Blizzard

Magični Vjetar

MV LIB 5c | 96 str.

Istražujući napuštene kuće gradića Blizzarda, Magični Vetar i Poe pronalaze leš novinara u podrumu štamparije. Nemirna duša ubijenog kidnapuje Poea i traži osvetu za tragičnu sudbinu nestalih sugrađana. U isto vreme, banda pljačkaša na čelu sa lažnim monahom Groddekom vraća se na mesto zločina... Magični Vetar mora kazniti krivce pre nego što „Reka svetlosti“ zauvek proguta Poea...

• Demon obmane - Ples duhova - Blizard
    MV GOLC 5
  • Demon varki - Ples utvara - Blizzard
    MV LIB 5
  • Blizzard
    MV SC 15

• Blizzard
    MV SR 15

• Epizoda je u Italiji izašla u septembru 1998. godine.
  • Ovo je ujedno bio i oproštajni broj Magičnog Vetra u izdanju System Comicsa (jun 2006). Dve godine kasnije novi izdavač (Sfera) će nastaviti tamo gde je SC stao. Neslavni pokušaj završiće se posle samo tri broja. Još dve godine i četiri epizode kasnije (Wizard Press) kiosk/meko/tvrdo/pojedinačno izdanje Magičnog zauvek će otići u istoriju. Srećom po fanove, Libellus će objaviti ceo serijal u rekordnom roku (2006-2012).
  • U „Vijestima s granice“ Manfredi nam daje pojašnjenje samog naslova i kratki istorijat značenja reči „blizzard“. U žargonu Granice izraz blizzard je značio toliko jak udarac šakom da bi podigao protivnika s tla. Tek je kasnije (1870) analogijom počeo označavati vrlo snažan vetar, jer je na gotovo istovetan način podizao ljude.
  • U nastavku teksta Manfredi se bavi središnjom temom epizode, tj. tajnom moći kristala.
  • Gradić Blizzard se prvi put pojavljuje u epizodi „Dugi nož“ (MV 6), gde ga je Šepavi Konj preporučio kao sigurno utočište za Neda i Poea.
  • Str. 205, Ned i Poe pronalaze leš novinara zaključanog u podrumu štamparije. Scena podseća na slične kadrove iz prva dva dela filmova „Evil Dead“.
  • Na „Reku svetlosti“, Magični Vetar će se vratiti par meseci kasnije, u epizodi „Pod kožom neprijatelj“ (MV 25).
  • (1*) Godine 1585. Sir Walter Raleigh uspostavio je prvu koloniju engleskih iseljenika na ostrvu Roanoke. Dve godine kasnije vođa kolonije je otplovio za Englesku po sveže zalihe. Rat sa Španijom ga je sprečio da se vrati na vreme. Kada se konačno vratio (1590), kolonija je iščezla. Sve stvari su im bile na mestu u kućama i nije bilo nikakvih tragova borbe. Jedini trag koji je našao bila je reč „CROATOAN“ urezana u drvo, na ulazu u selo. Do današnjih dana niko nije uspeo da otkrije pravu istinu, iako postoje mnoge teorije o sudbini „Izgubljene kolonije“.
  • (2*) Isečak iz „Blizzard Gazette“: Danas je potvrđeno da među moći kvarca spada primanje, zadržavanje i slanje energije. Kristal može ne samo pohraniti „informacije“, već također slati impulse i „komunicirati“. Indijanci su to znali od davnih dana i zapravo smatrali kristale „glasnicima Majke Zemlje“ i nositeljima kozmičke energije.

Magični Vetar je poslednjih godina pomalo pao u zaborav, pa evo prilike da ga se podsetimo kroz ovu priču iz početne faze serijala. Jedna od retkih ranih epizoda u kojoj natprirodni događaji nemaju veze sa indijanskom mitologijom, štaviše, uopšte se ne pojavljuju indijanci.

Uvek je interesantno čitati origin story glavnih junaka. Ako serijal poživi duži niz godina često ćemo dobiti i istorijate sporednih likova ili bar negativaca. Ovde imamo nešto slično a opet drugačije - origin napuštenog grada koji služi našim junacima za skrivanje, ali i kao glavna baza odakle kreću sve akcije. Bar je tako bilo u ranim danima serijala, pa da vidimo šta to ovaj grad duhova čini posebnim.

Ima već tjedan dana otkad smo se smjestili u ovu rupu, grad duhova koji su napustili i Bog i ljudi. Šepavi Konj, stari šaman, preporučio nam je to skrovište... daleko od pogleda bijelaca i tabu za indijance koji ga smatraju mjestom utvara...

