Poginuo 25. lipnja

Magični Vjetar

MV LIB 33b,c | 192 str.

Proljeće je… No crveni oblak rata koji se nadvio nad pobunjenička plemena sve je bliže. Magični Vjetar bit će svjedok dva najvažnija sukoba tijekom velikog indijanskog rata – bitke kod Rosebuda i Little Bighorna!

• Rat Bika Koji Sedi - Rosebud - Poginuo 25. lipnja
    MV LIB 33

• Rosebud
    MV SR 98
  • Morto il 25 giugno
    MV SR 99

• #98 Manfredijev uvodni tekst "Jack Crveni Oblak" donosi nam kratku biografiju sina slavnog poglavice Siouxa Crvenog Oblaka, i tvrdnju o samom liku Jacka, i koliko je bio težak teret za nositi na svojim leđima težinu očeve slave. Najpoznatiji događaj kojemu je prisustvovao jest bitka kod Rosebuda, a kod Little Bighorna njegova uloga bila je prema vlastitome svjedočanstvu, posve sporedna.
  • Str. 105., vidimo Bika Koji Sjedi kako izgovara riječi koje se povijesno pripisuju Ludom Konju, ratnom poglavici Siouxa: "Hóka-héy, today is a good day to die! " u prijevodu, "Napravimo to, danas je dobar dan za umiranje!"
  • Bitka kod Rosebuda (The Battle of the Rosebud) odigrala se 17.6. 1876., na području Montane između američke vojske i snaga Indijanaca Lakota tijekom Rata za Crna Brda.
  • Str. 101., Kiša Na Licu govori o događajima iz epizode "Kiša na licu", 26. knjiga, gdje je Custerov brat Tom uhapsio Indijanca i time ga ponizio.
  • Str. 120./121., Bik Koji Sjedi ima viziju koja će ga dodatno potaknuti na napad.
  • #99 Manfredijev uvodni tekst "Misterij Custerove pogibije" govori o Custeru i njegovim dosad nerazjašnjenim posljednjim trenucima u bitki kod LBH-a. Službeno je njegov leš nađen s dvije rane od vatrenog oružja. Dva su najpoznatija tumačenja; da se borio do kraja i bio ubijen, a Indijanci ga nisu unakazili i skalpirali iz poštovanje prema hrabrosti koju je Žuta Kosa iskazao. Druga govori da je Custer posljednji metak sačuvao za sebe pa se ubio u skladu s kodom čast vojnika. Indijanci ga nisu taknuli jer je po njihovoj tradiciji samoubojica neoskvrnjiv. Curly, Custerov omiljeni izvidnik iznio je teoriju da su Custera Indijanci odmah pogodili dok su prelazili rijeku, a on ga je odnio u agoniji na vrh brijega.
  • Bitka kod Little Bighorna (The Battle of the Little Bighorn), poznata također i kao "Posljednje Custerovo uporište". Odigrala se 25.-26. 6. 1876. kraj rijeke Little Bighorn na istočnom područje Montane. Indijanci Lakote, Sjeverni Cheyenni i Arapaho pobijedili su 7. konjički odred američke vojske. Bitku su vodili nekolicina ratnih poglavica, poput Ludog Konja ili Galla, a inspirirane vizijom Bika Koji Sjedi. 700 vojnika bilo je pod vodstvom generala Georgea Armstronga Custera pretrpjelo je težak poraz, Custer je ubijen.
  • Obistinila se vizija Bijelog Orao iz epizode "Moć bizona" (MV LIB 31b).
  • Str. 290., vizija spaljenih kosti zapravo je događaj koji će se zbiti 1995. kad će dolinu LBH-a poharati strašan požar. Tom prilikom znanstvenici su dobili priliku podrobnije proučiti teren koji je skrivao mnoge ostatke iz te glasovite bitke.
  • Indijanci: Jack Crveni Oblak, sin Crvenog Oblaka (iz #86), Noćni Duh (#89/90), Bik Koji Sjedi (Tatanka Iyotake 1831-1890), Mali Veliki Čovjek, Ludi Konj (Tasunka Witko 1840-1877), Dugi Svećenik, Blato, Bijeli Orao i Ona Koja Se Boje (LIB 31b).
  • Američka vojska: Vrane, Šošoni – Washakie i Užarena Lava, general Crook, general Terry, general George Custer, njegov omiljeni izvidnik Curley, brat Tom Custer.
  • Sergio Bonelli je Custeru također posvetio jedan Mister Noov specijalac SASP 10 "Zulu"!
  • Posveta Custeru i bitci kod LBH ima u mnogim filmovima i serijama, npr. serija "Custer" iz 1967. (ukinuta zbog protesta Indijanaca!), a pogledajte i listu referenci!

