Rat Bika Koji Sjedi

Magični Vjetar

MV LIB 33a | 96 str.

Započinju Indijanski ratovi… General Crook kreće u ofenzivu, Magični Vjetar nalazi se na strani Indijanaca i vodi gerilsku borbu s vojnicima. Kristaliziraju se prijatelji, neprijatelji, a i javljaju se manji konflikti unutar indijanskih, ali i vojničkih redova. I tijekom jake snježne oluje, Indijanci kod rijeke Powder odnose svoju prvu pobjedu…

• Rat Bika Koji Sedi - Rosebud - Poginuo 25. lipnja
    MV LIB 33

• La guerra di Toro Seduto
    MV SR 97

• Manfredijev uvodni tekst "Vatrenih 5 mjeseci" govori o minisagi od 5 brojeva (#97-101) koja će opisivati cijeli tijek rata za osvajanje Crnih Brda koji se razvukao od zime 1875., kada su vojne vlasti Siouxima izdale zapovijed da napuste svoje zemlje, do 5. rujna 1877., datuma ubojstva Ludog Konja. Knjiga "The Comic Book Custer" klasificira skoro 200 stripovskih prikaza Little Bighorna. Gino D'Antonio također je opisao bitku kod Little Bighorna u PSDZ "Giorno di gloria".
  • Bitka kod rijeke Powder, 17.3. 1876. (Battle of Powder River), vodili su Čejeni s jedne strane i američka vojska, Vrane i Šošoni s druge strane. Na području Montane tijekom Crookove ekspedicije na Big Horn tijekom Velikog rata sa Siouxima. 1951. snimljen je i film "Battle of Powder River". Tog dana temperatura se ekstremno snizila i snažna oluja usporila je vojni marš. Vjerovalo se da su se pobunjeni Indijanci smjestili uz rijeku Powder, i u jednom trenutku trupe su se razdvojile tako što je Crook poslao pukovnika Reynoldsa na noći marš tragom Indijanaca. Reynolds je pronašao i napao selo Čejena, no zbog lošeg terena i vremena praktički izgubio bitku. Čejeni su držali vojnike na odstupnici, sve dok svi Indijanci iz sela nisu bili evakuirani. Reynolds se povukao ostavivši nekolicinu vojnika, i sa sobom poveo stotine konja i zarobljenih namirnica. Indijanci su kasnije oslobodili većinu konja, a ostalo je Reynolds zapalio. Reynolds je bio optužen i osuđen zbog zanemarivanja dužnosti (Dereliction of duty). Crook i Reynolds vratili su se u Fort Fetterman, a ekspedicija je bila sramotni poraz.
  • Američka vojska - kapetan Moore, pukovnik Reynolds, narednik Flap, poručnik Noyes, general Crook; udruženi s Indijancima Šošonima (Užarena Lava – vidi #89/90 "Bezimena Zvijer") i Vranama.
  • Indijanci - Jack Crveni Oblak, sin Crvenog Oblaka (iz #86), Noćni Duh (#89/90), Bik Koji Sjedi (Tatanka Iyotake 1831-1890), Mali Veliki Čovjek, Ludi Konj (Tasunka Witko 1840-1877), Dugi Svećenik, te nezaobilazni Magični Vjetar!

Indijanski ratovi, dan prvi…

Konačno stigosmo i do tog trenutka. Događaj na kojeg nas je Manfredi pripremao tijekom cijelog ovog serijala. Postavljao je polagano figure, pripremao scenografiju za pozornicu, razvijao usput svoju vlastitu mitologiju svijeta Magičnog Vjetra. Iako je povijest već ionako napisana (i podrobno istražena u mnogim stručnijim knjigama od ovog serijala) i pojedini događaji ne mogu se promijeniti, Manfredi je pokušao rat, likove i zbivanja približiti što bolje čitatelju izbjegavajući dosljedne zapise s ratišta. Nukleus svake borbe je tu, bitke na rijeci Powder u ovom broju, Rosebud i Little Bighorn u sljedeće dvije, sve do ubojstva Ludog Konja. Ima tu i malih priča, kao i onih velikih epskih koje su pisale povijest…

