Lucin pogreb

Superman

ORKA 9 | 80 str.

Luce ima samo 6 godina… Neko vrijeme provodi kod dide Rogera na selu jer su joj roditelji na putu. Luce promatra didove postarije susjede i znance, čiji se životi svode na lagana druženja i čekanja na svoju djecu da im dođu u posjet. Dok pojedinci nalaze kratku ljubav, većinu Smrt vreba iz prikrajka… A Luce doživljava svoj prvi susret sa Smrću.

• Lucin pogreb
    ORKA 9

• Nema posebnih napomena

Le morte d'Luce

Većina egzistencijalističkih pripovijedaka ili stripova preko (i pomoću) glavnih ideja djela pokušavaju odgovoriti na ta velika pitanja o životu i smrti, postojanju, ljubavi i smislu svega toga. Springer je u svojem prvom scenarističkom djelcu također pokušao dati neka svoja razmišljanja o životu. Dobro, prvenstveno su to ipak razmišljanja o smrti. No, ovdje imamo jednu malu, "sitnu", razliku, a to je što odgovore pokušava potražiti preko lika male djevojčice od 6 godina; zaigrane i znatiželjne, pune života, i potpuno nesvjesne smrti.

Luce i njezin dida Roger

Springer je likove podijelio na više generacija i više razina. Starci žive neki svoj usporeni "poluživot", kako bi ga to mladi nazvali, dok mladi izgaraju od dinamičnosti svojeg života, žive ubrzano i nemaju vremena za starost. U stripu, svi stari kao da žive odvojeno od mladih. Možda je to i aluzija na sve starije ruralno stanovništvo, dok mladi odlaze u gradove u potragu za poslom. I životom, jer na selu kao da sve umire. Kao što kaže jedan od aktera u stripu, Treća kategorija su djeca, a njihova predstavnik u stripu je Luce. Luce, poput ostale malodobne djece živi u svojem svijetu mašte, životnosti, znatiželje i nesvjesnosti svega što života donosi. Smrt je za nju dalek pojam, i mračan poput automehaničarske rupe u djedovoj mračnoj garaži.

Uz ovaj album Fibra je objavila najmanje još dva albuma u čiji svijet aktera su također uključeni i starci - "Potočići" Pascalea Rabatéa i "Svagdanja borba" Manua Larceneta. Dok su Potočići humorna drama u boji koja malo detaljnije prikazuje životne zgode i nezgode staraca, Svagdanja borba na ozbiljniji način pristupa odnosu i generacijskom jazu između djece i roditelja. Smrt je, naravno, prisutna i u tim albumima, no ovdje je Smrt vizualizirana i stvaran lik.

Luce: "Što se događa kad si mrtav? "
Dida: "Ništa. Smrt uzme tvoju dušu i to je sve. "
Luce: "Što je to duša? "
Dida: "To je ono što te čini tobom. "

Smrt je Springer prikazao kao psihopompa ("vodiča duše"), odnosno stvorenja odgovornog za sprovođenje mrtvih duša u zagrobni život. Ona je personificirana i svedena na lik kojeg malo dijete može percipirati, odnosno možemo je vidjeti s Lucinog aspekta. Za dijete od šest godina Smrt nije kostur ili prikaza pod kapuljačom s kosom u ruci. Luce percipira Smrt kao malu djevojčicu koji vodi goli muškarac koji je očito očinska figura (jer za malu djecu roditelj je središte svijeta). Kako je djevojčica-Smrt zakrabuljena i zatvorena u potpunosti, tako je otac-Smrt otvoren i nag. Dušu koju odnosi Smrt, kako joj roditelji i djed objašnjavaju, percipira kao pticu sklopljenu od papira koju djevojčica-Smrt sprema u malu kutiju.

SMRT!

SMRT!

Svijet Springerovih staraca je poluživot, svakodnevno preživljavanje stvarnosti čija kruna će biti neminovan susret sa Smrću. Neki Smrt rado dočekuju, jer ili smatraju da su živjeli sretnim životom pa ih Smrt ne brine, ili više ne mogu izdržati teret života. Koji je najčešće gubitak životnog druga/družice. Ili pak usamljenost jer ih djeca zanemaruju, ne posjećuju i ne brinu se o njima. Samo rijetki u tim godinama pokušavaju nešto "nakaradno" i neprirodno u tim godinama, odnosno pokušavaju nanovo osjetiti žar ljubavi i strasti. Kao Roger i gospođa Severin. No, Springer je tu također nemilosrdan poput Smrti…

"Vjerujem da sve što činimo u životu ima samo jedan cilj – da nam smrt bude podnošljivija. "
"A jedini način da to postignemo jest da zaboravimo da sve činimo upravo zato. "
"Da, kronična amnezija je najbolji lijek protiv egzistencijalne tjeskobe! "

