LU VEC 10 | 68 str.

Svjedočimo li uistinu posljednjoj avanturi istinske legende Divljeg Zapada i devete umjetnosti?

• Čovjek koji je ubio Luckyja Lukea
    LU BGPI 1
  • Čovek koji je ubio Taličnog Toma
    LU VEC 10

• Lucky Lukea je 1946. godine osmislio belgijski autor Maurice De Bevere, poznatiji kao Morris. Zlatno razdoblje proživljava u periodu od 1957. do 1986. godine kada Morris crta po scenariju Renéa Goscinnyja, poznatog kao kreator Asterixa i Iznoguda.
  • Ako ne računamo ovaj album, do sada su u Francuskoj izašla 83. nastavka Lucky Lukea.
  • Izdanje Veselog Četvrtka nam na kraju albuma donosi i neke Bonhommeove radne verzije i skice nastale prilikom izrade ovog albuma
  • Pred sam kraj albuma, na jednom grobu piše "Morris from Bevere, may be some day we'll meet in the grand praire", očigledna posveta Morrisu. Također, jedan od grobova nosi natpis "Four slugs from a 44, no les no more", kao posveta jednom od najpoznatijih groblja na kojima su pokapani odmetnici na Divljem Zapadu, u ovom slučaju groblju Boothill u gradiću Tombstone, država Arizona. Spomenuti grob pripada stanovitom Lesteru Mooreu.

Još prije nego li je strip uopće izašao na tržište mogli smo čuti podvojena mišljenja (točnije očekivanja) po pitanju njegove izvedbe. Zamišljen kao specijalni broj objavljen povodom 70. godišnjice, "Čovek" je sve osim standardnog Lucky Luke stripa. Iako još od 2003. godine avanture Luckyja Lukea redovno potpisuju crtač Achdé u kolaboraciji s raznim scenaristima, ovaj specijalac je dan u ruke Matthieouu Bonhommeu, autoru koji do sada nije potpisao nijednu epizodu Luckyja Lukea, kako scenaristički, tako i crtački. No ono što Bonhomme jest napravio je radikalno promijenio pristup ovom naslovu, ostavivši ga bez nekih najprepoznatljivijih karakteristika. No kao što ćemo vidjeti, to nije nužno loša stvar.

Slika 1. Početni kadrovi stripa

Prva stvar koju odmah primjećujemo je drugačiji crtački stil. Iako još uvijek karikaturalan, poprilično se razlikuje od onog kojeg su njegovali Morris i (kasnije) Achdé. Druga stvar koja vrlo brzo upada u oko je izostanak humora i iako tu ima nekih smiješnih scena i situacija, priča je poprilično ozbiljnija u odnosu na sve druge albume. U srži je zapravo jednostavna; Luke (ili Talični, kako želite) dolazi u grad čiji su stanovnici nedavno opljačkani. Naime, svo zlato im je ukradeno, a nesposobni šerif i njegova ekipa ne pokazuju preveliki interes kako bi riješili zločin. Ubacite u to još i sasvim očekivani twist na kraju i imate cijelu priču ovog albuma. No to je zapravo manje bitno, jer ono što nam Bonhomme ovdje želi pokazati je naglašeno u sporednim detaljima, a ne u glavnoj priči i to mu odlično ide. Bilo da se radi o strahopoštovanju mještana kada se Talični predstavi (dočaravši nam tako veličinu i legendu glavnog lika) ili npr. o sceni kada jedan od sporednih likova govori Taličnom da nikada ne izgubi onu čistoću i naivnost (slika 2 u ovoj recenziji), autor nam pokazuje da je onaj pravi Talični kojeg svi znamo idalje tu. Sami dijalozi su tečni, realni i lijepo napisani, funkcioniraju bez problema. Izostanak humora je naravno itekako osjetan, no to ne uzimam kao neki problem upravo zbog toga što ovo i ne pokušava biti humorističan strip. Jedino ako netko baš ne želi prihvatiti Taličnog bez humora, mogao bi izostanak istoga vidjeti kao minus, no to je u redu. Nije uobičajena stvar da se iz humorističnih stripova izbacuje upravo ono što ih definira.

Centralni motiv koji se provlači kroz cijeli strip je "borba" Taličnog s nedostatkom duhana. Iako možda na prvu zvuči banalno, bitno je za napomenuti da se u jednom trenutku ima 30ak godina u Francuskoj publika pobunila protiv korištenja duhana u stripu koji čitaju i djeca. Morris je nevoljko i pod prisilom morao cigaretu zamijeniti travkom, lišivši Taličnog jednog od njegovih najprepoznatljivijih simbola, kazavši da je cigareta "dio lika", baš kao što je i npr. lula dio Popaja. Bonhomme se fokusira na taj detalj, uzevši ga kao bitnu prekretnicu u cijelom serijalu nakon koje po njemu Talični više nije bio onakav kakvog ga je Morris izvorno zamislio. Upravo u tom detalju je sadržana bit "Čoveka" i u tom detalju je zapravo simbolika smrti Taličnoga. Tokom priče se stalno postavlja pitanje tko je zapravo taj čovjek koji ga je ubio, no na kraju se može zaključiti da je čovjek zapravo publika, čitatelji. Svi oni ljudi koji su poljuljali Morrisovu ideju prisilivši ga da makne jedan od Tomovih simbola. U ovom slučaju čovjek je publika, a Talični je sloboda izražavanja, takoreći ugušena pod prisilom.

Slika 2. Sve ono što je vrijedno kod Lucky Lukea

Itekako ozbiljna tema za jedan strip koji je u osnovi humoristične prirode. Odstupanje od klasičnih epizoda se vidi, no po mom mišljenju u ovom slučaju je to napravljeno s namjerom da autor prikaže svoje nezadovoljstvo samom idejom cenzure, te da ispriča spomenutu promjenu sa strane Taličnoga. Ipak, nije sve tako crno jer Talični se, baš kao i Morris, nakon krize ne predaje i nastavlja pustolovine. Zadnji kadrovi stripa kada Talični uzima travku s groba mrtvog prijatelja, stavlja je u usta i na Jollyju odjaše u zalazak sunca u stvari najavljuju one "novije" epizode bez cigarete i posebno su dojmljivi, te nam veoma jasno prenose poruku koju je Bonhomme ovim stripom zapravo želio reći:

Talični je mrtav, živio Talični!

LU VEC 1 Junak Mlakonja

8, 7, 7, 9

Mislim da je potrebna jedna parodija na ovu epizodu pod naslovom "Kako je Talični Tom ostavio duvan". Priči nekako strašno fali jedna scena na početku u kojoj bi nekakva gatara pod šatorom prorekla Taličnom ono što je vidio u kartama nešto kasnije. Talični je predstavljen kako kakav narkoman, sve vrijeme je "mrke objesio brke" (nekako bi više priličilo da mu ih je autor stvarno docrtao), a sama atmosfera nekako je nevješto izbalansirana tako da je izgubljen pravi osjećaj koji bi morao da se stvori kod čitaoca prilikom čitanja ovakvih priča. Sama suština priče i solidno izveden rasplet izvlače stvar na kraju. Ne mogu reći da je ovo loše, ali nekako je sama priča daleko i od naslova i od ozbiljnog Taličnog Toma, ako je namjera bila neka vrsta parodije na parodiju. Više bih ovo nazvao neraspoloženim Taličnim, nego ozbiljnim.

17.12.2016
    20:27:00 sati
  • krem