Prvo pogledajmo početnu situaciju… Zbog konstantnih provokacija i nepoštovanja mirovnog sporazuma oko Crnih Brda potpisanog u utvrdi Laramie 1868., indijanski narodi ravnica pobunili su se protiv bijelaca. Bilo je i pokušaja izglađivanja situacije, izaslanstvo predsjednika Sjedinjenih Američkih Država nudila je Siouxima kupnju Crnih Brda (vidi #85/86 "Dan Ludih pasa"). Sama situacija dodatno je stvorila duboke podjele između Siouxa Crvenog Oblaka koji žive u rezervatu i pobunjenika, a pregovori su kulminirali potpunim neuspjehom. Vođa pobunjenika je Bik Koji Sjedi i njegov ratni poglavica Ludi Konj, te oni zajedno vode pobunu indijanskih plemena.

General Crook i Šošon Užarena Lava

Bik Koji Sjedi vodstvo je preuzeo tijekom sukoba između vojske i indijanskih pobunjenika u dolini rijeke Yellowstone (vidi #39 "Četiri šamana"). Vrlo inteligentan i oprezan u procjeni svakog poteza (inače ima ugled "oklijevala") i pokušava izbjeći nepotrebno krvoproliće. Njegov cilj je okupiti u zajednicu različite indijanske nacije (za razliku od Crvenog Oblaka koji je zadržao kruti centralizirani nadzor, koji su Siouxi loše podržavali). Njegovi akicite (indijanska policija) pod vodstvom Crvenog Jelena spremni su uvijek intervenirati u presudnom trenutku. Magični Vjetar i Ludi Konj njegovi su vjerni drugovi u borbi i razradi strategije. Između Bika Koji Sjedi i Crvenog Oblaka ima loše krvi, no bili su suglasni da ne reagiraju na provokacije (vidi #61-62 "Isprepletene osvete") tijekom Custerovih ekspedicija u Crna Brda u potrazi za zlatom. Bik nije sudjelovao u pregovorima za prodaju Crnih Brda. Iako su vrlo sposobni pojedinci na Bikovoj strani, Mali Veliki Čovjek i Dugi Svećenik opasne su vruće glave. Crveni Oblak, stari ratni poglavica ostao je u svojem rezervatu, a svog sina Jacka poslao je s Magičnim i pobunjenicima.

Sjedinjene države kreću u otvoren rat s pobunjenim Indijancima. General Crook na čelu je vojnih snaga, a pod njim su general Terry i general Custer (koji će biti akteri sljedeće epizode). Epizoda započinje 17. 3. 1876. napadom pukovnika Reynoldsa na selo Cheyenna, nedaleko rijeke Powder. Taj inicijalni događaj poslužit će Manfrediju da izvede mnogobrojne konflikte koji se javljaju unutar vojničkih, ali i pobunjeničkih krugova. Prvi konflikt vezan je uz stvarno povijesno "nepoštivanje dužnosti" pukovnika Reynoldsa koji je imao direktni utjecaj na ishod sukoba na rijeci Powder. Drugi konflikt javlja se između Magičnog i usijane glave i provokatora Dugog Svećenika. Njihovo neprijateljstvo ima dužu povijest, a dodatno se produbilo činjenicom što je Crveni Oblak poslao svog sina Jacka s Magičnim, a ne s njim. Nisam siguran je li Manfredi lik Dugog Svećenika temeljio na nekom povijesnom liku, no on je veća usijana glava i od Malog Velikog Čovjeka, koji se uvijek brzopleto zalaže za nemilosrdnu borbu protiv bijelaca. Imamo i uvod u lik i sudbinu Jacka Crvenog Oblaka, čije će neiskustvo i prevelika želja za dokazivanjem pred ocem i suplemenicima (njegov otac Crveni Oblak legendarni je poglavica Siouxa!) neslavno završiti. Ali u tome tek u sljedećem broju.