Par riječi o autoru… Benoît Springer je studirao "Arts Plastiques" u Bordeauxu, te se je nakon toga pridružio stripovskoj sekciji u Angoulemeu pod nazivom "École de l'Image". Napravio je priču za kolektivnu seriju "Les Enfants du Nil" (kuća Delcourt) prije nego je uopće dovršio studij. Udružio se sa strip scenaristom Christopheom Gibelinom s kojim kreira serijal "Terres d'Ombres". Njegov interes za stripove pokazivao se još dok je bio na koledžu, kad je pokrenuo fanzin. Inspiriran crtačima kao što su Wendling, Frazetta, Bisley i Mignola, Springer postaje obećavajući strip crtač. Pokrenuo je serijal "Volunteer" sa Murielom Sevestreom u kolovozu 2002. Za Vents d'Quest 2008. radi "Lucin pogreb" kao scenarist i crtač, a početkom 2009. izlazi mu album "La Rebouteuse" gdje opet odrađuje samo crtački dio.

Kompozicija albuma je jednostavna, uglavnom se svodi na 6 ravnomjernih vinjeta po stranici; naravno, s pokojom iznimkom. S jasnim i konkretnim crtežom što, vjerujem, čitatelju opet daje neki osjećaj lakšeg snalaženja i shvaćanja stripa. Crno-bijeli crtež daje dodatni mračni ton priči. Benoit se koristi kratkim replikama koje izmjenjuju akteri dok mnogi kadrovi u priči sami pričaju svoju priču bez riječi. Pa tako imamo scene s bubamarom koja pokazuje koliko su život i smrt neizvjesni, i ovisni o spletu događaja. Ili jednostavno, volji i raspoloženju obične djevojčice koja prelazi ulicu. Scene sa Smrću. Smrt je tiha, nečujna, sva u crnilu, krasno vizualizira vječni spokoj čija je prethodnica. Ne razlikuje se niti od "života" nekih aktera staraca, Simona točnije, on kao da živi i priprema se za Smrt.

Kao uvid u razmišljanja o Smrti iz aspekta različitih naraštaja, mislim da je ovaj album pogodio poantu. Crtica je to iz svakodnevnog života svih nas, jer i mi imamo starce koji očekuju taj konačni dan kad će smrt doći; roditelje koji čekaju da ih počastimo svojom mjesečnom (ili godišnjom) posjetom; možda dječicu kojoj smrt nikako da razjasnimo; te nas, koji čitamo ovaj album i razmišljamo o svemu tome…

7, 7, 8, 8

O moja Luce,za tobom mi srce tuce...
    O moja Luce,o moja Luce....

Marijan Ban se pokušao ubit.Nožem ili užem,ne sjećam se sad već...
    Poslije sam ga vidio u Brelima zajedno sa Nenom Belanom.Mi smo bili pijani,fotografirali se s njim,pjevali s njim,vikali mu na uho ode priznanja.
    Da je kojim slučajem Ban čitao ovaj strip onaj dan kad se je išao ubit - sigurno bi se ubio.Tolika depra vlada u stripu,da je to za ne vjerovat.
    Ne,ne...ne kažem da je strip loš.Dapače.Vrlo je dobar,ali...
    Preporučujem čitanje ovog stripa kada si u najboljem redu.Inače,sve će otić u qurac.
    Sad moram kod susjede na vitrenje kavom i razgovorom.
    Ne želim čut riječi smrt,sprovod ili lijes neko vrijeme.

Kao i Luce,"svatko vidi barem jednom u svom životu vraga",prije ili poslije.Citat je to iz nekog filma...ne sjećam se kojeg...al podržavam ovaj citat jer je istinit.
    12.09.2009
    00:30:00 sati

10, 10, 10, 10

12.09.2009
    09:39:00 sati
    Misko iz Darwooda

8, 8, 8, 8

Zanimljivo!Odlican prikaz likova. Naslovnica jednostavna.Crtez mi se na prvi pogled cinio kao djecji, ali poslije je gotovo savrsen.
    14.09.2009
    12:16:00 sati

6, 6, 6, 7

Kaže kićo da se ovaj strip treba pročitati kad je sve super. Ne znam, na mene nije ostavio poseban uticaj, a pročitao sam ga baš kad je vani bezveze - oblačno vijeme, na ulici ni žive duše. Inače, Smrt je baš zanimljivo prikazana.
    14.09.2009
    14:29:00 sati

