Dan Ludih Pasa

Magični Vjetar

MV LIB 29a | 96 str.

Počinje veliko okupljanje naroda Lakota sa ciljem nalaženja konačnog rešenja za Crna brda na koja su belci odavno bacili oko. Magični Vetar i Crveni Jelen moraju održati krhki mir među zavađenim plemenima ali i sprečiti mnogobrojne usijane glave da izazovu incidente koji bi gurnuli Siouxe u veliki rat protiv američke vojske...

• Dan ludih pasa - Sin Crvenog Oblaka - Halloween
    MV LIB 29

• Il giorno dei cani pazzi
    MV SR 85

• Epizoda je u Italiji izašla u julu 2004. godine, a u izdanju Libellusa u decembru 2010.
  • „Blizzard Gazzete“ donosi kratku biografiju Crvenog Oblaka, ključne figure u pregovorima o prodaji Crnih brda. Za ovu epizodu je bitan i uvodnik iz sledećeg broja (MV SR 86) koji govori o tradicionalnim indijanskim venčanjima.
  • Black Hills - kratki istorijat: Lakote su Crna brda smatrali svetim mestom i nisu dozvoljavali nikakva rudarska iskopavanja i upade doseljenika. Prvi rat oko Crnih brda vodio se od 1866. do 1868. godine. Kao apsolutni pobednik nad umornom (od građanskog rata) američkom vojskom izašao je poglavica Oglala Crveni Oblak. To će ujedno biti i poslednji rat (ali ne i bitka) iz kog će indijanci izaći uzdignuta čela. Sporazumom iz Fort Laramiea, 1868, Crna brda će zauvek pripasti Lakotama. Nezvaničnim pronalaskom zlata, četiri godine kasnije, to „zauvek“ će potrajati nepunih osam godina.
  • Str. 14, ponovo se pojavljuje Plavi Konj kog smo upoznali u epizodi „Kradljivac bizona“ (MV SR 33).
  • Str. 16, Poe tvrdi da se predsednik Grant nikada ne bi lično sastao sa Crvenim Oblakom. To nije tačno – sastali su se dva puta u Washingtonu, 1870. i 1875. godine.
  • Str. 22, pukovnik Durheim iz Fort Laramiea kaže Poeu da na pregovorima nije dozvoljeno prisustvo novinara. I to nije tačno – u stvarnosti je novinar „New York Heralda“ sve vreme bio prisutan.
  • Str. 25, Magični Vetar sreće još jednog starog poznanika, Dugog Sveštenika, iz priče „Četiri šamana“ (MV SR 39).
  • Str. 84, stiže i Mali Veliki Čovek sa svojih 200 najvernijih ratnika-pobunjenika.
  • Ludi psi iz naslova, su naziv za grupu akicita (vrsta indijanske policije) zaduženih za održavanje discipline.
  • (*) Sistem koji je za potrebe višesezonskih TV serija davno uspostavljen, ali je tek 1989. godine, posle nagle propasti serije „Moonlighting“ (u ex-Jugi poznatija kao „Slučajni partneri“) usavršen i do danas ga se drže mnoge serije. Dakle, na vrhuncu popularnosti, producenti su odlučili da spoje partnere u ljubavnu vezu. I tako završe igru „will they-won't they“ već u trećoj sezoni. Posle kratkog vrhunca (u svakom pogledu), usledio je pad gledanosti i serija se nikad nije oporavila. Naučenu lekciju su neki scenaristi previše bukvalno shvatili pa su svoje junake mučili celibatom do kraja TV života. „The X Files“ je, recimo, otišao u drukčiju krajnost, pa nam je pokazao samo „after sex“ scenu, gde smo jedva mogli da zaključimo da se nešto desilo između Muldera i Scully. Doduše, dete je bilo tu kao krunski dokaz (mada i dalje kruži priča da se pijana Scully spanđala sa skitnicom-vanzemaljcem). U dugačkim strip serijalima ta su pravila daleko blaža i zavise od slučaja do slučaja, tj. uzrasta čitalaca. Ipak, većina se pridržava jednostavnog recepta – jačina seksualne tenzije nije bitna, bitno je da postoji.

Kako dati ocenu priči koja se zaista dogodila? Priči koju je neko proživeo?

Epizoda se bavi poslednjim pokušajem za sprečavanje velikog rata između belaca i indijanaca, rata za koji su svi znali da je neizbežan. Krajem leta Gospodnjeg 1875. počelo je jedno od najvećih okupljanja indijanskih plemena (uglavnom Lakota i njihovih saveznika) u XIX veku. Razlog su bili pregovori oko prodaje Crnih brda. Kao i svi propali pregovori ni ovi nisu ostali posebno upamćeni u istoriji, ali svakako su idealni kao pozadina još jedne avanture Magičnog Vetra.

