Efekt bumeranga

MM ALM 5a | 83 str.

Tajanstveni san kojeg stari Kunanjun sanja s Martinom, zakrabuljeni Egipćanin Džafar koji magijom preobražava ljude u čudovišta; samo su dvije od mnoštva neobičnih stvari koje će Martin morati rasplesti na svojem vlastitom putovanju na piknik na Hanging Rocku

• Efekt bumeranga - Opsesija velečasnog Dodgsona
    MM ALM 5

• Efetto boomerang
    MM AL 1996

• Ova epizoda objavljena je u MM almanahu u Italiji 1996. godine.
  • Prvi Mystereov susret sa zagonetnim svijetom snova i australskim Aboridžinima desio se u MM LIB16 "Susreti bliske vrste" kao i neposrednom nastavku MM LIB22 "Osveta Kundingasa"; pa i nešto kasnijim MM LMS #103-105 "Osveta Mister Jinxa".
  • Nabrajaju se australska mitološka bića: Pitjantjarjiare – zečeva lica, Yakuntjtjare – ljudi puževi (to su zapravo jezici aboridžinskih zajednica), Lirui i Kunije – ljudi zmije, i ljudi zelembaći (Lungkata) i ljudi ribe (Luunpa). Na stranicama 65.-69. prikazana je bitka kod stijene Uluru (Ayers Rock – jedna od najsvetijih stijena Aboridžina) između Lirua i Kunija. U knjizi Norberta Brockmana (1997.) "Encyclopedia of Sacred Places" postoji priča o spomenutoj stijeni. Prva govori o zmijolikim bićima koje su bojevale mnoge bitke oko Ulurua i tako oštetile stijenu. Druga priča o dva plemena duhova predaka koji su bili pozvani na slavlje, no pažnju im je odvukla prekrasna Pospana Žena Gušter te oni nisu nazočili slavlju. Kao rezultat toga, gnjevni domaćini slavlja ispjevali su zlo u kip od blata koji je oživio u obliku dinga. Tada je slijedila velika bitka, koja je završila smrću vođa oba plemena. Zemlja se sama digla od žalosti zbog krvoprolića, postajući tako stjenovita formacija Uluru.
  • Pitjantjarjiare je dijalekt Aboridžina Zapadne pustinje. Samo 20% ih zna engleski. Ova činjenica je izazvala kontraverzu u svibnju 2007. kad je australska vlada lansirala plan prisilnog učenja engleskog za aboridžinsku djecu. Najdulje službeno ime toponima u Australiji je riječ Pitjantjatjara, "Mamungkukumpurangkuntjunya Hill" u Južnoj Australiji, a doslovno znači "Gdje Vrag urinira". ;)
  • U australskoj mitologiji Aboridžina, Snivanje ili Altjeringa/Altijeringa je sveto "Bilo jednom…" vrijeme van vremena u kojem su ancestralna totemska duhovna bića oblikovala "Stvaranje".
  • Bumerang – nazivlje je došlo iz australskog podneblja, no povijesni dokazi također upućuju na uporabu ne-vraćajućih bumeranga (koji su se rabili za lov, dok su se vraćajući bumeranzi koristili za rekreaciju i zabavu) također i kod starih Egipćana, Indijanaca iz Kalifornije i Arizone, kao i stanovnika sjeverne Indije za ubijanje ptica, zečeva i ostalih malih životinja. Čak je i sam slavni faraon Tutankhamon iz 3000. g. pr. n.e. imao zbirku bumeranga, što ravnih, što onih za vraćanje.
  • Džafar ili Jafar, bilo je ime zlog čarobnjaka iz Disneyevog "Aladdina" iz 1992. godine. Iz originalne priče iz "1001 noći", glavni negativac nije se zvao Jafar već je bio spomenut samo zli čarobnjak iz Maghreba.
  • Str. 40., tvrdnja da su Italija i Novi Zeland istog oblika čizme! Ta tvrdnja spominje se još iz članka "Storia della Nuova Zelanda e dei suoi abitatori" (Povijest Novog Zelanda i njegovih stanovnika), kojeg je napisao 1890. Felice Vaggioli, benediktinski redovnik koji je živio u Novom Zelandu kao misionar između 1879. I 1887.
  • Str. 43. Cargo kultova Castelli se već dotaknuo u ALM #1b "Iskra".
  • Str. 45., Mali Princ iz istoimene priče Antoinea de Saint-Exupérya na svom planetu oblaku?
  • Str. 50., pripovijedanje priče o Hanging Rocku (vidi slike dolje). Hanging Rock je stvarna geološka formacija u Victoriji, Australija, a slavu je stekla romanom "Picnic at Hanging Rock" Joan Lindsay iz 1967. Roman se bavi nestankom nekolicine školarki tijekom posjeta Hanging Rocku. Njihov nestanak objašnjen je u završnom poglavlju, no Lindsay je izbrisala poglavlje na sugestiju svog urednika koji je mislio da će misterija biti veća bez njega! 1975. opet dobiva na popularnosti uspjehom ekranizacije romana redatelja Petera Weira. Yvonne Rousseau napisala je knjigu "The murders at Hanging Rock", objavljena je 1980., gdje pokušava raznim mogućim teorijama objasniti nestanak djevojaka iz istoimenog romana. Kao rezultat povećanog interesa za temu, izbrisano završno poglavlje romana konačno je objavljeno 1987. godine kao "The secret of Hanging Rock".
  • Str. 70., Martin prikazuje sliku egipatske boginje Izide. Ne bih se baš složio! Slika koju nam prikazuje Martin je reprodukcija slike Jeana Francoisa Champolliona sa ploče 20b iz "Pantheon Egyptien" iz 1822. koja prikazuje Nut, nebesku boginju i sunčevu barku boga Ra. Božica Izida (Horusova majka) prva je kćer Geba, Boga Zemlje i Nut, boginje Neba. Knjiga je na francuskom, što me dovodi do zaključka da se naš Martin snalazi i s francuskim!
  • Str. 74., mali dječak Calvin i njegov punjeni tigar Hobbes glavni su akteri stripa Billa Wattersona "Calvin & Hobbes".
  • Str. 85., prva vinjeta, opet Calvin & Hobbes, i bradati momak sa šiltericom na kojoj piše Tex (očito Talijan u posjeti Hanging Rocku).
  • Str. 86., vremenski stroj iz 2194., prozvodnja - Mitsubishi! ;)
  • Dodatak Krešimira Mišaka o dinosaurima!

