Dugi nož

Magični Vjetar

MV LIB 2c/3a | 188 str.

Sablasni lik u odori južnjačkog časnika dekapitira Šepavog Konja, šamana koji je bivšeg vojnika Neda Ellisa inicirao u svijet šamanizma i magije davši mu ime Magični Vjetar. Iz nekog razloga tajanstveni lik je jezivi trofej ponio sa sobom, a tragovi i vizije Magičnog Vjetra vode do Louisa Beaumonta, južnjačkog časnika koji je u ratu zarobljen, a zbog pokušaja bijega iz zloglasnog sjevernjačkog logora za kaznu živ sahranjen. Beaumont se, zahvaljujući crnoj magiji vudua vratio iz mrtvih, a da nevolja bude veća, u pograničnom gradiću Campbellu iznenada se pojavljuje Howard Hogan sa svojom ratnohuškačkom klikom. Dok Magični Vjetar lovi jednog živog mrtvaca kako bi osvetio Šepavog Konja, Poe pokušava saznati kakve mračne planove kuje Hogan.

• Čudovište - Vopi - Dugi nož
    MV GOLC 2
  • Zmijski sin - Vendigo - Lice u kamenu
    MV GOLC 3
  • Zvijer - Whopi - Dugi nož
    MV LIB 2
  • Zmijin sin - Windigo - Kameno lice
    MV LIB 3
  • Dugi nož
    MV SC 6
  • Sin zmije
    MV SC 7

• Lungo Coltello
    MV SR 6
  • Il figlio del serpente
    MV SR 7

• Ovo je prva dvodijelna priča u serijalu, u Italiji je objavljena u prosincu 1997. godine i siječnju 1998. godine, System Comics ju objavljuje u studenome i prosincu 2004. godine, Libellus u kolovozu 2006. godine, a Golconda u listopadu i prosincu 2020. godine.
  • U ovom prvom dvobroju Manfredi obrađuje vudu i božanstva kao što su Damballah, a referira se i na indijansku mitologiju kroz Wakinyan Tanku i Unhcegilu.
  • Također se Manfredi dotiče ropstva, Građanskog rata i sjevernjačkih logora za ratne zarobljenike.
  • U priči se pojavljuje John Chivington, osoba koja je u povijesti upisana po sramotnom masakru.
  • Blizzard, grad duhova i svojevrsno utočište Magičnog Vjetra i Poea, pojavljuje se po prvi puta u serijalu.

Sram me priznati da sam tek unatrag mjesec dana počeo čitati avanture Magičnog Vjetra, ne iz razloga da sam, ne daj bože, mislio da je ovaj serijal bezvezan i glup, nego čisto zato jer sam propustio priliku da ga kupujem od početka, jer kada sam se nakon preduge pauze vratio stripovima 2013. godine, shvatio sam da je prošla baba s kolačima. Libellus je svoja izdanja uglavnom rasprodao, a Agarthi je, nažalost, izbacio samo prvih pet priča, System Comics također nije serijal objavio do kraja i sve me to odbijalo od čitanja jer ne volim nešto započinjati što ne mogu dovršiti. Istina, mogao sam čitati skenirane priče, ali to mrzim kada su duži serijali u pitanju. I konačno, kao grom iz vedra, neba stigla je Golconda. Šugava, pandemijom obilježena 2020. godina konačno je dobila tračak svjetla i nade novom izdavačkom kućom, doduše u Srbiji, što neke od nas donekle ograničava u nabavi njihovih stripova, ali rješenje uvijek postoji.