Manfredijev način pripovedanja, na kojem su mu često zamerali, ovde funkcioniše u njegovu korist. Uobičajena zamerka je uvek bila da ima predugačak uvod i zbrzan kraj – najčešće kratki obračun na poslednjih par tabli. Ali, u ovoj priči upravo na taj način u prvi plan izbijaju najvažniji detalji. Ne, to nisu pregovori koji počinju tek na 80. stranici i uglavnom se odvijaju off-screen. Sami pregovori su za autora nebitni. Toliko nebitni da Poe, pred sam kraj, jedva pomene konačni (očekivani) ishod. Suština priče je upravo u pripremi - veličanstveno okupljanje Siouxa, kakvo dotad nije viđeno u istoriji.

Manfredi još jednom poteže za starim narativnim trikom i priču nam predstavlja flashbackovima iz Poeove perspektive. Pregovori su odavno završeni i Poe natenane prepričava događaje iz tih sudbonosnih septembarskih dana, svom kolegi i prijatelju, Jimu Brennanu. To nam omogućava da iz neutralnog ugla (očima neupućenog belca) sagledamo sve te nove običaje i situacije. U tim momentima priča poprima oblik klasične „fish out of water“ avanture, jer pratimo Poea kako luta ogromnim indijanskim selom i ubrzo upada u nevolje. Nezaboravna scena - kada naiđe na grupu nepoznatih namrgođenih ratnika koji se lagano kreću u njegovom pravcu, a on pokušava da ih eskivira. Scena je i smešna i ozbiljna u isto vreme i dodatno povlači paralelu sa savremenom Amerikom i sličnom situacijom u kojoj bi se našao neki druželjubivi belac-turista koji zaluta u South Central Los Angeles.

Oni koji od Magičnog Vetra i dalje očekuju samo brze western-horor priče, ostaće razočarani ovom epizodom. Ned gotovo da nije ispalio metak, ali je, ako im je neka uteha, podelio dve nezaboravne šljage. „Dan Ludih pasa“ se najviše bavi rasulom koje je tih dana vladalo među indijanskim plemenima. Podele, međuplemenski sukobi, nerealni zahtevi oko prodaje Crnih brda, uzaludni pokušaji Crvenog Oblaka da dođe do zajedničkog stava svih poglavica - ili bar većine, jer se znalo da Ludi Konj i Bik Koji Sedi nikada neće pristati na kompromis - su na kraju rezultovali krahom pregovora, iako je velika verovatnoća da bi propali u svakom slučaju.

Epizoda je prepuna zanimljivih indijanskih običaja i slice of life momenata. Ipak, scena koja se najdublje urezala u sećanje je vaspitna šamarčina koju Magični Vetar udara Onoj Koja Odbija Prestati. Ta pljuska nije mnogo uticala na njihov već komplikovani odnos, ali je svakako ubila i poslednju nadu fanova da će ovaj par završiti zajedno. No, o tome ćemo pričati nešto kasnije.

Uživanje je čitati Manfredijevo viđenje ovih događaja. Ukomponovao je toliko sitnih istinitih detalja da imate osećaj da gledate dokumentarac. Naravno u stvarnosti incident sa Malim Velikim Čovekom (juriš ratnika u blizini pregovaračkog šatora) nije se završio intervencijom Magičnog Vetra, niti bilo koga drugog. To je bila neka vrsta pasivne demonstracije sile i opomena pregovaračima da paze šta rade.

Uz pregršt istorijskih činjenica, prisutna je i umerena umetnička sloboda, kao i ne baš suptilno navijanje autora za jednu stranu (indijansku) – gde je Crvenog Oblaka i Pegavog Repa predstavio kao mudre ljude sličnog mišljenja, iako su se u stvarnosti njih dvojica mrzeli i dlaka je falila da do pregovora uopšte ne dođe jer je Pegavi Rep zahtevao da lokacija bude Chadron Creek, koji je bio na pola puta između dve indijanske agencije. Crveni Oblak je to glatko odbio – ili u agenciji Crvenog Oblaka ili nigde. Njihova netrpeljivost je verovatno počela onog dana kada je general Crook proglasio Pegavog Repa za vrhovnog poglavicu Lakota naroda.

Pegavi Rep, poglavica Bruléa, je ovde prikazan bez greške – pametan, oštrouman vođa koji je na vreme shvatio da je belcima najbitniji novac. Jedina greška koju je napravio je što je imao finansijski nerealistične zahteve (600, pa i 700 miliona dolara).