Ne brinite se, ovo je potpuno fantastična priča!

Sama autorova namjera, radeći koncept almanaha, bila je prikazati jedan drugi fantastičniji aspekt Mystereovog univerzuma, koji koristi gradivne elemente klasičnog MM stripa, no opet, odudara od njegovog "pseudorealnog" univerzuma. Sličan pristup koristit će i sljedeći spin-off serijal "Zona X" čije su "what if… " priče uvelike slične ovoj, a i svim ostalima u ranim almanasima. Ideja koju je Castelli ovaj put sukobio je dva svijeta bogate mitologije – egipatskog i australskog odnosno aboridžinskog. S jedne strane egipatski dio karakteriziraju egipatske božice, demoni i svećenici, a s druge aboridžinski mistici, bića iz aboridžinskog svijeta snova i – bumerang! Zatim jedan fantastični element iz urbanih legendi nove Australije kojeg smo mogli upoznati preko prepričanog dijela iz filma Petera Weira o Hanging Rocku. Da bi sve konačno kulminiralo jednim apsurdnim razrješenjem, ne u stilu fantastičnih priče već omiljene teme znanstvene fantastike – putovanjem kroz vrijeme…

Stijena Hanging Rock

Maketa Hanging Rocka na ulazu

Pripovijedanje priče snolikog je karaktera, pa tako možemo susresti Martina kako sa svojim duhovnim bratom Kunanjunom radi apsurdne stvari poput letenja, čudne situacije koje prkose zdravom razumu i simboličkih momenata. Priča također nema nijedan potpuno dominantan lik, osim Martina i zlog svećenika Džafara. Svi su sporedni likovi više sredstvo dočaravanja atmosfere i pozadine kompleksne priče koju nam je Castelli htio prenijeti.

