Lucky Luke protiv Pata Pokera

Lucky Luke

LU BG 25 | 48 str.

Lucky Luke postaje šerif Red Cityja. Mjesto je to gdje je posljednji šerif ubijen prije dvije godine, a mjestom vlada okorjeli kockar Pat Poker sa svojom družinom. Ubrzo postaje jasno da mjesto postaje premalo za njih dvojicu, no priča sa Patom Pokerom se nastavlja i na drugom mjestu.

• Lucky Luke protiv Pata Pokera
    LU BG 25
  • Šerif zvani "polovce"
    DENIS 144
  • Obracun u Travogradu
    DENIS 150
  • Talični Tom protiv Pata Pokera
    ST 105
  • Čistka u Red Sitiju
    ST 106
  • Gužva u Tresigradu
    ST 107
  • Pat više neće varati
    ST 108

• Izvorno je epizoda izašla 1953. godine, Bookglobe je objavljuje u prosincu 2011. Epizoda je izašla još u sklopu Stripoteke, također i od strane izdavača Denisa i Kekeca.
  • Poker je popularna kartaška igra u kojoj se igrači sa zatvorenim ili djelomično zatvorenim kartama klade u središnji pot. Pot osvaja osoba s najjačom kombinacijom karata ili osoba koja je povisila ulog, a ostali su odustali. Otud i izraz za nekoga da “ima pokeraški izraz lica“. Takav izraz lica ima i Pat Poker.
  • Tvor je životinjska vrsta iz porodice kuna, porijeklom iz zapadne Euroazije i Sjeverne Afrike. Tvor je ponajviše tamnosmeđe boje, svjetliji ispod trbuha s tamnom maskom preko lica te nezaobilaznom prugom uzduž leđa. Tvor je najpoznatiji po svojoj sposobnosti da izbrizga tečnost sa jakim zadahom. Otud i umnogome korišten izraz kod ženskog dijela populacije: “Smrdiš kao tvor!“
  • Za one koji žele više, možete pogledati crtani film istoimene epizode.
  • Recenziju posvećujem članovima portala, ReemCP-u i Spocku, od kojih svatko na svoj način; kao urednik recenzija, tehničar i informatičar, marljivim radom i predanošću pridonosi ovom kvalitetnom radu portala ili pak drugi, žurnošću, pravovremenim ažuriranjem brda podataka, traženjem ili iskopavanjem kakve hvale vrijedne informacije, diljem njemu znanih lokacija te ostalim metodama, pridonose kvaliteti rada samog portala. Hvala društvo!

Nastavši nedugo iza Drugog svjetskog rata, Lucky Luke kao stripovski junak nije iskakao od onodobne stripovske produkcije, u kojoj je izrazito dominantna bila vestern tematika. U tom pogledu, Lucky Luke nije predstavljao nikakvu bitnu iznimku. Međutim, ono što je radilo razliku između Lukea i ostalih vestern popularnih i manje popularnih junaka iz svijeta stripa, upravo je pristup temama Divljeg zapada. Na tom polju je Lucky Luke napravio kolosalnu razliku. Uspješnu, dakako. Ukoliko bismo za jedan talijanski dragulj kakav je strip “Alan Ford“ ustvrdili kako predstavlja svojevrsnu parodiju društva u cjelini, onda bismo za ovaj francusko – belgijski dragulj mogli kazati kako predstavlja svojevrsnu vestern parodiju u cjelini.

Na ovim našim balkanskim prostorima, Lucky Luke je oduvijek bio poznatiji pod nazivom jugoslavenskog strip uredništva koji ga je imenovao kao Taličnog Toma. Zato ćemo za potrebe ove recenzije koristiti baš ovaj neoriginalni naziv, igrajući na kartu nostalgije jer će se možda neki čitatelj prisjetiti kakve epizode Taličnog, koju je čitao u djetinjstvu. Ako u tome uspijemo, bit će to sasvim lijepa nagrada za rad na ovoj recenziji. Također, spomenimo i to kako je postojao i pokušaj plasiranja na tržište ovog junaka pod imenom Srećka Munje, ali se od toga brzo odustalo.