Manfredijeva taktika da iz Poeovog ugla prikaže ove događaje je uspela. Poeu kao novinaru nije dozvoljen pristup u glavni pregovarački šator, pa tako i čitaoci nisu morali da se umaraju dosadnim protokolarnim procedurama koje su se često svodile na praznu priču. Ali to ne sprečava mene da vas uvedem u šator i prenesem najzanimljivije delove izvučene iz autobiografija glavnih učesnika skupa.

Taktika senatora Allisona (vođe pregovaračke komisije iz Washingtona), iza koje je stajao sam predsednik Grant, je bila prljava i jednostavna – ne ulaziti u detalje oko cene, a u isto vreme tražiti što više. Tako da je čak povučena i prethodna polu-zvanična ponuda od 6 miliona dolara za Crna brda, a zahtev povećan za okolne planine Bighorna. Znači išlo se bez ikakve ponude a tražilo se sve i svašta, pa čak i koncesija za eksploataciju mineralnih sirovina?! Nešto u stilu - mi bismo malo tu da prčkamo-kopamo pa kad nam dosadi će da odemo, majke mi.

Bilo je i smešni(ji)h situacija poput jedne gde je, usred govorancije senatora Allisona, Crveni Oblak napustio šator uz opasku da ide na kratke konsultacije sa svojim ljudima. Vratio se već posle 7 (da, sedam) dana.

Interesantno, Manfredi je i to promenio prikazavši Crvenog Oblaka kako uporno skraćuje pregovaračke rokove jer unapred zna tačno šta hoće. U stvarnosti je sve bilo drugačije – Crveni Oblak je namerno razvlačio pregovore zbog neusaglašenih stavova plemenskih starešina. Nerealni zahtevi su svakodnevno rasli – sa 7 na 30, pa na 50 miliona dolara...

Konačni zahtev je glasio da se federalna vlada brine o narednih sedam generacija indijanaca. Tražili su sve, od igle do lokomotive, i još pride 70 miliona $ u kešu. E sad, postavlja se pitanje, da li je to zaista bilo tako, jer je bilo poznato da indijanci ne razlikuju 100.000 i 1.000.000. Uz malo strpljenja cifra je mogla da stane na 7 miliona i rat bi (možda) bio izbegnut. Konfuziju koja je tih dana vladala najbolje je opisao Poe:

Ma kakvi su ovo pregovori ako nijedna od dvije strane još nema spremnu poziciju za raspravu?

Iz današnjeg ugla je jasno da su pregovori bili obična farsa koja je poslužila kao izgovor za konačno rešenje indijanskog pitanja. Da, možda ova konstrukcija rečenice zvuči previše slično jednom drugom konačnom rešenju (Heydrichovom iz Drugog svetskog rata), ali šta da se radi, genocidi koji su usledili su imali slične ciljeve – novi životni prostor za „višu“ rasu. Dva meseca kasnije (u novembru 1875), na tajnom sastanku u Washingtonu, odlučeno je da se Crna brda otmu milom ili silom, a prvi korak je bio da se dozvoli masovno naseljavanje belaca i otvaranje rudnika na indijanskoj teritoriji.

Šteta što je Manfredi žurio da uplovi u ratne vode pa je propustio da pomene kako je sve počelo: pravi prolog ove priče je prva runda pregovora koja se odigrala u Washingtonu, maja 1875, a završena je neuspešno. Crveni Oblak i Pegavi Rep su odbili Grantovu (nezvaničnu) ponudu od 6 miliona dolara. Međutim, epilog je još zanimljiviji - jedina zvanična ponuda US kongresa koja je ikad postojala, iznosila je 25.000$.

Proći će više od 100 godina pre nego što se nepravda naneta Siouxima (delimično) ispravi. Vrhovni sud USA doneće presudu u korist Siouxa i ponuditi 15.5 miliona dolara za otimanje Crnih brda (procena realne cene za 1875. godinu), uz naravno prateću kamatu od preko 100 miliona dolara. Lakote će to glatko odbiti i tražiti povratak otete zemlje ili 11 milijardi dolara, tako da se sudski sporovi nastavljaju i dan danas...

Goran Parlov je odradio odličan posao. Svojim, na momente, minimalističkim stilom je prikazao preriju i prisustvo velikog broja ljudi, ali je po potrebi ulazio u najsitnije detalje indijanskog načina života. To najbolje ilustruju scene Poeovog šetanja kroz ogromno selo. I sam Manfredi je više puta istakao da nijedan crtač nije uspeo da Magičnom Vetru udahne dušu kao Goran Parlov. Posle ove, njemu jubilarne desete, MV epizode Parlov će ubrzo početi rad na mnogo važnijem jubileju – stotoj epizodi serijala, gde će njegov čisti crtež još više doći do izražaja u šljaštećem koloru. Šteta što će ta epizoda, u isto vreme, predstavljati i Parlovljev oproštaj od serijala.

