Maska boga ljudoždera

Magični Vjetar

MV LIB 10a | 96 str.

Mir između Siouxa i Vrana je prilično krhak, a tenzije između suparničkih plemena će dodatno porasti nakon što dva mlada Siouxa, Onaj Koji Prolazi U Trku i Bijeli Zec, odluče Vranama ukrasti konje kako bi zadivili Onu Koja Odbija Prestati.

• Maska boga ljudoždera - Žena sa portreta - Šado
    MV GOLC 10
  • Maska boga ljudoždera - Žena s portreta - Shado
    MV LIB 10

• La maschera del dio cannibale
    MV SR 28

• Cole Turpin, zvan Mnogo Boja, inspiriran je povijesnim likom Georgea Catlina (1796.-1872.), velikoga američkog etnologa, pisca i slikara. Boselli je, također, kod Zagora kreirao lik Henryja Summersa (v. ZG LU 87/89 „Kradljivac sjena“ i ZG SD 12/14 „Aljaska“) po uzoru na spomenutog Catlina. Turpin će se još pojaviti u epizodi MV LIB 11a „Hoganova neman“, te u broju #94.
  • Već smo se susreli s klanom oprečnih (heyokama Onaj Koji Samog Sebe Ubija) u plemenu Bikovog Repa, a ovog puta saznajemo da postoji i klan tihih proždrljivaca (Bubnjeva Koža i Veliki Medvjed).
  • Debitantski rad Stefana Biglije na serijalu.

Tradicionalni neprijatelji Siouxa, Indijanci iz plemena Vrana su dobili novog poglavicu – Oluju S Tučom koji je dugo vremena živo među bijelcima obnašajući dužnost skauta američke vojske. Osim što je usvojio vojne vještine bijelih ljudi, poprimio je i ostale njihove karakteristike kao što su odlučnost, ambicioznost, pragmatičnost, nesmotrenost i konfliktnost. Jednom riječju, on je čista suprotnost Lisici Koja Trči, starom poglavici s maskom boga ljudoždera, koji drži do običaja i tradicionalnih vrijednosti svog naroda. Sva ta mistika je neshvatljiva ratobornom Oluji S Tučom koji ismijava svoje praznovjerne ratnike zato što su u jednom trenutku pokleknuli pred običnim slikarom Turpinom, vjerujući da je ovaj u svojim slikama zarobio njihove duše. On ne vidi logiku u primitivnim običajima jer u svemu traži racionalno objašnjenje. Uvjeren u nadmoć bjelačke filozofije nad primitivizmom svojih sunarodnjaka, samouvjereno nameće rat Siouxima Bikovog Repa.

Radnja ove priče se zbiva na indijanskom teritoriju, a obrađuje se rivalstvo između dvaju plemena, ispitivanje hrabrosti mladih ratnika te vjerovanja i običaji američkih domorodaca. U kontekstu Magičnog Vjetra, epizodu valja shvatiti kao svojevrsni intermezzo ili mali odmak od priča s Howardom Hoganom. Zahvaljujući Manfredijevoj jedinstvenoj narativnoj tehnici, priča uspijeva biti zabavna i intrigantna unatoč činjenici da je ovakva tema iskorištena već puno puta. Intrigantna je, vjerojatno iz razloga što je prepuna simbolike i skrivenih poruka čija značenja ovog puta nisu baš lako dokučiva. Pa evo jedne od mogućih interpretacija: Autor je iskoristio ovu epizodu kako bi se dotakao teme sukoba među samim Indijancima, umjesto da se ovi koncentriraju na njihovog zajedničkog neprijatelja - bljedolike. Osim što drevna maska, kao simbol indijanske tradicije, sama po sebi nosi brojne misterije, misterije kompleksnosti čovjekove duše (isto vrijedi i za Turpinove slike), ona ima moć sugestije te skriva ljudske slabosti i mane, a stavlja u prvi plan umjerenost i proračunatost, te se (obična "maska") u danim trenucima može pokazati kao opasnije i efikasnije oružje od onog kojeg posjeduje fizički daleko jači, ali i samouvjereniji neprijatelj! Poglavica Oluja S Tučom je živio među bijelcima i služio se njihovim naprednim ratnim umijećem, pa ipak ga je porazila obična maska strašnog boga ljudoždera sa svim svojim misterijima koje posjeduje. Dakle, Indijanci ako žele spriječiti vlastitu propast, prvo trebaju uvidjeti besmisao bratoubilačkih borbi, a u sukobu s moćnijim neprijateljima - bijelcima, trebaju ostati svoji, njegovati tradiciju, biti razboriti, ne galamiti ako to ne vodi ničemu, pa čak i kalkulirati, jednom riječju, sakriti svoje slabosti, a pokazati ono ravnodušno kompromisno lice (masku) koje će kod neprijatelja izazvati poštovanje i koje će ga "opčiniti" i u krajnjoj instanci oduzeti mu povod da potpuno uništi indijanski narod.