Bitka kod rijeke Powder

Dakako, centralni motiv priče je napad na Crookov logor, što je zapravo Manfredijeva fikcija – nije dio povijesne stvarnosti. U povijesnim analima Bitka kod rijeke Powder se odnosi na prvi dio priče tijekom napada na selo i vraćanje indijanskih konja. Naime, odigrala se 17.3. 1876. (Battle of Powder River), a vodili su je Čejeni s jedne strane i američka vojska, Vrane i Šošoni s druge strane. Na području Montane tijekom Crookove ekspedicije na Big Horn tijekom Velikog rata sa Siouxima. Tog dana temperatura se ekstremno snizila i snažna oluja usporila je vojni marš. Vjerovalo se da su se pobunjeni Indijanci smjestili uz rijeku Powder, i u jednom trenutku trupe su se razdvojile tako što je Crook poslao pukovnika Reynoldsa na noći marš tragom Indijanaca. Reynolds je pronašao i napao selo Čejena, no zbog lošeg terena i vremena praktički izgubio bitku. Čejeni su držali vojnike na odstupnici, sve dok svi Indijanci iz sela nisu bili evakuirani. Reynolds se povukao ostavivši nekolicinu vojnika, i sa sobom poveo stotine konja i zarobljenih namirnica. Indijanci su kasnije oslobodili većinu konja, a ostalo je Reynolds zapalio. Reynolds je bio optužen i osuđen zbog nepoštivanja dužnosti (Dereliction of duty). Uglavnom, preveliki gubici i nevjerojatno loši vremenski uvjeti uzrokovali su na kraju odgađanje ofenzive i povlačenje u Fort Fetterman. Sljedeći sukob slijedi u proljeće, odnosno u sljedećem dvostrukom broju.

Dugi Svećenik, Magični, Ludi Konj, Bik Koji Sjedi, Mali Veliki Čovjek

Mastatuono i Perović zaduženi su za grafički dio prve epizode, a ostale četiri epizode radit će ostali autori iz staffa MV-a. Neobično je samo što i Milazzo nije dobio dio svog kolača u ovim prijelomnim epizodama. Bit će da je već prije napustio ekipu. Za kraj reći ću samo da se slažem s autorovim riječima kojima opisuje cjelokupnu sagu o Indijanskom ratu. Oni zaljubljeni u povijest moći će potražiti stvarne reference u epizodi, frikovi kontinuiteta moći će primijetiti spomen i pojavu mnogih likove i događaja kojima su svjedočili od početka serije. Zaboravite na horror komponentu (ona slijedi nakon ratova), ova saga osobno je i dramski orijentirana na prikaz svega onog što ovaj rat nosi.

Riječ autora…

Imajte na umu: nismo nipošto htjeli u stripu objaviti dosadnu povijesnu rekonstrukciju punu didaskalija s pretencioznom ambicijom da jednom zauvijek razotkrijemo brojne tajne koje okružuju Little Bighorn i općenito ovaj rat. Riječ je o slobodnoj rekonstrukciji kojoj se prišlo s pustolovnim duhom. Nije nas toliko zanimalo "igrati se vojnicima" pa postavljati figure na bojištu u potrazi za "pravim pokretima trupa" ni upuštati se u povijesnu debatu o tome "kako se doista sve odvilo" koliko, kao i uvijek, ispričati živote svojih likova, čak i malih i marginalnih, koje je dotaknula ratna tragedija. Stoga ćete vidjeti kako se ponovno pojavljuju mnogi likovi koji su dosad animirali ovu seriju, kako oni povijesni, tako i oni djelomično ili potpuno izmišljeni. Ova punokrvna saga predstavlja nešto poput "romana u romanu" sa svojim početkom i završetkom.

MV LIB 32c Drvo za vješanje

MV LIB 33b,c Poginuo 25. lipnja

10, 10, 10, 10

12.11.2011
    16:09:00 sati

10, 10, 10, 10

odlicna prica odlican crtez Perovica

24.11.2011
    21:34:00 sati
    draskomisterno

10, 10, 10, 10

Savršenstvo.

18.02.2012
    18:15:00 sati
  • D.J.

8, 8, 9, 9

Dobar uvod u zavrsnu indijansku sagu. Ustvari bas kao i u slijedecoj petodijelnoj Aiwasovoj sagi, prva epizoda sage mi je nekako najobicnija. Darkov crtez je stvarno odlican!

09.04.2012
    08:34:00 sati
    D.J.
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

15.08.2012
    13:08:00 sati
    Srdjan999

8, 9, 8, 8

Dobar uvod u konačni sukob kod Litlle Bighorna. Meni su sve ove indijanske priče odlične. A ovaj završetak fenomenalan.

21.03.2013
    20:22:00 sati

9, 9, 10, 9

Jako su dobre ove ratne priče.

