MM SR 39
  • La reincarnazione di Annabel Lee
    MM SR 40

• Ovo je prva od ukupno tri preskočene epizode (druga je #100 Di tutti i colori!/Sve u boji i #106 bis La macchina della follia/Pomahnitala mašina) u izdanju Dnevnika
  • Priču je napisao Alfredo Castelli a po ideji Saura Pennacchiolia
  • Ovo je i oproštaj od Claudia Ville:-( Ali nam je zato podario savršeno nacrtanu epizodu! On se preselio da radi na Tex-u, a kasnije i na Dylanu Dogu, postajući glavni Bonellijev crtač. S pravom!
  • I baš kao i u SF main-streamu, Mars nam je ovde predstavljen kao centar stare civilizacije, daleko naprednije od naše. Uporište svakako leži u činjenici da se Marsova putanja nalazi izvan Zemljine, te da je Sunce u prošlosti zračilo daleko više energije nego danas, što bi značilo i daleko topliju Marsovu atmosferu, tekuću vodu i sve ostalo neophodno za život da bi se razvio. U isto vreme, zbog blizine Suncu Zemlja, a pogotovu Venera bi ključale, čekajući neka bolja vremena za nastanak života
  • No, ako je Mars i imao stariju i razvijeniju civilizaciju od naše, ne znači da je imao i pametniju, s obzirom da su se samouništili!;)
  • Saznajemo i da se Mars na marsovskom jeziku zove E’d’n, što asocira na Eden, odnosno Raj;)
  • A Pan iz grčke mitologije nije ništa drugo do preživeli Marsovac na Zemlji!
  • Pan, bog stada u grčkoj (arkađanskoj) mitologiji ima smutno poreklo. Pretpostavlja se da je sin Hermesa i nimfe Driope, ali se takođe šuška da bi mu otac mogao biti nko drugi do Zevs. Označavao je i mušku potenciju, s obzirom da je često prikazivan u erekciji. Uostalom, veštinu masturbacije, koju je naučio od oca Hermesa, preneo je i na kolege pastire (a ovi, očigledno i dalje:)). Pored masturbacije i jurcanja za zlosrećnim (da li?) nimfama, Pan je zaslužan i za još jedan dar. Naime, prilikom Maratonske bitke, Pan se dade u dreku, uterujući Persijancima strah u kosti i terajući ih u beg. Odatle panika;)
  • I Panova frula je još jedan amanet ovog boga;) Sastoji se od deset pa naviše cevi čija se dužina postepeno povećava, dajući različite tonove. Ovaj instrument je korišćen i u moderna vremena od strane poznatih izvođaća, Beatlesa, na primer
  • Panov ljubavnik je i Dionis (Bahus u rimskoj mitologiji), bog vina, vegetacije, plodnosti i uživanja
  • Pan je ime i jednog satelita Saturna, dvasesetdevetog po redu, otkrivenog 1990. godine sa fotografija koje je načinio Voyager 1 još prilikom svog preleta najlepše planete Sunčevog sistema, daleke 1981. godine. Procenjen prečnik ovog majušnog satelita je oko 20 km, koji se kreće unutar Enckeove pukotine. Ovu pukotinu, koja A prsten Saturna deli na dva dela otkrio je nemački atronom Johann Franz Encke 1837. godine.
  • Saturnov sistem se inače sastoji od čak 11 prstenova (od kojih su osam potvrđeni), jednog prstenčića, šest razdelnica i pukotina, kao i 56 satelita. S obzirom da je trenutno Huygens u putanji oko ove planete, istražujući Saturnov predivan sistem, za očekivati je da se broj satelita, baš kao i prstenova u budućnosti poveća
  • Panovo ime nose i mala planeta 4450 Pan, krater na Jupiterovom satelitu Almatei (100 km širine, 8 km dubine), a i današnji satelit Jupitera Karma (nekadašnja oznaka Jupiter XI) je sve do 1975 nosila nezvanično ime Pan
  • Na strani 7, #39 vidimo Javu kako kupuje masovno junk-food
  • Na stranama 9 i 22, #39, u supermarketu su izložene figurice Garfilda
  • U #38, na strani 2 nalazi se i oproštaj redakcije od slavnog američkog istraživača Victora Wolfganga von Hagena, koji je preminuo 8. marta 1985 (#38 Scanners je u Italiji izašao maja te godine). Von Hagen je bio inspiracija za lik Vincenta von Hansena
  • Martin, Java i Diana stižu u Bialas, Andaluzija, Španija da se susretnu sa Đavolom
  • Andaluzija je jedna od sedamnaest autonomnih zajednica u Španiji, najbrojnije a druge po površini. Sama je podeljena na 8 provincija (od 50 ukupno u celoj zemlji), i za nju je karakterističan jako izražen regionalizam, odnosno borba za što veću autonomiju od centralne vlade u Madridu. Ipak, ti zahtevi su daleko benigniji od nacionalističkih zahteva koji dolaze pre svega iz Baskije, ali i iz Katalonije, Aragona i Galicije
  • Istorijski gledano, Andaluzija je po provali varvara bila kraće vreme naseljena Vandalima, da bi potom prepustila mesto Vizigotima, barem do VIII veka, kada cela potpada pod Saracensku vlast. Ona je i najduže ostala pod muslimanskom vlašću, sve do Rekonkviste i kraja XV veka. Danas je ova oblast karakteristična po svojoj arhitekturi, koja u sebi prožima i muslimansko i hrišćansko
  • Današnji španski jezik koji se govori ovde u Americi ima korene u andaluzijskoj verziji
  • Glavni grad Andaluzije je Sevilja (Seville, španski Sevilla), koji je sa svojih 704 154 stanivnika, četvrti po veličini grad u Španiji
  • U Misterijinim misterijama na strani 99, #38 koji je posvećen fenomenu ESP, kaže se da se priča nastavlja u sledećem broju. Ipak, niti u #39, niti u #40 nije bilo nikakvih Misterijinih misterija, pa su tako čitaoci ostali uskraćeni za kraj priče o ESPu
  • Strana 66, #39, saznajemo da se Misterijine misterije emituju i u Španiji (Los garndes enigmas de Martin Mystere)
  • Kakva greška na strani 24, #40! Pan pripoveda kako su njegovi Marsovci prilikom sletanja na Zemlju uništili svoje brodove e ne bi li od nje napravili novi E’d’n, pomažući razvoj čovečanstva. Međutim, u poslednjoj vinjeti na istoj strani, svedoci eksplozije brodova nisu ljudi već dinosauri!
  • Zanimljivu ideju da prilikom smrti Pan i bukvalno nestaje, Castelli je ponovo iskoristio par godina kasnije u priči Iskra (vidi LIB AL1b Iskra)
  • Ova priča je u Italiji ponovljena u tuttoMystere seriji, #38/40