Vidljivo je da se gotovo svi likovi u priči skrivaju iza maske. Lisica Koja Trči to čini kako bi sakrio svoju nemoć i starost, Ona Koja Odbija Prestati ulogom udovice pokušava obuzdati prosce i tako sačuvati slobodu koju u braku nikada ne bi imala, a Žuti Plašt odijeva vojničku odoru svog poglavice, Oluje S Tučom, i to za potrebe taktičkog manevra... Svi oni ostavljaju dojam tajanstvenosti i spokojnosti, pa i ovdje maska može biti skriveni sugestivni znak, koji predstavlja taštinu i druga duhovna stanja čovjeka, i koji neizravno utječe na pripadnike zajednice te ih navodi da podsvjesno prepoznaju upućenu poruku, da se u tom slučaju primjereno postave i da izraze razumijevanje jedni prema drugima, a sve to skupa u konačnici omogućava zdrav suživot u određenoj sredini. Jedini koji se nije skrivao iza maske i jedini koji je imao hrabrosti zapaliti svoj portret je bio upravo Oluja S Tučom koji zbog toga nikako nije mogao pronaći zajednički jezik s ostalim članovima plemena, pa je iskazujući manjak poštovanja prema mističnome, pokazao koliko je nedostojan duhovne spoznaje, a na kraju ga je baš to slijepo pouzdavanje u vlastitu prizemnu logiku koštalo glave.

Stefano Biglia se pokazao kao sasvim solidan crtač. Njegov stil je na tragu onog od Gorana Parlova i svakako odgovara vizualnim standardima ovog predivnog serijala. :)

MV LIB 9b,c Sijači smrti

MV LIB 10b Žena s portreta

9, 9, 8, 10

Imam najdražeg Bonelli junaka! Tek sad shvaćam kad sam dao ovakve ocjene ovoj epizodi. Kako ne dat dobru ocjenu Magičnom i kako ne ishvalit fenomenalnu Goranovu naslovnicu?!
    01.04.2009
    14:39:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

7, 7, 8, 9

Onako, ni dobro ni loše, jedino je Biglia kopirao neke vinjete ostalih crtača. Naslovna Venturija je zaista super!
    05.04.2009
    14:26:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

5, 7, 8, 8

Još jedna u nizu prosječnih indijanskih epizoda koja ne predstavlja ništa posebno. Bilo bi vjerojatno bolje da je bilo nekog većeg rata. Ipak, nije loše ispalo jer su ih dobro zeznuli s onom maskom. Crtež nije loš, izgleda da malo kopira Frisendu i još nekog crtača kojeg se sad ne mogu sjetiti. Likovi su u 85% slučajeva dobro nacrtani, pejzaži i okolina su također dobri, ali uvjeren san da Biglia može bolje. I naslovnica je solidna.
    11.04.2009
    00:23:00 sati

7, 7, 8, 9

Zanimljivo je kako je unatoč svemu došlo do rata, ako ne izravno, onda zbog banalnog pokušaja krađe konja. Ipak, na kraju sam se zapitao je li na zadnjoj vinjeti doista Cole Turpin ili zapravo Lisica koja trči (tko zna što maska na kraju ipak može?!). Naslovnica najbolja Manfredijeva dosad!
    16.04.2009
    12:47:00 sati

7, 10, 8, 7

Sviđa mi se ova neobavezna epizoda bez napomena tipa: "vidi broj xy"! Odlično odrađen scenarij.
    28.04.2009
    06:31:00 sati
  • GeneziS