Ovako je Poe opisao prvi susret sa Blizzardom. Nelagodnost koju je u početku osećao će kulminirati upravo u ovoj epizodi. Priča o napuštenom gradu čiji su stanovnici misteriozno nestali, ostavljajući za sobom sve svoje stvari, čak i jelo u tanjirima, ima dosta sličnosti sa istorijskim događajem na Roanoke Islandu (1*), iako Manfredi to nigde ne pominje kao moguću inspiraciju.

Kroz flashbackove i novinske isečke pratimo događaje koji su doprineli da od grada ostane samo pustoš. U zimu 1861. godine dogodila se tragedija koja će zauvek obeležiti stanovnike Blizzarda - sva deca su umrla od hladnoće. Godinu dana kasnije (novembar 1862), slomljeni roditelji su potražili utehu u propovedima (lažnog) monaha Groddeka koji ih je ubedio da nemirne dečije duše obitavaju u obližnjem klancu. Kao dokaz im je pokazao „Reku svetlosti“ , neobičan (prirodni) fenomen, koji u noćima punog meseca osvetljava okoliš. A sve sa ciljem da bi ih naterao da izvrše kolektivno samoubistvo bacajući se u kanjon i tako se pridruže svojoj mrtvoj deci. Oni koji su odbili da skoče ispraćeni su u večna lovišta uz pomoć metaka. Groddeku će u tome pomoći nekoliko lokalnih mladića, koji su jedva dočekali da se reše roditelja i opljačkaju sugrađane. Igrom sudbine, upravo taj prirodni fenomen (kvarcni kristali na obali reke) će doprineti povratku mrtvih (2*) i osam godina kasnije (novembar 1870), duh jednog od ubijenih roditelja će kidnapovati Poea i za otkupninu od Magičnog Vetra zahtevati pravdu za sve ubijene.

Ostatak epizode je standardna by the numbers pucačina, gde naš junak razbuca bandu od tridesetak okorelih ubica, malo uz taktiku zavadi pa vladaj, a više uz šaku dinamita i par kila olova. Pravda je zadovoljena, duše mrtvih su našle svoj mir... osim ovih tridesetak što ih pobi Magični Vetar. Sve u svemu, tanko, ali da se vratimo mi na prvu polovinu koja obiluje svojim rupicama i rupčagama na putu do „Reke svetlosti“.

Epizoda je imala odličnu atmosferu i obećavala da bude pravi horor. Ali što je više odmicala, sve su se više gomilale nelogičnosti i banalna rešenja. Priča o tajanstvenom kanjonu koji noću svetluca je takođe bila zanimljiva iako je od početka jasno da je to verovatno prirodni fenomen. Što odmah povlači pitanje kako je Groddek znao za svetlucavo kamenje (kvarcni kristal) u kanjonu, a ljudi koji tu žive od rođenja, nisu?

I čemu ceo komplikovan plan za ubijanje stanovnika Blizzarda kad su zainteresovani (par razočaranih starijih sinova) mogli otići kad god žele. To mladi rade i dan danas, a kamoli pre 150 godina kada je rano napuštanje porodičnog doma bila redovna, pa čak i poželjna pojava. Ako je Groddeku glavni cilj bio da opljačka grad i to je mogao uz pomoć samo par naoružanih ljudi i sa minimalnom dozom nasilja.

Dodatno, cela ideja o deci koja su umrla od oštre zime ne pije vodu, jer su bili u kućama sa roditeljima, ušuškani i zaštićeni. Odjednom sva deca u gradiću su mrtva? Pa koji bi roditelj sedeo u kući, ogrnut ćebetom i gledao kako mu dete umire od hladnoće.

Beži mi logika iako nisam roditelj. Drugo, to nije prerija ili usamljena kućica na planini, to je mesto u ravnici pa bi se valjda stanovnici organizovali da posle prvog slučaja smrzavanja, smeste decu u jednu veliku prostoriju (gradsku većnicu ili crkvu) i tu založe poveću vatru… Pošto ne znamo detalje, bolje je ne lupati glavu, već se okrenuti poznatim događajima.

Manfredi je izbegao da, kroz flashbackove, prikaže kadrove smrznute dece. Ipak, realnost jednog takvog stravičnog događaja ćemo videti sedam godina kasnije u veličanstvenom završetku sage o Ratu za Crna Brda (Bijela zastava – MV 101).

Onda sledi možda i najveća nelogičnost - u gradu je živelo mnogo staraca, kao i ljudi bez dece. I odjednom svi oni idu za monahom i svi su toliko potreseni da žele da pričaju sa mrtvima (iako su mnoge od njih jedva poznavali)!?