Iako nisam čitao Magičnog sve do sada, znao sam da Manfredi u serijalu spaja i obrađuje moja dva najomiljenija žanra-vestern i horor. OK, ništa novo, jer je Tiziano Sclavi petnaestak godina ranije tako nešto uradio s Traperom Kerryjem, ali je ovaj serijal ipak daleko dužeg trajanja, a priče nisu na 64 stranice, već 94 (a ima i dvodijelnih), pa me zaintrigiralo kako je to Manfredi odradio. Pročitavši prvih sedam priča dobio sam jasniju sliku onoga na što Manfredi cilja i slobodno mogu reći da mi se koncept sviđa. Dajući nam postupno detalje priče o vojniku Nedu Ellisu, jedinom preživjelom onoga što izgleda kao željeznička nesreća, a u stvari je političko-vojna zavjera, i Šepavom Konju, Lakota šamanu koji u njemu vidi svog nasljednika zbog neobičnog „dara“ kojeg je Ned zadobio prilikom nesreće, Manfredi u svojim pričama bivšeg vojnika suočava s nezamislivim i zastrašujućim neprijateljima u traženju istina skrivenih u najmračnijim kutcima ljudskih duša. Definitivno cijenim ovo zbog učinkovite mješavine žanrova, dramatičnosti, intrigantnih protagonista, zanimljivih antagonista i komične pozadine za koju je zaslužan novinar Willy Richards zvani Poe ali i snažnog utjecaja duhovne indijanske kulture i mitologije koje prožimaju priče. Posebno mi se sviđa Manfredijeva ideja o načinu predstavljanja indijanske kulture, i to kroz odnos dvojice protagonista jer Poe ima vrlo važnu narativnu funkciju. Magični Vjetar je postao punopravni Sioux, pa je stoga glas njihove kulture, a Poe je lik kojem Magični Vjetar objašnjava tu kulturu, čineći ga tako posrednikom između dva svijeta. Magični Vjetar, objašnjavajući Poeu značenje i vrijednost običaja, obreda i tradicije Lakota, u biti tumači to čitatelju. No njegova je uloga nužna ne samo zbog potrebe da čitatelju otkrije navike i običaje Indijanca, Poe i aktivno sudjeluje u avanturama često riskirajući glavu (kako je i sam izjavio: „Ni ja nisam rođen da budem heroj ... ali to moram činiti s vremena na vrijeme.“), a zbog činjenice da je Magični Vjetar zagonetan i markantan lik, Poe često postaje nositelj humornih scena.

Već u prvom broju se pojavljuje Howard Hogan, mutan lik koji je, ako sam dobro shvatio, neprijatelj koji bi trebao predstavljati veliku prijetnju ne samo Magičnom Vjetru, već svim Indijancima zbog svoje gramzivosti i želje da izaziva sukobe i ratove svojim spletkama, i baš me zanima kako će se to njihovo neprijateljstvo razvijati kroz serijal. Vjerojatno će puno puta jedan drugome ulaziti u život, a finalni obračun vjerujem da me čeka na kraju serijala. Nekako mi je suviše suhoparno da će sve ostati na ljudskome faktoru njihova neprijateljstva, jer kako je ovo vestern s natprirodnim elementima, vjerujem da će i Hogan dobivati sve više demonsku dimenziju. Horor i nadnaravni elementi su ubačeni kako bi nam Manfredi na novi i zanimljiviji način ispričao staru priču o dijelu američke povijesti i pojedincu koji je, iako druge boje kože, usvojio kulturu druge rase i šamansku praksu, ali ima i vještinu u baratanju oružjem potrebnu za ispravljanje nepravdi, istovremeno nastojeći ne obezvrijediti različite vjerske osjećaje, navike i uvjerenja ljudi koji žive na istoj zemlji.

Iako je serijal koncipiran da se u jednoj priči zapetljaju i raspetljaju stvari, Manfredi nam vrlo brzo donosi dvodijelnu priču. Šesti i sedmi broj donose nam nekoliko iznenađenja. Definitivno me Manfredi iznenadio početkom priče. Na prvu, južnjački časnik koji se iznenada pojavio čini se kao pozitivac jer spašava Šepavog Konja od lovca na skalpove, ali mu zatim sabljom odsijeca glavu. Kakav preokret! Taj je šaman imao ključnu ulogu u inicijaciji Neda u šamana u prvoj priči i moram odati priznanje Manfredijevoj hrabrosti što se praktički na početku serijala odlučio ubiti važnog sporednog lika, i to na majstorski način. Tako je postigao učinak iznenađenja i šoka na čitatelja, ali i stvorio mogućnost da ponovno iskoristi lik šamana s obzirom na mističnu prirodu serijala. Šaman će se pojavljivati u vizijama Magičnog Vjetra, dajući mu tragove i znakove i u budućim pričama.