"Proljeće je…
Sunce i zemlja se vole i iz njihove ljubavi sve se rađa: cvijeće, životinje, mi sami… Eto zašto imamo sveto pravo živjeti ovdje! No danas nas pleme ljudi, ljubitelja posjedovanja, želi otjerati. Oni žele našu majku zemlju i uzimaju si za pravo postavljati granice između nas i naših susjeda. Ti ljudi određuju zakone o svemu. Možemo učiniti samo dvije stvari: predati se ili boriti! Koji je vaš odabir?
Da, braćo, danas je dobar dan za umiranje… Ali ne zaboravite: borite se zato da živimo na ovoj zemlji!
"

Inspirativni govor Bika Koji Sjedi uoči velikih sukoba s američkom vojskom sigurno je tekao ovim riječima… Iako je jedan dio, onaj "It's a good day to die" povijesno pripisan jednom drugom važnom akteru ovog rata – Ludom Konju. Nakon slučajnih inicijalnih sukoba tijekom oštre zime 1876. (i događaja opisanih u prošlom broju), rat se nastavio u proljeće. Manfredi je vrhunac Rata za Crna Brda upakirao u dvodijelnu epizodu. Prvi dio priče bavi se bitkom kod Rosebuda i postavlja temelje za sljedeću i možda najveću bitku Crvenog naroda i generala Custera iz američke vojske – bitku kod Little Bighorna!

Vizija Bika Koji Sjedi

Bitka kod Rosebuda

Bitka kod Rosebuda na slobodan je način ispričana i uglavnom se drži glavnih momenata. Indijanci su žestoko napali Crookove snage kod Rosebuda s više strana (i nakon cjelodnevnog jahanja!), utjerujući strah vojnicima u kosti. Da nije bilo sposobnih izvidnika i ratnika Šošona i Vrana, koji su se borili istom gorljivošću kao i pobunjenici, general Crook bi pretrpio strašne gubitke tijekom samog inicijalnog napada. Nakon šest sati duge borbe, Crook se zbog mnoštva ranjenika, nedostatka zaliha i vjerojatno uplašen krvoločnošću Indijanaca povukao u svoj logor u Goose Creeku i tu 7 tjedana čekao pojačanje. Što je imalo za posljedicu da se nije mogao pridružiti Custeru u njegovoj misiji. Od Crookovih saveznika posebno se ističu legendarni vođa Šošona, Washakie, i Šošon Užarena Lava (kojeg smo imali prilike upoznati u MV "Ničija zemlja")

Pohod u suton

Dvjema osobama Manfredi je posvetio osobitu pažnju, generalu Georgeu Armstrongu Custeru i ratnom vođi pobunjenika, Biku Koji Sjedi. I jedan i drugi neustrašivi su vođe svojih strana, no obadvojica posjeduju nekolicinu distinktivnih osobina. Gdje je BKJ oprezan i mudar vođa, tu je Custer ludo neustrašiv (Ameri bi rekli da ima death wish) i nedvojbeno neracionalan. Generala Custer Indijanci nazivaju Žuta Kosa, zbog njegove duge plave kose, a stekao je reputaciju neustrašivog vojnika i improvizatora, kako kod Indijanaca tako i kod bijelaca. Mišljenja o njemu često su podijeljena u javnosti, koliko je popularan kod ljudi, toliko i izaziva i zavist i neprijateljstvo među kolegama vojnicima i političarima. U posljednje vrijeme pokušava proučavati vojne strategije velikih vojskovođa iz prošlosti (vidi #77/78 "Kiša na licu"). Demokrati žele da ih Custer predstavlja na predstojećim predsjedničkim izborima, a Custer želi samo iskoristiti svoju popularnost da bi izvršio pritisak javnog mnijenja na politiku predsjednika Granta. Tako "za kaznu" biva suspendiran od zapovjedništva, te se nalazi u Fort Lincolnu. Tijekom rata s Siouxima morao se nalaziti pod zapovjedništvom svog dobrog prijatelja generala Terryja, koji mu ostavlja 7. konjaničku i odriješene ruke. Što će ludo neustrašivi Custer itekako iskoristiti!