6, 8, 8, 8

Najjača scena kad ona indijanka sama sebi prereže čelo i one reči - Nisam mu mogla biti žena, but ću mu udovica. Tako nekako. Uglavnom, dobra epizoda.
    20.06.2009
    08:19:00 sati
    GeneziS
  • jasa

8, 7, 10, 10

Lijepa priča, ali ne i vrhunska, mali predah od glavnog toka, dobra poruka, neke sitne slučajnosti koji mi se baš nisu dopale. Odlično za razonodu, dobar zaplet, cool je Tuča s onim odijelom, liči na neke Zagijeve neprijatelje :) Crtež na jako visokom nivou, Parlovova naslovnica genijalna, talijanska također :))
    24.07.2009
    10:21:00 sati
    jasa
  • Ukupna ocjena 68%

6, 7, 7, 8

Solidno.
    07.11.2009
    11:29:00 sati

8, 7, 7, 6

Ono što se pamti kod ove epizode je način života indijanaca i njihovi običaji.Počevši od toga da se režu nosevi nevjernim ženama, pa kad se Ona koja odbija prestati poreže po čelu, ili kad se mladi Sioux namjerno nabije na nož(to je stvarno moćno) itd. Ima par stvarno dojmljivih scena. Ostalo je nekako prosječno, i sva ta fama oko maske mi se čini da nije baš najjasnija. Biglia je solidan crtač, ali nevolim kad neko tako očito kopira (Parlova i Frisendu), ipak treba imati i nešto svoje. Uglavnom, jedna ok epizoda, ali ne spada među najbolje.

08.01.2010
    21:56:00 sati
  • nolo contendre

5, 6, 10, 7

Prvi veći promašaj odkako čitam MV.Šta je zapravo okosnica priče?Ako je to rat među plemenima,onda je to tanko i već viđeno milion puta.Ako je to priča o belom slikaru koji živi među crvenokošcima zašto je onda Mnogo Boja celo vreme u zapećku?Čini mi se da je nedovoljno iskorišćen.Maska je već prava enigma.Dobar fazon sa mehanizmom,ali čemu sve to?Loše...

Crtež je već druga priča.Biglia ne samo da zna da crta,nego stvarno i uživa u tome.Njegovi kadrovi su prepuni detalja.U kadrovima u kojima bi mogao da se "provuče" sa manje posla,on ipak bira da nacrta još kojeg Indijanca ili još koji vigvam...Sve u svemu,čovek crta za sve pare.

Naslovnica crtački sjajno urađena,ali ja Magičnog ne doživljavam tako.Mislim da ovom junaku više pašu statičnije naslovnice.

01.02.2010
    19:33:00 sati
    nolo contendre

7, 7, 8, 9

Manfredi je od svega uzeo nešto i na kraju je napravio nekakvu slabu priču.

05.03.2012
    18:17:00 sati

7, 8, 9, 9

Evo dvije predivne vinjete gdje Biglia pokazuje izvanredan osjećaj za ljepotu prirode - vinjeta 1   vinjeta 2

Kod Biglie se primjećuju neke sličnosti u detaljima s Frisendom. Neki kadrovi podsjećaju na njega, posebno scene u noći gdje dobro iskorištava kontrast svjetla i tame, također u krupnim kadrovima gdje crte lica nekih likova imaju one karakteristične trokutaste tanke linije.

Drago mi je da nije bilo klišeja s vizijama jer su takvi elementi postali predvidljivi. Zanimljiva legenda o maski me je bacila u uvjerenje da ćemo opet gledati iste stvari, tj. pojavi se problem kojeg Magični redovito riješi s nekom vizijom u zadnjoj četvrtini epizode.

Zanimljiva priča iz indijanske svakodnevice s poetički nastrojenim Bigliom. Također je ovo dobrodošao odmor od Hogana.

Originalna talijanska naslovnica je izvrsna!

05.03.2012
    23:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

7, 5, 8, 9

Priča mi je možda malo previše brutalna. U uvodniku prije priče je predstavljen bijeli slikar koji živi među indijancima. U samoj priči baš i nema važnije uloge.

