Čudo od djeteta

MM LIB 49 | 154 str.

Jaspar je čudo od djeteta. Usprkos izgubljenim sjećanjima pokazuje izvanredni talent za znanost, muziku i književnost. Kvragu, čak je sposoban napisati završetak Dickensovog romana kojeg stari majstor nikad nije završio, i to imitirajući savršeno njegov stil! I kad jednog dana nestane, njegovi roditelji unajmljuju Detektiva nemogućeg kako bi saznao kamo je nestao i kakva se tajna skriva iza zagonetke zvane Jaspar!

• Čudo od djeteta
    MM LIB 49
  • Kraljica gorskih duhova
    MM LMS 75
  • Zagonetka zvana Džasper
    MM LMS 76
  • Besmrtna žena
    MM LMS 77

• La regina degli gnomi
    MM SR 77
  • Il ragazzo prodigio
    MM SR 78
  • La donna immortale
    MM SR 79

• Jaspar je dobio ime po Kasparu Hauseru, misterioznom dječaku nađenog na području Badena u Njemačkoj u 19. st. koji se pojavio najednom, i tvrdio da je proveo svojih 10-12 godina u skučenoj sobici. Nikad se nije saznalo otkud potječe i tko su mu roditelji, a skončao je tragično. Jedna je to od misterija koja nikad nije riješena, a teoretizira se o njoj i dandanas u raznim medijima. Na str. 107. Phybes navodi se da je to bio jedan od sličnih eksperimenata, a Castelli navodi da se više informacija o dotičnom može naći u "Rječniku misterija" uz originalni MM SP5. Njegova priča ispričana je također u filmu "Svatko za sebe i Bog protiv svih" (Jeder für sich und Gott gegen alle) Wernera Herzoga iz 1974. godine.
  • Castelli ime Jaspar dovodi u vezu i s likom iz Dickensovog romana "Tajna Edwina Drooda". Također jedna od poznatih, ali ovaj put književnih misterija - nikad dovršeni roman Charlesa Dickensa! Castelli priča: "1870. slavni autor Davida Coperfielda, Posmrtnih spisa Pickwickova kluba, Olivera Twista i drugih klasika engleske književnosti, Charles Dickens, počeo je pisati kriminalistički roman i umro je nikad ga ne završivši". Str. 32., 3. vinjeta, vidimo originalnu naslovnicu romana.
  • Glavna tema epizode je imprinting, a prvi je to proučavao u životinjskom svijetu etolog Konrad Zacharias Lorenz, i za to dobio Nobelovu nagradu! Vidi članak o imprintingu!
  • Priča o Jasparu nastavlja se u nizu epizoda, a saznajemo parcijalno i pravu njegovu prirodu, koja se ovdje tek nazire. Je li on Antikrist, što u ovoj epizodi može indicirati njegova beskrupulozna narav i činjenica da je rođen na znakoviti datum (Božić - 25. prosinca 1979.)? O dolasku malog Antikrista, dječaku Demianu, pogledajte film "Omen" Richarda Donnera iz 1976. godine.