Corrado Mastantuono je, desetak brojeva ranije, uskočio u ulogu trećeg (i poslednjeg) naslovničara serijala. Pokazao se kao odlična zamena za inače nezamenjivog Frisendu. Ovo mu je jedna od slabijih naslovnica koja zaslužuje „samo“ jaku osmicu.

Ljubavni život Ned(imir)a Ellis(ović)a

I evo nas na samom kraju, ili početku, s obzirom da epizoda otvara sa scenom venčanja Crvenog Jelena i One Koja Odbija Prestati. Pravi šok za sve nas koji smo navijali da Ona postane izabranica srca Magičnog Vetra. Iako se još od prvih njihovih interakcija (Kandže, MV SR 2) činilo da su predodređeni za „happily ever after“, ovo je definitivni znak da smo omanuli u proračunu. Jeste im scenarista od početka ređao prepreke na putu do večne ljubavi – Ned je padao na više lokalnih lepotica (jednu je navodno i oženio), za to vreme ga je Ona čekala i dugo odbijala brojne ponude udvarača, sve dok jednog dana nije shvatila da od čekanja nema vajde - ipak, i pored svega sam bio ubeđen da je to Manfredijev način za što duže održavanje sistema „will they-won't they (*). Te 2004. godine kraj serijala još uvek se nije nazirao i iznenađujuća je odluka da se na takav način (venčanjem) ubije tinjajuća nada fanova.

Od prve scene svadbe vidimo nasmejanog Neda kako, kao šaman, vodi ceremoniju. Neko sa strane bi pomislio da je zaista srećan zbog mladenaca, ali mi ipak znamo bolje. Iste večeri dok, uz ritmične zvuke bubnjeva, neki uživaju u čarima prve bračne noći, Ned sedi na proplanku i tužno uzdiše... Poe ga odmah zadirkuje sa pitanjem zašto i on ne udara u bubnjeve, na šta Ned odgovara:

Priznajem da sam mnogo puta pomislio na nju... kad sam bio daleko, uvučen u neku pustolovinu... čovjeka često spopadne čežnja za domom... i lijepo je znati da te jedna žena čeka...

U prevodu: hteo sam da švrljam okolo dok sam mlad, da povalim sve što stignem, ali da znam da me kod kuće uvek čeka „sure thing“ . E pa, i tata bi tako, sine.

Početkom sledećeg leta rat za Crna brda će se rasplamsati, a Crveni Jelen i Ona Koja Odbija Prestati proživeće život u sreći i veselju... ili možda ipak neće... ma dosta sam već otkrio. Za kraj mogu samo da citiram Poea:

Ne želim ti ništa reći unaprijed. Sjedni i uživaj u priči.

MV LIB 28a,b Pješčane sablasti

MV LIB 30b,c Ničija zemlja

• Ukupna ocjena 93%

10, 10, 8, 9

Priča je sjajno vođena. Skoro, ko neka povijesna rekonstrukcija događaja kao što kaže i recenzent. Tu imamo i prikaze indijanskih običajeva. U prvom planu je naravno vjenčanje One koje odbija prestati koji mi je simpatičan lik. Sada je jasno, da neče završiti sa Magičnim vjetrom. Ima tu i puno drugih likova i događaja što čini priču izuzetno zanimljivu i bez horror elemenata,  bitaka, puškarjenja...

Crtež i naslovnica su mi isto odlični.

31.12.2017
    18:28:00 sati

7, 9, 9, 9

Vrlo vrlo dobro. Kasnije epizode s temom Crnih brda su mi bolje.

09.01.2018
    10:14:00 sati

9, 10, 9, 10

Ovo je samo uvod u ono sto nas kasnije ceka. Pokusaj da se objasni priroda nekih odnosa, neke relacije. Dok sam citao stalno sam razmisljao o potomcima aktera ove epizode i nisam uspevao da iz glave izbacim poglavicu Lincolna Red Crow iz Scalped. Verujem da na startu indijanci nisu imali ni predstavu sta novac predstavlja i da su cifre u pregovorima samo posledica trenutnog raspolozenja, dok kasnije vidimo kako izgledaju rezervati razvaljeni nasiljem, kockom, drogom i alkoholom. Serijal je presao polovinu a i dalje drzi dobar tempo.

23.01.2018
    14:13:00 sati

• Prikazanja