Little Bighorn - Custerov rekvijem

Naravno, Custer je glavni akter slavne Bitke kod Little Bighorna i većina druge epizode posvećena je njemu. Već u samom tekstu u uvodu Manfredi nas uvodi u misterij Custerove pogibije. Istina o njemu ima mnogo verzija, a ona konačna mogla bi nam konačno potvrditi kakav je Custer bio čovjek. Je li bio hladnokrvni ubojica koji se nije libio masakrirati cijeli logor Indijanaca (logor Cheyenna kod rijeke Washite) u čast vojničke slave, čovjek duboko odan vojničkim principima ili pak tragična figura politikanstva većih igrača iza kulise? Custer je očito zbog svog "priprostog" vojničkog pogleda na svijet i mrzio političku administraciju. Prezirao je korupciju i predsjednika Granta, no na terenu je bio nemilosrdni vojnik. Povijest i literatura često znaju idealizirati zločince i razbojnike, poput slavnih odmetnika i pijanaca iz legendarnog doba Divljeg Zapada, pa tako jedan Custer ne mora biti izuzetak. No, sudeći prema njegovoj dokumentiranoj biografiji, on je bio kompleksan čovjek, sposoban i voljeti, i ubijati, i poštedjeti svoje neprijatelje…

Custerovi posljednji trenuci na Little Bighornu

Prva dio epizode dodijeljen je Frisendi, kao jednome od važnijih crtača serijala, a drugi dio odrađuju također veterani serijala Ramella i Volanti. Odlični zanatlije koji su korektno odradili svoj posao, no teško da se nalazi momenata od kojih zastaje dah. Perović je kao naslovnu stranicu 33. knjige postavio Custera, isto kao i Mastanuono na originalnoj – samo što ga Perović prikazuje u žaru borbe, a Mastatuono kako leži širom otvorenih očiju na bojištu. Žive Perovićeve boje ponekad izgledaju možda malo prenapadno.

Osim što se ukrštaju ili završavaju mnoge sudbine likove iz prijašnjih epizoda, Manfredi ubacuju i niz vizija glede predstojećih bitaka. S jedne strane pokušava unijeti i mrvicu indijanske mistike, a s druge strane želi kroz zavjesu vremena prizvati događaje koji se tek imaju dogoditi. Tako osim sukoba na bojnom polju između Magičnog i Custera, oni se sukobljavaju dodatno na planu snova i gdje on pobjeđuje. Nije isključeno da to zapravo i nisu bile vizije nego jednostavno podsvjesna demonstracija ono čega je Magični duboko u sebi svjestan. Dobili su bitku, no dugoročno će Indijanci izgubiti rat. Ne samo rat nego i dostojanstvo i zemlju. Što se uskoro i potvrđuje riječima Bika Koji Sjedi koji je također svjestan da usprkos jednoj pobjedi, Indijanci neće dobiti rat…

Bik Koji Sjedi: "Porazit će nas, znam… Ali ne i zaboraviti. Svi će nas se sjećati kao velika naroda. I naučit će nas se sjećati s nostalgijom. Tog dana krug našeg logora postat će neizmjeran… I proširit će se po cijeloj zemlji!"

Siouxi napadaju tijekom bitke kod Rosebuda

Custerova posljednja borba, slika Cassilyja Adama

MV LIB 33a Rat Bika Koji Sjedi

MV LIB 34a Sumrak junaka

10, 10, 10, 10

15.11.2011
    20:20:00 sati

10, 10, 10, 10

Briljantno

24.11.2011
    21:32:00 sati
    draskomisterno

10, 10, 10, 10

Naslovnica (naša) je malo živa, ali opet radi se o bici pa se ne moramo baš na to žaliti.

20.02.2012
    22:41:00 sati
  • D.J.

9, 9, 9, 9

Odlicno, jednostavno odlicno u svakom pogledu! Ova dva broja citaju se u jednom dahu. A sto je najlude ovo jos i nije vrhunac posto je 5. dio ove idijanske price jos mocniji!