  • Jaspar će se vratiti kao dječak u epizodi "L'uomo programmato" (MM123) i kasnije kao mladić u "Il ritorno di Jaspar" (MM139bis), a bio je planiran i u MM "Odbrojavanje: minus jedan", no u finalnoj verziji je izbačen. Sve tri epizode radili su Castelli i Chiarolla. Očito su scenariji bili napisani pa se možda čekalo da ih Chiarolla dovrši.
  • Donald i Tom, nazivi su koje Phybes nadjene pačiću koji odrasta kod mačaka. Donald Duck (Paško/Pajo Patak) i mačak Tom iz "Tom & Jerry" crtića autora Hanne i Barbere.
  • Neponovljivi dr. Vincent Phybes inspiriran je likom i licem glumca koji ga je otjelotvorio, Vincenta Pricea u filmu "Abominable dr. Phibes" (tu se zvao dr. Anton Phibes). Dr. Cushing također je jedan od glumaca iz Hammerove epohe horrora (Peter Cushing), a uprizorio je slavnog lovca na vampire, von Helsinga, i Dr. Whoa u dva filma. Čak i u epizodi Castelli navodi da su ga kolege s faksa nazivali "Odurni doktor Phibes".
  • Spominje se termin Akasha, univerzalna knjižnica (baza podataka) svih svjetskih znanja. Poslije se u nastavcima poistovjećuje s Babilonskom bibliotekom. Kad govorimo o izvornom značenju riječi Akashi je u hinduizmu esencija svih stvari u materijalnom svijetu, dok u sanskrtu ona znači "prostor". Teozofija je popularizirala termin Akashi kao pridjev, i to uporabom termina "akaški zapisi" ili "akaška knjižnica", a odnosi se na eterijalni zbornik sveg znanja i povijesti.
  • Str. 17., spominje se film "D.A.R.Y.L." iz 1985. godine, a gledajući na sadržaj ipak sadrži neke dodirne točke s njim. Neutrino – elementarna subatomska čestica vrlo male, no ne-nula mase, električki neutralna. Stvaraju se kao rezultat određenog tipa radioaktivnog raspadanja, ili nuklearnih rekacija poput onih koje se dešavaju u Suncu ili u nuklearnim reaktorima!
  • Str. 21., 5. vinjeta, vidi zgodnu sličicu - Martin i E.T.!
  • Str. 61., Fred Boswell iz ABC-a? Spominje se jezik "mehaničkih semafora" kojim su se koristile Napoleonove trupe.
  • Str. 76./77., Martina zamijene za glumca Jamesa Franciscusa iz serije "Longstreet". A Java se predstavi kao Burt Reynolds! ;)
  • Str. 94./95., Mystereova knjiga "S.O.S. Planet Earth" i "The way of the mind". U potonjoj priča o "lateralnom razmišljanju" Edwarda de Bonoa.
  • Str. 106., Phybes je otkrio jezik "potpune komunikacije".
  • Str. 111., spominje se superrasa, rasa polubogova poput onih koji su nekoć naseljavali Zemlju (referenca na MM LIB 42 "Agarthi", rasa koja je vladala svijetom prije nego ju je pismo pokvarilo).
  • Str. 147., Jaspar govori u tome "da ne može dopustiti da na svijetu postoje dva božanstva", što je ključan motiv za posljednju epizodu iz trilogije o Jasparu.
  • Str. 153./154., radnja koja se dešava u budućnosti, a ti kadrovi ponovno će biti ispričani i nadopunjeni u MM139bis.