Drugo je iznenađenje da se Manfredi odlučio staviti dva jaka negativca u priču. U stvari tri, ali jedan od njih, Eddy Fender, ipak ispada mlaki negativac pokraj prve dvojice. Prvi je Louis Beaumont, pojavljuje se iznenada i u nekoliko prvih stranica pokazuje nam svu svoju nemilosrdnu ubilačku žestinu ubijanjem lovca na skalpove i odrubljivanjem glave Šepavom Konju. Tu me Manfredi natjerao da se zapitam otkud južnjački časnik pet godina nakon rata, pa sam mislio da je on u biti nekakav očajnik koji se ne želi pomiriti s gubitkom rata, pa nastavlja svoj privatni mali rat. U biti tako ispada, samo što mu Manfredi daje demonsku dimenziju jer tijekom priče svjedočimo o Beaumontovom životu s kojeg veo tajne skidaju likovi koji se postupno pojavljuju. Moses, bivši rob a sada Fenderov sluga, bivši južnjački vojnik Casey, zapovjednik logora zarobljenika Sutton i Visoki Jelen, vođa odbačenih Indijanaca od svojih plemena, koji su pogriješili prihvativši Beaumonta za vođu. Oni nam pričaju priču Louisu Beaumontu, luđaku i ubojici koji je sklopio krvni pakt sa zlim vudu božanstvom Damballahom, bogom zmija, čiji je pandan u indijanskom mitovima Uncegila, velika riječna zmija (u biti, Uncegila je isto što su Unktehiji u Zagorovom svijetu iz legende o potopu koju na početku priče Mnogoočiju prepričava dječacima).

Beaumont se ubojstvom i prijevarom dokopao vrijednog imanja gdje je prakticirao svoju crnu vudu magiju pretvarajući robove u zombije, a tijekom Građanskog rata bio je časnik Konfederacije, vođen neustrašivom odlučnošću i hrabrošću koje proizlaze iz njegovog poznavanja crne magije. Međutim, sjevernjaci ga zarobljavaju, a njegova bezobzirnost i u zarobljeništvu dolazi do izražaja. Ne oklijeva poslati desetke ratnih zarobljenika u smrt kako bi se dokopao slobode, ali ne uspijeva i zbog pokušaja bijega iz logora kažnjen je strašnom kaznom-živ je sahranjen. Po svemu sudeći vratio se iz mrtvih godinama kasnije kako bi se osvetio određenim pojedincima i skupio svoju vojsku. Beaumont ima za glavni cilj nakon što je uskrsnuo iz mrtvih, zahvaljujući drevnim vudu obredima, hraniti se znanjem i moćima svetih ljudi odsijecajući im glave kako bi preuzeo njihovu vitalnu esenciju, pa je tako uvjeren da je loa, duh vodilja vudu čarobnjaka, zaposjeo i indijanskog šamana Šepavog Konja. Beaumont sa svojom besmrtnošću i manijom odsijecanja glava kako bi se domogao vitalne esencije ipak griješi s odsijecanjem glave Šepavog Konja, jer njegova se esencija može prenijeti samo na ljude čista srca.

Iako ga često ponesu nasilje i ponekad ekstremne odluke, Magični Vjetar poštuje svoje protivnike, a ponekad ide čak tako daleko da im oprašta kad shvati da se imaju priliku iskupiti od zla koje su nanijeli (poput Ravnog Nosa iz druge priče „Kandže“ ), ali je ovdje osobno i emotivno uključen u priču smrću Šepavog Konja koji je za njega bio više od oca, a Beaumont je u svojoj srži čisto zlo, te se stoga i Magični Vjetar prema njemu odnosi drugačije negoli prema nekim ranijim protivnicima. Ovdje je Magični Vjetar utjelovio hladnokrvnog osvetnika za kojeg cilj opravdava sredstva. Ono što me jedino zasmetalo u ovoj dobroj priči je baš vrhunac priče, tj. Beaumontov kraj. Beaumont na kraju doseže vrhunac svojim moćima, a poanta je u tome da taj vrhunac nije baš visok-ta radi se o hipnozi. Unatoč svim efektima i misterioznosti zahvaljujući njegovoj sablasnoj pojavi, dojma sam da ovaj strašni glavosjek i opaki čarobnjak brzo ispuhuje sve svoje adute.