Mr. White, predstavnik jedne velike međunarodne kompanije, koja se bavi izgradnjom nuklearki, traži pomoć od Martina da ode i razreši tajanstvene događaje u Bialasu, Španija, mestu izgradnje jedne od nuklearnih centrala. Nizu neverovatnih događaja, za koje su na prvi pogeld krive veštice, prisustvovaće i sam Martin. Međutim, da se iza brda nešto krupno valja, Martin, Java i Diana saznaće kasnije.

Alfredo Castelli je po ideji Saura Pennacchiolija napisao jednu "zelenu", upozoravajuću priču sa prilično gorkim završetkom. Priču koja govori o nesposobnosti društva (bilo marsovskog ili zemaljskog) da se izbori sa sopsstvenim demonima koji razjedaju čovečanstvo/marsijanstvo. A gde su demoni tu je i strah. Gde je strah tu su i monstruozni zločini.

Priča počinje (zapravo ne počinje već se pripovešću završava) sa katastrofom koja je zadesila jednu vanzemaljsku naprednu rasu, rasu koja je svoju planetu E’d’n pretvorila u pakao, upravo iz gluposti gde je usred progresa ove moćne civilizacije, vaskoliko društvo osuđeno na propast zbog zagađenja atmosfere hemijski, nuklearnim i bogtepita koji još otpadom. Odavde sledi da kraj civilizacije ne mora da dođe zahvaljujući invaziji neke druge, moćnije, već pre svega zahvaljujući domaćoj gluposti. Zvuči poznato?

