego se Nizzi na odličan način poigrava sa stvarnošću i fikcijom ubacujući u priču gomilu likova, koji se ovdje temelje na nekoj stvarnoj ličnosti. Autori su ih sve stisnuli u 94 stranica i odali im počast pod vlastitim imenima ili pak malo zamaskiranim. Na primjer, ubojstvo poznatog gangstera Johnnyja Stompanta, ljubavnika holivudske dive Lane Turner, u ovoj je priči dobilo svoju crnohumornu interpretaciju, a još vas čekaju Nick Tracy, Gilda Haywort, Dashiell Hammett, Raymond Chandler i ostali (pogledajte u zanimljivostima.)

U prvoj priči sve se pokreće kad gospodin Otis Chandler prijeđe prag istrošenog ureda Lea Pulpa kako bi prijavio nestanak njegova sina Dashiella i naložio detektivu da ga pronađe. Odavde kreće niz preokreta, pucnjava, pokušaja atentata, ubojstava, premlaćivanja i neizbježne femme fatale (Gilda Haywort), a tu je, naravno, i Amanda Cross. Tko je uopće Amanda Cross, počinjete se pitati, jer Leo je dobio zadatak da pronađe nestalog Chandlerovog sina, tako da vas naslov počinje zbunjivati. E, ali pazite sad, Nizzi radi fantastičnu stvar-iako je jasan slučaj pred detektivom, Nizzi ga vrti brojnim slijepim ulicama u istrazi i uvaljuje ga u nevolje, sve u stilu dobrog krimića.

Svakako ćete se čitajući avanture privatnog detektiva podsjetiti i na Sama Spadea i na Philipa Marlowea, jer baš kao i oni, i Leo Pulp je oličenje grubosti i cinizma, ali i ideala u smislu da vjeruje u pravdu i ljudsko dostojanstvo. Zajedno s Leom radnju sačinjavaju brojni sporedni likovi, kao i antagonisti, a svi oni čine zamršene događaje eksplozivno humorističnima.

Toliko je antagonista ubačeno u 94 stranica koji žele Leovu glavu na pladnju i toliko je sporednih likova nabijenih masivnom dozom ironije da je protok radnje prebrz, a gegovi iskaču iz gotovo svake stranice, ali to ne znači da Nizzi nije čvrsto fokusiran na radnju. Intrige, način života bogatih i slavnih, propalih glumaca i scenarista, ubojice, zaštitari, zabrinuti roditelji, mafijaški bossovi, nemilosrdne kriminalne bande-svi oni sačinjavaju komade ogromne slagalice koju Leo Pulp pokušava sastaviti sve do samog kraja i apsolutno je nemoguće čitatelju nazrijeti u kojem će smjeru istraga otići i kako će se sve to raspetljati, sve do nevjerojatnog konačnog obrata i raspleta, kada saznajemo tko je oteo sina gospodina Chandlera i tko je ta famozna Amanda Cross. Ne bih detaljnije o tome da ne pokvarim užitak onima koji još nisu pročitali ovo odlično štivo.

Leo Pulp se predstavio kao tvrd i bezobziran cinik i razumljivo je da je to tako. Njegova profesija je opasna i u njoj ne može biti mjesta za sentimentalnost koja bi se mogla pokazati kobnom. No kako prodirete u radnju, shvaćate da u njemu ima srce koje je sigurno veće i toplije nego što bi i sam Leo ikada mogao priznati. Ovaj zanimljivi tvrdokorni detektivski lik definitivno zna ispričati svoju priču i ja sam uživao u njoj.