Tvorac lika je Maurice de Bever umjetničkog imena Morris, pod kojim je i izgradio reprezentativnu karijeru. Ukoliko bismo Taličnog morali smjestiti u neku vremensku kategoriju odvijanja radnje, onda bismo kazali da se ona odvija na Divljem zapadu u drugoj polovici devetnaestog stoljeća. S tim u skladu, Morris je napravio vizualno upečatljivog kauboja. S licem koji podsjeća na glumca Garryja Coopera, Talični ima lako uočljivu crvenu maramu, kaubojsku odjeću vizualno uočljivih boja, ali i cigaretu koja mu je većinu vremena u ustima, posebno kada su opasni trenuci u pitanju. Barem je tako nekada bilo i barem smo takvog Taličnog svi upamtili, ali vremena se mijenjaju. S njima i stripovska, na štetu stripa, uglavnom.

U smislu nekakve društvene korektnosti kojoj u svijetu stripa ne bi trebalo biti mjesta; posebno u okvirima humora i parodije; baš ta cigareta u ustima morala je prepustiti mjesto travci, cvjetiću ili nekakvom drugom govnetu, umjesto cigarete. Žalim za vremenima kada je strip bio samo strip i kao takav isključivo promatran, jer tada se nije moralo paziti na ovakve i slične stvari, koje mogu izazvati štetnost među mlađom populacijom. Srećom, danas ne izlazi više ni Kapetan Miki jer bi me baš zanimalo kako bi to lažno društveno ćudoređe nagnalo jednog Smuka da se odrekne njemu tako dragog ruma ili kakvog drugog alkohola. Ako mislite kako manjak cigarete u ustima nije pretjeran gubitak za Taličnog, onda se zapitajte kakav bi gubitak predstavljao gubitak sjekire za jednog Zagora? Mislim da je odgovor na to pitanje i više nego očit. Za one željne nekog dodatnog detalja oko ovih novijih stvari preporuka čitanja recenzije “Čovjek koji je ubio Taličnog Toma“. Ipak, da ne bi bilo zabune, za djecu koja prate portal: djeco, nemojte kupovati ni cigarete, a ni alkohol. Kupujte stripove.

“Lucky Luke protiv Pata Pokera“ nudi sve ono što jedan strip Taličnog općenito nudi svojim čitateljima: razbibrigu, kvalitetu, humor, šarm i parodiju, a sve to dodatno uljepšano vrhunskim crtežom. Ono što bih posebno izdvojio kao odličan i smislen potez u vezi s već spomenutom vizualnom karakterizacijom lika; upravo je gubitak tog identiteta za potrebe uvodnog dijela priče. Ne, ne brinite, nije u pitanju potpuni izostanak cigarete. Radi se o vizualnoj parodiji koja je naglašena tako što su lopovi ukrali odjeću Taličnom prilikom kupanja u rijeci, gdje se nastojao malo osvježiti prije ulaska u mjesto. Ostavši bez prepoznatljive odjeće, nailazi na kočiju kojom putuje i jedna gospođa koja mu daje nešto sinove odjeće. Neprikladne i neodgovarajuće, dakako. Tako odjeven dolazi u Red City gdje ga razbojnici podrugljivo i podcjenjivački dočekuju na račun njegovog izgleda. Kako će se samo prevariti! To je sve jako lijepo ukomponirano crtežom, ali i bojama, koje nisu onako loše kao kod nekih Bonelli junaka. Mjestom vlada Pat Poker.

Kako je prikazan Pat Poker? Uobičajeno gramzljivo lice Divljeg zapada, uz neke stereotipne osobine sličnih likova. Vlasnik je salona “Srebreni dolar“. Prilično prikladan naziv. Poker je profesionalni kockar koji na kartama pobjeđuje svakoga. Osim Taličnog. Poker je i brz na obaraču, koji u međusobnim obračunima usmrćuje svakoga. Osim Taličnog. Poker je i inteligentan razbojnik čije smicalice mogu nadmudriti svakoga. Osim Taličnog. Sve u svemu, jedna lijepa i opuštajuća epizoda koja po meni ne spada u sami vrh edicije, ali koja je opet zadovoljavajuće kvalitetna. U scenarističkim okvirima Morris ipak nije jedan Rene Goscinny, čije su priče Morrisovom crtežu donijele jednu dimenziju više.

Crtež je u funkciji narativnog dijela priče. Poznato je kakve je sve crtačke kvalitete posjedovao Morris. Pojedine njegove vinjete u svakoj epizodi mogu biti priča za sebe. Čak i svijet u malom. S koliko je ljubavi i pažnje radio svoje crteže, dovoljno govori i saznanje koliko je pozornosti posvećivao i najmanjim detaljima. Evo primjera jedne takve vinjete.