Ipak, jedan deo populacije se spasio i odlučio da krene ispočetka. Data je druga šansa da se, ovoga puta na stranoj planeti, ponovo razvije civilizacija, ali ovoga puta, uz prethodno iskustvo Marsovaca, da se izbegne onakav kraj. Marsovci su se pomešali sa ljudskom rasom, posmatrajući evoluciju i razvoj civilizacije. I opet, kao i nekad davno, naši su gosti doživeli uspon, ali pre svega pad Atlantide i Mu, i potpuno uništenje ove dve civilizacije. Međutim, nisu samo zemljani nestali u toj destrukciji, i naši gosti su pretrpeli strahovit udarac, te su mnogi pomrli. I danas, posle više od deset hiljada godina, poslednji od vanzemaljske rase umire, i opet zahvaljujući nuklearnoj centrali u Bialasu.

Pan uči svog ljubavnika Dionisa svirati frulu

Ljudi su, sa svoje strane, iz neznanja i straha tamanili Marsovce, njihove žene (veštice?) i potomstvo, onemogućavajući vanzemaljcima da opstanu među nama. Poslednjem činu drame, spaljivanju Rose i njenog "đavolskog sina", a potom i samoj "Đavolovoj" smrti prisustvovao je i naš trojac.

Castelli, dakle, upire prstom u našu civilizaciju, poentirajući na posledicama našeg vaskolikoga prosperiteta (vidi samo ozonske rupe, efekat staklene bašte, otopljavanje polarnih kapa), baš kao i na isključivosti. Nesposobnost naše civilizacije je da apsorbuje drugačije, da u miru živi i sa onim koji su drugačiji od nas. Naravno, ne misli se na prave vanzemaljce, ali svakako da na one koji drugačije govore, krste, pa i misle.

Uostalom, nama Balkancima je ta priča poznata, zar ne?

MM LMS 32/34 Um koji ubija

MM LMS 34/35 Reinkarnacija Annabel Lee

7, 8, 7, 4

Jedna ovakva priča o đavolu, još sa sveštenikom koji predvodi seljane u spaljivanju žena na lomači sigurno je bila dovoljan signal redakciji Dnevnika da je uvrste u kolekciju preskočenih epizoda. Inače sama priča mi se nije svidjela, samo je zanimljiv dio kada posljednji preživjeli Marsovac pripovijeda na kraju o životu na Marsu i dolaksu na zemlju. Sve prije toga je dosta loše urađeno, malo sa akcentom na probleme zagađenja, malo sa inkvizicijom u XX vijeku. Sve u svemu - ništa posebno. Kasteli je baš zabrljao sa onim dinosaurusom u priči gdje spominje da su tada živjeli primitivni ljudi. Viljin crtež mi se ne sviđa. On nije umio da crta likove u Martiju, prije svega Javu, ali generalno svi likovi odudaraju od izvornih zamišljenih karakteristika. Mnogo je bolji u Teksu.
    27.09.2008
    12:41:00 sati

8, 8, 9, 7

Epizoda je dobra, ali ništa više od toga. Vrag sa Marsa je interesantan, mada me nepojavljivanje Kneza Tame osobno ipak malo razočaralo. Pogotovo ako se uzme u obzir da se njegov potomak onako dijabolično kreveljio dok su ga spaljivali na lomači, taj dio onda nema smisla. Također se nameće pitanje zašto ga otac nije spasio? Ili one druge 'vještice'? Anyway, sve u svemu ipak dobro, čitljiva priča za zanimljivim završetkom. Što se pak tiče dinosaurusa i ljudi koji žive u istom vremenu: to i nije tako nevjerojatno. Štoviše, mnogo se znanstvenika priklanja ovoj teoriji, a Castelli je najvjerojatnije jedan od njih (jer ne vjerujem da je to bila greška). Villa odličan! Jedino mi smeta kako crta sirotu Dijanu, točnije njene oči. Jadnica izgleda k'o kameleon...
    15.10.2008
    19:06:00 sati