Jasparove misterije

Vratih se ovoj epizodi nakon što je ona ponovno izašla u Libellusovom novom ruhu. Jedna je to od starijih, iznimno originalnih, priča koje je stvorio Castellijev pronicljiv um i oštro oko uvijek spremno za demistifikaciju nekakve misterije. U ovom slučaju hvata se ukoštac s čak nekoliko zagonetki - nehumanim eksperimentima upisa odnosno imprintinga na ljudima, postojanju univerzalne baze podataka koju poznajemo otprije pod nazivom Akashi; i misterijom dječaka Jaspara na kojemu je eksperiment ostavio vrlo neobične posljedice. A naovlaš se spominje misterija Dickensove nezavršene priče "Tajna Edwina Drooda" i tajna srednjovjekovne enigme o dječaku Kasparu Hauseru. A da ne spomenemo i motive iz horor filmova D.A.R.Y.L. ili Omen. Rezoluciju centralnih tema nećemo dobiti odmah (kako to obično i biva) nego će se raspredati kroz niz epizoda povezanih s još zagonetnijim Jasparom.

Epizoda započinje s prikazom naočigled (ne)običnog eksperimenta dvojice znanstvenika, od kojih jedan (doktor Phybes) liči na Vincenta Pricea, a drugi (doktor Cushing) na mladog Petera Cushinga, obadvojice poznatih po ulogama u Hammerovim horrorcima. Onaj likujući koji liči na Pricea upoznaje nas s osnovama imprintinga odnosno upisa/utiskivanja kroz prezentaciju eksperimenta s malim pačićima za koje je slavni etolog Konrad Zacharias Lorenz u stvarnom životu dobio Nobelovu nagradu. Nakon što se radnja prebaci na misterij nestalog dječaka Jaspara, siguran sam da ste već sigurno zaintrigirani kakve li će veze imati dijabolični doktor s čudom od djeteta?

Odurni dr. Pyhbes

Imprinting (upis, otiskivanje) je termin korišten u psihologiji i etologiji (nauka o ponašanju životinja) za opisivanje svih vrsta fazno-senzitivnog učenja (učenje koje se dešava u određenom godištu ili u određenom dobu života) koje je ubrzano i očigledno neovisno o posljedicama ponašanja. Isprva se koristilo za opisivanje situacija u kojima životinje ili osoba uče karakteristike nekih stimulansa, za koje se govori da se "upišu" na subjekta (npr. s roditelja na dijete). Najpoznatiji oblik "upisa" je tzv. "filial imprinting", u kojem mlada životinja preuzima neke obrasce ponašanja od svog roditelja. Npr. mali pačiči vrlo rano od majke patke preuzmu ponašanje - od načina hoda do glasanja. Kod imprintinga postoji pretpostavka da postoji element nazvan kritično razdoblje. To je ograničeno vrijeme u kojem se može dogoditi događaj, obično kao rezultat neke vrste transformacije. U razvojnoj psihologiji i biologiji to je vrijeme u ranim stadijima života organizma tijekom kojeg ono pokazuje povišen senzibilitet prema određenim stimulacijama iz okoline, i razvija se na određen način zbog iskustava tijekom tog vremena. Ne dođe li do normalnog učenja u tom kritičnom razdoblju, posljedice po osobu mogu biti trajne i štetne.

Zagonetni Jaspar

"Dr. Phybes? Bio je vrlo čudan tip. Nešto nalik na ludog znanstvenika iz filmova strave i užasa. Mi smo ga zvali "Odurni doktor Phybes". Vršio je čudne eksperimente na životinjama i navodio je mačke da se ponašaju kao psi i obrnuto. Sve se to toleriralo, nakon incidenta s dječakom, izopćili su ga iz znanstvene zajednice…"

Savršen opis našeg ludog znanstvenika dr. Phybesa dao je njegov kolega s faksa, i zaista nije mnogo pogriješio. Fizički je identičan glumcu Vincentu Priceu, a prikazan je već prema standardnom obrascu trećerazrednih ludih znanstvenika, genijalnih, ali i prolupanih i smiješnih. Spremnih na sve mile i nemile načine otkriti tajnu ili tajnu održat skrivenom. Tako smo prema završetku sudionici vrlo interesantne konverzacije između Phybesa i Mysterea, odnosno igre odugovlačenja na smrt. ;) U kojoj se sugovornici usprkos ozbiljnosti situacije prepuštaju svojih malim profesionalnim deformacijama u humorističkim duhu. Pogledajmo samo kako Phybes reagira kad saznaje da ga naš dragi profesor dolazi tražiti.

"Martin Mysteré? Velika čast, i dragocjena prilika! Ako postoji netko tko me može shvatiti, to je baš on. Iako je, nažalost, prokleti moralist!"

Od već klasično portretiranog smušenog profesora Mysterea, čija ga znatiželja i profesionalna deformacija prema misterijama u potpunosti definira; i Jasparovih "roditelja", Ann i Frank Jones, koji su prototip savršene obitelji, jedan još neobičniji i zagonetniji lik je sam Jaspar Hauser. Čudo od djeteta, muzički genij, genijalan u području znanosti i književnosti, ima pristup neograničenoj bazi znanja koja sadrži sve dosad nagomilano znanje i puni se svakog trenutka. Castelli je naziva Akasha, univerzalna baza podataka, vizualizirana kao ogromna knjižnica bez kraja i početka. Jaspar je bio tretiran univerzalnim jezikom kojeg je doktor Phybes saznao i razvio tijekom svojih putovanjima svijetom, i koji je Jasparu omogućio da u svom kritičnom razdoblju bude tretiran imprintingom koje ne omogućuje atrofiranje određenim dijelova mozga.