“Reka svetlosti”

Barbati i Ramella su bili prvo iznuđeno rešenje na serijalu. Potreba za brzim crtačima u Bonelliju je, nažalost, uvek bila mnogo veća nego potreba za dobrim. Crtačkih kombinacija će vremenom biti sve više, ipak Barbati & Ramella, možda pojedinačno i nisu najkvalitetniji crtači, ali su svakako tandem koji će obeležiti serijal. Ramella, kao talentovaniji od dvojice, najčešće je bio zadužen za premazivanje (tuširanje) nešto lošije olovke. U ovoj epizodi se nisu proslavili - primetni su nesigurni, brzi potezi, kao i nedostatak detalja u pozadini - što je i normalno, jer su za nešto više od godinu dana nacrtali čak sedam epizoda!

Kada se u prethodnoj epizodi, “Ples utvara” (MV 14), pojavio otac Sebastian, u razgovoru sa glavnim negativcem Hoganom, činilo se da će tajanstveni monah imati mnogo veću ulogu. Ali njegova priča se završava upravo u Blizzardu. Manfredi je pored imena (saznajemo da se Sebastian u stvari zove Groddek) promenio i Sebastianov prvobitni karakter, gde je izgledalo da se radi o izuzetno inteligentnom protivniku, dostojnom Magičnog Vetra. Ovde je odjednom on samo obična protuva, groteskni divljak, koji ubija bez ikakvog razloga. Ne mogu se oteti utisku da je Manfredi u poslednji čas spojio dva potpuno različita negativca. Iznuđeno rešenje ili jednostavno nije hteo da širi kontinuitet sa još jednim tajanstvenim Hoganovim saradnikom?

Transformacija - otac Sebastian (by Frisenda) postaje Groddek (by Barbati/Ramella)

Bez obzira na razloge drastičnih rezova, još jednom u prvi plan iskače Manfredijeva prebrza potrošnja dobrih negativaca. Kako u ovim “običnim”, tako i u svim epizodama koje se naslanjaju na indijansku mitologiju. Ipak, s obzirom na broj priča koje je Manfredi godišnje morao da izbaci, zažmurićemo na jedno oko kada se, s vremena na vreme, pojavi nešto nedostojno njegovog talenta.

MV LIB 5a Demon varki

MV LIB 6a Velika vizija

8, 7, 9, 10

Ok priča, ali ipak sam očekivao veći obračun.

29.03.2016
    12:36:00 sati

4, 3, 6, 5

U prvih 20-tak Libellusovih knjiga koje sam pročitao, ovu sa ove tri epizode pamtim kao najlošiju. Blizzard je loša epizoda sa hrpom nebuloza u kojoj mnogo toga "ne drži vodu", ono, neki trenuci iz priče su me čak podsjećali na neke epizode Gordona Linka zbog jadnih fora u scenariju. Također nisam zadovoljan ni crtežom...kako su samo mogli onako nacrtati onog Smajlija, čovjek samo što nema usta oko glave.
    30.03.2016
    22:28:00 sati
  • techtach

Ukupna ocjena 43%

3, 3, 5, 10

Kad je horor u pitanju ja sam uvijek za... šteta što je ovo malo slabija priča od ostalih...

11.04.2016
    18:01:00 sati
    techtach

7, 4, 8, 7

Priča bi mogla biti puno bolja ali kao što i recenzent kaže što se odmičemo dalje te je više nelogičnosti i gluposti.Jedna od večih gluposti je, da plajčkaši ne znam koliko dugo varaju građane, da bi dobili njihov novac, a na kraju ih hladnokrvno pobiju. Pa odmah bi ih mogli opljačkati i kidnuti dalje. Plus je to što dobijemo grad Blizzard u kojeg će se tu i tamo zavući Poe.

12.04.2016
    21:33:00 sati
  • Wayto

5, 6, 8, 7

12.09.2016
    22:43:00 sati
    Wayto

7, 5, 8, 7

Zanimljivo i sa dobrom atmosferom na početku, ali kasnije se sve razvodni i ima previše nelogičnosti kao što su oni priglupi građani koji jedva čekaju baciti se u ponor. Jednostavno je previše toga nabacano u radnju. Obračun protiv bande, iako možda i najbolja stvar u epizodi, je prikazao Magičnog kao nevjerojatnog taktičara (budući da je znao sve njihove poteze unaprid) i kao neku vrstu duha (jer se čini kao da je na 3-4 mjesta odjednom).