8, 9, 10, 8

Da,nakon 14 godina od originalnog objavljivanja ove epizode u Italiji,konačno znam zašto je preskočena u Dnevnikovom izdanju. Molitva na latinskom očenaša nije svakako odgovarala tadašnjoj vlasti,kao ni pojavljivanje anđela niti vragova,pa makar ovaj potonji bio i s Marsa! Uglavnom,lijepa i čitljiva epizoda,Villa odličan! A da rupa ima,rupa ima...S obzirom na vremena tadašnjeg razmišljanja u stripu i današnje evolucije strip napretka. Vrag,kakav god da je,ovde još na kraju ispadne i simpatičan,a Don Jozo strpljivi i neobičan vjernik i veliki borac za zaduženo mu stado vjernika. Kada sam počeo čitati epizodu na prve dvije stranice mogao sam i prepoznati zatupljenost malog mjesta u zimskom periodu,što mi je najfantastičnije možda u ovoj epizodi,hehe..
    19.10.2008
    16:01:00 sati

9, 3, 9, 4

Solidno, ali ništa više od toga. Postavka priče je zanimljiva, ali scenarij mi je malo previše nategnut, pa čak i nelogičan u više navrata. Uz već nabrojene ima još, npr.: čemu odron na cesti ako je vozač zaspao. S onim pustim okukama svakako bi sletio autobusom s ceste i bez toga odrona. Onda Marti i ekipa ravnodušno prihvačaju objašnjenja ubojice koji je upravo spalio na lomači ženu i dijete!!! Čak se i dive unutrašnjem uređenju njegove kuće! Ne moreš virovat!! Od čega vrag/Pan/marsovac umire? Pa centrala još nije u pogonu, a navodno umire zbog puštanja u pogon iste. Znači, još nema zagađenja. Sve nabrojeno me je ipak previše razočaralo da bih za scenarij dao dobru ocjenu, pogotovo stoga što je autor meni omiljeni Castelli. Villa je pravi majstor. Mala zamjerka ide izgledu Diane. Naslovnica neatraktivno obojana.
    21.10.2008
    15:20:00 sati

7, 6, 6, 2

jedino zanimljivo je pričanje pana na kraju, sve ostalo dosadno, smeta me što su te marsovske žene potpuno ljudske, dok muški imaju rogove i papke, valjda je trebalo iskoristit svaku priliku za malčice erotikevilla mi se nikad nije sviđao u martinu, korektan, ali nekako prekrutnaslovnica nikakva, potpuno bezveze
    27.10.2008
    14:21:00 sati
  • provodina

6, 5, 6, 7

Jedna prosječna epizoda koja je previše zbrzana ... Sviđa mi se sam početak i one komplikacije koje vidimo redovito u filmovima o vragu koje su mi bile simpatične ... dobar je i onaj dio kad Martin u svojim misterijama priča o vragu kao panu mitološkom biću spominjujući još i bakanalije od dioniza te sve ceremonije koje su bile razvratnog karaktera koje bi se mogle pripisati djelovanju nečastivog ... i kako je kasnije inkvizicija tome stala na put ... Zanimljivo razmišljanje po kojem je to jedno opravdavanje same inkvizicije ...Pa gdi je pošlo po zlu pa onog trena kad dolazi pan i priča o marsu kao rajskom vrtu i nekim nebulozama ... Pozitivno je što bar na tren vidimo grad 5 prstena i objašnjenje da je rat između atlantide i mua već odvijao iako je više o tome u Rapa Nui ... kako se priča o vragu može pretvoriti o ekološku poruku o zemlji to samo Castelli zna ... Ovo je za mene opće razočaranje u njega kao i u Villu koji je ovu epizodu nacrta malo reći očajno ... Nikako mi nije lega taj crtež (sam Pan je jedina svijetla točka) ... Zašto je zabranjena osim ako spominjanje vraga i crkve dovoljan razlog onda kužim,ali nema nekog velikog veličanja ni crkve ni vjere osim očenaša, a više pouka o ekologiji  .... Šteta toliko je obećavala, a nakraju je ispod prosjeka MM ... Bolji je vrag Mr.Jinx
    05.11.2008
    17:44:00 sati
    provodina