23.05.2012
    16:46:00 sati
  • Charlito de la Vega

8, 8, 8, 9

Super su mi ove isključivo indijanske epizode, ali opet je to sve malo monotono. Kraj mi je naivan. Sve u svemu ok, ali za ovakav strip i ovakvog junaka Manfredi bi stvarno trebao dignuti ritam. Ocjena: 79%

EDIT: Nakon drugog čitanja mi je puno bolje sjela. Prvotna monotonost je bila samo moja percepcija jer nisam bio u "zoni" za čitanje, koja je ipak potrebna za MV jer Manfredi više koristi dokumentarno/dramski pristup, a akcija je u drugom planu. Kraj mi je naivan i dalje...

02.06.2012
    19:25:00 sati
    Charlito de la Vega
  • Ukupna ocjena 59%

4, 6, 8, 5

Prosečna epizoda sa dobrim crtežom.

09.06.2012
    22:02:00 sati

8, 9, 10, 9

Svidjela mi se ova epizoda. Imao sam stanku od 2 mjeseca kod čitanja MV-a. Ne znam je li to uzork, ali jako mi je dobro sjela po svim aspektima.

24.04.2013
    12:38:00 sati

7, 6, 8, 10

Epizoda je ona u kojoj se odmaramo od Hogana i gdje se bavimo lokalnim problemima. Ima par scena za pamćenje poput one kad se lik nabije na nož ili kad se Ona Koja Odbija Prestati razreže po licu - eto čak i tu smutljivicu zna oprati grižnja savjesti. :)

Sviđa mi se što sve recenzant vidi u simbolici te maske. Sve to mi nije palo na pamet dok sam čitala strip. Baš super interpretacija.

01.05.2013
    21:24:00 sati

8, 10, 10, 7

Lakovjernost,praznovjerje,ponos..... Biglia crta za 10-ku!
    08.07.2013
    19:01:00 sati

7, 8, 8, 7

04.06.2015
    21:35:00 sati
  • Wayto

6, 6, 8, 7

15.10.2016
    16:07:00 sati
    Wayto

7, 7, 8, 7

Lijepa mala epizoda, i mala pauza od centralne teme sa Hoganom.  Bog Ljudozder je ovdje pogresno predstavljen na naslovnici, jer osim onog susreta sa Magicnim pri pocetku price, uopste se ne pojavljuje (dobro, onaj bijelac se prerusi u nj da bi zaustavio rat izmedju Siouxa i Vrana, ali to je nesto drugacije).  Ona koja odbija prestati je fino ovdje prikazana, i njeni psihicke prepreke su lijepo prezentirane sa strane Manfredija, jednog od najboljih pisaca u citavom Boneliju.  Crtez je odlican, kao vecina epizoda u ovom serijalu.  Radnja je veoma Zagorska, jer nam pokazuje moguci rat izmedju dva plemena u kojim je ponos glavna vrlina; takodje, MW je ovdje u ulozi Gospodara Darkwooda, pokusajuci da smiri oba plemena.  Epizoda tece fino, i cita se u jednom dahu, kao vecina iz serijala.  Veoma dobro.

