Lutajući vitez

Thor

LUVI ALG 1 | 180 str.

Nakon smrti svog učitelja viteza, kršni štitonoša Dunk odlučuje steći slavu na viteškom turniru na livadi Pepelgaza. No, kako lutajući vitezovi najčešće nisu odjeveni propisno, bit će izazov uopće upasti na turnir. U tome će mu pomagati njegov nesuđeni štitonoša, mali Egg, koji će se pokazati kao neprocjenjiv dodatak ovom malom duetu…

• Lutajući vitez
    LUVI ALG 1

• U originalu je izašlo kao 6-sveščano izdanje Image comics (prvi broj u kolovozu 2003.). Predgovor prvom svesku napisao je Robert Silverberg, urednik antologije Legends, gdje je izašla originalna Martinova novela. Antologija je imala zadatak pružiti najbolje iz svijeta fantasyja svakog od renomiranih autora gdje su priče smještene u svijet koji su oni stvorili. Prva pisana pripovijetka je kod nas izašla u sklopu antologije Monolith #3
  • Vrijeme radnje je 100 godina ranije od vremenske linije koja prati događanja serijala "Pjesme vatre i leda". Za vrijeme Daerona II. Dobrog, u vrijeme mira kad je dinastija Targaryena bila na vrhuncu.
  • Dunk je poznat i kao Ser Duncan Visoki, dok je Egg zapravo Aegon nećak princa prestolonasljednika. Princ Baelor ovdje umire u dvoboju, a njegov sina uskoro poslije tako da se linija nasljedstva prebacuje na drugog brata Maekara i njegove sinove. Aegon je mlađi Aemonov brat, koji se u vrijeme Pjesme vatre i leda nalazi kao Meštar na Zidu. Prije smrti Aemon u bunilu spominje svog mlađeg brata. Aegon je postao kralj nakon što je njegov brat Aemon odbio krunu. Vidi Aegonovo rodoslovlje!
  • Pravda Sedmorice – stari zakon kojeg su donijeli Andali. Sastoji se u tome da se sedmorica bore protiv sedmorice i na taj način dokažu tko je kriv. Jer bogovi sigurno neće dopustiti da se nevin čovjek smakne.
  • Štit, zeleni brijest u suton i zvijezda padalica. Brienne iz Pjesme na temelju tog štita napravi svoj jer je kao mala vidjela taj amblem u oružarnici svgo oca.
  • Na kraju je dodatak u obliku heraldike obitelji.
  • Olovke Mike S. Miller, tuš Mike Crowell, boja Lynx Studio. Scenarij adaptirao Ben Avery prema priči Georgea R.R. Martina.

Igra prijestolja, nulta godina

Nije nikakvo čudo da nakon uspješnog filmskog ili TV izdanja nekog književnog uratka, najednom počinju mahnito rasti brojke prodanih primjeraka knjiga i ostalih memorabilija, a niču i strip obrade. Sve marketinške branše počinju se otimati za svoj dio kolača, ako je franšiza tako uspješna. Nastale kao fantastični snovi jednog nadobudnog stripovskog geeka i ljubitelja srednjovjekovlja, (i autora niza vrlo dobrih manjih romana i priča, dakako) knjige serijala Pjesma leda i vatre postale su megauspješna franšiza. I sve ostalo sad počinje izlaziti i plijeniti pažnju javnosti, otkrivaju se rana nepoznata djela, izvlači se i posljednja lipa gdje god se može. Možda bismo mogli reći da je tako očito i izdavačka kuća Image comics odlučila ubrati svoj dio tržišnog kolača radeći stripizaciju Martinovih kraćih pripovijedaka o Lutajućem vitezu Dunku i njegovom štitonoši Eggu. No tu bismo se prevarili jer sveščice potječu iz 2003. godine, iz doba kad serijal nije bio toliko popularan kao danas. Koliko je autor popularan i koliko su strip-autori nevažni svjedoči i činjenica da na poleđini stripa ni na koricama nema autora stripova već je naveden samo njegovo Visočanstvo George R. R. Martin – Majstor bard!