6, 5, 6, 2

Kao što obično biva, kad nešto očekuješ rezultat gotovo po pravilu nije najbolji pa tako moram reći da me Panova frula poprilično razočarala. Ima nekoliko potpuno promašenih situacija i objašnjenja koja nikako ne drže vodu, počevši od sasvim mirnog prihvaćanja od strane Martija i ekipe da je spaljivanje ljudi nešto što je normalno i potrebno, svećenikovog ultramodernog stana (da bi kao dokazao da nije zaostao ) do onih vještica za koje stvarno ne znam koja im je uloga , pa činjenici da vrag(došao sa marsa?!) odjednom ispusti dušu iako elektrana još nije sagrađena itd. Ako ništa drugo, lijepo je u nekom stripu kojeg prvi pt čitaš vidjeti Martija kako puca murchadnom, iako se po tko zna koji put pokazalo da Marti gotovo uvijek naleti na protivnike koji su imuni na nju. Villa mi se nikad nije sviđao na Martiju, lica likova su mu previše izdužena i na trenutke groteskna, a kako crta Dianu mu stvarno ne služi na čast. Ipak, u horror-scenama, npr. kad gore na lomači pa se vide obrisi vraga, je sasvim ok. Naslovnica je definitivno najgora Martijeva svih vremena. Očajno do bola.
    15.02.2009
    13:35:00 sati
  • Lord Vader89

8, 7, 8, 9

Za pocetak - crtez. Iako ima odlicnu tehniku, Villi stvarno ne stoji crtanje Martina, Jave i Diane. Str. 41, drugi red, Java izgleda kao master Yoda. :( Diana, pak, ima ogromne oci. Steta, da nije tih stvari, crtez bi zaista bio perfektan. Sam Pan je na primer, super nacrtan. Scena spaljivanja mi je najvise ostala urezana od celog stripa.  Prica je solidna, mada sam ocekivao mnogo vise od jedne ozloglasene i zabranjene epizode. U nekim navratima je nelogicna. Djavolje dete je rodjeno, pa se onako zloglasno smeje, pa najavljuje svestenikovu smrt (mada bih to mogao da protumacim na drugi nacin, npr. da hoce da kaze da ce i coveka snaci ista sudbina kao i marsovca, ali onda bi novorodjeno dete moralo da nosi vec urodjenu svest svog naroda?); onda i ona zloglasna djavolja silueta otelotvorena u dimu....sve nagovestava neko zlo, a na samom kraju dolazimo do sasvim suprotnog. U svakom slucaju, dobijamo veoma interesantan sazetak pojma vraga kroz istoriju, odnosno onoga sto je uticalo na nastanak kulta vraga ili necastivog. Prica o Marsu koji je od raja postao pakao, mi se dopala iz razloga sto je Castelli pokusao da uplete malo biblijskih motiva. Mada je to i ocito, ipak se Mars zvao EDN. Sve u svemu, prica je vrlo interesantna, i korektno sprovedena u delo. (s moje tacke gledista)Naslovnica mi je super. Lepo nacrtana, zloglasna, sa bojama koje se potpuno slazu sa time sto ona prikazuje. Jedini minus mi je taj sto previse najavljuje neki zao zakljucak, sto ipak nije slucaj u ovoj prici.
    20.03.2009
    08:59:00 sati
    Lord Vader89

7, 5, 8, 7

Lijepo je objašnjeno kako je Pan, zapravo izbjeglica s Marsa, u ljudskoj kulturi postao sinonim za hedonizam, odnosno u kršćanskoj kulturi za nešto što treba izbjegavati, a s vremenom su ga poistovjetili sa samim vragom. Ipak mi ne leži to što je njegova vrsta zapravo s Marsa. Mislim, glavni razlog zašto je nestao život na Marsu je taj što nije imao dovoljno jaku gravitaciju da zadrži atmosferu, a to znači da se propast Panove civilizacije morala dogoditi prije više pedesetina milijuna godina. E sad, kako onda Panova vrsta nije evoluirala svih tih milijuna godina na Zemlji. Druga glupost je ta što muškarci Panove vrste imaju kozje noge, a žene nemaju - stvarno amaterski propust. Inače, priča je laka i zanimljiva za čitanje, jedino ju kvare navedeni propusti (ili greške?) u scenariju.
    22.03.2009
    12:27:00 sati

9, 8, 10, 3

Super zanimljiva epizoda s odličnom idejom. Jedino san malo razočaran krajem jer san očekiva nešto potpuno drugačije. Ali nema veze... U scenariju ima par nelogičnosti koje su nabrojali prethodnici i to je jedini minus ovoj epizodi. Villin crtež je odličan, naslovnica je ogavna.
    02.04.2009
    15:02:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