Prikaz Božice Nut

Budući da je ovo priča o svijetu snova, mora da je Castellijeva namjera to bilo prikazati kroz samu priču, a crtač se fino nadovezao. Castellijevi scenariji rijetko pribjegavaju takvim oniričkim rješenjima, lakše mu je iznijeti svoje mišljenje i Martinove misli kroz humorističku epizodu nego kroz sanjarenja, kako to često zna biti kod njegovog kolege Dylana Doga. Priče aboridžinske tematike uvijek su mi bile jedne od najdražih, jer su na svojstven način prikazivale i Martinova bolna sjećanja vezana uz najveću tragediju njegovog života – smrt njegovih roditelja koji su poginuli u avionskoj nesreći koju su pak pripremili glavni negativni akteri tih priča – Ljudi u crnom. Zatim, odmazda Kundingasa gdje je Martina doveden pred donošenje odluke, hoće li pokazati samilost prema ubojici svojih roditelja i spasiti svijet, ili će nedostatak samilosti i izvršenje osvete biti uzrok ponovnom biblijskom potopu. Sljedeći susret u svijetu snova se odigrao u combo-u s Mr. Jinxom, što mi je također rezultiralo zadovoljavajućim radom.

Crtač Giuseppe Palumbo u Bonelli staff ušao je 1993., a prva objavljena priča bila mu je kratka priča "L'ora dei lupi" iz 1994., da bi kasnije odradio još 2 almanaha, PIBD #3 i još jednu kratku priču. Njegova stranica je www.giuseppepalumbo.com. Palumbo koristi nestandardne rakurse i oblike vinjete, te obilato rabi kinetičke linije koje izrazito doprinose dinamičnosti radnje. Snalazi se u kreiranju normalnih situacija, kako i kod oniričkih sekvenci kojih je u ovom stripu zaista mnogo. Forme stranica variraju od klasičnih 2x3 rasporeda vinjeta do onih nestandardnih. Sjenčanje i poigravanje izgledom likova, na momente čak i karikaturalnih oblika. Dobro je što se crtač malo poigrao crtanjem, dakako da to doprinosti oniričnosti priče.

Ukoliko ste obratili pažnju na zanimljivosti gore, sigurno ste primijetili da je u priču inkorporirana znatna količina povijesnih i mitoloških činjenica i podataka koje nam pružaju dodatan uvid u problematiku i tematiku ove priče. Možda mali nedostatak koji bih htio spomenuti jest nesrazmjer među svim tim silnim idejama koje je Castelli htio objediniti. Igramo se veliko stvoritelja i miksera ideja? Nekako je prevelik i preobilat zalogaj za tako mali broj… Od svijeta snova do stvarnog svijeta, od Egipta do Australije, od početka vremena do dana današnjeg, od egipatske magije do putovanja kroz prostor i vrijeme, a da ne spominjemo i "Piknik kod Hanging Rocka". No, sve u svemu, zanimljivo štivo!

MM VCZS 8b Dokument “Lambda”

MM ALM 5b Opsesija velečasnog Dodgsona

6, 6, 8, 9

Čitljivo,zanimljivo,ali daleko ispod prosjeka (još uvijek).
    01.04.2009
    14:37:00 sati

6, 5, 7, 7

Previše je toga natrpano u epizodu i sve mi je nekako zbrkano, pogotovo pred kraj. Iako poneki MM Almanasi znaju biti zanimljivi, ova epizoda nije takva.
    01.04.2009
    19:54:00 sati

5, 4, 5, 6

Dugo sam se mučio sa ovom epizodom što automatski znači da mi se nije pretjerano svidjela. Malo mi je sve to prezbrkano i nepovezano,osim o legende o Hanging Rocku, brzo će mi sve pasti u zaborav. Crtež mi se također ne sviđa, više paše nekakvom superherojskom stripu nego Martiju uz dodatak da Java izgleda kao nekakav 10-godišnji teen-ager a Marti kao isklesan od kamena, baš u top-formi. Nedobro.
    01.05.2009
    18:51:00 sati

