Braća Dalton

Lucky Luke

LU VEC 2 | 44 str.

Braća Bob, Gret, Bil i Emet su mrtvi. Njihovi rođaci Džo, Džek, Villijam i Avarel su pak živi i žele da osvete njihovu smrt tako što će ubiti Taličnog Toma. Problem je u tome što su to jako bedni banditi, kilavi u svom poslu. Ipak, duhom ne posustaju, i posle treninga postaju opasni desperadosi, toliko opasni da im se čak i Talični pridružuje u pljačkama banaka. Ipak, kada Daltonovi na kraju shvate da ih je Talični vukao sve vreme za nos, biće prekasno, i oni će svi zajedno završiti tamo gde im je i mesto: u zatvoru!

Priča 4

Scenarij 3

• Braća Dalton
    LU AZ 23
  • Daltonovi 1.deo
    DENIS 64
  • Daltonovi 2.deo
    DENIS 65
  • Daltonovi 3.deo
    DENIS 66
  • Braća Dalton
    LU PZAL 3
  • n/a
    ST 36
  • n/a
    ST 139
  • n/a
    ST 140
  • Knjiga #4
    LU STKON 82
  • Braća Dalton
    LU VEC 2
  • ZOV STRIP #38
    ZOVST 38
  • ZOV STRIP #39
    ZOVST 39
  • ZOV STRIP #40
    ZOVST 40
  • ZOV STRIP #41
    ZOVST 41
  • ZOV STRIP #42
    ZOVST 42

• Les cousins Dalton
    LU LUCO 12

• Originalna braća Dalton, Bob, Gret, Bil i Emet, pojavili su se u šestom albumu, kod nas poznatom kao Daltoni dolaze, i u kojem ih je Talični sredio kao Panta pitu. Ne treba ni napominjati da rođaci Dalton su pljunuti original Daltoni, gde je Bob bio najmanji, najstariji i najpametniji, a Emet, najveći, najmlađi i najgluplji.
  • Osim navedenih naslovnica u recenziji, ova priča je još izašla u: Kekec 252-295 i Strip magazin nedjeljni zabavnik 1-16.
  • Prvi kameo rođaci Dalton su imali u prethodnoj Taličnoj avanturi, Talični Tom protiv Džosa Džambasa.
  • Ova, dvanaesta Talična avantura, je i prva prava avantura i rođaka Dalton, koje ćemo kasnije susretati i u mnogim drugim epizodama.
  • Za razliku od originalne braće Dalton, za kojima je bila raspisana ozbiljna poternica (za Boba 50 000$, a za ostale po 30 000$), naši Daltoni se nisu baš proslavili: 5 banki za Džoa, dve i po za Vilijema, umetnički dojam za Džeka a Avarela niko ni ne traži:)
  • Na strani 5 Taličnom se od rođaka Dalton priviđaju original Daltoni:)
  • Killer Gulch - Ubigrad!
  • Dead Man Gulch - Besigrad! I sa naravno lokalnim novinama epskog naziva: Dead Man Gulch Epitaph!
  • Frightful Gulch je naravno Strašigrad, a Coyote Gulch Kojotgrad:)
  • Osim što će se pojaviti u narednih 35 avantura Taličnog Toma, Daltonovi će biti i u dugometražnim i kratkometražnim crtanim filmovima o Taličnom. Štaviše, uspeće i da se pojave i u igranom filmu o Taličnom, a imaće i svoj, prilično neupešan igrani film, Daltonovi, iz 2004. godine.

Kao klinac, tokom osamdesetih, odrastao sam uz Asteriksa, Taličnog Toma, Gašu, Spirua… Njih je bilo na kilo, objavljivani su svugde i na svakom mestu. Nije bilo časopisa ili novina a da nešto od njih ti ne iskoči. Naravno, i uživao u njima, beskrajno… Ni ne čudi da sam, kad je reč o Taličnom, sa zanimanjem počeo nanovo da ga uzimam kada je Veseli krenuo sa njime, sećajući se e kako je nekad dobro bilo… Heh.

Imam svih, koliko ono beše, deset sveski Veselog, činjenica da ni im broj tačan ne znam govori koliko me je to čitanje nanovo razveselilo. Bilo je dovoljno da sve te priče Taličnog pročitam jedared, našta bi usledilo jedno meh, i odlaganje na police. Može biti da mi je Talični bio i smešan i zanimljiv kao klincu, ali danas, četrdesetak godina kasnije, strip ne drži vodu.

Tipičan primer je upravo ovaj, Braća Dalton! Meni, a verujem i velikoj većini ljubitelja Taličnog, najomiljeniji antagonisti serijala. Ovu, kao i mnoge druge avanture sam čitao x puta dok sam išao u školu, i ni sam ne znam koliko me je ona, kao i mnoge druge Daltonove avanture nasmejavala do suza. Međutim, kada sam joj se vratio nanovo, pre desetak godina, kao i sada, prilikom pisanja ove recenzije, čitanje same epizode bio mi je živ smor, a gegovi, osim možda njih par (što je itekako nedovoljno) dosadni.

Moram da priznam da se ja originalnih braće Daltona ne sećam, biće da tu epizodu nikad nisam čitao. Ako je suditi prema pregledu na ovom sajtu, ona je objavljena svega dva puta, u Crtanim romanima i u (ranoj) Stripoteci, koje mi nisu prolazile kroz ruke. Ona je originalno u Francuskoj izašla 1954, kao šesti album. Priča je ovde jednostavna, rođaci originalnih Daltona žele osvetu nad Taličnim koji je odgovoran za smrt njihovih daleko poznatijih rođaka-bandita. Ali, zadatak neće biti lak, jer oni sami nisu nizašta…

Braća Dalton su u Francuskoj ubrzo izašli nakon originalnih, već 1957. Iako Gošini potpisuje scenario, on se u prvom francuskom izdanju čak ni ne pominje kao autor. Morisov crtež ovde tek daje naznake kakav umetnik će on postati. Moris je bio poznat po tome da je skicirao malo a crtao veoma brzo, međutim, on će tu metodu usavršiti tek kroz nekih desetak godina nakon ovog albuma. Ako nešto valja, to je korišćenje senki i silueta koje daju atmosferu priči.