Prosječna epizoda. Šteta, priča je imala dosta potencijala. Pogotovo je kraj neuvjerljiv i zbrzan. Ovaj strip ću brzo zaboraviti.
    10.04.2009
    08:27:00 sati
    mars1
  • Ukupna ocjena 78%

9, 6, 9, 6

Vrlo zanimljiva ideja koja je zasluzila bolju relizaciju od strane Kastelija.Postoji vise nelogicnosti i propusta u samoj radnji,bez kojih bi ovaj strip dobio najvise ocjene od mene.Mnoge su vec pomenute,pa necu da ih ponavljam,ali jednu moram:Marti nebi tek tako otisao na kraju ,a da makar ne pogleda frulu pomocu koje je marsovac cinio ona cuda.To je veliki propust.
    18.12.2009
    21:00:00 sati
    Nameless

7, 7, 9, 7

Svećenik je najbolji :)

05.10.2010
    16:34:00 sati

8, 8, 10, 7

Ideja za priču je genijalna dok se scenarij mogao razvući na barem 200 stranica. Villa je jedan od najboljih crtača pa horror i mračne priče mu leže.

19.10.2010
    16:26:00 sati

8, 6, 8, 3

Prica je odlicno krenula, stvorila se misteriozna atmosfera i sve je bilo super. Rasplet je blago receno ocajan. Pastiri sa Marsa, totalna glupost. Steta.

26.04.2011
    12:22:00 sati

7, 8, 10, 6

Zanimljiva epizoda s banalnim rješenjem (mislim stvarno, Satiri s Marsa, bah).

Villa savršen kao i uvijek, naslovnica baš i ne.

27.08.2011
    19:01:00 sati

10, 10, 10, 9

Odlična priča, sa još boljim crtežom!! Kraj možda je malo slabiji, ali i vrag se želi prikazati dobrim! Ne čudi me što epizoda nije objavljena u Lms.

26.03.2012
    08:28:00 sati

10, 9, 10, 9

Lijepo je povezao sve te stvari u jednu cjelinu.

19.06.2012
    22:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

6, 4, 7, 6

Posle dobrog početka  sve lošije do glupog kraja. Ništa posebno.

30.11.2012
    18:31:00 sati
  • chris.tower

10, 10, 10, 9

Vilin crtez je ovdje fenomenalan! Prica takoder odlicna, jako napeta i misticna atmosfera s urocima i  vjesticama. I za kraj totalno neocekivan rasplet!

23.12.2012
    17:43:00 sati
    chris.tower

8, 8, 10, 8

Puno bolje nego sto sam ocekivao.  Panovi i Martin Mystere su dobra kombinacija, pogotovo kad je radnja smjestena u Spaniji.  Villin crtez je fenomenalan; covjek ovdje dokazuje da je jedan od najboljih crtaca u Bonelliju, bez sumnje.  Radnja je zanimljiva i napeta, a nimalo nije dosadna, kao vecina MMovih prica.  Naslovnica nije losa.  Onaj kraj sa Panom, i kad prica svoju pricu Martinu i ostalima, je super uradjen.  MM kakav i treba da bude, bez previse praznih tracaranja.

26.12.2012
    18:43:00 sati
  • PAJDO

6, 7, 9, 6

Zanimljiva epizoda iz koje je jasno zašto je nekad davno bila preskočena od strane novosadskog dnevnika. Slažem se da ima nelogičnosti u ovoj priči, ali ima i dva highlighta a za mene su to pojavljivanje vještice u supermarketu i panova priča o marsu. Villin crtež odličan, naslovnica bez veze;)

06.03.2013
    19:23:00 sati
    PAJDO

10, 10, 8, 8

Jedan od boljih MM koje sam do sad pročitala. Zanimljivo je kako nas Castelli prvo navodi na to da pomislimo kako ovaj put imamo posla s vragom i vješticama. Da bi kasnije shvatili kako taj "vrag" koji je u biti pan s Marsa želio dobro i nama i našoj majci Zemlji. Eh da li nam je živjeti kao što su živjeli panovi i nimfe. U čistoj prirodi, s podivljalim hormonima, bez birokracije. Milina!
    19.05.2013
    11:07:00 sati

8, 9, 9, 7

Svrha romana je da opusti, da ponesto naucia tj saznas. To je uspelo u ovoj prici. A obrt na kraju i vise donosi. Super.