Univerzalna baza podataka

Već u ranijim epizodama (vidi "Agarthi") Martin saznaje tajnu povijest svijeta prema teozofskoj doktrini Helene Blavatsky, gdje se priča da su prije homo sapiensa postojale i druge rase ljudi, čiji mozak nije bio baziran na materijalnom, te su tako razvili paranormalne moći. To je bila takozvana superrasa koju je degradirao izum pisma. Kad govorimo o izvornom značenju riječi Akashi je u hinduizmu esencija svih stvari u materijalnom svijetu, dok u sanskrtu ona znači "prostor". Teozofija je popularizirala termin Akashi kao pridjev, i to uporabom termina "akaški zapisi" ili "akaška knjižnica", a odnosi se na eterijalni zbornik sveg znanja i povijesti.

Kad se povlači pitanje Chiarolle, omraženog crtača kod većine Zagorovaca, mnogi odmah posežu za raspelom. No, da vas odmah obradujem na početku, on će odraditi i sljedeća dva nastavka o Jasparu. ;) Izgleda da mu je njegova ranija faza pružala puno više zadovoljstva budući da puno manje brljavi i žuri kod crtanja nego to možemo primijetiti u kasnijim radovima kod Zagora. Ponekad likovi dobivaju izobličene facijalne ekspresije ili položaje u prostoru, no ne možemo reći da je on jedan od statičnih crtača. Naslovnica nam baš i ne nudi sukus epizode, no barem je u glavnom kadru doktor Phybes, trenutni negativac.

Pričam ti priču

Izvrsna priča s meni najdražim elementima, tajna povijest i ludi znanstvenici. Castelli nudi u nekim trenucima enormnu količinu vrlo interesantnih informacija od fikcije, nerazjašnjenih misterija pa sve do znanstvenih činjenica. Akcije sadrži meni točno dovoljan omjer naspram tumačenja misterija. Sam završetka nije zbrzan i nudi dovoljno informacija za razjašnjenje tajni, a istodobno i otvara mnoge druge nedoumice i pitanja. To se tako ni ne vidi u ovoj epizodi, no loše je to što se u sljedećim nastavcima o Jasparu, Castelli nikako neće moći odlučiti u kojem će smjeru krenuti Jasperov karakter i sudbina. Epizoda završava dylandogovski, neizvjesno s otvorenim krajem, vrlo dijaboličnim Jasparovim prikazom… Je li on nevina žrtva ludog i nečovječnog eksperimenta ludog znanstvenika koji je zauzvrat dobio pristup univerzalnoj bazi podataka? Je li on Antikrist, novo božanstvo kojeg će biti zaslužno za kraj doba kojeg poznajemo? Ili je samo iznimno napredan dječak koji će se usprkos svemu vratiti svojim vrlo zaštitničkim roditeljima? Sve to i još mnogo više saznat ćemo nažalost tek u dosta kasnijim brojevima, kada Libellus dođe do njih. A nisu još nikad ni bile objavljene na našim prostorima jer su izašle baš u rupama između Dnevnika i Slobodne Dalmacije. No, dotad uživajte u ovim izvrsnim starim epizodama!

"Mama, tata, vratio sam se!"

Zagonetne posljednje riječi mladog Jaspara

MM LMS 74/75 U zemlji patuljaka

MM LMS 77/78 Besmrtna žena

• kucak

7, 8, 10, 7

Od svega najbolji crtež starog majstora nepokolebljivog karaktera.