4, 5, 7, 8

Ovo je već peti almanah, a osim priča Iskra i Novi stan sve drugo mi je polubezvezno. Ne volim te posve "izmaštane ili fantastične" priče od kojih na kraju ispada da i nemaju neku svrhu. Uglavnom almanasi su za mene teško razočaranje. Ni ova epizoda nije ponudila ništa spektakularno, samo neka nagađanja i fantazije... Kao što kaže Aco, najbolja stvar u priči je legenda o Hanging Rocku. Crtež je netipičan za MM-a i podsjeća me na neke crtače Lazarusa Ledda. Možda Avogadro ili netko drugi, ne mogu se točno sititi.
    29.05.2009
    23:24:00 sati

Ukupna ocjena 33%

3, 5, 1, 6

Užasno glupa priča. A sve je to praćeno još gorim crtežom.
    27.07.2009
    14:25:00 sati

7, 6, 7, 6

Priča kojoj zadnja vinjeta uvelike podiže ukupan dojam. Nakon prvog čitanja nije mi se svidjela, ali sada mi je sjela puno bolje. Puno toga je nabacano na malo stranica, pa je zbunjujuće na prvu. Palumbo kao da je ovo crtao za veći format u koloru jer ovako većinom sve izgleda pretamno i nerazgovjetno. Izgled Martija, a pogotovo Jave, ne treba ni komentirati. Naslovnica talijanskog reprinta, odnosno extra br. 21, vrijedi za obje priče iz knjige.
    EDIT: 10.03.2018.
    30.11.2009
    18:32:00 sati

3, 4, 10, 10

Nije mi nešto sjela...

Ocjena za naslovnicu ide i Libellusovoj i originalnoj naslovnici :)

05.10.2010
    17:45:00 sati

7, 4, 8, 7

Nedostaje mi zanimljiv konačni obračun.

07.10.2012
    13:10:00 sati
  • Dudley Smith

4, 4, 6, 9

Inače volim what if priče, ali ova mi nikako nije legla. Prilično zbunjujuće, popraćeno crtežom koji je u osnovi jako dobar, osim kada treba prikazati Martina i Javu, koji ne liče na sebe.

03.05.2014
    16:12:00 sati
    Dudley Smith
  • Giuda Ballerino

8, 9, 3, 7

Super prica, ako se ne razumije sve otprve, prolistati opet ili 20 min. razmisliti i to je to. Rjesenje je na posljednjoj vinjeti. Crtez je uzas zivi.

03.04.2015
    20:32:00 sati
    Giuda Ballerino

4, 3, 5, 8

Ideja almanaha, da se radi o izmišljenoj priči, mi se nimalo ne sviđa ali evo pri ocjenjivanju sam to odlučio zanemariti.

Za epizodu jedino mogu reći da je prekomplicirana, kao i većini koliko vidim, a to je i uobičajeno kad se Castelli igra s vremenom. Neke dijelove sam shvatio i povezani su ali fali mi još par karika za razumijeti sve i jednostavno ne uspijevam. Moguće da je riječ o Castellijevim propustima i kontradiktornostima. Npr. čini mi se da je previše vjerovao kako je književno djelo "Picnic at Hanging Rock" utemeljeno na stvarnom događaju.

Kako god, da sam uspio sve povezati ocjene bi bile bolje.

Crtež prilično loš. Ocijenio sam naslovnicu Libellusovog almanaha.

P.S. Bit ću malo grub i reći da mi je ovo najgora DeeCayeva recenzija, i on kao da bježi od suštine epizode.

23.11.2017
    18:33:00 sati

Ukupna ocjena 45%

4, 4, 5, 6

Jedan od lošijih almanaha.

06.07.2019
    16:01:00 sati

6, 4, 4, 4

Iako je what if prica, ima ovde stosta da se zameri. Kunandzun nije nikakav duhovni brat, vec otac Martija Miaterije, ako sto je bio otac i marku misteriji. Ideja o aboridzanima, australiji i hengin roku je bila izvanredna, ali sjebana uvodjenjem egipcana, jer se na 80 strana dobila papazjanija. Palumbo nije los crtac, ali njegov neobican stil nekad legne, nekad ne. ovde nije.

04.03.2021
    06:06:00 sati

• General Ruiz