24.03.2014
    20:51:00 sati
    BS
  • Dudley Smith

8, 6, 9, 2

Malo razočarenje kad je ispalo da nema nikakve veze s magijom i vragovima, ali dobro, nismo to mogli ni očekivati u MM-u. Villa odličan, dok je naslovnica užasno glupa.

16.04.2014
    13:48:00 sati
    Dudley Smith

6, 3, 8, 7

Deset meseci od poslednjeg čitanja MM.
    Razočaran sam. Loša epizoda. Scena sa vešticom u supermarketu je sigurno u top 5 najbednijih do sada u serijalu (uz dvoboj Martija sa komarcem, idiotlucima u Kristalnoj kugli i sl)... Ventilatori koji prave tornado koji gađa konzervama naše ''junake'' koji poput kipova blentavo statično stoje? Veštica koja se debilno smeje i smenjuje vodu, vatru, zemlju i vazduh? Na kraju, samo smo se šalili?! Ma ajte, pa ovo je u rangu nekih od najglupljih scena u Dilanu!
    Panovo objašnjenje je toliko u MM stilu da je već postalo dosadno i predvidivo.
    Komentatori su se svojski potrudili da iznesu brojne mane, pa ih nema smisla ponavljati, skoro sve je već rečeno.
    A drugo, kada godi vidim kako se zloupotrebljava taj nesrećni Mars, prikenja mi se najstrašnije. Zombiji s Marsa, Nacisti s Marsa, Ajkule s Marsa, Godzile s Marsa, sad i Panovi s Marsa... Kenja mi se i od ekologije.
    Crtež je vrrlo dobar, naročito lica koja izgledaju prepoznatljivo i realistično, što nemalom broju crtača uopšte ne polazi za rukom. Naravno nastavlja da crta Dijanu kao neku buljavušu a 'Yawa' izgleda ko Yoda, ali dobro. Martija je odlično pogodio. I onaj sveštenik je jeziv, kao i selo. Ipak, znajući kakav je crtač Villa, siguran sam da može on i bolje.
    Naslovna bolji prosek, boje su lepe ali bi bila bolja da veštice ne izgledaju kao matore salonske pijandure s divljeg zapada.

Nije više Marti za mene. Ako ga i budem čitao, to će biti napreskokce i zbog crteža. Ovde npr. ni Villa nije bio dovoljan da popravi mlak ukus.
    I nešto razmišljam, DD i MM su donekle slični serijali, ali čak i one Dilanove epizode kojima dam lošije ocene su mi često draže od nekih jače ocenjenih Martijevih. Sve mi se manje sviđaju glavni i sporedni likovi u Martiju, i način na koji Kasteli piše scenarije. Nešto mi kod Martija opasno ne štima. Nema taj Dilanovski šmek, teme su sve otrcanije, draže mi je čitati i slabije DD omaže hororima nego Martijeva proseravanja od priča. Bilo je tu nemalo epizoda od 80-90%, ali većina drugih je 30-70%, dok većina Dilanovih ne ide ispod 65% što je jasan znak da mi je Dilan kao serijal konstantniji i da mi više leži.
    Mislim da više neću trošiti vreme na Martija, dok su mi Tex i Mister No u hiatusu. Nastavljam sa Kenom i Dilanom. Ove sam se godine fokusirao na Kena koji (iako je reč o različitim žanrovima) ima sve što Marti uglavnom nema, i predstavlja za mene neverovatno iznenađenje. Ja se nikada nisam ložio na vestern dok na misterije-trilere-horore da, a eto Ken me je oduševio i izvedbom naterao da zavolim taj žanr a Marti me je, uprkos pojedinim odličnim epizodama, razočarao.
    Dilan i Alan Ford se uvek čitaju, to su mi ''matični'' serijali, koje sam prve i čitao i koji mi nikada neće dosaditi.

Zbogom Marti, vidimo se uskoro u duetu sa Dilanom, a onda ko zna gde, i ko zna kad...

08.10.2018