09.04.2012
    08:41:00 sati
    D.J.

10, 10, 10, 10

15.08.2012
    13:25:00 sati
    Srdjan999

10, 10, 10, 10

Sjajno! Svi putevi vode k little Bighornu i ovdje se sve razriješava. Priča je odlično razrađena sa puno povijesnih djetalja.

Magični vjetar se s ovakvim pričama kod mene diže na tron najboljih stripovskih junaka. Svakako preporuka.

21.03.2013
    20:35:00 sati
  • gombi

9, 10, 9, 8

20.11.2014
    07:34:00 sati
    gombi

9, 9, 10, 9

Odlične ratne priče.

05.01.2015
    20:55:00 sati

10, 9, 9, 10

26.10.2015
    11:59:00 sati

5, 5, 9, 9

Koliko se meni dopadaju Bonelli ratne priče, ova je još i dobro prošla sa ocjenjivanjem.
    11.08.2016
    15:49:00 sati

8, 8, 10, 10

Eto, neka smo se već jednom riješili i Custera jer ove političke i ratne epizode s njim u zadnjih 30-ak brojeva su načinile serijal dosadnim a ponekad i napornim za čitanje (ova nije takva, da se razumijemo). Vidi se da je Manfredi obavio dosta istraživanja da ovo napiše i uspio je zaokružiti cjelinu na korektan način. Problem je što se ništa ne ističe, ništa ne odskače iz formule tog dokumentarističkog pristupa... Šteta je što se i Sedam strijela nije ponovno pojavljivala. Crtež je odličan u prvoj, nešto manje u drugoj epizodi i za nedostatak impresivnih scena moremo kriviti urednike što nisu zamijenili mjesta crtačima. Frisenda bi rasturio u Little Bighorn bitci, uvjeren sam. Naslovnice su odlične sve tri. Samo jedna zamjerka ide Perovićevoj koja je stvarno šlampavo obojana i pritom ne mislin na odabir boja, ne znam je li on to sam bojao ili netko drugi ali triba to puno bolje. Deecay bi moga malo pozornije pisati recenzije jer već 4-5 puta za redom vidim da krivo piše ime naslovničara i to izmisli svaki put neku drugu verziju. Mastantuono mu je prezime, nemoj se pretvarati u tellera (koji, usput, daje svemu stotke a nije ništa ni pročita). Moja ocjena je ovakva jer me se nije tolko dojmilo na prvo čitanje kao većinu, možda jednog dana prominim mišljenje.

12.11.2016
    10:17:00 sati
  • Wayto

9, 9, 9, 9

Što reči nego odlican strip,čak mi je jako žao Custera..lik ko povijesna lićnost, a i u ovom sreijalu kroz sve epizode gdje se pojavljivao bija je karizmatičana osoba.

08.01.2017
    04:26:00 sati
    Wayto
  • marcho

10, 9, 7, 10

Dao sam drugu priliku ovom serijalu i nisam se razočarao. Magični Vjetar je strip koji briljira u situacijama gdje serijali poput Zagora,Texa, pa cak i Kena Parkera posustaju...

19.05.2019
    17:04:00 sati
    marcho
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

Fenomenalna prica... Konacno dugo ocekivana epska bitka koja je ostavila neizbrisiv trag u americkoj istoriji rata... Divljaci su porazili civilizaciju...

Crtez i naslovnica sjajni i jedva cekam jubilarni 100. Broj koji je u boji...

07.05.2020
    09:43:00 sati
    Joker_1389

10, 10, 10, 10

11.12.2020
    20:25:00 sati
  • jasa

10, 10, 10, 10

Sjajna priča, ali tako tužna, kroz sve se osjeti ta neka ratna magla, stradanje, kraj jednog svijeta, generalno ostavlja gorak okus u ustima. Toliko popularna i obrađivana tema, Manfredi je ipak dao svoju nijansu sive likovima i sklopio to na vrhunski način, generalno odlična mini saga, sve je nekako na svom mjestu i na kraju nije samo još jedan pročitan strip već tema za razmišljanje, dijeljenje, učenje. Crtež odličan, naslovnice također.

26.01.2021
    16:02:00 sati
    jasa