Scenarij je s majstorstvom izgradio Claudio Nizzi, a savršenoj je simbiozi doprinio Bonfattijev vrlo precizan crtež. Guštao sam u svakoj njegovoj vinjeti, jer koristi svaki centimetar prostora i svaka je bogata detaljima bez ijedne suvišnosti, nudeći nam tako gozbu za oči. Bonfatti je savršeno pogodio dramatičnosti koje scenarij ponegdje zahtijeva i humoristične i parodične tonove koji se protežu od prve do posljednje stranice. Stvorio je sjajnu atmosferu, a likovi, oružje, automobili, ulice, ulične svjetiljke, dim Leove cigarete, kiša…sve je omaž vremenu hard boiled detektiva i svaki detalj pronalazi svoje mjesto u ovoj priči. Likovi su hiperrealistični i istodobno karikaturalni, idealni za predstavljanje atmosfere koja vlada u zamršenim odnosima holivudske filmske kreme i gangstera. Posebno bih spomenuo kolor, ovdje uspješan za razliku od nekih Bonellijevih serijala, tako da je doprinos Cesarea Buffagnija ogroman. Ovo je strip koji osvaja na prvo čitanje.

10, 10, 10, 10

Kako je ovo fenomenalan strip, ljudi moji! Nisam nikad čuo za Pulpa sve dok ga Igor nije nedavno spomenuo da će raditi tekst za prvu epizodu. Sjajna priča, vrlo bogata i preplavljena izvrsnim dijalozima, događajima i likovima. Grafička vizualizacija daje idealnu potporu priči gdje sve štima savršeno. Zaista je malo je reći da sam oduševljen! Na svakoj stranici vlada uzbuđenje, smijeh, zanimanje što se događati na narednim stranicama. I sam dajem sve desetke stripu kao i recenzent, ne sjećam se kad sam zadnji put to napravio, ali ovdje je to posve opravdano. Nakon čitanja osjećaš neko ushićenje, zadovoljstvo, sreću što si uopće fan devete umjetnosti.

Volim Alfreda Hitchcocka, ali nekako mi je uspio promaknuti na dnu 29. stranice, pa još jednom hvala Igoru i na bogatoj rubrici "zanimljivosti" gdje sam saznao i za taj podatak i išao ponovno prolistati strip da to vidim, pa mi je još više bilo drago kad sad i za to znam :=). Zanimljivo da ga je Nizzi koristio već u jednoj od priča, Nick Raiderovci će se sjetiti 2. epizode serijala "Tajna odsječene ruke" gdje je jedan od glavnih protagonista te priče bio batler Alfred, inspiriran upravo Alfredom Hitchcockom.

Sjajna Igorova recenzija i ovo je zapravo bit te priče oko recenzija, kad nam recenzent uspije pobuditi zanimanje i dati nam preporuku za neki strip, a ovdje je preporuka čisti pogodak! Preporuka i od mene!

13.03.2021
    20:25:00 sati

10, 10, 10, 10

Sta dodati nakon odlicne Igorove recenzije i odlicnog Reemovog komentara. Leo Pulp je strip koji me je osvojio na prvo citanje kada sam jos bio klinac davne 2009.godine kada sam ga ugledao na kiosku na Kopaoniku 15.januara. Iako tad nisam znao ni za noir filmove ni za hard boiled detektive Leo Pulp me je odusevio, kao sto su to uradili i naredni brojevi, a pogotovo drugi. Bezbroj puta sam ga posle toga prelistavao i neke delove ponovo citao kao klinac. Nakon nekoliko godina je usledilo sledece citanje kada sam bio stariji i iskusniji citalac i odusevljenje nije proslo, samo je bilo pojacano. Verujem da ce takav utisak biti i na trece citanje.

Apsolutna preprouka za ovaj strip svima i svaka cast Veselom Cetvrtku sto je tada davne 2009.godine u Srbiji u kojoj stripovi tada nisu bili toliko popularizovani kao danas (a i to naravno nije ni priblizno zlatnom dobu 70ih i 80ih godina proslog veka) izgurali i objavili na kiosku po bagatelnoj ceni ovakvu stripcinu!