A što se priče tiče, ona je jako slaba. Gošini pokušava, i ne uspeva, da nas nasmeje sa trapavom braćom Dalton. Mi provodimo čak deset tabli sa njima, ne uspevajući da se nasmejemo njihovoj nesposobnosti da budu zli i opaki prema okolini, koja ih ne zarezuje ni tri posto. Jedino što čovek može da uradi je da se sažali, manje na njih, više na sebe, što se uopšte dohvatio čitanja.

Čak ni kada postanu opaki, biće tako što grrrruću na stare fotografije, oni bivaju prevedeni žedni preko vode nanovo od strane Taličnog Toma, tako da ni narednih 20 tabli Daltonovi ne rade ništa sem što se brukaju, zahvaljujući neinventivnom Gošinijevom scenariju. Gošini konačno, u poslednjoj trećini izlazi iz kalupa, pa šalje braću na razne strane, tako da uspeva malo da razmrda već učmalu priču. Barem malo. Do kraja će Talični morati bar toliko da se pomuči, da ide za jednim po jednim Daltonom i da ih hvata, a i mi ćemo donekle imati prilike da vidimo koliko se pojedina braća (ne)uspešno bore protivu Čoveka koji je brži i od sopstvene senke. Ako mene pitate, meni je ubedljivo najbolji bio Vilijam, sa njegovi (pokušajima) prerušavanja.

Kada je izašao ovaj album, 1957, bio je instant hit, i ne čudi da je publika htela Daltonove u svakoj drugoj, trećoj avanturi. I meni je ova priča bila hit početkom i sredinom osamdesetih. Ali, vremena se menjaju, kao i ukusi. Danas, ovo je jedna ispodprosečna priča, koja čak ne uspeva da drži pažnju do samog kraja. Ja sam je jedva iščitao, i sigurno joj se više neću vraćati. Nema razloga. Za razliku od Asteriksa, na primer, čije pojedine epizode i dan danas su urnebesne, Talični Tom nije uspeo da izdrži test vremena. A ni Daltoni.

Nažalost.

LU BG 25 Lucky Luke protiv Pata Pokera

LU BG 36 Billy Kid

10, 10, 10, 10

Pravi klasik serijala! Mislim da prica zasluzuje za tocno 50 posto bolju ocjenu. :) Epizoda s kojom se mozemo upoznati sa slavnom bracom Dalton - ne onom pravom, vec onom koja ce nas godinama kasnije iznova uveseljavati u svojim carkama protiv Luckyja. Kroz pricu vidimo kako su Daltoni izgradili svoju karijeru te da na pocetku nije bilo bas najjednostavnije za njih. Nakon sto su nadvladali pocetne nedace i naucili se koristiti oruzjem, put ih vodi do Lucky Lukea koji se genijalno sprda s njima. One lazne pljacke banki su me bas lijepo nasmijale! Druga polovica price orijentirana je na osvetu brace Dalton koja je zapocela s njihovom inacicom one slavne izreke musketira: "Jedan za sve, a svi protiv Lucky Lukea!". Zanimljivo mi je bilo ovdje popratiti nacin na koji su oni opisani. Recimo Avarel mi se cinio nekako pametnijim i snalazljivijim nego u kasnijim epizodama, ali ipak svoju pravu (glupu) prirodu je otkrio u scenama kad se William prerusavao. To su mi definitivno bile najbolje scene epizode! Vec ovdje vidimo o kakvim je tocno negativcima rijec, a bit ce super i epizode u kojima se ponovno pojavljivaju. Nisu uzalud bas oni mnogima najomiljeni Luckyjevi protivnici. Meni osobno najjace njihovo pojavljivanje ni nije u stripu vec u crtanom filmu, francuske produkcije iz 2001. godine, epizodi "Daltonovo blago". To je bila prava komedija, preporucam crtani svima koji vole simpaticnu bracu. :)

Ova epizoda mi nije najbolja iz serijala, ali definitivno je rijec o prici koja se pamti nakon citanja, ako nista zbog nacina na koji se Lucky sprdao s Daltonima. Meni je ponudila ugodno citanje i podsjetila me na to zasto uopce i volim Lucky Lukea. Morrisov crtez je uvijek lijepo vidjeti, pogotovo sto se vec ovdje vidi znacaj napredak u odnosu na neke ranije albume, a zgodna je i originalna naslovnica.

20.03.2024
    22:26:00 sati

8, 9, 8, 9

Ne znam za recezenta, ali mene je već ovo "Bre, nijedna rupuška" slatko nasmijalo :) Mogu se složiti da crtež još nije "onaj" po kojem ja pamtim Taličnog i sama priča meni nije vrhunac serijala, ali opet je tu riječ o nečemu što ću, makar ja, uvijek pamtiti i čemu ću se u životu još puno puta rado vraćati.

22.03.2024
    11:15:00 sati

9, 9, 9, 7

Klasik. Iako se mogu složiti da je ovo nekada izgledalo puno bolje, ali i mi smo stariji. Meni su, recimo, od junaka najgore i najteže ostarili Kapetan Miki i Blek, ni Talični nije nešto u cvijetu mladosti, ali od Bleka i Mikija je ipak druga galaksija za mene.

23.03.2024
    17:18:00 sati

• Osvetnička braća