20.04.2017
    15:21:00 sati

6, 8, 10, 9

Nakon što smo dobili niz od nekoliko vrlo važnih epizoda za kontinuitet, ovdje je predstavljena jedna koja se može čitati neovisno od ostatka serijala. Sam njezin naziv vrlo lako može odvesti na krivi put jer bi čovjek pomislio da se cijela koncepcija vrti oko spomenute maske, a na kraju je ona ostala više u pozadini odnosa između dva indijanska plemena. Moram priznati kako sam i ja također očekivao da će maska predstavljati glavni motiv u radnji, možda čak nešto nadnaravno iz indijanske mitologije, ali je sve ostalo nekako na zemlji u realnim okvirima bez pomišljanja da se barem kratkotrajno izađe iz takvog kruga. Kada bi zamijenio glavne junake ovo bi svakako moglo proći kao Zagorova epizoda, puno je tu vrlo sličnih elemenata iako je primjetno da Manfredi cijelo vrijeme drži ozbiljnost scenarija na visokoj razini, što često nije slučaj na spomenutom serijalu. Dobili smo jedan solidni western smješten u divlja prostranstva bez ikakvog doticaja sa civilizacijom, gotovo svakodnevne događaje iz života prerijskih indijanaca i međusobne sukobe dva različita plemena. Najveći nedostatak ovakve tematike je svakako činjenica da je puno puta obrađivana na razne načine, više nije moguće smisliti nešto novo po čemu će biti zapamćeno u moru sličnih ili potpuno istih uradaka, ali kvalitetni scenarist će barem nekakvim sitnim detaljom pokušati razbiti monotoniju, ako već ne može osigurati da cjelokupna ideja izgleda svježe. Ako ću tražiti nekakvu prednost onda moram navesti da je Manfredi izbjegao najveći mogući klišej koji se može pronaći u pričama sa indijancima, tj. ubacivanje zlonamjernih bijelaca koji iz neke vlastite koristi huškaju crvenokošce na rat ili im prodaju oružje i alkohol. Štoviše, ako ne računam dva glavna lika, u cijeloj priči je moguće pronaći samo jednog bijelca, i taj je predstavljen u pozitivnom svjetlu kao prijatelj indijanaca, bez obzira što je u jednom trenutku bio prisiljen staviti se nasuprot jednih kako bi pomogao onoj drugoj ugroženoj strani. Čak ni takav lik i njegovi postupci nisu izabrani slučajno već su inspirirani jednom povijesnom ličnošću, doduše ne pretjerano poznatom, ali svejedno treba pohvaliti za odabir upravo takve karakterizacije. Među ostalim novopečenim likovima nema onih posebno bitnih, svi osim Turpina su rađeni za jednokratnu upotrebu kako bi zadovoljili samo trenutne potrebe nakon čega će brzo pasti u zaborav. Uvodni dio počinje na neuobičajeni način, stari indijanac pod dvostrukom maskom izaziva na dvoboj Magičnog Vjetra samo kako bi dobio priliku umrijeti kao ratnik. U tom trenutku se može samo nagađati zašto se bivši poglavica Vrana odlučio na takav potez, nameće se pretpostavka kako je tim činom želio skinuti sramotu sa svog imena koju mu je vjerojatno nanio puno mlađi i snažniji nasljednik. Sudeći po njegovim posljednjim riječima postoji vjerojatnost opijenosti nekom vrstom zablude, čudna i neobjašnjiva maska na licu još dodatno pojačava uvjerenje u istinitost takvih sumnji. Je li Lisica Koja Trči želio samo prikriti svoju starost ili se potajno nadao da bi ona mogla potpuno nestati? Onaj Koji Prolazi U Trku je novi lik kojeg nismo imali prilike vidjeti ranije, unatoč tome što je selo plemena Lakota već nekoliko puta bilo mjesto raznih događanja. Mladi indijanac svim silama želi da Ona Koja Odbija Prestati postane njegova žena, samo što stvari nisu tako jednostavne kako se njemu čine. Kroz dosadašnju fazu serijala se moglo primjetiti da Ona Koja Odbija Prestati vodi slobodniji način života, a sada je Manfredi još dodatno poradio na karakterizaciji njezinog lika. Ona jednostavno ne želi da ovisi o jednom muškarcu koliko god sposoban bio, poučena negativnim iskustvima nekih članova svoje obitelji još više je uvjerena u ispravnost takvog razmišljanja. Nedavno je izgubila sestru upravo zbog toga što ju je muž ostavio na milost i nemilost života u samoći, pa zašto onda izazivati sudbinu i otvarati svježe rane u situaciji kada ih