Četiri lica Louisa Beaumonta: uskrsnulog osvetnika glavosjeka,
dijaboličnog vudu čarobnjaka, Damballaha i mrtvaca.

Drugi je negativac zlokobni i beskrupulozni Howard Hogan s njegovim uobičajenim spletkarenjem na račun Indijanaca, a za njega radi Eddy Fender, koji je organizirao mrežu lovaca na skalpove radi destabilizacije regije kako bi se izazvao rat. Cijelo vrijeme sam se pitao kakve do vraga Hogan ima veze s cijelom pričom o Beaumontu, južnjačkom časniku i živom mrtvacu? Ljudi kao Hogan uvijek podsjećaju na korumpiranost i trulež cijelog sistema i društva i svi su ti elementi dio Magičnog Vjetra, pa sam se zapitao nije li jedan beskrupulozni zlobni moćni poslovni čovjek sklopio pakt s nadnaravnim bićem u ostvarivanju svojih ciljeva? Ne bi bilo prvi put. U jednom sam trenutku pomislio da Beaumont i Hogan surađuju ili da će se njihovi putovi u jednom trenutku križati, ali Manfredi me i tu iznenadio i u biti donosi nam dvije zasebne radnje, a posljedično tomu i razdvajanje Magičnog Vjetra i Poea. Dok Poe, koji je ostao u Campbellu i udružuje se s novinarom Jimom Brennanom, namjerava saznati kakve mračne planove kuje Hogan i njegova klika, Ned prati Beaumontovu stazu smrti i uskoro se nalaze oči u oči.

Za prvu dvodijelnu priču sve skupa i nije loše. Sviđa mi se Manfredijeva sposobnost da akumulira veliki broj situacija i likova bitnih za radnju u scenariju s dvije paralelne radnje, a postignuti rezultat je solidna priča puna brutalnosti, neočekivanih događaja i iznenađenja. Manfredi ovdje čak i preispituje spiritualne sposobnosti Magičnog Vjetra stavljajući ga na kušnju protiv Beaumontovih moći, i malo je falilo da podlegne pogledu živog mrtvaca, a kako su u ovoj priči uključena tri boga; Wakinyan Tanka na strani dobra, a Damballah i njegov indijanski pandan Uncegila koji predstavljaju zlo i smrt, završnica je odrađena u klasičnom Manfredijevm stilu-dobro mora trijumfirati nad zlom.

Prva naslovnica, tj. naslovnica šeste priče mi se najviše svidjela i za sada je definitivno najbolja u serijalu. Druga se nadovezuje na prvu i tako sažimaju i sintetiziraju najvažniji događaj-susret Magičnog Vjetra i Beaumonta. Crtački dvojac Barbati/ Ramella solidno je odradio svoj dio posla. Kako je Manfredi u ovoj priči odlučio izbjeći suptilne psihološke verzije straha, tako je crtački dvojac donio eksplicitne prizore iskorištavajući krvave efekte do maksimuma, pa tako imamo prizore odsijecanja glava, ne štedeći na krvi. Iako je njihov stil prljav, s grubim linijama, ovaj prvi dvobroj definitivno nije loše odrađen.

MV LIB 2b Whopi

MV LIB 3b Windigo

9, 8, 9, 8

22.10.2021
    06:43:00 sati

10, 8, 9, 9

Ova priča mi je jedna od najboljih. Ima dovoljno prostora da se razvije, neprijatelj je pravi demonski, a crtež Barbatija i Ramelle mi nikad kasnije nije ovako dobro legao. Ramelle se inače sjećam sa Nick Raidera, tamo mi je bio najbolji, a u Magičnom je kasnije skupa sa Barbatijem postao neki prosjek, zadužen za filler priče.Inače u serijalu Magični prelako rješava svoje protivnike, čovjek je jači od Bleka. Ovdje to nije toliko izraženo. Prva naslovnica fantastična, druga bezveze. Ali radi sjajne prve dajem visoku ocjenu.