07.10.2011
    20:34:00 sati
    kucak

9, 7, 6, 5

Ima smisla ono što je rekao dr.Phybes u vezi ponašanja prema djetetu. Nije loš strip ali kao većina M.M. priča je uvijek dosta bolja od scenarija. Vidi se utjecaj filma "OMEN" na Castellija.

07.10.2011
    20:49:00 sati
  • Sarghan

9, 8, 7, 6

Odlična epizoda, jedna od onih koja me jako dojmila i koje ću se uvijek rado sjećati.

08.10.2011
    00:21:00 sati
    Sarghan

9, 7, 7, 8

Dobra priča čiji potencijal nije do kraja iskorišten. U svakom slučaju, s nestrpljenjem očekujem preostale nastavke s Jasparom. Chiarolla sasvim solidan, ma i naslovnica je super.

08.10.2011
    13:15:00 sati

8, 8, 7, 7

Zanimljiva epizoda i veselim se nastavcima.

04.07.2012
    18:40:00 sati

10, 9, 8, 9

Odlično! jako kreativno!

12.01.2013
    15:39:00 sati

7, 5, 7, 6

Solidno! Niti sam previše oduševljen, ali nisam niti razočaran. Nisam čitao prije, ali naslovnica od Lms 76 (jer imao sam 75) bila je uvijek privlačna i mistična...

03.04.2013
    08:51:00 sati

10, 10, 9, 9

Ova epizoda ide u sam vrh MM. Epizoda baš ima točan omjer misterija, mašte i znanstvenih činjenica. Chiarolla je odličan, u ovoj fazi je crtao skoncentrirano, u Zagorovim epizodama koje su kasnije nastale previše brza pa ga ljudi i ne vole. (Iako ga ja volim i usporenog i ubrzanog.)

10.07.2013
    14:02:00 sati

8, 8, 8, 8

Odlična epizoda meni lično jedna od najdražih.

04.10.2014
    11:22:00 sati
  • Giuda Ballerino

10, 10, 6, 6

Prica i scenarij - moze li bolje??

29.10.2014
    15:29:00 sati
    Giuda Ballerino

8, 6, 8, 9

Tema je zanimljiva, ali ovo s centralnom bazom znanja iz koje se Jaspar "napaja" je glupost. Castelli se potrudio objasniti kako ona funkcionira, ali ne kako uopće postoji i, da tako kažem, kako se stavlja u funkciju, dakle na koji način se Jaspar uopće povezao s njom. Ako je odgovor da je to neka velika imaginarna biblioteka u koju se odlažu sve ljudske spoznaje onda mi se odgovor ne sviđa, previše je čak i za Martyja.

Dalje, glupo mi je što je Jaspar riječ "Phybes" napisao na nekom drevnom pismu i što se tu pravio mutav. Pomalo iznenađujuć mi je kraj i ta Jasparova tamna strana, ali ok, ne kritiziram. Ipak je prikazan premoćnim, na kraju je dojam da je mogao pobjeći kad je htio.

Chiarolla sjajan, posebno prikazi Phybesa kao sumanutog znanstvenika. Konačno naslovnica koja ima veze s pričom.

18.12.2016
    20:03:00 sati
  • Dexters

10, 10, 9, 8

Hvale vrijedan spoj napete, uzbudljive priče i poprilično dubinske razrade uvijek zanimljivih tema vezanih za ljudski um, sve to scenaristički izvedeno, iznenađujuđe, vrlo ozbiljnim pristupom. 160 stranica, bez tipičnog bonellijevskog praznog hoda, a ipak brižljivo dozirano da ne biste izgubili svijest od silne količine informacija.

Zadnjih mjeseci čitam kronološki Martija od prvog broja, i ova epizoda, za sad, sigurno spada u top3. Nije vezana za nijedan prošli broj, tako da je možete pročitati kad god hoćete- što vam i toplo preporučam.

Chiarolla je na stripu poput Martija apsolutno prihvatljiv, čak štoviše, odličan.