13.03.2021
    22:57:00 sati

9, 10, 10, 9

Strip parodija na krimi noir filmove. Meni je ovo nešto kao “Goli pištolj” u svijetu filma. Humor je konstantno prisutan ma koliko se Leo trudio biti ozbiljan. Crtež nije nešto ekstra, ali za ovu tematiku je pun pogodak. Također i prijevod u izdanju veselog četvrtka pridonosi humoru u stripu i Leovoj osobnosti općenito. (npr...nisu naočale nego čoroskopi:)
    15.03.2021
    15:21:00 sati

7, 7, 10, 7

Neću reći da ovo nije dobar strip, dapače, grafički dio je savršen. Prije čitanja sam mislio da je više u pitanju parodija, a ne omaž pulp krimićima. U biti, scenarij balansira na tankoj niti između ozbiljnog i karikaturalnog, dok je crtež čista karikatura. Tu mi je nesrazmjer, iako Nizzi pokušava taj dio pretvoriti u gegove kao Bunker u pričama Broja Jedan.

Ovaj strip bih usporedio sa Sclavijevim serijalom Altai & Jonson, koji je u stvari najviše parodija Prljavog Harryja, samo što je Sclavi to izveo na meni puno privlačniji i lagodniji način. Nizzi je ovdje ubio suvišnim tekstom i ponavljanjem. Razumijem da je išao oponašati stil pulp romana u stilu prepričavanja u prvom licu, ali moglo se to reducirati.

Žao mi je što krvarim prosjek i svaka čast Igoru na trudu, ali izgleda da ovo nije baš moj đir. Možda promijenim mišljenje nakon goingove recenzije i čitanja druge epizode, sada kad zaista znam što me čeka.
    Ono što je dobro je da mi je Sclavijev i Cavazzanov Altai & Jonson još više porastao u očima nakon što sam ovo pročitao.

Evo i jedna dobra opisna fora:

"Četvrt u kojoj je momak živio nije baš bila za preporuku. Bilo je lako ući u nju, ali je izlazak bio nešto teži. S novčanikom u džepu, razumljivo."

15.03.2021
    15:48:00 sati

6, 8, 8, 5

Izvanredna recenzija! Strip me nije oduševio, čak štoviše jedva sam se natjerao da ga pročitam do kraja. Jednostavno mi ne odgovara. Naslovnica najlošiji dio! Crtež korektan, kao i scenarij, priča sa previše teksta i priče.

15.03.2021
    17:31:00 sati
  • Ferri

10, 10, 10, 7

24.03.2021
    02:24:00 sati
    Ferri

7, 9, 9, 6

Dobar noir, čitao ga prošle ili pretprošle godine, ali kako ne mogu da uđem na darkwood sajt da kopiram recenziju, moraću da je napišem ručno iz glave.

Mnogi klišeji noir žanra su u ovoj prvoj od tri priče o Leu Pulpu, ali to uopšte ne smeta - naprotiv, priča je puna crnog humora, kakav se sretao u najciničnijim epizodama Alana Forda, pa još gori.
    Od jedne takve priče o nestanku izvesne Amande Kros, je napravljena hard boiled parodija na noir žanr, sa poslovičnim narativnim didaskalijama koje prosto oduševljavaju. Leo je gotivac.
    Crtež je šaren što je netipično za Boneli Noir, ali to ovom noiru ne smeta - gust i bogat detaljima koji samo pojačavaju dojam stripa (i čine da ga sporije čitam, jer volim crtačke detalje).

Druga epizoda donosi neke nerealne elemente, pa je za mnoge čitaoce od sjaja do očaja, meni je najslabija priča trilogije ali ne zaostaje puno za prvom pričom. Treća o Magnoliji je morbidna ali po meni podjednako dobra kao prva, ako ne i bolja.

Sa samo 3 epizode u arsenalu, ovaj mini-serijal ne može da smori čitaoca. Ko voli noir, obilje crnog humora i detektivštinu, za njega je ovo poslastica.

Leo Pulp 2: Zločini na Sanset Bulevaru (6, 9, 9, 8 - 80%)
    Leo Pulp 3: Slučaj Crvene Magnolije (8, 9, 9, 7 - 85%)