Dunk

Strip je rađen na temelju njegovih pripovijedaka o Dunku i Eggu, 100 godina prije radnje Pjesme o ledu i vatri. Dosad su napisane tri pripovijetke, sve izašle u Silverbergovoj antologiji - 1998. The Hedge Knight, The Sworn Sword i The Mystery Knight (manje od sto stranica svaka); a svaki trejd prati po jednu priču. Doduše, stripizacija treće još nije izašla, a Martin najavljuje i četvrtu (pisanu) pripovijetku. Kad se sve četiri napišu i adaptiraju - e onda, kaže izdavač - izaći će pravi trejd sa sve četiri priče. Živi bili pa vidjeli!

Budući da sam čitao originalnu priču (da, osim stripova čitam i knjige!), bez obzira što Algoritam to još nije objavio u pisanom obliku; radnja stripa vrlo vjerno prati radnju priče, onaj koji je radio adaptaciju dobro je usvojio Martinov stila pisanja… Prva pripovijetka je inače izašla u sklopu antologije Monolith #3. Priča definitivno postaje zanimljivija kad kao fan poznajete pozadinu priče i sve ove osobe ili događaji koje se spominju i sreću prije ili poslije, sreli ste ili ćete sresti u jednoj od Martinovih knjiga iz ciklusa Pjesma vatre i leda. Siguran sam. Više ili manje. Meni je baš zazvonilo npr. kad je Dunk pošao tražiti štit i svoj amblem, i naručio od lutkarice da oslika taj štit pa mu ona napravi grb u obliku brijesta i zvijezde padalice. Tako i junakinja iz knjiga Brienne traži štit i dade ga oslikati s grbom kojeg je nekad vidjela u očevoj oružarnici... A i istražuju se detaljnije neki događaji o kojima se u Pjesmi samo spomenulo, poput pobune Blackfyrovih. Događaji Lutajućeg viteza dešavaju se nekih desetak godina nakon te pobune (točnije 208. g.), i dobrano se vidi stanje kraljevstva nakon ovih događaja.

Nek' me hrast i željezo dobro čuvaju, jer na me smrt i pakao čekaju.

Dunk ostaje bez svog mentora

Dunk i Egg

Glavni akteri su dakako lutajući vitez Dunk (iliti sir Duncan Visoki) i njegov odani dječak štitonoša Egg (odnosno Aegon Targaryen). Dunk je siroče iz najgoreg slama Kraljevog Grudobrana, Buhine guzice, kojeg je posvojio kao malog lutajući vitez ser Arlan. Taj vitez svojim skromnim i časnim viteškim životom bude uzor ovom krupno građenom i ne baš uvijek najbistrijim momkom. Znate kako kažu za njega: "Tikvan Dunk, glave tvrde kao dvorske zidine i spor kao tur. " Nakon njegove smrti Dunk tako ostaje sam i pokuša okušati svoj viteški život na turniru na Pepelgazu, gradeći svoj nastup počevši praktično iz ničega! Uz put pokupi i malog ćelavka Egga za kojeg pomisli da je siroče, mali konjušar, no ubrzo se ispostavio da Egg nije onaj kakvim se ispočetka predstavljao… Zabavna priča uglavnom, i ne bih vam htio spoilati neke dijelove, tako da vam ostavljam da ostatak priče saznate sami…

Ovdje su stvari krenule nizbrdo…

Ekipa koja je radila crtački dio relativno je nepoznata. I dok je tušeru Mikeu Crowellu ovo prvi službeni uradak; Mike S. Miller na olovkama ima već desetogodišnju karijeru. Od manjih uradaka kao tušer i autor naslovnica za Malibu Comics, Miller je prešao i na jače DC-jeve serijale JLA, Superman, X-men da bi ubrzo ta karijera svršila. Tako dobiva poziv od Roaring Studios i počinje raditi na serijalu "The hedge knight". Na momente malo neprirodno plastičan crtež, no ide u prilog estetici cjelokupnog dojma. Zaista solidan i nenametljiv crtež na kojeg se naviknete u trenu. Kad je u pozadini dobra priča, nerijetko znam propustiti i dobar dio crteža. Nama uglavnom naviknutim na klasična kadriranja tipa Bonelli, ovakav način će nam se svakako činiti dinamičnijim.