04.11.2016
    08:09:00 sati

8, 7, 9, 8

26.12.2016
    15:59:00 sati
  • wele

4, 4, 5, 8

25.01.2017
    23:51:00 sati
    wele

6, 6, 7, 8

Dosta prosjecno sa kvalitetan serijal poput ovog.  Ona fora sa Poeom, i njegovim opsjednutim tijelom, je nekako bezveze: niti smrdi, niti mirise.  Jedino onaj Grodek ima onu uzasnu facu (poput Quasimoda u Hugovoj slavnoj knjizi), i oni njegovi saucesnici, obuceni kao svecenici, su nekako kul, ali prica kao prica nema tenzije niti zanimljivosti kao najbolje i najstrasnije epizode ovog serijala.  Crtez je uglavnom dosta dobar, a naslovnice takodje.  Jedino me je prica kao prica malo razocarala, ali eto, ako nista drugo, makar je ovo dobar intro sa sljedecu epizodu, "Velika Vizija", koja je jedna od boljih u citavom serijalu.

27.05.2017
    20:46:00 sati

7, 6, 8, 9

Blizzard je sasvim solidna epizoda koja sigurno neće oduševiti, već će biti jedna od onih za prekratiti vrijeme u trenucima dosade. Mislim da scenaristu nije niti bila namjera napraviti nešto posebno pamtljivo nego tek usputnu avanturu u očekivanju važnijih i boljih. Pošto postoje neke dodirne točke sa prethodnom Ples utvara, vjerojatno se radi o pokušaju približavanja čitateljima jednog tamo viđenog negativca. Koliko je to bilo uspješno na svakome je da sam procijeni za sebe, ja smatram kako je po pitanju vizualnog dojma odrađen dobar posao, jedino se na osobnosti trebalo više poraditi. Ovdje imamo klasičnu priču o osveti složenu uz korištenje natprirodnih elemenata, što je također još jedna poveznica sa prijašnjim uratkom. Prvi dio je pomalo konfuzan upravo zbog veće količine natprirodnih pojava, u drugom dijelu konfuznosti više nema zato što radnja dobiva novi zamah ubacivanjem skupine razbojnika. U toj skupini se osim prolaznih može pronaći i nekoliko likova koji se izdvajaju u prvi plan, iako se mora priznati da im karakterizacija nije svima jednako uspješno pogođena. Naravno da Blizzard tematski nije ništa novo jer sličnih radova ima koliko hoćeš u raznim serijalima, kako stripovskim tako i filmskim. Motiv napuštenih gradova već nije toliko čest pa bi s te strane bilo pretjerano reći kako su takve scene previše izlizane. Zato se mirne duše može potvrditi postojanje određenih nelogičnosti, a najviše se to očitava kroz prošlost Blizzarda i njegovih stanovnika. Blizzard je jedan od onih napuštenih gradova kakvih ima dosta u prerijama Sjeverne Dakote, sudbina većine njih je usko povezana sa malverzacijama Howarda Hogana. Manfredi je ovom prilikom odlučio razotkriti tajanstvenu prošlost grada koja po svemu viđenom nema veze sa Hoganom, barem dok/ako se u budućnosti ne pokaže suprotno. U epizodi Dugi nož smo imali prilike vidjeti da Magični Vjetar i Poe koriste Blizzard kao tajno skrovište, a isti slučaj je i ovdje. Sada se nameće pitanje od koga se točno oni skrivaju i koliko često borave u tom gradu? Zar im nije sigurnije ostati kod Lakota u plemenu Bikovog Repa umjesto što dolaze ovdje? Recimo da je završetak prethodne avanture i osujećivanje Hoganovih planova dobar razlog za prikrivanje na neko vrijeme, mada opet nije najjasnije zašto se nakon toga ne bi poželjeli vratiti među indijance. Ako su mislili da će ovdje pronaći svoj mir onda su se ovoga puta prevarili, Blizzard je pokazao da se opravdano može zvati gradom duhova. Prilikom prvog posjeta se moglo primjetiti dovoljno znakova da grad krije neku mračnu tajnu, možda je upravo onaj hitan odlazak zbog ubojstva Šepavog Konja spriječio da već tada otkriju nešto više o tome. Poznato je da Poe pati za novinarskim poslom od kako je otišao iz Chicaga, pa je zato redakcija u gradu duhova došla kao naručena da se prepusti dugo očekivanim trenucima. Tako pišući i razmišljajući uspio je ostvariti kontakt sa duhom čovjeka iz svoje struka, a da toga nije ni bio svjestan sve do otkrivanja njegovih ostataka. Tko je bio čovjek čije kosti su pronađene u podrumu i tko mu je namijenio tako okrutnu sudbinu pokopavši ga živog? ''Ponekad