22.10.2021
    09:14:00 sati
    pcoro

6, 7, 9, 7

Malo vudua, malo indijanske mitologije. Bojel da su to bile dvije razdvojene priče. Jedna s tematikom skalpova, druga vudua. Šepavi konj je možda ipak prerano otišao. Sad će stalno dolaziti u vizijama.

22.10.2021
    09:57:00 sati

8, 7, 8, 9

Dobro je ovo - možda u priči malo previše toga ima, pa povremeno odaje dojam nabijenog, ali sve skupa je dinamično, dramatično i emotivno. Crtež dobar, naslovnica isto.

22.10.2021
    13:00:00 sati

7, 7, 7, 8

22.10.2021
    18:23:00 sati
    Dalma

10, 10, 10, 10

Svaka cast Igoru i na napisanoj recenziji, ali i na odabiru ove epizode za recenziranje! Magicni Vjetar mi je sjajan serijal koji sam na proljece u potpunosti procitao (u skeniranom obliku). A nedavno sam bas nabavio prvih 5 brojeva u izdanju Agarthija tako da sam krenuo s ponovnim citanjem.

Ova epizoda, ako cu gledati samo ovih prvih 7, mi je jos bila i najbolja. Iako, niti jedna od tih pocetnih epizoda me nikako nije razocarala, ova mi se nekako najbolje svidjela upravo zbog toga sto je najkompleksnija. Bila je dobra ideja objaviti pricu u 2 broja jer puno puta kod jednodijelnih epizoda kraj bude zbrzan, a ovdje se da malo razvuci radnja. Pocetak je bio izuzetno brutalan, odmah zapocinje sa strasnom smrti Sepavog Konja, sto je pomalo neocekivano. Tek tako da umre Nedov ucitelj i osoba koja mu je podarila novi zivot da se tako izrazim.

Ono sto mi se ovdje svidjelo je i ta dvostruka radnja. Magicni radi na jednom slucaju, a Poe na drugom. Sad ovdje na kraju se ti slucajevi ne isprepletu, ali svejedno ta dvostruka radnja stvara vecu napetost nego da smo imali samo borbu protiv Beaumonta. Hogan se ponovno pojavljuje, no opet se odlaze borba protiv njega, cak ni Poe nije uspio s clankom izvuci nesto u cemu bi ga ocrnio.

Crtez mi se izrazito svidio, svarno je odlicno docarao atmosferu, iako bi mozda vise preferirao Ortiza na ovoj epizodi, on bi mozda jos bolju atsmoferu uspio izvuci, no zadovoljan sam i sa radom dvojca Barbati-Ramella.

22.10.2021
    21:50:00 sati

4, 4, 8, 7

Ovaj Magični mi je bio u puno boljem sjećanju u odnosu na stvarno stanje stvari. Osim što sam prilikom prvog čitanja početnih četrdesetak epizoda ovog serijala (tamo davne 2007.) bio neiskusan, možda je problem i u tome što sada nisam išao kronološki.

Po pitanju ove epizode jednostavno to ni blizu nije to. Sve je nekako prenapuhano i usiljeno, posebno nadrealni elementi s pretjerano brutalnim scenama. Pravi primjer modernog stripa gdje je akcija samo zbog efekta. Poznati mitološki elementi iz ove priče su bolje ukalupljeni u priču u jednom podcjenjenom Zagoru, dok je Sclavijev Traper Kerry remek djelo u odnosu na ovu hiper-akcijsku vestern-horor farsu, barem kad je ova epizoda u pitanju.

24.10.2021
    05:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Priča je solidna, ali ipak mi to nije jedna od jačih priča Magičnog vjetra. Možda je Šepavi konj stvarno prebrzo otišao. Motivi Beaumonta nisu jasni. Šta on uopšta želi? Osvetu? Rat protiv sjevernjaka? Veču moč? Nekako mi Hogan i Boumont ne pašu zajednu. To bi mogle biti odvojene priče. Crtež i naslovnice su mi vrlo dobre.

25.10.2021
    19:00:00 sati

• Crna ljubav