6, 6, 6, 6

Jedan od onih stripova kod kojih je komentiranje itekako problematično.Naime, kako ocjeniti strip koji je sasvim korektno odrađen,ali kod kojeg te ne privlači ni priča ni crtež. Sa smrću se susrećem gotovo svaki dan na poslu , i posljednje što želim je čitati o tome kad nađem ono malo vremena za strip. O djeci i načinu na koji oni gledaju na smrt također ponešto znam, ali da se ne pravim previše pametan, mislim da je autor to dosta dobro prikazao. O crtežu također ne mogu puno toga dobroga reći, ne volim te alternativne stilove koji više pašu u nekakav Stripburger , mada stoji da su emocije solidno prikazane. Nisam kupio Luce ali naravno da će se mnogima svidjeti. Kako je ocjeniti? Pa eto kad već pričamo o Smrti, neka i ocjene budu u tom "Devil" tonu.
    22.09.2009
    12:39:00 sati

7, 8, 8, 8

Depresivan album. Tema je malo "teska" ali sve skupa isplati se procitati. Nece ostati u sjecanju.
    25.09.2009
    10:43:00 sati
    mars1

9, 9, 9, 9

dobar strip, prikaz smrti iz lucine perspektive je prikladan djetetu, a i crtež je pogođentema je teška, ali barem meni, sam strip nije bio depresivan
    29.09.2009
    19:07:00 sati

Ukupna ocjena 37%

3, 5, 3, 4

Ništa posebno, prikaz smrti i djetetovog pogleda na nju. Također, to je i prikaz usamljenih staraca u iščekivanju svojih roditelja, unuka pa i smrti, prikaz njihovog načina kako provode usamljeničke dane i svega ostaloga na tu temu. Tema svakodnevnog života određene klase ljudi, da je tako nazovem. Ništa što bi me moglo totalno oduševiti jer to jedna uobičajena pojava. Što se tiče crteža, na nekim vinjetama se ni ne razumije što je nacrtano. Dakle, slabo ali ipak ne i najgore.
    07.10.2009
    19:46:00 sati

7, 9, 8, 8

Cudna sorta smo mi ljudi. Stripofili, jos cudnija- u stanju smo progutati kataklizme, genocide, svakojake uzase u kojima hrpa ljudi gine izmedju korica i sve to prodje vise-manje ok. Ali kada izmedju tih istih korica imamo malo "licniji" pogled na ono sto nas neumitno ceka, e tu odmah kontempliramo kako je to previse mracno i mucno za citati. Meni jednostavno nije bilo tako, strip ne forsira turobnost i mrak, jednostavno pusta da se zivot odvija svojim tokom, s tim sto ga delimicno pratimo i iz decije vizure. I tu autor poentira, prikazom smrti i nacinom na koji dete reaguje na istu.

Crtez sasvim prikladan, jedino mi ponekad zasteka na onim copy/paste tablama koje inace volim, ali ovde kao da mi ne stimaju ("scene" sa bubamarom i mackom, na pr.)

Sve u svemu, izuzetan album, vredan svacije paznje.

09.01.2010
    22:04:00 sati
  • Ukupna ocjena 96%

9, 10, 10, 9

19.02.2013
    09:54:00 sati
  • gombi

8, 9, 9, 9

20.02.2013
    16:44:00 sati
    gombi
  • sonjecka

9, 9, 10, 10

23.04.2013
    03:07:00 sati
    sonjecka

3, 3, 6, 6

Prekratko...
    22.06.2014
    13:57:00 sati

7, 7, 8, 8

Priča i crtež su dobri, jedino mi je možda sve skupa prekratko.

18.11.2014
    12:20:00 sati
  • supermark

7, 7, 8, 9

najveći minus je što je strip kratak, ali kaže se da sve dobro kratko traje

crtež, na koji ide najviše kritika, je meni baš privlačan

23.11.2014
    15:15:00 sati
    supermark
  • konj87

6, 6, 7, 7

Osrednji strip koji na mene nije ostavio poseban dojam.

26.07.2015
    19:04:00 sati
    konj87
  • Ukupna ocjena 76%

8, 7, 8, 7

U Lucinom pogrebu Springer priča dirljivu priču o najmlađima i najstarijima. Istodobno sretna i tužna, ona nam pokazuje kako se bezbrižna i radosna djeca susreću sa smrću, ali i kako ljudi u poodmaklim godinama koji ju već očekuju još uvijek mogu doživjeti trenutke istinske sreće i osjetiti se ponovo mladima. Praćena (i pričana) efektnim crno-bijelim crtežom Springerova priča možda ima tužan kraj, ali osjećaji s kojima nas ostavlja mahom su pozitivni.

05.03.2016
    20:37:00 sati
    Shaner

6, 6, 5, 5

Pročitat jednom...i kraj.

03.12.2016
    00:22:00 sati

8, 7, 8, 7

Ovaj strip me je kao i Anta podsetio na naslovnom (narandžasto, minimalno), tematikom (teške teme iz ugla deteta: ovo je više gorak slice of life, a ono krimić) i crtežom (crno-beo, mračno-karikaturalan) sličan strip Veselog Četvrtka, ''Do viđenja, gospodine''.