je neophodno pobjeći ljudima, ali nije se mudro povlačiti pred duhovima. Kad se nespokojan duh probudi to je zato da bi pokazao nešto vrlo važno''. Takve znakove nije poželjno zanemariti, niti je to bilo moguće u ovom slučaju s obzirom na ucjenu Chestera Goodfellowa. Taj dio sa ucjenom mi nema puno logike, zašto bi netko pošten poput Chestera posegnuo za tako niskim potezom bez obzira koliko bio bijesan. Kroz flashbackove polako otkrivamo prošlost nestalih stanovnika Blizzarda, kao i onih koji su iz prve ruke imali utjecaj na kreiranje njihovih sudbina. Kolektivna patnja i malodušnost zbog umrle djece nije loše zamišljena, samo mi ne izgleda uvjerljiv način na koji su ta djeca umrla. Da su u pitanju bebe ili djeca ranije dobi onda bi još držalo vodu, ali ne mogu vjerovati da djeca od 9-10 godina nisu dovoljno otporna da prežive zimu koliko god ona bila oštra. Zar ljudi nisu grijali svoje prostorije, a ako nisu imali načina da to ostvare kako su onda preživjeli starci koji bi trebali biti još osjetljiviji od djece? Smrtni slučajevi su se mogli opravdati nekim drugim razlogom, bolest je prvo što pada na pamet kada već želiš u scenarij ubaciti takav motiv. U prošloj epizodi smo nakratko vidjeli fratra Sebastiana kao Hoganovog pomoćnika u pokušaju narušavanja mira sa indijancima. Iako je njegovo lice ostalo nepoznato, na osnovi naslovnice se vrlo lako može prepoznati kako će i ovdje biti prisutan. Sada se zove Groddek i ima puno veću i drugačiji ulogu što je praćeno otkrivanjem stravičnog lica, ali zbog pretjerivanja sa scenama nasilja karakterizacija mu nije dobila neki dublji smisao. Prikazan je kao najklasičniji ubojica i pljačkaš koji djeluje po sistemu ''ubij sve što se kreće, na životu ne smije ostati ni pas''. Njegova razbojnička banda preobučena u redovnike povremeno pohara koji gradić, opljačka banku i poubija sve živo što se tamo može pronaći. Najsmješnije mi je bilo kada je Dorian odlučio držati propovijedi trgovcu zbog toga što ovaj iskorištava nedostatak konkurencije pa prodaje robu po napuhanim cijenama, i na kraju ga objesio užetom iz njegove trgovine. Uz Groddeka najveću važnost ima Clay, bivši stanovnik Blizzarda, a njegovoj osobnosti je ipak posvećeno više pažnje. Clay je u prošlosti napravio najgori mogući zločin i sada ga polako proganjaju strahovi i grižnja savjesti, povratak u Blizzard nije nešto čime će biti oduševljen jer duhovi mrtvih traže osvetu. Prvi zločin se ne zaboravlja, mada će bezdušni Groddek reći kako je nakon njega Clay činio i gore stvari, postoje granice koje se nikako ne smiju prijeći. Teret krivice je bio pretežak za nošenje i Clay više nije mogao izdržati zov mrtvih, rijeka svjetlosti će primiti nove stanovnike u svoje blještave dubine. Groddek se u prošlosti istaknuo kao uspješan manipulator napaćenim dušama, dok je sada počeo gubiti konce čak i među vlastitim ljudima. Sigurno će upasti u oči kako je Magični Vjetar sam uspio razbiti njegovu bandu pokazavši izvrsnu taktičku pripremljenost. Završnica kod usjeka rijeke svjetlosti se prebrzo odvila, očekivao sam da će Groddek biti tvrđi zalogaj a on nije pružio ni najmanji otpor. Ako je Poe imao samo noćnu moru i cijelo vrijeme bio u Blizzardu ostaje nejasno kako ga Magični Vjetar nije mogao pronaći nakon što je izašao iz podruma. Na kraju Poe nije ni tražio objašnjenje što se točno dogodilo, ponekad je bolje potisnuti radoznalost nego forsirati ono što ti u stvari nije ni potrebno. Usputna postaja pod imenom Blizzard nestaje sa vidika, putovanje se nastavlja prema prvoj sljedećoj koja će ponuditi mogućnost za više zabavnih trenutaka.
    Dojam je kako su Barbati i Ramella ovdje slabiji nego na Demonu varki, možda zbog žurbe prilikom crtanja, a možda i zbog nedostataka motiva demona kojima je obilovala njihova prethodna epizoda. Naslovnica vrlo dobra bez obzira što ne prikazuje ništa od onoga što se događa unutar stripa.

18.10.2018
    01:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%