Malo je nezahvalno ocjenjivati strip, budući da je ovo vrlo vjerna adaptacija Martinove pripovijetke i osjećam da bi svaka negativna primjedba mogla u mojim očima degradirati status ovog iznimnog barda. Kako sam već napomenuo, autor koji je adaptirao priču nije čak niti naveden na naslovnici, jer istinu govoreći, kakva bi šansa bila da Algoritam objavi ovaj strip da autor nije Martin. Govoreći o Algoritmovom izdanju, ono je sukladno njihovoj dosadašnjoj kvaliteti. Izvrsna oprema i prijevod. Ja sam nekako skloniji pisanom izdanju, i uvijek ću tvrditi da mi je ta originalna verzija draža. Nekako imam dojam i da su mi ocjene subjektivno dane prema originalnoj priči, bez obzira što je strip ovakav kakav je.

Pravda Sedmorice

Lutajući vitez definitivno je blaža verzija Pjesme vatre i leda, sa smanjenom količinom krvi, okrutnosti, silovanja i kočijaškog jezika. Kao da je priča pisana za mlađe naraštaje, danas bi rekli teen-adult segment, no nikako nije infantilna. Nadovezuje se uvelike na mitologiju koju je Martin izgradio u knjigama Pjesme vatre i leda. Možebitni nedostatak je svakako nedostatak stabla rodoslovlja linije Zmajeva koja bi umnogome pomogla u razumijevanju složenih odnosa između članova vladajuće obitelji. Sljedeći nastavak bavit će se posljedicama ustanka loze Blackfyreovih, isto kao i treći…

9, 9, 8, 5

Moram se složiti s DeeCayom kada kaže da je pomalo nezahvalno ocjenjivati ovaj strip jer opet radi se o George R. R. Martinu... Unatoč tome što priča nema veliku količinu nasilja opet je dovoljno dobra da zaintrigira čitatelja koji će ju pročitati u jednom dahu.

30.04.2013
    09:38:00 sati
  • Smomo8

9, 9, 10, 9

Crtež fenomenalan,a priča odlična,pogotovo za ljubitelje Igre Prijestolja.

30.04.2013
    10:48:00 sati
    Smomo8
  • kandraks

8, 8, 9, 8

Ja sam izuzetno zadovoljan prvim dijelom, prica mozda jeste malo sporija ali sa odlicnom zavrsnicom. Crtez odlican kao i naslovnice (mislim na originalne a ne ovu koja je preuzeta iz samog stripa)...

30.04.2013
    23:29:00 sati
    kandraks
  • Windwalker

8, 9, 8, 6

Simpatičan i zabavan strip. Naizgled običan viteški turnir, a opet zanimljiv. Priča je lako čitljiva, dobro napisana. Crtež pomalo crtićki, ali oku ugodan i sam po sebi dobar.  Naslovnica našeg izdanja služi svrsi, ali mogla je puno bolje. Ako su već odabrali tu pozu glavnog lika, mogli su staviti i originalnu pozadinu, a ne crnilo. Sve u svemu, sviđa mi se.

01.05.2013
    22:44:00 sati
    Windwalker
  • Stripor

9, 8, 8, 4

Zabavan strip, pogotovo za ljubitelje Martina.

02.05.2013
    18:25:00 sati
    Stripor
  • Zlix

9, 9, 9, 7

Fenomenalan strip. Preporuka svima.

10.05.2013
    16:07:00 sati
    Zlix

8, 9, 10, 5

Zabavna priča ali i pomalo neoriginalna. Ne znan je li se to more zvati nedostatkom ali i ovdje je teško pratiti i zapamtiti sve te likove i njihova imena. Crtež je odličan, a Algoritam je upropastio naslovnicu.

16.01.2014
    10:43:00 sati

8, 7, 8, 6

Ljepo mi je sjela ova priča o lutajućem vitezu, crtež dobar,ali su okolina i građevine preumjetni ili gotovo da i ne postoje. Jedan veliki minus ide scenariju kada je riječ o Eggu, preozbiljan i prepametan kada gledamo da je riječ o djetetu starosti od oko osam godina koje napušta svoju kraljevsku obitelj kako bi moglo služiti jednom lutalici i s njim krenuti u svijet...ha,ha!
    03.05.2014
    08:01:00 sati