U lepo napisanoj recenziji i komentarima je puno toga rečeno. +1 good job!
    Meni je ovo jedan od onih stripova koji su imali potencijala za nešto više, ali avaj... Nije mi izmamio suzu (potpuno razumem one kojima jeste), ali da ovaj strip vredi pročitati - bez sumnje vredi.
    Iako ima dosta scenarističkih bravurica, ipak je scenario slabija tačka stripa - biva razvučen i zgruvan poput harmonike. Uprkos tome što je na 80 strana, više ljudi se žalilo kako je strip previše kratak, dok je npr Zidruova ''Medvjeđa koža'' na skoro 20 strana manje dosta gušća i bogatija radnjom, punija, jača.
    Volim ovakvu tematiku - stripove o životima ljudi (dece, staraca...) i njihovim problemima, nadama, strahovima, stripove o životu i smrti... Stripove koji nisu kližeizovani robovi žanra i ovaj strip je zaista osveženje u tom pogledu.
    Ali prosto pati od nedovoljne razrade (likova, radnje...). Zato nakon čitanja ostaje utisak da nešto fali, da strip nije kompaktan.

Svidelo mi se kako je smrt prikazana a DiKej je to lepo pojasnio.
    Inače, ovo mi je najbolji citat u stripu:
    "Vjerujem da sve što činimo u životu ima samo jedan cilj – da nam smrt bude podnošljivija.
    "A jedini način da to postignemo jest da zaboravimo da sve činimo upravo zato.
    "Da, kronična amnezija je najbolji lijek protiv egzistencijalne tjeskobe! "

Od scenarističkih bravurica bih izdvojio onu šetnju bube po gajbi (sa iznenađenjem na sledećoj strani), devojčicino ubijanje bube na kraju (koje ima jaku simboliku - iz ugla bube ONA je smrt!), samoubistvo starčića (vrlo težak i emotivan momenat ona samoubilačka ''kaša'' s lekovima i vinom), zanimljivo igranje sa hronologijom (str. 73-76), automehaničarska rupa kao metafora za smrt/grob, gola gospođa Roserin, tematika ljubavi pod stare dane (suptilno preplitanje ljubavi i smrti/prolaznosti, kroz dijaloge - naročito na pikniku), momenat koji mi je izmamio najiskreniji osmeh: na pijaci kada Luce vidi prodavca ribe kako se dernja i ugledavši se na njega podiže salatu u vazduh obema rukama i poviče, onako detinje nespretno: moja je salata lepa, lepa je!.... itd...
    Da bi ovaj strip bio vrhunski, potreban mu je ili drugi scenarista - ili još najmanje 20-40 strana. Tempo stripa je neujednačen a pojedini sporedni likovi odaju utisak nedovoljne razrađenosti - što je šteta jer potencijala za više je bilo, ali i ovako je ispalo sasvim fino.
    Činjenica da su na kraju stradali i Roger i Roselin mi se ne sviđa, idejno isforsirano. Rekao bih da to čini strip pesimističnijim nego što jeste.

Crtež je sa dosta ne-znam-kako-se-to-tačno-zove hrapavih 'šrafura' (tako nešto koristi i npr. Angelo Stano u Dylanu Dogu), i sviđa mi se ideja da ostane crno-belo. Npr. u ''Do viđenja gospodine'', crtežu sa puno naoko ružnih linija bi mnogo više odgovarala boja (kao što boja ide uz ''Zašto sam ubio Pierrea''). Ovde to nije slučaj, crtež je pun, gust i za razliku od ''Doviđenja'' izgleda sjajno bez kolora.
    Oči crta kao dve tačkice, ali procenjujem laički da je reč o kvalitetnom crtaču jer je i uprkos tačkicama sjajno dočarao emocije na licima: pogledajte samo toplinu na licu Rogera dok gleda Roselin i proživljava novu mladost, ili dosađivanje male Lusi dok gleda bubu... Izbor uglova uglavnom jako dobar, a copy/paste table koje spominje Barker su mi dobro odrađene ali usporavaju radnju i ne štimaju uvek.

19.12.2018
    10:40:00 sati

7, 4, 5, 8

Patetično štivo, srećom na malom broju stranica. Dosta praznog hoda i nijemih, uzaludno potrošenih stranica. Ponekad se desi da autor pogodi emotivnu žicu, to u ovom slučaju Benoitu nije pošlo za rukom. Nema emotivne veze između čitalaca i likova iz stripa, pa nije strašno kada se dese stvari koje se i dese, dakle djedova smrt. Da je kojim slučajem bila mala Luci u pitanju, onda bi stvar bila drugačija, ali autor očigledno nije imao namjeru toliko daleko da ide i da ubije djevojčicu.

Ukratko, ok stvar za jednom pročitati i zaboraviti.

09.03.2019
    14:55:00 sati