Nije mi jasno čemu ovako niske ocijene recenzenta, ne samo u ovoj priči, nego seriji odličnih epizoda MV-a, koje je jako loše, u potpunosti bespotrebno, ocijenio, i tako pokvario dojam stripoljupcima koji nisu imali prilike čitati ovaj fantastičan serijal!? Naravno, nisu savršene, ali niti toliko loše niti prosječne.

05.01.2015
    20:53:00 sati

9, 8, 9, 10

26.10.2015
    11:50:00 sati

3, 3, 10, 6

Meni su ove ratne priče teško probavljive, a i inače nikada nisam volio vidjeti Bonellieve strip junake u ratnim pričama temeljenim na stvarnosti(Zagora, Texa...) jer mislim da za njih nema mjesta u tim ratovima...
    11.08.2016
    15:45:00 sati

8, 8, 9, 8

U nekim trenucima je zanimljivo čitati ove ratne epizode ali sve su veoma slične pa je nakon nekog vrimena teško uopće i zapamtiti što se točno događalo u njima. Svaka epizoda obrađuje jednu ili više povijesnih bitaka, jedino što se razlikuje su odnosi među nekim likovima. Ovo je vro dobra epizoda zbog snježne atmosfere, odličnog crteža i dinamičnosti a tu je i Noćni duh koji mi je jedan od dražih likova.

12.11.2016
    09:48:00 sati
  • Wayto

8, 8, 7, 7

Meni jako dobra epizoda,posebno na kraju rasprava dali je Magicni vijetar pustija iz zarobljeništva vojnike radi toga što je bijelac.Jedino mi se crtež nije baš svidja,nije loš ali su mi drugi crtači Magicnog jednostavno bolji.

08.01.2017
    02:13:00 sati
    Wayto

9, 9, 9, 7

svidja mi se dosta, lijepa epizoda

13.02.2017
    13:17:00 sati
    toni2017
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

Konacno uvod u epsku bitku. Odlicna epizoda gdje su pomalo prikazane manje bitke kao uvod u onu veliku... Ne radi se samo o bitkama na bojnom polju, vec i bitkama u sopstvenoj zajednici. Crook se bori sa nesposobnoscu sopstvenih oficira ali i straha od izdaje, a Magicni vjetar ponovo dolazi u sukob sa Dugim svecenikom koji iskoristava naivnost sina Bika koji sjedi i koji nema ama bas nijednu ocevu osobinu.

Crtez je dobar mada su se mozda mogli i malo bolje prikazati slike bitke na pocetku, ali sam generalno zadovoljan narocito sto se citava prica odvija pod nanosima snjega i mecave sto mu daje poseban ambijent.

Radnja se prebacuje sa cas na vojnike, cas na indijance tako da svakog trenutka imamo uvid sta radi jedna od strana.

Mozda jedina zamjerka je ta sto se nekako radnja na momente zbrza umjesto da se fino razradi na par strana npr. u jednom trenutku se Magicni vjetar dogovara sa Crvenim oblakom da povede ratnike sa sobom, a u narednom kadru Crook se susrece sa ogromnom skupinom Indijanaca gdje su i Magicni, Bik koji sjedi, Ludi konj, Mali veliki covjek... Mozda bi bolje bilo da su tu tekle neke pripreme oko tog susreta, pa da se osjeca stalno ta napetost u iscekivanju konacnog sukoba. Mada je na ovaj nacin postignuto na dinamicnosti epizode tako da sve u svemu ok.

Originalna naslovnica standardno dobra, ali sam posebno odusevljen domacom koricom Perovica nakoju smo vec navikli da nas opcinjava.

05.05.2020
    00:45:00 sati
    Joker_1389

10, 10, 10, 10

10.12.2020
    21:51:00 sati
  • jasa

9, 9, 9, 8

Iako preferiram priče sa nadnaravnim elementima i Drevnim, sviđa mi se čitava saga i priče vezane za život i sukobe Siouxa (i okolnih naroda). Ova mini saga je odlična, mnoštvo likova je vraćeno, mnogo tužnih sudbina, ponosnih trenutaka i vrhunac u 101 epizodi koja je po meni najbolja i najemotivnija. Ova priča je jako dobra, crtež i naslovnice također.

26.01.2021
    12:17:00 sati
    jasa