je moguće izbjeći. U epizodi Dugi nož Ona Koja Odbija Prestati je više kroz šalu spomenula situaciju sa svojom majkom, tj. kako joj je njezin muž Bikov Rep odrezao nos zbog ljubomore. Tada se to nije učinilo kao ozbiljna i posebno važna informacija, dok je sada Ona Koja Odbija Prestati upravo patnju svoje majke shvatila kao upozorenje kako nikad neće napraviti grešku da pristane biti nečija žena. Onaj Koji Prolazi U Trku ne prihvaća poraz i spreman je na sve kako bi postao dostojan kćeri jednog poglavice, a ako želiš pokazati koliko vrijediš onda samo velika ostvarenja imaju potrebnu težinu. Mladost i neiskustvo nikad nisu bili dobar preduvjet za uspješno privođenje posla kraju, pogotovo kada uzmeš pretvrd zalogaj na kojem je vrlo lako polomiti zube. Onaj Koji Prolazi u Trku je pao na testu skupa sa svojim prijateljem Bijelim Zecom i svi veliki snovi su se rasplinuli u trenutku poput magle na Suncu. Njegov potez u logoru Vrana je u isto vrijeme oličenje hrabrosti i kazna prema samom sebi što nije uspio ostvariti zacrtani plan. Postao je svjestan kako je propustio posljednju priliku da pokaže svoju sposobnost, nije htio živjeti sa teškim teretom na leđima i odlučio je ostaviti nekakav čin hrabrosti po kojem će biti zapamćen u plemenu Lakota. Poglavica Vrana Oluja S Tučom nije uvjeren u njegove razloge i odlučan je u namjeri da brutalnim metodama izvuče istinu na vidjelo, tj. zamišljeni motiv koji on želi vidjeti kao jedinu istinu. Igrom slučaja u plemenu se zatekao Cole Turpin, umjetnik koji se bavi slikanjem, i odlučio reagirati kada je vidio da su stvari otišle predaleko. Turpin ima uvjerljive metode za držanje indijanaca pod kontrolom, igranje na kartu njihovog praznovjerja često će dati bolje rezultate nego korištenje nasilja. Slikar ionako nije čovjek od akcije pa će mu mala varka dobro doći da smiri uzavrele strasti, iako nije u pitanju nešto neviđeno scenaristički je idealno iskorištena prednost njegovog posla, a da s druge strane ona ne izgleda kao pretjerivanje. Ali, nisu baš svi praznovjerni i ne padaju lako pod utjecaj varki, poglavica Oluja S Tučom je neko vrijeme živio u civilizaciji i dobro zna kakvim trikovima se bijelci služe da probude strah kod crvenih ljudi. Čak i kada na trenutak posumnja u svoja uvjerenja brzo će pronaći dovoljno jako objašnjenje zašto se nešto odigralo suprotno od očekivanja, tako da se može reći kako poglavica Vrana jednako dobro iskorištava prednosti dvije različite kulture. Unatoč svim Turpinovim upozorenjima sukob plemena je nemoguće izbjeći, ali se u takvoj situaciji slikar ponovo pokazao kao dragocjeni saveznik obje zaraćene strane, kako drugačije nego uz pomoć varke. Tek u završnoj fazi maska sa početka priče je izvučena iz zaborava kako bi dobila više prostora, saznajemo njezino porijeklo i namjenu pa se jasno može zaključiti da je Lisica Koja Trči imao prevelika očekivanja. Njemu maska nije pomogla, ali zato će Turpin na najbolji mogući način iskoristiti okolnosti u kojima se ona pronašla unutar plemena Vrana, koliko god pojedinci htjeli da je drugačije pravi ratnici ne zaboravljaju ostavštinu dugogodišnjeg poglavice. Kako je došla oluja rata je tako i prošla, Oluja S Tučom poput ugašene vatre na kiši vlastitog bijesa pada u vječni zaborav, dok se na obzoru rađa nova staza prema životu u miru. Maska boga ljudoždera se pokazala po posljednji put kao upozorenje na prethodne pogreške, ali ako bude potrebno vratit će se kao užasna noćna mora ispred očiju onih koji ne poštuju uspomenu na njezinu pojavu.
    Ovo je prvi rad Biglie na serijalu i odmah je predstavio odlično ostvarenje, toliko detalja u nekom crtežu još nisam vidio na Magičnom Vjetru. U nekim dijelovima stilski vuče na Frisendu, pogotovo kod prikaza Poeovog lika, i njih dvojicu bih svrstao na vrh crtača u dosadašnjoj fazi serijala. Naslovnica ne pokazuje ono što se stvarno događa unutar stripa, ali unatoč tome je jako dobro nacrtana i zaslužuje visoku ocjenu.

09.11.2018
    00:04:00 sati

8, 10, 10, 7