Naslovnica također izvanredna. Točno se može osjetiti atmosfera straha i iznenađenja kada je Pat ugledao Taličnog na vratima saluna. Super!

Najveće zasluge za planetarnu popularnost ovog junaka, Lucky Luke duguje uspješnoj suradnji koju su ostvarili velikani stripa Morris s jedne strane, a s druge Rene Goscinny. Oni su od početaka svoje suradnje 1955. godine pa sve do Goscinnyeve smrti 1977. godine, stvorili čitav niz kultnih i nezaboravnih epizoda. Lucky Luke i danas jaše. S nekim novim stripovskim snagama. Uz poznatu pjesmu koja govori o usamljenom kauboju, Talični Tom ponovo odlazi u smjeru zalaska Sunca, gdje ga čeka neka nova epizoda. Na radost mnogobrojnih zaljubljenika u ovog strip junaka.

LU VEC 1 Junak Mlakonja

7, 8, 8, 8

Peta epizoda originalne numeracije, za sada najslabiji TT kojeg sam imao prilike čitati, nešto slabiji od Dr. Doksija, koga je takođe radio samo Moris. Ali sasvim kul epizoda, inače sastavljena iz dva dela (originalno objavljena zasebno). U prvom delu Tom dolazi u Red City kao šerif ali ga doživljavaju kao šonju. Ubrzo im, kroz razne duhovite momente i dosetke pokazuje ko je gazda, ali Pat Poker na kraju beži. Poslednja scena prvog dela mi nije jasna.
    Drugi deo se dešava u anti-ovčarskom mestu Tumbleweedu, gde se sukobljavaju Talični i lokalni siledžija Angelface, a ubrzo u mesto dolazi i Pat Poker, kome ova dvojica pokušavaju da smeste.
    Sve u svemu, Pat Poker mi je za sada najmanje drag sporedni lik (u poređenju sa konkurentima mu Daltonima, Rojem Binom i Dr. Doksijem), ali su scene kartanja i nadmudrivanja (koga u TT ima na pretek) urnebesne. No verujem Peyu (a i na osnovu dve pročitane Gošinijeve priče) da će najbolje doći sa Gošinijem. Pa ipak ovo je jedna sasvim zabavna priča. Moris se kao idejni tvorac sasvim dobro snalazio kao scenarista i pre Gosinija, takav sam utisak stekao.

20.12.2021
    00:54:00 sati

6, 6, 10, 10

Do ovog trena ovo mi je drugi najslabiji Talični, Doktor Doksi mi je tanji. To i dalje znači da imamo korektne priče s nekoliko humornih elemenata, ali kad se sjetim 20. pukovnije, Karavane... ovo je slabo i tanko. Ide jednim ritmom i rijetko iznenadi. Crtež i naslovnica top.

20.12.2021
    12:49:00 sati
  • Vlladimir

6, 6, 7, 9

Crtački se tražio i menjao, i to još uvek to nije bio onaj rasplamsani Morris, al' može da prođe. Scenaristički ''much outdated'' iz današnje perspektive, i vidi se, da je Morrisu trebao pravi scenarista, koji će naravno i doći par godina kasnije u vidu Legendarnog Goscinnyja.

Sve u svemu, epizoda je standardni comic relief, ali ništa specijalno. Pravi biseri su tek trebali doći.

20.12.2021
    12:49:00 sati
    Vlladimir

6, 8, 6, 6

Ovo je baš stara stara epizoda Lucky Lukea gdje glavni lik još uvijek nije dovoljno izgrađen, konj mu izgleda kao strašilo punjeno sijenom bez pogleda i interakcije sa gazdom…uglavnom, mnogo toga fali, ali humor u ove dvije epizode ide u pravom smjeru. Scene poput one u kojoj “šerif” dolazi u grad kočijom odjeven kao dječačić, te ona u kojoj se Pat Poker okrenut leđima prozoru preznojava igrajući poker ne mogu tako lako izaći iz sjećanja nakon čitanja. Ovaj početni crtež mi se baš i ne sviđa, ali svi znamo da će sa vremenom dozrijeti.
    21.12.2021
    17:48:00 sati
  • Bachy