08.11.2018
    22:20:00 sati
    Dexters

7, 7, 7, 7

Na trenutke prilično intrigantno i sa zanimljivim rješenjima.

13.07.2019
    15:42:00 sati
  • Korg

10, 9, 9, 8

Jedna od boljih Martyjevih priča (top 10, definitivno). Od početka do kraja drži pažnju. I Chiarolla je dobar, puno bolji nego na Zagoru.

11.11.2019
    11:47:00 sati
    Korg
  • Ukupna ocjena 96%

10, 10, 9, 9

22.02.2021
    14:02:00 sati

8, 7, 8, 6

Slažem se sa komentatorom koji tvrdi da su kod Martija priče uglavnom dosta bolje od scenarija.

Ovde je ideja vrlo intrigantna, o tome kako se dete može programirati od malih nogu, dotiče se teme univerzalne ''''biblioteke'''' znanja i slično. Ali ipak trećina stripa otpada na razgovore vezanog Martija i ludog naučnika Phybesa, koji je isti Vincent Price. Dečak je prikazan isprva kao dobrica, da bi na kraju, iznenađujuće, pokazao svoju creepy stranu. Uvek su me plašila ta star-mala deca, kao u filmovima poput Village of the Damned koji je sigurno poslužio kao inspiracija autoru. Martijev i Phybesov suptilni humor u trenucima kad je Martin vezan na traci je takođe simpatičan. Ipak, moglo se iz ove priče više izvući - npr da ide na manje strana sa manje priče, ili da se izbegne vatra i ludi naučnik kliše. A Dikens da se ostavi za drugu priliku. Marti je prelako otkrio gde se krije Phybes. Deo sa Dikensonovim nezavršenim romanom takođe ubačen zbrda-zdola, u sred priče o dečaku - osećam da je stari Marti udavio roditelje/usvojitelje pričom o Dikensu hehe. Završnica (poslednja strana) u stilu jeftinijih Dilan-Dogova.
    Chiarolla jako dobar - mada većina scena prikazuje samo lice ludog naučnika i Martina. Jedino što se pred kraj u nekim prikazima lica malo gubi, lica izgledaju karikaturalno i deformisano. Naslovna ok, s tim što bi bolje bilo da je na njoj prikazan dečak, ipak je on glavni lik ove priče.

11.10.2021
    07:00:00 sati

8, 9, 7, 7

Nije loša priča, nešto slično se uči na andragogiji i psihologiji, mislim o pokusima na životinjama i ljudskom mozgu. Ovaj put mi je scenarij bolji od priče, koja je na trenutke naporna, ali svakako zanimljiva i dobra!

01.12.2021
    21:05:00 sati

9, 10, 9, 9

Kada imamo Pitera Kasinga, Vinsenta (Uzasnog doktora Fajbsa) Prajsa, te Dzejmsa Fransiskusa kao Martija Misteriju (da, da, dragi moji, a ne tamo nekog izmisljenog Brika Bredforda, prrrrrrrr), pa plus Kasepa/Dzaspera Hauzera sa resenom tajnom Edvina Druda, kako onda da ne uzivate u svim tim, biserima pred, khmmm, citaocima? Uzgred, bice da je onaj problem sa neutrinima koji se nemusto pominje, zapravo problem Suncevih neutrina (to su cestice bez mase koje sa obicnom materijom ne reaguju ic, svakog trenutka kroz nas prolaze milioni neutrina a da mi to, srecom, ni ne osecamo), ali postoje fore da se oni detektuju, problem je sto se od ukupnog brojaocekivanih neutrnina dobiaj samo njih 1/3, kako sam i ja ucen na faksu pocetka devedesetih. Srecom, nauka grabi dalje, a i Dzasper vidi naucne radove obajveljene u buducnosti iz njegove i Kastelijeve perspektive, pa danas znamo za, gle cuda, 3 vrste (ili ukusa, analogija sa kvarkovima), neutrina, tako da je sve u redu...:)

09.12.2021
    03:36:00 sati

• Zabranjeni grad