• American Secrets #1
    MARMAN DC 1
  • American Secrets #2
    MARMAN DC 2
  • American Secrets #3
    MARMAN DC 3

• Martian Manhunter se prvi puta pojavio u stripu 1955. godine u 225. broju Detective Comicsa, a stvorili su ga pisac Joseph Samachson i crtač Joe Certa. Neki ljubitelji i povjesničari stripa uzimaju J'onzzovo prvo pojavljivanje pravim početkom Srebrnog doba američkog superherojskog stripa.
  • Gerard Jones i Eduardo Barreto također su surađivali i na serijalu "The Shadow Strikes!".

"He reached for me as the bullet broke his breastbone. Who else could he reach for? He's a stranger. I'm a stranger. Not just strangers to each other, but even bigger strangers to the cold stone eyes of the city. He's a beatnik. I'm a Martian."

Zimska noć u New Yorku pedesetih godina prošlog stoljeća. Nakon što detektiv John Jones svjedoči ubojstvu naizgled običnog mladića, ulazi u zadimljeni bar preko puta ulice kako bi dobio odgovore na neka pitanja. Međutim, tragovi koji će se odjednom početi pojavljivati pred njim odvesti će ga na neočekivani put kroz Ameriku i srce njene pop kulture tog vremena.

American Secrets jedan je od onih stripova od kojih u početku očekujete jednu stvar, a na kraju dobijete sasvim drugu (u najboljem mogućem smislu). Djelo je to u kojem je vožnja puno bitnija od cilja i teško je reći je li Gerard Jones odgovorio na sva pitanja koja je postavio u početnim dijelovima priče. Od momenta kad naš junak krene istraživati ubojstvo kojem je svjedočio, autor nas konstantno bombardira sitnim detaljima i tragovima čije značenje na kraju može i ne mora biti otkriveno. Kroz motive alienskih invazija, tajnih ogranaka vladinih organizacija, teorija zavjere, ljudi-guštera i masovnog ispiranja umova mladeži kroz (tada novu) rock muziku, Gerard Jones kroz ove tri sveske ne diže nogu s gasa i ne daje nam ni trenutka da predahnemo i pohvatamo sve konce. Iako to nigdje nije eksplicitno navedeno, za pretpostaviti je da se radi o Elseworlds priči, a ako bi morao napraviti usporedbu s nekim poznatijim djelima, rekao bi da je American Secrets neobičan spoj najboljih elemenata New Frontiera i Flex Mentalla. Ukoliko vam ova kombinacija zvuči suludo i teško izvedivo, vjerujte mi da je to tek početak prekrasnih detalja koje Gerard Jones stavlja pred nas čitatelje.

Detektiv John Jones, protagonist naše priče

Ovaj mini-serijal uistinu neodoljivo podsjeća na štimung Cookeovog New Frontiera. Svijet je to u kojem su se nakon II. svjetskog rata maskirani junaci povukli iz fokusa javnosti i danas su više mit koji živi kroz stripove nego kao prave povijesne ličnosti koje neki ljudi možda još uvijek pamte. Informacije o Justice Society of America dobivamo na kapaljku, tek tu i tamo se spomene par detalja i upravo kroz tu "škrtost" Jones uspijeva u priču savršeno ukomponirati duh njihove tajnovite prošlosti. American Secrets odlično dočarava svijet atomskog doba 50-ih godina, ponajviše kroz meni omiljeni dio priče smješten u Leavitzville, fiktivno savršeno predgrađe - epitom ostvarenja američkog sna gdje savršene obitelji žive savršenim i sigurnim životima. Međutim kako priča odmiče, tako se i Manhunter seli po raznoraznim lokacijama, gradovima i drugim državama te kroz interakciju s jednim (meni osobno) neočekivanim likom saznajemo da današnje stanje JSA možda i nije toliko zaboravljeno koliko nam se na prvu činilo. Također mi se sviđa što je u jednom dijelu priče sami medij stripa iskorišten kao pokretač radnje. Nešto smo slično mogli vidjeti u Morrisonovom Flex Mentallu iako je American Secrets stariji dobre četiri godine.

Još jedan od značajnih motiva koji se proteže kroz priču je J'onnova usamljenost. Kao kontrast plastičnom i umjetnom "američkom snu" stoji J'onnova usamljenost i izoliranost od novog mu svijeta. Gerard Jones nam ne dâ da zaboravimo da, iako je postao dio života na Zemlji, Martian Manhunter nije zemljanin i nikada neće biti. Njegova je izolacija organska, opipljiva, možete je osjetiti. Cijelo nam vrijeme diše za vratom i podsjeća nas da naš glavni lik ne pripada ovdje. Taj osjećaj izdvojenosti uspijeva prikazati razliku između J'onna i ostatka čovječanstva bolje nego sve njegove nadnaravne sposobnosti u vidu letenja, supersnage, nevidljivosti i sličnoga. Lijepo odrađen detalj koji rijetko tko zna kvalitetno iskoristiti.

Barretov crtež savršeno dočarava atmosferu stripa

Sami kraj priče mi je možda i najslabiji dio. Ne bi rekao da je loš, ali je donekle prejednostavan u odnosu na apsolutno luđački razvoj priče od samog početka. Ne želim reći da je to nužno loša stvar, no za moj ukus bi volio da smo dobili "uvrnutije" rješenje koje bi više odgovaralo tonu priče. Nekome bi također mogla smetati i količina detalja iz pop kulture koje Jones konstantno ubacuje, no meni je to samo pridonijelo sveukupnom dojmu i ekscentričnoj naravi same priče. Barretov crtež je stvarno lijep, čistih linija i klasičnog izričaja upotpunjenog ugodnim i neupadljivim kolorom. Za kraj bi rekao da se radi o mini-serijalu koji definitivno nije za svačiji ukus, no ukoliko vam nije toliko bitno rješenje svih postavljenih pitanja koliko jednostavno uživate u neobičnim pričama, ovo je strip za vas.

American Secrets izvorno je objavljen 1992. godine u obliku tri sveske od 50 stranica. Nikada nije skupljen u trejd.